Hästinventering!

Sv: Hästinventering!

Det är nämligen bättre att ha en "politruk" som håller reda på saker och ting

eller varför inte en Gestapo.
 
Sv: Hästinventering!

Yrla skrev:
Du ska nog inte smickra dig själv alltför mycket. Vår enighet är skenbar. Det är nämligen bättre att ha en "politruk" som håller reda på saker och ting än att släppa lös folk som tror att just de personligen sitter inne med det enda rätta svaret utan att vara i närheten av att vidga sitt eget perspektiv.
Kunde inte sagt det bättre själv. :bow:
 
Sv: Hästinventering!

Lovisaleonora_ skrev:
Jag ser det som en förmån att ha pengar och tid att ägna mig åt hästeriet. Med ett annat jobb hade jag inte haft den möjligheten. Under andra förhållanden (lägre lön, andra arbetstider) hade jag inte haft den möjligheten. Det är för mig ett privilegium att ha häst.

Och med dom orden trampade du halva hästsverige på tårna... många hästägare avstår från en hel del för att ha råd med häst, det gör dom inte till sämre hästägare för det!
 
Sv: Hästinventering!

ancan skrev:
Och med dom orden trampade du halva hästsverige på tårna... många hästägare avstår från en hel del för att ha råd med häst, det gör dom inte till sämre hästägare för det!

Trampa på tårna? Jag håller med om att det är ett privilegium att ha häst, och jag är också glad för att jag har ett jobb som ger mig tid och råd att hålla häst. Om jag försökte ha häst utan de förutsättningarna skulle jag väl vara en av dem som inspektionerna behövdes för....
 
Sv: Hästinventering!

För att återgå till det som tråden egentligen gällde.
För oss som även driver en mjölk och köttdjursgård är det en "vana" att inspektionerna skall betalas:( .

Olika kommuner tar olika betalt. Hos oss i vbg tas det ut en engångssumma,i dagsläget 604 kr-för inventeringen av hästar, detta är dock ingen regelrätt djurinspektion utan mera en koll om hur många hästar som finns på anläggningen,hagars och stalls skick,betestryck,avmaskningsrutiner,hovslagare,veterinär,vart köps fodret mm.
Visst,om de ser att hästarna mår dåligt så "blundar" dom inte för det hela. Utan driver det vidare.

HERA: Vad det gäller familjen ifråga- det är som "tio små negerpojkar" på gården numera:angel: :devil: . De har regelbundna inspektioner, och -även om dom lånat ut- hyrt in- gömt i skog och hos "kompisar" så är det ändå ca 20 hästar som förmodligen har ett betydligt bättre liv där dom är nu...;)

Jag betalar gärna en engångssumma till kommunen OM de sköter sitt arbete mot dom som verkligen missköter sina djur!

Om man dessutom missköter sina barn,hästar,hundar mm frågan är då om man skall få ha någondera:devil:

Den lilla ponnyn jämte dig ser för :devil: lig ut-synd att behöva se en sådan fin och duktig gammal tävlingsponny i det skicket.:cry:
 
Sv: Hästinventering!

Det är ju lite detta jag vill ha fram, att det tar betalt för en tjänst som man först och främst inte bett om och sedan så utför de ändå inte tjänsten ordentligt!

Fallet som nämnts ovan har ju pågått i ett par år nu, regelbundna inspektioner som bara leder till en massa tjafs. Hästarna är inte hjälpta av detta ett dugg.....

Jag tror iaf att inventeringen enbart görs för att ro in pengar och kontrollera vilka som eg behöver ha ett företag.
 
Sv: Hästinventering!

Tänkte bara inflika att om en inspektör upptäcker att ett djur är vanvårdat så ska veterinär kontaktas. Det är veterinären som bedömer om djuret är vanvårdat, djurskyddsinspektören har ej befogenhet att göra den bedömningen. Åtgärder som omhändertagande och förbud måste alltså föregås av en veterinär bedömning. Har själv ibland träffat på djur som jag har tyckt farit tillräckligt illa, men veterinären har ej "dömt ut" djurägaren utan gett dem en ny chans.
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
Fallet som nämnts ovan har ju pågått i ett par år nu, regelbundna inspektioner som bara leder till en massa tjafs. Hästarna är inte hjälpta av detta ett dugg.....

Ja, men så gör något åt det då! Fotografera, koppla in tidningarna. Eller be just de aktuella inspektörerna förklara för dej varför detta kan fortgå? De kanske har en helt godtagbar förklaring, när allt kommer omkring?

Immer
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
!
Jag tror iaf att inventeringen enbart görs för att ro in pengar och kontrollera vilka som eg behöver ha ett företag.

Mkt möjligt. hörde just igår att ":angel: en kommun strax ovanför vår":angel: -där vägrar djurskyddet att göra dessa inspektioner, för de anser att det är en idiotisk lag...skall bli roligt att se vad som sker med det i framtiden...
 
Sv: Hästinventering!

Så jag som privat person ska näst intill skyllas för detta då eller? Att ingenting händer?

Ska man verkligen behöva koppla in lokaltidning och andra så att många oskyldiga drabbas, för att djurskyddet som tar betalt fr att inspektera inte tar tag i det?
 
Sv: Hästinventering!

Precis dem jag tänkte på och sen e det inte så lätt att bara gå dit och snoka omkring heller. Till och med djurskyddet sägs ju vara rädda föra tt åka dit....
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
Så jag som privat person ska näst intill skyllas för detta då eller? Att ingenting händer?

Ska man verkligen behöva koppla in lokaltidning och andra så att många oskyldiga drabbas, för att djurskyddet som tar betalt fr att inspektera inte tar tag i det?

Nej, varför ska du skyllas för att ingenting händer? Men personligen skulle jag må dåligt att att se hur djur och barn lider, och jag skulle ha svårt med nattsömnen.

Att kontakta lokaltidningen innebär inte att "oskyldiga" råkar illa ut, det är ju inte dem du ska hänga ut i pressen.
Du kritiserar ju bara miljö- och hälsoskydd för att de inte agerat i de aktuella fallen, sedan kommer förhoppningsvis någon journalist att undersöka varför ingenting har gjorts trots anmälningar.

Immer
 
Sv: Hästinventering!

ancan skrev:
Och med dom orden trampade du halva hästsverige på tårna... många hästägare avstår från en hel del för att ha råd med häst, det gör dom inte till sämre hästägare för det!

Vadå trampa på tårna?

Om man inte har tid och ekonomi att hålla häst, ska man väl för tusan inte ha häst?!
 
Sv: Hästinventering!

Immer skrev:
Men anmälan bör ju göras för att barnen ska få det bättre, eller hur?

Immer
Ett 20-tal anmälningar har kommit in under årens lopp-men tidningarna är ej kontaktade...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 643
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 528
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 289
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp