Hästhagar och allemansrätt.

Inte_Ung

Trådstartare
Nu så är det sommar och hästarna går på bete.
Då så är det faktiskt så att i dessa hagar så gäller allemansrätten.
Folk får gå in i hagarna som de vill om de vill.

Det gör att hästägare har ett visst ansvar för dessa människors säkerhet.
Om det finns en folkilsken häst i hagen så måste det skyltas.
Annars så kan hästägaren bli skadeståndsskyldig om någon blir anfallen.

Man måste också skylta med att stängslet är elektriskt om det gränsar till allmän väg.
Som allmän väg räknas alla vägar som allmänheten har tillgång till alltså även privata som inte är avstängda.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Vad ville du med denna tråd? ren uppmaning eller ville du diskutera något?:)
Tyvärr är det inte i USA vi bor i där man kan stämma folk till höger och vänster och bli rik på det.

I detta land får man knappt fängelse för att ha våldtagit folk så att tro att man kan stämma en hästägare för man går in i en hage och hästen biter en i armen och tro att man kan bli rik på de är tyvärr en drömvärld.
Så alla hästägare kan nog andas ut lugnt och ha sina hästar på sommarbete utan skyltar om allt möjligt=)

Eftersom det är djur vi har och göra med kan man aldrig veta hur en häst eller ko eller get kommer reagera. Även den snällaste hästen kossan eller geten kan bli sur för något.

Och att varna för el i tråden funkar bara om du har sådana skyltar var 30 cm så att folk kan gå in överallt i hagen och se en skylt.

Vill man så kan man väl sätta upp en skylt vid ingången "varning för levande djur, gående i hagen sker på egen risk" och hoppas alla som går in i hagen ser

Har man hästarna i en hage som det tex är anrika kultursaker i så man vet att det brukar komma turister och sånt så kan jag hålla med om att en skylt är bra att ha.
Annars ser jag ingen som helst anledning till det, varför krångla till allt när man kan göra de så lätt för sig ist?
Ska man gå runt och göra allt efter konstens alla regler kan man lika väl ha hästen inne i boxen dygnet runt så slipper vi oroa oss för att bli stämda!
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det är lag på att ha varnings-skyltar på elstaket längs allmän väg.
Vet du inte det?

Och om man har en häst som man vet är folkilsken så blir man skadeståndsskyldig om man inte varnar med skyltar.
Det klassas som "framkallande av fara för annan".
Det är därför som bönder har skyltar med "Varning för Tjuren".

Med denna tråd vill jag skingra den okunskap som råder om hur allemansrätt i hästhagar fungerar.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det är lag på att stanna för grön gubbe med, men ack så många som går mot röd gubbe över övergångsställena när inga bilar finns :angel:

och varna för ilsken häst? seriöst det är levande individer även den snällaste hästen kan bli arg.

Så att skriva hej det finns en arg häst i hagen OBS är ju bara urlöjligt.
Men en skylt som säger ingång i hagen sker på egen risk köper jag!

Och som jag sa ska skyltarna göra någon verkan måste du ha skyltarna så nära varandra att du som förbipasserande kan se dessa oavsett vart du väljer att gå in i hagen.
Så har du själv skyltar varning för hästar och varning för elstängsel var 30 cm på din hage??

Stackars de hagägare som har 10 hektar hage blir dyrt

För det räcker ju inte med att bara ha det vid in gången för någon kan ju gå in i hagen på andra sidan och ta på tråden och bli överfallen av denna elaka häst.


Handen på hjärtat så kan jag nog tala för rätt många här inne att FÅ har skylt "varning för hästar ingång sker på egen risk" skylt vid sina hagar.
För detta gäller ju inte bara sommarhagarna utan även vinterhagarna;)

Det finns lagar och så finns det lagar så att säga:)

Ha du dina skyltar för de lär ju vara en hel del om du skall garrandera dig mit ev stämningar i framtiden.

Du bör ju ha en som även talar om att marken är ojämn och risk för att ramla och skada sig är stor. Så du inte blir stämd för att någon går in och ramlar och skadar sig på en stubbe;)

Du bör även ha en skylt hemma som talar om bästa vägen ut för en ev tjuv som stjäl din tv.
För faller personen illa och bryter betet när den är på väg ut från ditt hus med din tv kan du bli stämd av tjuven.

Detta har hänt nämligen.

;)

Så man kan gå hur långt som helst om man ska sitta och va bror duktig.. men det är på sandlådenivå enligt mig.

Så jag sover gott om natten trots att min häst går på sommarbete utan skylt som varnar för en ilsken häst...
Iof har vi ingen sådan men man vet aldrig. En snäll häst kan bli elak...
Försöker du skära upp baken på min häst kan jag tänka mig att hon kan bli lite ilsken och skada personen.
Den risken tar jag isf
Skylt varning för el finns inte heller
Ojoj vilken brottsling jag är bäst någon ringer till polisen och stämmer mig... Hmm undrar ja vart fallet hamnar i prihögen inne hos polisen??:angel:

Skämt å sido... många många här inne vet redan om de du skriver men bryr sig inte för risken att bli stämd och så är lika med 0.

Vissa lagar är mindre viktiga att följa utan att människan skall klassas som brottsling!

Folk går mot röd gubbe, folk cyklar mot röd gubbe men inte så många kör bil mot rött.
Folk cyklar utan lyse men få kör bil utan lyse om natten.
Folk har häst i en hage utan skylt varning för häst ingång sker på egen risk eller eltrådsskylt.
Folk parkerar på handikappsparkering utan att vara handikappade osv.
Dessa är alla exempel på saker som är olagliga men som många många gör dagligen och ingen känner sig som en brottsling för de.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

och varna för ilsken häst? seriöst det är levande individer även den snällaste hästen kan bli arg.

Så att skriva hej det finns en arg häst i hagen OBS är ju bara urlöjligt.
Men en skylt som säger ingång i hagen sker på egen risk köper jag!


Varför skulle det vara löjligt om det nu är så att man har en arg häst, eller då en arg tjur?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

För faller personen illa och bryter betet när den är på väg ut från ditt hus med din tv kan du bli stämd av tjuven.

Detta har hänt nämligen.

Kan du ange källa? och hur gick det?- att bli stämd betyder ju faktiskt inte att tjuven får rätt.:banghead:
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Borde vara lag på att utomstående inte får gå in i stängslade områden och i annat fall helt på egen risk. Skyltar är bara löjligt. En hage med tråd -kan det bli tydligare?! Ändå har jag faktiskt tänkt på att sätta upp två skyltar (inte en mellan varje stolpe! Jisses...) alltså en per långsida. Fattar inte folk att det är sröm i. Skyll er själva. Finns en stor skog utan staket gå dit istället! Jag vill inte ha obehöriga runt mina djur med tanke på vilka galningar som finns ute! Vågar knappt ha ute om natten ens vaknar runt tre då och måste kolla att allt är ok.

Jag vill att lagen ska ändras så att man inte behöver ansöka om lov för att sätta upp kameror runt sina egna ägor och bildbevis ska även vara fällande när brott begås. Inte som nu när alla kommer undan även då bevis finns :mad:!
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Hur ser man på lagen om man har en låst bom där vägen börjar? Folk kan ju fortfarande gå där men inte köra bil.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

och varna för ilsken häst? seriöst det är levande individer även den snällaste hästen kan bli arg.
Man behöver bara varna för en häst som man vet är folkilsken.
Det är där som ansvaret kommer in.
Att släppa ut en häst i en hage när man vet att den är farlig och inte varna för detta, är vad som kan innebära att man måste betala skadestånd.
Inte om en normal häst råkar ställa till det.

Så har du själv skyltar varning för hästar och varning för elstängsel var 30 cm på din hage??

Nej för jag har inga hagar längs med någon allmän väg.
Då så behövs det inte.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

"På grund av faktorer hänförliga till den skadelidande kan en i princip ersättningsgill skada ogillas, t.ex. om den skadelidande i samband med skadetillfället obehörigen befunnit sig på platsen för skadan - en inbrottstjuv ramlar i en trappa (Se Andersson, Skyddsändamål och adekvans, 1993 s. 452 ff. och s. 476)."

"Det har ansetts vara möjligt att väga in också speciella förhållanden vid skadetillfället och då göra undantag från eller begränsa den rätt till skadestånd som annars skulle föreligga. I rättspraxis och den juridiska litteraturen har uppmärksammats fall där någon skadats i anslutning till att han begått brott (se t.ex. Andersson, a.a. s. 452 ff. och 476 med hänvisningar, Schultz i Svensk Juristtidning 2007 s. 477 ff. och NJA 1995 s. 661, jfr NJA 1973 s. 141)."

Dock inget generellt undantag i skadeståndsrätten utan man får bedöma utifrån situationen. Båda citaten från NJA 2008:861: https://lagen.nu/dom/nja/2008s861
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Borde vara lag på att utomstående inte får gå in i stängslade områden ......
Men så är det inte.
Tänk vad naturen skulle bli stängslad om det var så.
Alla markägare skulle omedelbart stängsla ute alla ryttare.

Det är märkligt det där.
Hästägare vill minsann rida på andras marker men ve den som går in i hästhagen.

....
och i annat fall helt på egen risk.

Men det löser man ju lätt med en skylt.

"Levande djur tillträde sker på egen risk."
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag tycker absolut att folk ska få korsa hagen om dom vill sålänge dom är noga med stängsel och inte lämnar någonting i hagen, däremot borde det inte vara lagligt att gå fram till hästarna. Håller dom avstånden så är risken liten att ens en ilsk häst skulle göra någonting.

Vart någonstans står det förresten att hästägaren blir skyldig om hästen gör något mot någon i hagen?

Sen tycker jag det är självklart med varningskyltar om hästar i hagen osv om det finns en väg där man måste passera genom hagen. Annars så nej, om någon går in i hagen, börjar klappa och hästarna skulle börja tränga varandra för att komma fram och någon häst blir rädd och kickar och någon blir träffad, då får dom skylla sig helt och hållet själva.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det är lag på att stanna för grön gubbe med, men ack så många som går mot röd gubbe över övergångsställena när inga bilar finns :angel:/QUOTE]

En lag måste inte vara straff- eller påföljdssanktionerad för att vara giltig, och att gå mot röd gubbe är ett klassiskt exempel på ett brott (straffrättslig lagstiftning) utan sanktion. Sen finns det civilrättsliga lagar, där den det ofta rör sig om två privatpersoner och en skadståndssituation. Kan vara bra att skilja på dessa...
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

..... däremot borde det inte vara lagligt att gå fram till hästarna.
Det är det inte.
Man får vara i hagen men inte störa djuren.

Vart någonstans står det förresten att hästägaren blir skyldig om hästen gör något mot någon i hagen?

Det gäller bara om man sedan tidigare vet att hästen är farlig.
För då så utsätter man allmänheten för en risk.
Om man varnar med en skylt så är det ju inte så.

Det där är en del av Juridiken som jag är dålig på, så jag skall se om jag hittar det.

Här:
8 § - 9 § i kap 3
https://lagen.nu/1962:700
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Fast så behöver det inte alls bli. Man kan ha ett visst område till hagar. Lag på att om inte betesdjur vistas i området ska det inte vara stängsel. Tex minst en månad/år. Vilda djur måste ju få utrymme vi kan inte stänga inne dem. Hagmaterial kostar och har man stora marker inte 17 är det praktiskt att stängslade in allt. Jag rider bara på andras marker när jag vet att det är ok. En granne har satt upp en häst med sträck över -inte rida skylt. Rent lagligt får man rida där men då han inte vill det och det finns hundra andra vägar att ta varför då rida just där? Jag frågar dessutom alltid om det är ok att rida över åkrar och liknande då jag inte äger marken.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

En granne till min gård har hägnat 80 ha skog med litet ängar som han har kossor i på sommaren.
Det skulle inte vara rimligt att det var förbud att gå där.
Han har nu inget emot vare sig det eller att man rider, men om där var förbud så skulle skogen vara stängd för alla närboende.
Det är lätt för bönder att göra så.
De kan utan vidare hägna flera hundra ha.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Borde vara lag på att utomstående inte får gå in i stängslade områden och i annat fall helt på egen risk. Skyltar är bara löjligt. En hage med tråd -kan det bli tydligare?!


Vi har i runda drag på ena fastigheten ca 18 ha stängslat bete, delvis höga naturvärden, på den andra fastigheten har vi nu ca 32 kanske 33 ha bete med mycket höga naturvärden- självklart ska andra få gå där och njuta av allt det vackra och ovanliga.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det är vanligt både där jag bodde förut, kohagar på kanske 100ha och där jag bor nu.
Om man inte får vara i de hagarna så stängs i princip hela naturen av för allmänheten.
Och det vore totalt i strid med allemansrätten.

Som markägare så är allemansrätten en form av minskad rätt till marken och den gäller ju även om där går hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 784
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp