Hästinventering!

Sv: Hästinventering!

Lovisaleonora_ skrev:
Vadå trampa på tårna?

Om man inte har tid och ekonomi att hålla häst, ska man väl för tusan inte ha häst?!

Om man inte har tid.NEJ då ska man givetvis inte ha häst:mad:

Om man egentligen inte har ekonomi för det- Det finns så många som "käkar nudlar" själv halva månaden för att ha råd att ha sin älskade pålle- de har nog egentligen inte råd- men väljer att prioritera det som för dom är viktigast-deras häst...Så länge hästen inte blir lidande så tycker jag att dessa människor har precis lika stor rätt att ha en häst som alla andra!
 
Sv: Hästinventering!

Och sen när alla pålagor kommer med avgifter hit och dit kan det bli så att man tillslut inte har råd.
Är det så du menar att det ska vara?
Öka kostnaderna tills man inte har råd, så att du får rätt?
Väx upp.
 
Sv: Hästinventering!

Nja, gnälla på hur skatter kommer in i stadskistan, det är ju en helt annan diskussion! ;)

Jag har mot all förmodan "på äldre dar" blivit lite politiskt intresserad, och jag har helt klart för mig både varifrån stadskistan ska få sina intäkter, och hur det ska gå till. Bara att se om fler tycker som mig i det stundande valet! :angel:

Vet inte om jag nämnt det förut i denna diskussion, men det borgerliga blocket tänker lägga ner djurskyddsmyndigheten om de får makten (säger de i allafall). Och lägga djurskyddsfrågorna till Jordbruksverket igen. De anser visst att djurskyddsmyndigheten är citat: "en lekstuga för djurrättsaktivister".
Hörde det på nyheterna på radio.
 
Sv: Hästinventering!

Dom har ju rätt. Ni vet väl att det enligt djurskyddsmyndigheten är djurplågeri att agna med levande fisk.
 
Sv: Hästinventering!

Å andra sidan visar nya vetenskapliga rön att fiskar känner smärta, för att fortsätta offtopic-diskussionen.
 
Sv: Hästinventering!

och vad har den diskutionen med trådens ämne att göra?

starta gärna en egen tråd angående ämnet...
 
Sv: Hästinventering!

*KL*

Jag vill fortfarande veta (på svenska) hur de kan kräva att få komma hit och sen kräva mig på pengar.

Djurskyddet här i vår komun har inget annat svar än att "Det är bara så här, hästarna har kommit i andrahand så vi får ta alla hästar nu"
 
Sv: Hästinventering!

Om du vill,så kan du ju försöka fråga:hur man kan vara skyldig att betala för en tjänst som du inte har beställt... vet inte hur långt man kommer med det, kunde vara intressant att få höra vad de har att säga om den formuleringen...
 
Sv: Hästinventering!

Om hur man ska få in mer skatter till staten menar du?
Tja brukar inte trådar liksom grena ut sig så nya frågor uppkommer? Jag trodde det var själva poängen med en diskussion, att den gick både framåt och grenade ut sig. :confused:

Iofs så kan du vara lugn i det här fallet, jag lovar att inte diskutera det ngt mer i den här tråden. Av den enkla anldningen att den här tråden för mig känns "klar", det är mest upprepningar nu, och då brukar jag inte svara. Avskyr tjat...
 
Sv: Hästinventering!

ancan skrev:
Om man egentligen inte har ekonomi för det- Det finns så många som "käkar nudlar" själv halva månaden för att ha råd att ha sin älskade pålle- de har nog egentligen inte råd- men väljer att prioritera det som för dom är viktigast-deras häst...Så länge hästen inte blir lidande så tycker jag att dessa människor har precis lika stor rätt att ha en häst som alla andra!

Och vem har sagt något om HUR man får råd att hålla häst? Inte jag i alla fall, om du väljer att dra slutsatser på egen hand, får stå för dig.

De som inte har råd i MINA ögon är de som kommer med argumentet "nej, så allvarlig är inte hältan, jag väntar med att åka till veterinär, jag har inte pengar just nu". "Höet var så dyrt, han får äta det även om det dammar, det finns inte pengar till annat". "Ja, lite mager är den kanske, men inte tusan kan man hålla på att lägga pengar på tillskottsfoder, det finns så många andra hål att täppa".

DET är mina ögon att INTE HA RÅD ATT HÅLLA HÄST. Om människor sedan väljer att leva på vatten och luft för att kunna måna om sin fyrbenta vän rent ekonomiskt, det är inte jag människa att lägga mig i.
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
Öka kostnaderna tills man inte har råd, så att du får rätt?
Väx upp.

Kanske ska vi unna oss en lite högre nivå på diskussionen än så här?

Inledningen i den här tråden var en avgift på 600 kr för kontroll som inte var beställd.

Om man som hästägare inte mäktar med en avgift på runt 2000 kr som kan anses som halvoförutsedd (kontroller är väl ingen total nyhet, även om avgiften tydligen varierar), ställer jag mig frågan om man verkligen har råd att ha häst?

2000 kr är vad det kostat mig de gånger hästen blivit LITE skadad, där mediciner inte täckts av försäkringen, där det varit hovslagarbesök och inte veterinär. 2000 kr är för mig en LITEN avgift i den allmänna hästhållningen, med tanke på att de flesta betalar dessa summor i månaden bara för inackordering.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästinventering!

Alla kan nog skrapa ihop ett engångsbelopp.
Men nu skenar kostnaderna iväg. Sista året har kostnaderna som är knutna till hästarna ökat med en månadslön. Då pratar vi inte om några oförutsedda sår.
 
Sv: Hästinventering!

Jag försöker hålla dem ur min näromgivning, men bara här inne på Bukefalos ser man en hel del inlägg från folk som kanske hellre borde skaffa en cykel.
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
Så har det då blivit dags för mitt stall nu i kommande vecka, givetvis en dag som inte passar mig....

Vad jag är furundrad över är betalningen?
Betala 600 kr för en tjänst som man inte har beställt?

Jag fattar verkligen inte varför jag ska betala dem och jag tänker ta upp det. Är det någon som vet vad komunen har för rätt att fakturera mig för en inventering som alla ska ha. Jag förstår att man får betala om man blivit anmäld...

Jag förstår inte vart det bär iväg. Försöker de ta kol på den lilla hobbyryttaren i Sverige och henne hobbyhästar. Regler och kontroller! Betala betala betala!!!

Fick i dag en mycket intressant rapportering av djurskyddstillsynen under 2005 i min hand från Jordbruksdepartementet. B la rapporetras det om att under 2005 fattade kommunerna beslut om omedelbart omhändertagande av djur i 211 fall enligt 29§ djurskyddslagen och länsstyrelsrna meddelade under 2005 124 förbud om att ha djur enligt 32§ djurskyddslagen. Ville bara med detta konstatera att tillsynen behövs.
 
Sv: Hästinventering!

Ha ha, och detta är vad som hittas i hela landet av så många inspektörer. Ja, jösses.
Under tiden dör 4000 människor vården av misstag per år. Och ni räknar döda djur i tiotal.
 
Sv: Hästinventering!

Nu hade tyvärr inte de djurhållarna bara ett djur var... flertalet var lantbrukare med flera djur.
Oavsett vilket så anser jag att om inspektörena hittar djur som far illa så betalar jag gärna för den tillsynen. Hur ska de djuren annars hittas?
 
Sv: Hästinventering!

Nu är det politiskt beslutat att tillsynen skall betalas av användarna o inte kollektivt av samhället. Den som tycker det är fel skall nog försöka verka politiskt o inte klaga på kommunerna som är skyldiga att följa lagstiftningen.
PL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 643
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 130
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 290
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp