Bukefalos 28 år!

Hästköp och ekonomi

Man kan se utmärkt på en upplyst ridbana. Lampa som lampa.

Jag tror att det är alla dessa inbillade måsten, som oftast tar knäcken på hästägares ekonomi

Vart nämnde jag att ljuset var problemet på utebanorna? Jag skrev att det inte direkt fanns några bra utebanor här runt omkring och då syftade jag på underlaget speciellt på vintern.

Jag har dessutom inga som helst ekonomiska problem av att ha häst. Så min ekonomi är inte "knäckt" pga att jag står i ett stall med ridhus. Hade jag inte råd med det så skulle jag flytta till ett annat stall.

Och Ja det är bekvämt med ridhus men eftersom du inte vet nånting om mig så skulle jag akta mig för att kalla mig lat och bekväm för att jag vill ha ridhus nära till hands. Lat och bekväm är det sista jag är.
 
En pannlampa hjälper tyvärr föga mot frusen sand som man knappt kan skritta över utan att riskera vrickningar.

Jag står själv på stall utan ridhus - men nog sjutton önskar man mitt i vintern att man hade ett ridhus runt knuten... När snön vägrar komma, men isen vägrar gå, när marken är stenhård och isbelagda vägar gör att vi inte kommer iväg med trailer till ridhus heller utan att riskera att kana ned i diken eller bara glida baklänges nedför uppförsbacken.

Och visst är jag bekväm - dessutom gillar jag att rida, och det är en fysisk omöjlighet att rida ordentligt när vintern är som den var förra året... :crazy:
 
Vi har häst utanför Sthlm, skulle vi stå på anläggning med ridhus skulle vi få betala minst två-tre ggr så mycket mot det vi gör nu. De flesta anläggningar med ridhus som jag känner till kostar upp emot 4-5000 kronor i månaden...

Våra transportkostnader går aldrig upp emot 2000 i månaden iaf!
 
Du kanske har tillgång till superstora hagar där hästen kan röra sig mycket under dagen
Ja, det har jag. Det är min prioritering. Jag tror att hästarna föredrar det framför ridhus.

Dessutom vill jag inte rida min häst utomhus när det är kallare är -10 pga det inte är hälsosamt för hästen
Varför klarar då travhästar betydligt strängare kyla. Och de arbetar då betydligt hårdare än en dressyrhäst.

Jag vill inte riskera att min häst vrickar sig för att jag måste rida på en fryst ridbana för att jag ska vara sniken och tjäna några hundralappar extra varje månad.
Men vad är det för häst du har? Den får väl hålla ordning på fötterna. Mina hästar brukar då inte vricka sig. Det har väl hänt någon enstaka gång vid vild lek i hagen.

Tråden handlade i första hand om hur mycket det kostade och ha häst. Inte ridhusens vara eller icke vara.
Kostnaderna är oerhört avhängiga ridhusets vara eller icka vara.

eller är jag oschysst mot hästen för att jag inte står någonstans där jag måste rida ute hela tiden?
Jag tycker att du är ojuste mot hästen, som inte låter den gå i stora hagar utan prioriterar att du kan få rida inomhus.
 
Jag tycker att det brukar gå bra att rida på frysta vallar. Det frysta gräset ger bra svikt och broddar klarar halkan. Så jag har aldrig problem med hårt underlag faktiskt.
Just nu så har jag däremot problem med mjuk och geggig ridbana. Men då så är ju grus-vägarna ljuvliga i stället. Tyvärr så är de inte upplysta då, som ridbanan är.

Men du erkänner ju att det är för din skull du skulle vilja ha ridhus, och det känns helt Okej. Det är när man börjar att påstå att HÄSTEN behöver det, som jag reagerar.
 
Och Ja det är bekvämt med ridhus
Äntligen, ett erkännande.

men eftersom du inte vet nånting om mig så skulle jag akta mig för att kalla mig lat och bekväm för att jag vill ha ridhus nära till hands. Lat och bekväm är det sista jag är.
Det där med lat, det har inte jag skrivit, det har du hittat på själv. Brukar du kallas för lat? Ja, jag har då ingen uppfattning om det, det kan jag ju inte ha. Men jag tycker att det verkar som om du hittar på massor med förevändningar för att få ha bekvämligheten av ett ridhus utan att behöva erkänna att Du vill ha ridhus för Din skull. Och jag förstår inte att du reagerar så negativt på att jag då påstår att du är bekväm. Är det något fel på att vara bekväm för sin egen skull, om man nu kan det?
 
Tja här är mitt drömstall:

* Stora, bra hagar (så hästen kan motionera sig själv lite om jag inte vill rida nån dag)
* Belyst ridbana och ovalbana (så jag kan välja när på dygnet jag vill rida)
* Ridhus (samma som ovan + att jag slipper bli blöt när det regnar)
* Trevliga, säkra boxar och breda stallgångar (för det är ju jobbigt när det är trångt eller hästarna skadar sig)
* Max 10 ryttare i stallet - gärna fler hästar (så slipper man trängas på ridbanorna)
* Minst 1 riktigt bra utbildad tränare att träna för en gång i veckan (som kommer till stallet eller finns där redan så jag slipper åka iväg med hästen någonstans)
* Fullskötsel, minst vardagar (så jag inte behöver mocka, fodra, släppa in och ut osv varenda dag)
* Bra och analyserat foder (så jag slipper en sjuk häst)
* Gärna hovslagare i stallet, eller tillgång till en duktig sådan (så det är enkelt att sko hästen)
* Möjlighet att få råd av kunnigt folk om allt möjligt som tex: fodring, sadeltillpassning, skador osv... (så slipper jag slå i böckerna själv)

Här pratar vi bekväm av sig!!! :rofl: Frågan är bara var det stallet finns någonstans? :confused: :D
 
Frågan är bara var det stallet finns någonstans?
Ja, och hur dyrt det skall bli.

Men borträknat från ovalbanan, så finns det ett sådant stall i grannskapet här. Ridhuset i stallet bredvid dock. Men bara 500m dit. Det kostar 2.500:-/månad. Ridhuskort 2.400:-/år, men jag tror att de har någon special-deal där. Men tränaren som tränar ryttarna i stallet med ridhus heter Eric Lette, duger det?
 
Hmm det låter riktigt bra! ;) Ovalbanan är inte precis det viktigaste på listan, den klarar jag mig utan. :p Men vem är tränaren? :confused: Kan han nåt om raggsockor? :confused: För jag är ju inte så duktig att jag klarar mig själv med alla gångarter riktigt än. Har provat det med medryttarhästen å det blev för svårt... :crazy: ;)
 
Men vem är tränaren? Kan han nåt om raggsockor?
Okej, de tränar för Eric Lette. Det är alldeles sant. Men han är Internationell dressyrdomare och brukar döma WM och sådant där. Så jag skämtade litet bara. En gång för länge sedan då jag fortfarande red sporadiskt i det ridhuset, så erjöd han sig i.o.f.s. att ge mig lektioner, för han var nyfiken på Hästrasen och trodde att det skulle kunna tillföra honom något att träna en ryttare med en 5-gångare. Jag fick göra en liten uppvisning och visa tölten och passen. Jag hade en jättefin häst just då, så det var ju kul. Jag red då för en av hans elever. Men det hela rann ut i sanden, då ingen av oss verkade ha tid för experimentet.

Men de har finfina dressyrtränare där i alla fall. Men det är inget raggsock-stall. Ragg-sock-stall brukar inte ha ridhus, de brukar ha ovalbanor.

PS. Jag tror att dressyr-Nissarna fick sig ett gott skratt nu i alla fall.
 
Hihi ja det kan vi väl bjuda på?! :rofl:

Jaja jag får väl leva utan ridhuset då. :crazy: Det är viktigare med en bra raggsocke-tränare. Åtminstone de första 10 åren eller så... :angel: Tror jag vet några bra stall som åtminstone motsvarar de flesta punkterna. Sen får man bara hoppas att de har plats för en häst till framåt våren också! ;)
 
Får ni LOV att rida på ängar/vallar? :eek: *avis till tusen* Vi får antingen hålla oss på geggiga stigar (som blir fullkomligt livsfarliga när de djupa hålen fryser på vintern eller på befintliga vägar.

Ängar/vallar är strictly forbidden - tyvärr. :(

Usch, jag hatar Västkustens vintrar... *ryser i förebyggande syfte* :crazy:
 
Får ni LOV att rida på ängar/vallar?
Jag är lycklig ägare till egna ängar. Och jag har köpt mina ängar bl.a. för att rida på.

Jag rider så här:
Torrt och hårt, ängar, vallar och ridbanan.
Fruset, ängar, vallar och ridbanan.
Mjukt, blött och geggigt, alla underbara grusvägar omkring där jag bor och så stallplanen vid kris.

Det fungerer bra.
 
Jag måste verkligen hålla med om att du har en mycket otrevlig sätt....varför måste du köra med påhopp??

Jag håller med jfrelin att ridhus är ett måste på vintern, iaf här i sthlm, jag skulle aldrig kunna rida min häst utomhus på våran ridbana hela vindern, den fryser och bli får hård :crazy:...dessutom så vill jag gärna vara rädd om hans svikt i steget och då vill jag ge honom bästa möjliga underlag. Rida på änga fungerar lite bättre kanske man det blir mörkt tidigt och jobbar man till fem blir det för mörkt för jag måste se vart jag rider.
Sen är det i sthlm bitvis svårt att få stora hagar pga platsbrist och jag tycker verkligen att det är lite väl magstarkt och säga att hon är oschysst mot sin häst, självklart är det ultimata att ha sin häst istora härliga hagar men har man inte möjlighet så får man helt enklet se till att dom rids ordentligt varje dag.
Sen spelar det ingen roll vad man har för häst, har dom lätt att vricka sig så har dom och då vill man gärna undvika att utsätta dom för det så mycket som möjligt.

Det finns flera olika sätt att ha sin häst och så länge hästen mår bra och man är snäll mot den så är det väl upp till var och en :confused: :confused:
 
Vi får antingen hålla oss på geggiga stigar (som blir fullkomligt livsfarliga när de djupa hålen fryser på vintern eller på befintliga vägar.

Din häst får väl titta efter var han sätter fötterna, eller vad är det för häst du har? Jag menar han får väl se till att han inte vrickar sig. OBS!!! stor ironi
 
Va bra för dina hästar att de har superstora hagar. Min hästs hage är "bara" som ett 20x40 ridhus och på sommarhalvåret går han bara i en liten gräshage på ett tio tal Ha.

Min häst tittar självklart vart han sätter fötterna men om jag kan minimera risken att han vrickar sig, vilket han aldrig har gjort, genom att INTE rida på en frusen volt så är det väl bara bra.

Jag prioriterar verkligen inte endast ridhus framför stora hagar. Vart har du fått det ifrån? Däremot tycker jag att det är bra att ha ridhus om det är så att man inte har ett par tunnland att låta hästen gå på så man vet att man alltid kan motionera den ordentligt.

Men det är klart jag är ju bekväm av mig.
 
Men det måste vara med full skötesel? När vi hade full skötsel kostade det 3950 men nu när det är kollektivt kostar det 1700 kr/mån i kallhyra. Lägg sedan på vad din häst äter och strö. Det blir för mig totalt 3,000 kr i månaden. Iofs måste man fodra 2-3ggr i veckan. Man alltid tillgång till 2 ridhus, om man vill vara bekväm och inte rida ute på någon av de tre utebanorna, sommarbete ingår. Till mitt stall, norr om stan, tar det 30 min från STHLM City med bil.
 
Aha... Lyx. Får nog vänta ett femtiotal år innan ekonomin tillåter köp av gård (och passa på att byta jobb samtidigt så att jag kan jobba hemifrån en del). :D Men OJ! vad härligt med sådana ridmöjligheter. Visserligen har vi bra ridvägar om man kommer iväg en bit - men man skall ta sig dit också. :crazy: *suckar djupt*
 
Till mitt stall, norr om stan, tar det 30 min från STHLM City med bil.
Jag och mina hästar bor 50 min norr om STHLM City med bil. Runt omkring här, så finns det massor av stall med superstora hagar. Och det i ett område med MÅNGA ridhus. Så inte skulle det behöva kosta så mycket som det gör för dig att ha bekvämliheten av ridhus inte.

Vi har:
Brantshammar,
Ledingenäs,
Gurresta,
Hagelstena,
Helgestabodarna,
och några till.

Ett av dem på ridavstånd. Grusväg och preparerad sandbana för att ta sig dit, och resten på ganska nära köravstånd.
 
Rida på änga fungerar lite bättre kanske man det blir mörkt tidigt och jobbar man till fem blir det för mörkt för jag måste se vart jag rider.
Det löser man lätt med ett par billiga, flyttbara halogenlampor från Rusta.

självklart är det ultimata att ha sin häst istora härliga hagar men har man inte möjlighet så får man helt enklet se till att dom rids ordentligt varje dag.
Min åsikt är att man får anpassa sig efter vad som är bäst för hästen, och inte tvärt om. Det är bara att åka några minuter till, så finns stall med stora hagar. Eller flytta ut från sta'n och pendla till jobbet, eller byta jobb.

Att sitta och skylla på omständigheter och bristande möjligheter, det köper inte jag. Då så får man ändra mojligheterna och omständigheterna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 745
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 639
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 463
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 951
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp