Hästjobbet blev en mardröm

Ganska dåligt exempel med tanke på att personen jobbade en vecka och i Danmark. Förhållandena för hästskötare är långt ifrån bra i Sverige generellt, men vanligen lär folk få mat. problemen är långa dagar, bristande försäkringar, svartjobb och farlig arbetsmiljö. Svält i Danmark lär inte svenska arbetsmiljöverket befatta sig med.
 
Jobbar som hästskötare i fler stall och har aldrig upplevt dåliga arbetsförhållanden.... Kanske är det tur, tror dock att många är bra!
 
Jag har jobbat i stall, och provjobbat i MÅNGA men tror inte något ställe erbjöd vit lön. Ett ställe kunde jag snacka till mig rätt bra villkor ändå, men det var helknäppa rutiner och jag trivdes ej så blev inget med det heller ^^

@Texaz As kul att någon hittat de bra jobben! Alla har vi inte samma tur tror jag dock ;)
 
Har du fått vit lön? 40-timmars vecka? Försäkringar osv?

Jag jobbar också som hästskötare med vit lön, semesterersättning, extra ersättning på helger osv. Jobbar visserligen 28-30h i veckan, så deltid. Sedan så har min chef en heltidsanställd som jobbar 7-16 med 1h lunch.
 
Klart det finns vita jobb, men det är vanligt med svarta eller grå jobb. En låg vit lön och sedan kost och logi+gratis stallplats svart. Det blir ganska okej ekonomiskt för stunden, men pensionen blir lidande + a-kassa mm.

Man kan lätt leva på 3-5.000 svart om man har stallplats och boende/mat ordnat, så länge det varar.
 
Klart det finns vita jobb, men det är vanligt med svarta eller grå jobb. En låg vit lön och sedan kost och logi+gratis stallplats svart. Det blir ganska okej ekonomiskt för stunden, men pensionen blir lidande + a-kassa mm.

Man kan lätt leva på 3-5.000 svart om man har stallplats och boende/mat ordnat, så länge det varar.

Javisst är det så. Men det finns seriöst folk med, så som min chef. :)
 
Även jag har haft ett hästskötarjobb som varit vitt, dock bara 75%, men jag hade även kollektivavtal där.
 
Ja det är synd att svartjobben blir vad det fokuseras på....
Tror dock att de är vanligare inom ridsporten. Inom trav/avel (där jag verkar) har jag aldrig blivit erbjuden svart lön.
Jobbar iofs deltid (på fler ställen), men där det finns heltidare så är det kollektivavtal/vit lön som gäller.
Arbetstiden är reglerad MEN sen finns det de som frivilligt jobbar "gratis" och stannar efter arbetstid.
 
Här är en till som jobbat som vit skötare inom trav, ridskola och hopp var bara på ett inhyrnings stall som jag hoppade in och gjorde några in/ut och fodringar när ägaren var borta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Värsta hästjobbet - det tycker Carina Berg som i sin nya serie provar jobb som seminassistent och kofarmare. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag är det nyårsafton - natten som för många hästar och hästägare är årets mardröm. Här återpublicerar Ridsport material kring...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hemma värst. För ditt husdjur är nyåret en ren mardröm. – Hunden skakar, dreglar, skrapar, försöker gräva sig bort genom parkett och vad...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Det lugna skritturen blev plötsligt en mardröm för Christina Ekberg och hennes son Isac. En mopedist skrämde ponnyn Poppe så illa att...
15 16 17
Svar
327
· Visningar
11 650
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp