Bukefalos 28 år!

Hästinventering!

Sv: Hästinventering!

HEJ! Där jag bor har vi en djurskydds inspektör som kommer vartannat vart tredje år vilket jag tycker på sätt och vis är bra för tär jag bott förut i 20 år har jag inte sett någon men det tråkiga är ju att det kostar 500 per besök och det är bara rena rutinbesöken som alla här får.
Om EU får igenom sina krav kommer varje besök kosta ett par tusen kronor:devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
 
Sv: Hästinventering!

kopparberg skrev:
Man får väl göra om systemet helt enkelt! Alltså använda skattemedel till att finansiera dessa inspektioner.

Precis som skattemedel används till mkt annat som om man skulle hårddra det hela skulle kunna finansieras av ngn annan som prackades på utgiften.

Ja, men då är det dags att sluta gnälla på de höga skatterna :smirk:

Ej riktat just mot dig, kopparberg, utan mot alla här som anser att skattebetalarna ska betala för vårt hästintresse. :angel:

/Cecilia :)
 
Sv: Hästinventering!

Lunagarden skrev:
Ja, men då är det dags att sluta gnälla på de höga skatterna :smirk:

Ej riktat just mot dig, kopparberg, utan mot alla här som anser att skattebetalarna ska betala för vårt hästintresse. :angel:

/Cecilia :)

Jag får ju betala för någon annans fotbollsintresse genom att de flesta Stockholmsmatcherna på elitnivå måste genomföras med stort polispådrag som skydd för åskådarna. Det bekostas med skattepengar. För de som vill spela ishockey får jag ställa upp med skattepengar då detta är subventionerat för de med intresse att jaga en gummibit på is. Det skulle bli för dyrt för alla Svenssons med söner som vill spela hockey om det inte var subventionerat. Ridning och hästar däremot är ju en tjejsport, det är inget viktigt för Sverige. Personligen tycker jag vi tjejer här i gamla Sverige borde sätta ner klacken och skrika till lite vad gäller vårat intresse istället för att niga och skrapa med fossingarna och säja att "andra skall inte behöva betala för mitt lilla hästintresse." Varför inte??? Killarna får massa subventioner för sina idrottsintressen. Vi är helt enkelt för kuvade. Så när ännu en avgift läggs på oss som sköter våra hästar likt guldklimpar så ja...är det bara jag som börjar få en besk smak i munnen? Jag tror ingen här har något emot dessa besök, klart hästarna skall ha bästa vård och klart som sjutton att de som inte ger den vården skall bestraffas för det. Men måste vi betala detta också?? Hade våran sport (som är den andra största i Sverige efter fotbollen) utövas mestadels av killar så kan ni ge er den på att att situationen sett annorlunda ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästinventering!

ZorréZaid skrev:
Betoningen här ligger nog på att de TAR BETALT även om man håller sina djur enligt de föreskrifter som finns.

Ja, och jag har inga problem med det. Jag hjälper gärna till att finansiera inspektionerna, både där det behövs och inte.
 
Sv: Hästinventering!

Personligen tycker jag man ska ryta till och kräva att fotbollsförbundet ska stå för polispådraget under matcherna, och att detta kan läggas på biljetterna. På så sätt är kanske fotbollsförbundet och de äkta fotbollsentusiasterna mer benägna att se till att det inte blir något tramsigt bråk.

Att se på fotboll är ingen mänsklig rättighet som staten skall subventionera in i absurdum. Kan inte folk sköta sig så att fotbollsförbundet har råd att hålla någon elitserie får man lägga ned det.
 
Sv: Hästinventering!

Immer skrev:
Fast vad det gäller den magra hästen - är du säker på att det inte finns en godtagbar anledning till att den ser ut som den gör? Ålder, t ex? Varför är du så säker på att den blir vanvård

Jag vet att hästen är gammal, men det finns ingen anledning att den ska vara så utsvulten. Man kan se i stort sett alla hästen ben utan att ens anstränga sig. Den går i samma hage året om, fårstaket och inget gräs. Den går ute utan skydd från det att värsta frosen släppt, fram till det snön kommit för att stanna (obs i södra Sverige) När den väl får komma in så står den alltid inne.

Den är sårig och tuffsig, står bara och hänger. Ibland när man rider förbi så gör den flera ansträngningar innan den kommer upp...
 
Sv: Hästinventering!

Vad bekommer den andra familjen så är det tex barnen som "sköter" gården och de går inte i skolan. Vill inte gå in på detta närmre...

Hundarna på gården sitter bundna i en kedja alltid. Den ena tiken har haft valpar på alla sina löp utom det första. Hon har även en del valkulla med sin egen kullbror.

Hästarna ska vi inte tala om. Står i skit upp till knäna i lösdriften, en del är gömda i skogen vintertid, utan mat....Jättemånga hästar finns där. Korsas och "avlas" hej vilt.

Dock har familjen ett par tre fina ponnyer som de är ute och tävlar med....
 
Sv: Hästinventering!

moiran skrev:
Personligen tycker jag man ska ryta till och kräva att fotbollsförbundet ska stå för polispådraget under matcherna, och att detta kan läggas på biljetterna. På så sätt är kanske fotbollsförbundet och de äkta fotbollsentusiasterna mer benägna att se till att det inte blir något tramsigt bråk.

Att se på fotboll är ingen mänsklig rättighet som staten skall subventionera in i absurdum. Kan inte folk sköta sig så att fotbollsförbundet har råd att hålla någon elitserie får man lägga ned det.
Nu hamnar vi lite off men jag håller helt med! Det är dags att sluta gynna fotbollen nu! Fotboll på elitnivå är näringsverksamhet och kan betala sina egna kostnader.
 
Sv: Hästinventering!

Oj oj. Vilken sällsam resonemangsförmåga du besitter.

Bilprovningen ut för det är irrelevant – Gestapo in. Om du tänker efter en stund inser du säkert att dina ”argument” inte håller.

Naturligtvis måste vi ha kontroller. Det sitter veritabla dumhuvuden ute i landet som knappt kan lägga ihop 1 och 1. Självklart kan det drabba oskyldiga om de bestämmer sig för att syssla med exempelvis hästhållning.

Så om alternativet står mellan att släppa allt fritt utom statens kontroll, med argument från människor som tror att ”1984” är en dokumentär samtidsskildring av ett statsskick där pengar inkasseras för att gå rakt ner i herr Perssons egna fickor, eller bygga ut kontrollen ännu mer röstar jag definitivt för det senare.

Däremot kan det på ett sätt ses som statens fel i den mån staten är ansvarig för medborgarnas autonoma tänkande på utbildningsmässiga grunder. Det har ju som bekant i alla tider varit så att bristande utbildning och kunskap är det största hotet mot demokratin. Och vilka har dragit in pengar från utbildningen?
 
Sv: Hästinventering!

moiran skrev:
Personligen tycker jag man ska ryta till och kräva att fotbollsförbundet ska stå för polispådraget under matcherna, och att detta kan läggas på biljetterna. På så sätt är kanske fotbollsförbundet och de äkta fotbollsentusiasterna mer benägna att se till att det inte blir något tramsigt bråk.

Att se på fotboll är ingen mänsklig rättighet som staten skall subventionera in i absurdum. Kan inte folk sköta sig så att fotbollsförbundet har råd att hålla någon elitserie får man lägga ned det.

Någon slags rättvisa borde det i alla fall finnas.
 
Sv: Hästinventering!

MaLu skrev:
Det är ju inte nån kommungubbe som åker omkring och kollar så att alla katter, hundar, marsvin och andra djur har det bra eller?

Som hunduppfödare, så kommer kommunnissarna och kollar kenneln + att vi även får besök av SKK:s kennelkonsulenter som förutom att de tittar på hundarna och hundmiljön även kollar så att man har koll på sina papper och följer grundreglerna..
 
Sv: Hästinventering!

Om Yrla skulle vilja skriva sitt inlägg på svenska så kanske jag kan förstå vad det står?!.
 
Sv: Hästinventering!

kenneth skrev:
Om Yrla skulle vilja skriva sitt inlägg på svenska så kanske jag kan förstå vad det står?!.

Jag menar att så länge självutnämnda experter i exempelvis hästhållning, statsskick och politik kan sitta och huta åt andra "för de har ju ingen aning om hur något här i världen förhåller sig" men inte ha tillstymmelsen till insikt i något av områdena behövs kontroller av olika slag. För deras egen skull, för djurens skull och för andra människors skull.

En grundregel när det gäller visdom och erfarenhet brukar nämligen vara att ju mer en person lär sig desto mer inser denne att den inte vet.

Vem som ska bekosta saken låter jag vara osagt.
 
Sv: Hästinventering!

Ja, men så gör någonting åt det om nu inte socialen och miljö- och hälsokontoret har fått tummarna ur!

Kontakta första bästa tidning och berätta om missförhållandena! Det brukar ta skruv och sätta fart på saker och ting.

Själv skulle jag inte kunna sova gott om nätterna när jag visste att sådana hemskheter försiggick hos grannarna.

Immer
 
Sv: Hästinventering!

Tänk att du en gång håller med mig.
Att folk idag inte lär sig att tänka själv utan måste ha en politruk som ser till att det blir "rätt". Hjärntvättade från dagis genom förvaring i 9 år till handhållning som vuxen. Ingen egen kunskap bara bara litar blint på staten. Den kopplingen hade jag missat, att man dragit in utbildningen för att lättare kontrollera.
 
Sv: Hästinventering!

moiran skrev:
Personligen tycker jag man ska ryta till och kräva att fotbollsförbundet ska stå för polispådraget under matcherna, och att detta kan läggas på biljetterna. På så sätt är kanske fotbollsförbundet och de äkta fotbollsentusiasterna mer benägna att se till att det inte blir något tramsigt bråk.

Att se på fotboll är ingen mänsklig rättighet som staten skall subventionera in i absurdum. Kan inte folk sköta sig så att fotbollsförbundet har råd att hålla någon elitserie får man lägga ned det.

Jag håller med. Jag tycker inte att skattekollektivet (=vi) ska subventionera varandras fritidsintressen med miljardtals kronor. Låt grundtanken vara att alla ska bära sina egna kostnader, och lägg sedan bidragen där de verkligen behövs.

Hästsporten behöver naturligtvis stöttas, men stöttning genom kommunala skattemedel för stallinspektioner känns inte som rätt väg att gå :smirk:

/Cecilia :)
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
Tänk att du en gång håller med mig.
Att folk idag inte lär sig att tänka själv utan måste ha en politruk som ser till att det blir "rätt". Hjärntvättade från dagis genom förvaring i 9 år till handhållning som vuxen. Ingen egen kunskap bara bara litar blint på staten. Den kopplingen hade jag missat, att man dragit in utbildningen för att lättare kontrollera.

Du ska nog inte smickra dig själv alltför mycket. Vår enighet är skenbar. Det är nämligen bättre att ha en "politruk" som håller reda på saker och ting än att släppa lös folk som tror att just de personligen sitter inne med det enda rätta svaret utan att vara i närheten av att vidga sitt eget perspektiv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 159
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 621
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 389
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp