Bukefalos 28 år!

Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Där håller jag inte med, det är just det att de som är ilskna gör något fast de inte blir störda som gör de ilskna och farliga.

Jag har aldrig i hela mitt hästliv tror jag stött på en häst som på långt håll kommer och anfaller folk om man håller avståndet och visar respekt. Måste vara väldigt ovanligt. Är det någon häst som är så extremt ilsk så är den antagligen inte frisk.

Alla hästar kan bli farliga i den bemärkelsen att dom är stora och buffliga ibland och kan lätt skada en människa av misstag.

Jag tycker det är självklart att man ska få gå igenom hagar, vet många kossahagar som är vid stränder och klippor osv där kossorna står mer eller mindre och äter ur picknickkorgarna hos folk, inget konstigt med det. Men man måste när man vistas så med djuren visa respekt och om inte dom kommer fram så ska man låta dom vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

jag skulle nog istället se det så att man har rätt att gå in till djuren, men att det sker på egen risk
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag tror att det är var femtionde meter man är skyldig att skylta.

Tack IU för påminnelsen, bra.

Jag har inte tillgång till elsäkerhetsverkets originaltext så jag kan kolla, men jag är ganska säker på att varningsskyltarna ska sitta "inom siktavstånd" från varandra. Det är väl inte orimligt att det behövs skyltar på sträckor mellan t ex stora granar/stenblock oberoende av antalet meter emellan!

(Men granarna står förmodligen inte i staketet, så då kommer i stället frågan hur långt ifrån vägen staketet kan sittaför att det fortfarande ska krävas skyltar. Förmodligen om stängslet sitter 2 meter från vägen, knappast om det sitter 200 meter ifrån, men jag kan inte påminna mej att jag sett någon anvisning om detta!)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

När jag hade hästarna på bete uppe vid vägen ifjol hade jag upp varningsskyltar om att hästarna sparkas. Dels gick det en väldigt oberäknelig häst i hagen också men fastän min häst är snäll, och aldrig har sparkat eller bitit någon med flit så vitt jag vet, så är han ett djur och olyckor kan ske. Vissa förstår inte detta och låter sina barn gå in i hagarna... Tänk att ha ett barns skada/död på sitt samvete, för att man inte satt upp en skylt vid hagen. Går någon in i hagen trots skyltarna har man ju åtminstone försökt förhindra saken.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Fast seriöst är detta verkligen ett problem ? Folk enligt mig vet vad el staket är , och de brukar även hålla sig ifrån att gå in i hästhagarna i min Erf , då de är ovana vid djur och tycker det är obehagligt vara bland dem lösa . Vi har massor med sommarstugor intill våra sommarhagar och aldrig har ngt barn ens gått in i hagarna när hästarna går där hela somrarna. Antar att föräldrarna har sunt förnuft ....
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Litet KL

Är det inte så att allemansrätten inte gäller x antal meter från bostadshus, har för mig att avståndet är 200 meter?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Litet KL

Är det inte så att allemansrätten inte gäller x antal meter från bostadshus, har för mig att avståndet är 200 meter?

Nja, någon sådan angivelse finns inte. Däremot får man inte gå över annans tomt. Vad som räknas till tomt är lite spännande, men det är ett större område kring bostadshus än kring ekonomibyggnad (exvis stall).

Naturvårdverket har i en publikation som heter Allemansrätten - vad säger lagen berört frågan lite, och i grunden beror det på - bland annat på insyn eller inte insyn osv. Men 60 - 70 meter anses som "säkert" avstånd. Dvs långt under de 200 meter du nämner. Finns lite olika rättsfall med, där det syns hur de tar hänsyn till omständigheter (person med badplats 70 m från huset, inget insynsskydd - fick inte stängsla in badplatsen så allmänheten inte kom åt den. Badplatsen ägdes av husäg men ansågs inte vara tomt. Annat ganska likadant fall men där badplatsen låg 150 m från huset och det var en herrgård, dvs med "parkliknande omgivningar" - fick stängsla in badplatsen så allmänheten inte kom åt den.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det gäller bara om man sedan tidigare vet att hästen är farlig.
För då så utsätter man allmänheten för en risk.
Om man varnar med en skylt så är det ju inte så.

Det där är en del av Juridiken som jag är dålig på, så jag skall se om jag hittar det.

Här:
8 § - 9 § i kap 3
https://lagen.nu/1962:700

Fast hur kopplar du att t ex jag ska fällas till ansvar för vållande till kroppsskada av oaktsamhet för att jag har en ilsk häst/tjur i en hage som t ex du går in till på eget bevåg?

Okej om jag VET att du brukar gå genom min hage på väg till bussen, och så slänger jag ut en ilsk tjur i hagen utan att tala om/skylta. Men när du på din resa från Ystad till Haparande stannar för att promenera lite och går in i min hage och den arga tjuren kommer.. Jag tror det skulle bli ganska svårt att sy ihop det rent juridiskt faktiskt?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Fast seriöst är detta verkligen ett problem ?

Hur menar du?

Det är lag på varningsskyltar på elstaket längs allmän väg.
Och jag har hittat alla möjliga konstiga människor i hästhagarna på min Stockholmsnära gård.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Fast hur kopplar du att t ex jag ska fällas till ansvar för vållande till kroppsskada av oaktsamhet för att jag har en ilsk häst/tjur i en hage som t ex du går in till på eget bevåg?
......
Jag tror det skulle bli ganska svårt att sy ihop det rent juridiskt faktiskt?

Nej inte alls.
På områden som allmänheten skall ha tillgång till enligt allemansrätten så får man inte placera farliga saker.
Inga farliga saker alls.
Om man då placerar en häst eller tjur som är känt folkilsken så har man placerat en farlig sak där allmänheten har tillträde.
Men om man har satt ut en varningsskylt så klarar man sig för så kan allmänheten akta sig.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Allemansrätten gäller inte på anlagd parkmark.
På min sambos camping gäller den t.ex. inte.

Parken måste ha bygglov eller vara hävdad sedan länge.
Denna camping fick bygglov en bit från badstranden då badet skulle vara tillgänglig för alla enligt allemansrätten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag har aldrig i hela mitt hästliv tror jag stött på en häst som på långt håll kommer och anfaller folk om man håller avståndet och visar respekt. Måste vara väldigt ovanligt. Är det någon häst som är så extremt ilsk så är den antagligen inte frisk.

Jag har inte sagt att det är vanligt- men det togs upp tjurar också så de ska in i samma grupp.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Allemansrätten gäller inte på anlagd parkmark.
På min sambos camping gäller den t.ex. inte.

Parken måste ha bygglov eller vara hävdad sedan länge.
Denna camping fick bygglov en bit från badstranden då badet skulle vara tillgänglig för alla enligt allemansrätten.

Nu var rättsfallet inte riktigt så, men var ett tag sen jag läste det så måste läsa om det om jag ska ha full koll. Men det var parkliknande, det minns jag för det var vad jag använde i min egen argumentering.

Sen är ju förvisso allt någon gång anlagt, även en vanlig tomtgräsmatta, men det var inte det som var kärnpunkten.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej inte alls.
På områden som allmänheten skall ha tillgång till enligt allemansrätten så får man inte placera farliga saker.
Inga farliga saker alls.
Om man då placerar en häst eller tjur som är känt folkilsken så har man placerat en farlig sak där allmänheten har tillträde.
Men om man har satt ut en varningsskylt så klarar man sig för så kan allmänheten akta sig.

Har du något rättsfall? Jag är mest bara nyfiken då jag trots idogt sökande inte hittar ett enda mål som rör något liknande.

Länsstyrelsen ansåg ju heller inte här i dagarna att den ilskna ko i ett naturreservat/motsv som jagat fågelskådare och joggare föranledde någon anledning till akut åtgärd, men att de skulle se över skyltarna lite. (Det fanns skyltar om frigående kor i området, men ingen varningsskylt om ilsken kossa. Så inte ens när kossan var bevisligen ilsken och farlig ansåg LST att det var angeläget att genast sätta upp en varningsskylt. Utan ansåg att man fick gå in lite på egen risk, och att ge sjutton i att störa djuren (underförstått ansåg de problemet uppstod när man gick för nära djuren och störde dem). Nu avlivade frivilligt och på eget bevåg ägaren kon - som var aggresiv för hon skyddade sin kalv lite väl intensivt - men..
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nu så är det sommar och hästarna går på bete.
Då så är det faktiskt så att i dessa hagar så gäller allemansrätten.
Folk får gå in i hagarna som de vill om de vill.

Det gör att hästägare har ett visst ansvar för dessa människors säkerhet.
Om det finns en folkilsken häst i hagen så måste det skyltas.
Annars så kan hästägaren bli skadeståndsskyldig om någon blir anfallen.

Man måste också skylta med att stängslet är elektriskt om det gränsar till allmän väg.
Som allmän väg räknas alla vägar som allmänheten har tillgång till alltså även privata som inte är avstängda.

Har reglerna ändrats? När jag gjorde ett specialarbete inom Hästen och dess rättigheter 1999, så lusläste jag allt som gick att läsa och då kunde man se att man blir skadeståndsskyldig oavsett om man sätter upp skyltar om farliga hundar, hästar, tjurar eller vad det månde vara och folk ändå väljer att gå in på inhägnat område.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej det finns ju inte det :)

Problemet med allemansrätten är ju just att den inte lagstadgad utan av hävd.

Försökte googla och se om jag kunde hitta det jag läst om 200 meter. Tyvärr, hittade jag inte det, utan alla hänvisade till precis det Du säger 60-70 meter, och då hemfriden som grund.

Vad jag förstår gäller dock inte allemansrätten för grupper/organiserade sällskap utan enbart för enskilda personer.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Har reglerna ändrats? När jag gjorde ett specialarbete inom Hästen och dess rättigheter 1999, så lusläste jag allt som gick att läsa och då kunde man se att man blir skadeståndsskyldig oavsett om man sätter upp skyltar om farliga hundar, hästar, tjurar eller vad det månde vara och folk ändå väljer att gå in på inhägnat område.

Hundar är det strikt ansvar för, dvs där döms man om hunden skadar någon oavsett om man haft uppsåt/varit oaktsam/vållat skadan eller inte.
Undantaget tjänstehundar i polisen och militären då, om de angripit av "giltig" anledning så att säga. Där finns en hyfsat ny lag om tillsyn av hund och katt.

Hästar, kossor osv faller under en antik (1933) lag om ägofred, där de benämns hemdjur. Det finns lite roligheter i den lagen rent allmänt, typ rätt att släppa djuren på skogen ;) Men för att hålla oss till ämnet så finns i den lagen dels en hel del om instängsling, och ett strikt ansvar om hemdjur olovligen kommer in på annans mark och orsakar skada. Men det gäller alltså om "hemdjuren" tar sig ut ur sin inhägnad och klampar runt på annans mark och skadar den. Då är t ex en hästägare skadeståndsskyldig - oavsett om hästägaren är vållande - för skadorna.

Dvs om du kommer hit och stänger av elen och monterar ner stängslet och mina hästar dels trampar sönder tre villaträdgårdar, två nysådda åkrar och sen tjuvbetäcker unghingsten grannens sto - så är jag som hästägare skadeståndsansvarig. Sen kan jag dock kräva dig som skadevållande på pengarna i min tur.

Men jag hittar än ingenting om när häst/ko/etc skadar annan som beträder din mark (nyttjar allemansrätt). Däremot för hund spelar det ingen roll - du är alltid ansvarig.

Jag älskar för övrigt den här skrivningen - jag ser den "okynniga" hästen segla över staketet framför mig när jag läser =)

"Är hemdjur otamt eller okynnigt, så att det bryter eller flöjer över gill hägnad, skall, ändå att djuret utsläppes å hägnade ägor, därom tagas sådan vård, att annans mark ej ofredas."
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Nej det finns ju inte det :)

Problemet med allemansrätten är ju just att den inte lagstadgad utan av hävd.

Försökte googla och se om jag kunde hitta det jag läst om 200 meter. Tyvärr, hittade jag inte det, utan alla hänvisade till precis det Du säger 60-70 meter, och då hemfriden som grund.

Vad jag förstår gäller dock inte allemansrätten för grupper/organiserade sällskap utan enbart för enskilda personer.

Fast det går att pröva även hävd rättsligt - annars skulle samerna sitta pyrt till. Men kollar man i rättsfallsdatabaser om allemansrätt så får man upp mål om samernas renbetesrätt, om strandskydd och några mål om stängselgenombrott (när en markägare försökt stängsla bort allmänheten och det begärts att stängslet ska öppnas så allmänheten kommer in) samt då lite om vad som anses som "hemfridsområde" (tomt) och lite om organiserade grupper osv. För jo, allemansrätten gäller grupper med - men de får fortfarande inte skada mark/natur, och de får heller inte innebär olägenhet. Så rent automatiskt blir ju grupper/organiserade sällskap lite mer begränsade. Man får för övrigt bedriva företagsverksamhet med stöd i allemansrätten med, men där är det ännu lite mer regler.

Men hittar inte NÅGONTING ang när person skadats under utövande av allemansrätten. Iofs kommer jag just idag bara åt domar i högsta instanserna, så det kan ju finnas någon tingsrättsdom om någon som blivit stångad av en tjur och det tagits till rätten, dom fallit och inte överklagats.

OM man GOOGLAR däremot - då står det om och om igen från ganska tunga källor att man går genom hagar på egen risk. Men det är ju inte värt mer än motsatspåståendet så länge man inte har något att hänga upp det på, och det hittar jag inte. Och ska nog återgå till det jag *egentligen* ska plugga nu ;P
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

har ingen källa men de var prat om detta en massa för några år sedan på nyheterna och olika debatter.
Och tjuven fick rätt-..MEN han fick även böter för att ha snott tvn.
Sök på Google så kommer du nog hitta det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 379
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 873
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp