Hästköp och ekonomi

Men det kanske är mysigare för hästen att få gnugga sig i leran? De söker ju medvetet upp de lerigaste ställena för att rulla sig på, särskilt när de är nyryktade. Det har säkert något med hästarnas preferenser att göra?
 
Säg det inte så högt :cool:, ponnyn vet inte att man ska göra så ännu och jag är själaglad för det för min astma klarar INTE leriga hästar.
 
Är det inte så att det är en rest från det vilda djuret, att rulla sig i "maskerande" dofter och konsistenser för att neutralisera sin egen lukt? Vissa individer kanske har den driften starkare än andra? Sedan är väl kanske mest rullandet i leran ett sätt att skydda sig mot väder & vind. Den ena skäcken jag har i hagen med mycket vita partier på ryggen har en sanslös förmåga att leta upp allt som kan kladda av sig oavsett årstid, sommar som vinter. Eftersom jag smörjer honom med solskyddsmedel på de mest utsatta ställena under sommartid, fungerar krämen som ett utmärkt klister där allt fastnar, bara man rullar sig tillräckligt snabbt...
Medan den svarta pållen skiner som nyputsad för det mesta, han har inte alls samma behov av att rulla sig i gegga.
 
Det är säkert mysigt. Men HAN gillar inte när det ska bort. Inte jag heller för den delen.Pga dammet måste man stå ute(jag gillar att stå ute när det är så ljust att man ser något, man när det är becksvart står jag gärna inne)
 
Det är också ett sätt att "tvätta pälsen" från svett och annat som inte skall vara där. Saltet i svetten behöver komma bort, det kliar och motverkar tåligheten mot väta.

Men främst så tror jag att det är en fråga om temperatur-reglering. Hästar är stora saker som lätt kan få problem att göra sig av med sin överskottsvärme. Genom att lägga sig i leran så att den får kyla av, så sparar hästen på sitt eget vatten och saltförråd genom att den inte behöver svettas lika mycket. Jag har märkt att "de pälsklädda" i hagen letar upp lera främst när det är litet för varmt för pälsen. De lägger sig på den svala marken för att få litet avkylning från den. Särskilt efter ridtur, när de kan känna sig litet extra varma.

Och det är det där med värmeregleringen som gör att jag inte vågar använda täcken ute.
 

Och det är det där med värmeregleringen som gör att jag inte vågar använda täcken ute.


[/quote]


Men det finns ju täcken som klarar av att värmereglera själv inom en viss ram, visst dom är svindyra men dom finns.
 
Hur vet man att det är ett sådant täcke då, och hur kan man vara säker på att det fungerar?

Min nuvarande ridvalack blir så väldigt varm vid ridning, så jag funderar faktiskt på att klippa honom nästa år. Jag har aldrig haft en klippt häst, och skulle gärna vilja prova det. Men just det där med täckena oroar mig. Att han skall fastna i det när han leker eller få skavsår på bogarna eller inta kunna svalka sig i en lerpöl. Päls är så praktisk på det viset, den sitter bra utan att skava och så fastnar den inte i träd och kompisar.

Och billig är den dessutom!
 
Min nuvarande ridvalack blir så väldigt varm vid ridning, så jag funderar faktiskt på att klippa honom nästa år. Jag har aldrig haft en klippt häst, och skulle gärna vilja prova det.

Ja du säg till så skall han få en snygg och poppig frilla, som han inte behöver ha täcke på förrän graderna sjunker till rejält. :D
 
Åh, tack! Vad bra, jag undrade så hur jag skulle lösa själva klippningen.

Och bara täcke när det blir tok-kallt, det verkar bra. För då så är det ju inget problem med avkylningen.
 
Visst kan man, men även om det är en lampa där jag står så gillar jag inte att stå ute på kvällen. har blivit mörkrädd, egentligen ologiskt då jag gärna står ute på sommaren när det är mörkt.
Men hästen är lite fjollig i mörkret och med en nervös matte blir det värre.
Sen är det kallt ute, förfryser fingrarna ganska snabbt(blir vit och tappar känseln). Lite svårt att borsta ordentligt när man inte känner vart hästen är skitig eller har sår.(brodda är en omöjlighet)
 
Jag brukar dra av leran med en koskrapa.
Då kan jag ha tjockvantarna på.
Det går ganska fort att få sönder den och ha bort det värsta på det viset.

Sedan så fixar jag finliret inne.
Brodda kräver mycket ljus, viss värme och betong-golv utan strö på, om man skulle tappa någon.
 
Horsewere säger jag bara. runt 2000spänn får man punga ut, men då ingår värmereglaget, andningen och skavfrihet.
 
Tack!
Det skall jag komma ihåg.
Var hittar jag dessa?

2'000:- är helt okej. Kvalitetstestat av fio, med stämpel och sigill. Du verkar så himla kräsen, så funkar det för dig så känner jag att jag kan lita på det, faktiskt.
 
www.equinet.se (eller .com osv) har jag för mig är några hundralappar billigare än de andra.

Den dagen ponnyn måste kläs in i täcken så blir det just Horseware för de ÄR oustanding.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 606
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 454
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 900
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp