Bukefalos 28 år!

Hästköp och ekonomi

Jo lampor är säkert en bra lösning men jag tror inte att jag smälla upp dom lite vart jag vill på ett naturreservat.
Och dessutom håller är en frusen äng inte det utlimata underlaget för träning.

Ja och min åsikt är att jag utgår för vad som är bäst för min häst och det enda kriteriet är inte att han har en stor hage utan att han mår bra, får en utomordentlig skötsel och en allsidig träning och en massa massa kärlek och det får han.

Det är väl härligt att vi alla kan ha olika åsikter och ha en trevlig attityd till det :confused: :devil:
 
Ja och min åsikt är att jag utgår för vad som är bäst för min häst och det enda kriteriet är inte att han har en stor hage utan att han mår bra, får en utomordentlig skötsel och en allsidig träning och en massa massa kärlek och det får han.
Tänk, det tror inte jag. Jag tror att du utgår ifrån hur DU vill ha det. Jag kan aldrig med min kofot, tänka mig att din häst skulle välja att kuta runt i ett ridhus med dig på ryggen, om hästen hade möljligheten att i stället välja att springa i stora hagar och leka med trevliga hästkamrater. Hästen skulle antagligen helst vilja ha både och, men om den fick välja bara det ena, så är jag övertygad om att du och ridhuset skulle komma i andra hand.

Så jag upprepar:
Varför kan du inte erkänna att det är du som vill ha din häst på det sättet som du har honom installad? I stället för att hela tiden påstå att det är för hästens bästa? Det kan det ju inte vara? Det måste ju ändå vara DU som vill rida dressyr och behöver ett ridhus för det? Hästen går väl inte ute i en jättehage och drömmer om att få göra fina figurer i ett ridhus?

Att hålla häst på det viset som du gör, är att ta på sig ett enormt ansvar för hästens hälsa och välmående. Det lämnar ingen frihet åt hästen att "ta hand om sig själv". Och jag kan inte på något vis hålla med om att man kan motivera att man gör det "för hästens skull". Man gör det för sin egen skull, för att man vill rida och kanske tävla. Och sedan så får man se till att kompencera hästen efter bästa förmåga för att man utnyttjar dess tjänster för sitt eget nöjes skull.
 
Jag utgår från min häst bästa, detta är en framavlad tävlingshäst som garanterat inte skulle må bra av att bara gå ihagen, springa runt och leka med sina kompisar. Han är van att träna och jobba, både i ridhus och ute. Han springer inte heller bara runt i ett ridhus, han går i hagen hela dag.
Människan har tagit på sig ett enormt ansvar genom att börja avla fram hästar på det viset dom har gjort. Skulle den ursprungliga vildhästen leva kvar så skulle det vara en helt anna sak men det är inte det som finns i sverige idag så då måste vi ta på oss ansvaret och anväda den till det den är avlad för.
 
Skitsnack.
Det är bara en fråga om att hästen är van vid det arbetet och därför saknar det om det tas bort. Men om hästen har tillräckligt stimulerande hagar och kamrater, så lever den ett utmärkt liv i alla fall.

Alla dessa avels-hästar och unghästar, de springer inte runt i sina hagar och lider av att de inte får träna och jobba. De löser det behovet själva genom att leka tafatt och springa ikapp.

Så du kan verkligen inte erkänna att du har din häst på ditt vis bara för din egen skull? Utan du måste fortsätta att skylla ifrån dig på hästen?
 
Jag skyller inte ifrån mig på någon, detta är min åsikt och det jag har lärt mig, kan inte du bara acceptera detta och låta det va? varför försöker du tvinga folk till olika erkännanden?
Självklart har det och göra med vad hästen är van vid för träning men ställa ut en tävlingshäst i hagen helt plötsligt mår den inte bra av. Jag har sett flera exempel på det.
 
Jag betalar under 2000 kr för "allt" utom mockning...Dock har jag inget ridhus, men ridbana. Det billigaste alternativet med ridhus jag vet häromkring är över 3000 kr, det finns ju ställen som tar upp emot 5-6000 kr också.

Alla är vi ju olika, men ett sätt att få ned sin stallhyra är ju att välja bort ridhuset. Jag vet att du skrev att du inte hade några ekonomiska problem, men det finns ju massor med hästägare just runt storstäder som egentligen inte har råd att stå på de anläggningar dom gör....
 
Vad har ni för sketna ridbanor? Våran fungerade hela förra vintern, vi fick salta inför en kurs men i övrigt var det inga problem. Och skogen är ju oftast mjuk hela året om man nu inte håller sig på preparerade vägar hela tiden.

En häst som lätt vrickar sig BEHÖVER ju gå på lite knepigare underlag under kontrollerade former för att lära sig var han sätter fötterna.
 
Okej, nu så skall jag förklara vad jag vill ha fram.

Som hästägare så måste man vara mycket medveten om skillnaden mellan vad hästen behöver och vad man själv som hästägare och ryttare vill ha. Detta för att kunna klara att ta sig igenom en eventuell ekonomisk kris-situation.

Hästen behöver bara mat, någonstans att bo, skydd mot väder och vind, hov-vård i form av verkning samt avmaskning och vaccination. Det är allt.

Hästen behöver inte ridhus, ny sadel, skor på fötterna eller stor uppvämd box, klippning och 10 täcken.

Om man är ordentligt medveten om det, så kan man ganska lätt övervintra ett taskigt ekonomiskt läge genom att "stalla upp" hästen på billigast möjliga vis.
 
Jag vet inte vad ni har för suveräna ridbanor, men under de senaste sju åren har jag stått i fyra olika stall. I inget av dessa har ridbanan varit ridbar (i trav eller galopp) året runt. På vintern har det i bästa fall bara varit stenhårt, annars har det varit rena isbanorna - mer lämpliga för konståkning än ridning.

Huruvida det är lämpligt att rida på stenhårt underlag är ju en diskussion som man kan ta en annan gång, men jag har då aldrig ridit på dessa banor när de varit i sitt sämsta skick.

Trodde faktiskt ni norröver skulle ha värre klimat än vi sörlänningar, för här är vinterpadockar SÄLLAN ridbara. Och ändå har vi gummiflisblandat underlag där jag står nu. :crazy: :confused:
 
Jag tror att ni har det blötare än vad vi har det.
Antingen så har vi snö, och det är ju bra att rida på. Eller så får vi bort vattnet med dräneringar, så att det inte blir så hårt. Hos er så kommer det ju nytt vatten hela tiden.

Min egen ridbana är bara ett tunt lager grus på gräs. Gräset och jorden under ger svikt även vid måttlig nedfrysning. Gruset gör att det inte blir halt. Men vid lerigt väder, så är den oanvändbar.

Men hela snöperioden, större delen av frysperioden och hela torra sommaren så är den alldeles utmärkt. Den fungerar inte i ungefär 4 veckor på hösten och 2 veckor på våren. Det kan man leva med, ty just då är grusvägarna som bäst.

Isbanor, dem rider man sönder med massor av broddar. Då så får man iskross, och det är också fint att rida på.
 
Kan nog vara det (vattnet alltså). Usch... Hellre riktig vinter med snö och kallt än blankis eller slaskig kramsnö som ger löjligt stora styltor (trots sulor). :crazy:

Rida sönder isen? Kanske kan fungera. Jag ger upp, suckar och vill helst gå i ide jag. :D Men går broddarna verkligen igenom så att isen går sönder? Tycker mest det känns som om man går och slinter ovanpå isen. :crazy: :o
 
Med snösulor slipper man för det mesta styltor och rider man regelbundet hela säsongen med några hästar så undviker man definitivt blankis och trasar sönder densamma. Broddar fungerar definitivt bra även om det är blankis, har själv tappert försökt hålla balansen (läs häng som en vante i manen) på blankis där pållan traskat på utan märkbar problem.
 
Tror de paddockar som jag varit i då är alldeles för dåligt dränerade - för att det är gummiflis har inte hjälpt när vattnet som ligger i stora sjöar i paddocken i slutet av november efter några månaders regnande fryser till och blir skridskobana... :crazy:

Sedan är det möjligt att vi är för få för att lyckas hålla banan i trim (bara tre hästar som rids i stallet - och ingen av dem på banan varje dag - högst varannan). :(
 
Då får ni harva volten oftare så den inte hinner frysa ihop + använda er av salt. Inte så kul alla gånger, men det är det enda som verkligen hjälper när det fryser och dränet är dåligt.
 
Några av de andra hästägarna vill inte salta... :( :crazy:

De har oskodda hästar och vill inte ha salt på banan. Tyvärr. :(
 
För att de är oskodda??

Jag är inte heller så förtjust i salt men då får man svampa av benen och ev stänk under magen sen.

Ponnyn hann tom rulla sig i saltet förra året utan att det hände ngt (det var INTE meningen).

(Vi saltade inför en kurs men så blev det massa plusgrader ändå den dagen...)
 
Ja, jag vet inte... :crazy: Det har aldrig varit problem någon gång med någon häst i något av de stall jag stått i. Men, demokratin segrar - och jag förlorar. :( ;)
 
Sanning med modifikation.

Visst är det jag och inte min häst som vill ha ridhus.
(Dock gillar hon det som ett ställe där man kan rejsa runt själv utan att tänka på bromssträckor.)

Men mitt fullblod kan inte gå utan skor, hon ömmar otroligt och även om jag skulle kunna låta henne gå så (hon skulle ju överleva)så tycker jag inte att det är något alternativ.

Päls vet hon inte vad det är, hon har nu lika mycket päls som de andra hade i somras och det är hennes vinterpäls. Därför går hon täckad. Samma sak här, visst skulle jag kunna låta henne stå skakandes i en hage men det känns inte heller som något alternativ.

Men visst kan man oftast komma undan billigare än man tror.
 
Eller så struntar man i att skaffa häst.
Hästens grundläggande behov ska inte behöva stå tillbaka för att människan ska ha det bekvämt. Centralare delarna av StorStockholm är inte ett bra ställe att hålla häst i och det kan vara dags att inse det istället för att skylla på dålig marktillgång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 623
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 460
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 913
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp