Hästköp och ekonomi

B

Båbbe

Det verkar vara väldigt många hästägare här på forumet som får STORA problem med sin ekonomi ibland. Jag funderar själv på att bli hästägare och jag undrar hur man egentligen har räknat då? Hur mycket har man som buffert? Vad räknar man med att hästen kostar per månad?

Min ekonomi är oförskämt bra med tanke på min förhållandevis ringa ålder. Jag räknar med att hästen kostar ca 4000/mån (2500 i stallhyra med fullskötsel). Utöver de 4000 kommer jag ha 1000 till för inköp av utrustning och sparande till buffert. Innan jag ens köper hästen avser jag ha minst 10.000 i buffert om något skulle hända. Så småningom vill jag ha en buffert som motsvarar min hyra och hästens stallhyra (inkl mat för hästen) i 3 mån. (för mig blir det ca 35.000) Allt annat anser jag vara totalt oansvarigt faktiskt!
 
Vips så hamnar hästen på klinik, måste buköppnas, försäkringstaket är nått och så ska kliniken ha 45000kr av dig.

Svårt att planera och det långsamma tärandet äter gärna upp bufferten. Svårt att förutse.
 
Hmm menar du att du har haft 45.000 i buffert? :confused:

Personligen tror jag inte jag riktigt skulle gå med på vad som helst ifall försäkringstaket är nått heller. Det finns faktiskt en gräns när man får inse att även om hästen är förhållandesvis ung så kommer den inte riktigt bli helt frisk oavsett vad man gör och då är det kanske bäst både för ägaren och hästen att den somnar in lugnt och fridfullt... Och JA jag vet vad det vill säga att ta bort ett älskat djur.
 
Nej ponnyn har inte buköppnats men det var ett skräckexempel. Med besöken på klinik förra året tillsammans med levnadskostnader, lägenheten etc och inga pengar IN gjorde att bufferten åts upp och sen dess har jag inte kunnat ta igen de eftersom jag levt på osäkra studiemedel (som jag måste göra innan jag kan få ett vettigt jobb) och under sommaren drog jag bara precis in så det räckte, sommarjobb är ju nästan omöjliga att få tag på :eek:

Och sen när skattepengarna kom så kom hela karusellen med hältor igång igen *suck*, lymfangit osv.

Det är svårt när man väl hamnat på efterkälken och jag HAR ju annonserat ponnyn men näe... Så länge jag har näsan ovanför ytan så behåller jag. Och hon får ju den vård hon behöver.

Jag söker många av de nattjobb som finns nu för att kunna plugga OCH dra in rätt okej med pengar, så jag kanske kan beta av lånet helt och hållet och slippa den kostnaden, samt det dumma, ogenomtänkta datorköpet.

Ponnyn tas också bort om jag inte VET att hon får ett okej liv under och efter konvalescens, det är det inte värt.
 
Jag har inga 45.000 i buffert o kommer nog aldrig att ha det men jag anser att jag ger min häst ett bra liv o hon saknar inget.. därimot så kanske jag inte alltid kan följa med vänner o bekanta ut på krogen eller shoppa kläder det gäller att prioritera.... Dubbel vetrinärvård på försäkringen är självklart ett måste... Gå ut på krogen eller nytt täcke till hästen? inget svårt val för mig.Så jag tycker inte att jag är speciellt oansvarig!! :smirk:
 
4000 kr/mån tycker jag är lite lite men iofs bor jag i STHLM. Min häst kostar 1700kr i kallhyra(kollektiv stall) 1000 spänn i mat 350 kr torv 150 kr till den som fodrar lunch vardagar men sen kostar försäkringen 1,000 kr månaden. Sen ska man lägga på träningar på det... ca. 1000 till i månaden. Det blir 5,200 kr i månaden. Skulle iofs kunna bli 4,200 om jag sket i att träna. Nu ska det tilläggas att jag är dressyrryttare och tränar en gång i veckan dressyr för C-tränare plus en helg i måndaden för A-tränare men jag tränar ingen hoppning.... skulle jag även göra det får jag lägga på 500 spänn till... minst.
 
Det beror ju på var i Stockholm man bor. För samma 1700kr får jag även mat och skötsel :) Ett höpass i veckan fodrar jag till kollektivet.
 
Den här kommer att flyttas till ekonomi...

Min buffert är noll pga MASSA tiotusenlappar i skador de senaste åren. I annat fall så kostar hon mig ca 5000 kr/månad!

/C
 
Iofs men i mina sjutton hundra ingår iallafall två ridhus, tre utebanor, spolspilta, toa och dusch. Jag har stått billigare men då utan ridhus men det är inget alternativ när man har en tävlingshäst som måste kunna ridas året runt även när det är is/snö ute. Med ridhus som man alltid har tillgång till så får man nog räkna med min hyra. Du får gärna tipsa om billigare ställen norr, norr/väst om STHLM om du vet.
 
Står på Mälaröarna. Vi har belyst utebana som fungerar i princip året om, tror det var en vecka förra vintern som det inte gick. Det finns tre ridhus på skrittavstånd och två av dem får vi använda "fritt" på dagtid men det kostar ju såklart, det nya är inte färdigt så jag vet inte riktigt vad de kommit överrens om.

Vi har en nygbyggd, helkaklad toa med dusch :love: men bara spolmöjligheter ute.

Inget lyxstall men både hästar och folk trivs.

Hihi vilken reklam :D

Har inte kollat efter ridhus eftersom vi klarar oss ändå så jag har inte riktigt pejl men det finns en del annonser på buke ju :)
 
Det finns ett trivsamt ställe med litet ridhus (typ lada), stor upplyst ridbana och en dressyr- och hopptränare på gården. Mockningen får man sköta själv, men allt annat ingår för betydligt mindre än det du uppgav... Fast då får man tänka sig att åka ut till Arlanda-trakten förstås. För mig är det inget problem eftersom jag har bil och dessutom jobbar på Arlanda. Men stallet är inget bra alternativ för mig ändå för där finns inga andra islandshästar och det är en "raggsocka" jag har tänkt å köpa!

För övrigt tackar jag för synpunkterna på månadskostnad. Ska räkna om med lite större kostnad per månad! Det går nog bra iaf... ;)
 
men då utan ridhus men det är inget alternativ när man har en tävlingshäst som måste kunna ridas året runt även när det är is/snö ute
Min stora Idol, Ulla Håkansson, tränade utan ridhus på ängar och vägar. Vad jag vet så gick det alldeles utmärkt för henne i dressyr. Så nog finns det alternativ, men du är kanske litet bekväm av dig?

Vad är det för fel med snö och is, det finns ju broddar! Jag har fått lära mig att det är bra för hästen att variera underlaget. Mjukt och djupt nöter på senor och ligament, hårt nöter på leder så blandad kompott blir ett jämnare arbete.
 
Håller med dig, varför är ridhus en nödvändighet om man ska tävla? Många hästägare i Sthlmstrakten skulle få ned sin månadskostnad ganska mycket om dom valde att stå i ett mindre stall utan ridhus.

Har man transport har man ju ändå möjligheten att åka till ridhus om det absolut krisar vädermässigt...
 
Ja den principen håller jag med om. Ridhus är egentligen inte särskilt nödvändigt.

En belyst ridbana är väldigt trevligt den här årstiden däremot! Helst väljer jag också ett stall där det finns bra instruktörer på plats, eller där man har ordnat det så att någon kommer dit regelbundet och ger lektioner. För mig som inte haft egen häst tidigare uppskattar jag också om det finns erfarna och kunniga människor i stallet att fråga om råd när det är något jag undrar.
 
Klart att man inte behöver ha ridhus bara för att man har en tävlingshäst!

Min häst rids regelbundet året runt och vi har bara en belyst gräspaddock som jag rider i ca 2ggr/veckan. jag åker iväg och tränar för instruktör i ridhus en gång varannan vecka och det räcker. Det är klart att man kanske lugnar ner på tempot en aning under vintern men det är ju bara skönt för hästen, det är ju ändå inte så pass mkt tävlingar nu, jag har antagligen min sista för året på lördag! Sen är det bara att ladda inför nästa år! :)
 
Jag har 2 hästar och det kostar ju endel... ;) Har inga sparade pengar alls, utan tar månaden som den kommer och det går ju bra så länge det inte händer nått som kostar mer än några tusen...
Har klarat mig hittills, men skulle det bli något akut så vet jag att min föräldrar skulle ställa upp och låna ut pengar o det känns tryggt. :)
 
det är klart att ridhus inte är jätteviktigt men bor man som jag bor så är det så att stallen runt omkring inte direkt har bra utebanor och det finns inga ängar att rida på bara vägar som är skidspår när snön kommer. Jag rider ut på min häst också när underlaget tillåter och när man kan se något vilket alltså blir helger då jag aldrig är i stallet innan 18,30 på vardagar. Bekväm eller inte.
 
Många hästägare i Sthlmstrakten skulle få ned sin månadskostnad ganska mycket om dom valde att stå i ett mindre stall utan ridhus.

Har man transport har man ju ändå möjligheten att åka till ridhus om det absolut krisar vädermässigt...

det har du rätt i men hur mycket bensin skulle det gå extra då? I min närhet finns det inga sådana stall? att åka ut till mälaröarna tar minst 30 min enkel resa.... Då betalar jag hellre några hundra extra i månaden och har två ridhus, tre ridbanor, bra ridvägar, hopp och dressyr tränare som kommer varje vecka plus att det tar 15 tur/retur till stallet.
 
men bor man som jag bor så är det så att stallen runt omkring inte direkt har bra utebanor och det finns inga ängar att rida på bara vägar som är skidspår när snön kommer.
Men varför måste du bortförklara dig hela tiden. Kan du inte bara säga att DU vill ha ridhus för att Du tycker att det är bekvämt för DIG. I stället för att skylla på allt möjligt annat.

Man kan se utmärkt på en upplyst ridbana. Lampa som lampa.

Jag tror att det är alla dessa inbillade måsten, som oftast tar knäcken på hästägares ekonomi.

Jag håller mig med 8 hästar för en årskostnad av kanske 60.000:-. Men då så har jag ju inget ridhus heller.

Det blir 625:-/häst och månad.
Slå det, den som kan!

Och det är 50 min från Stockholm C
 
Måste du jämt låta så aggressiv?

Jag har stått i flera år med tävlingshäst utan ridhus och det gick alldeles utmärkt men dåp hade jag en snäll mamma som skjutsade till alla träningar. Jag rider mycket på vår utebana och i ridhuset när vädret är piss men jag tycker faktiskt, och det är ett fritt land så jag får tycka vad jag vill, att det är viktigt att ha ett ridhus. Det garanterar att min häst får bra motion oavsett vilket väder det är ute. Du kanske har tillgång till superstora hagar där hästen kan röra sig mycket under dagen men det har inte vi. Dessutom vill jag inte rida min häst utomhus när det är kallare är -10 pga det inte är hälsosamt för hästen eller rida bland en massa mygg och knott på sommaren. Jag vill inte riskera att min häst vrickar sig för att jag måste rida på en fryst ridbana för att jag ska vara sniken och tjäna några hundralappar extra varje månad.

Tråden handlade i första hand om hur mycket det kostade och ha häst. Inte ridhusens vara eller icke vara. Om jag har råd att ha min häst så att jag kan ha ridhus så får jag väl ha det eller är jag oschysst mot hästen för att jag inte står någonstans där jag måste rida ute hela tiden?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 606
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 450
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 897
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp