Hästköp och ekonomi

Islänningarna själva säger så här, och det ligger nog mycket i det resonemanget också.

Hästar som går i STORA hagar, vidgar sina vyer och ser på saker och ting med ro.

Hästar som går i små hagar, blir trångsynta och lägger mycket energi på ovidkommande saker.
 
Om du vet att alla halvblod står på stall för att ägarna är bekväma,
Jag har aldrig skrivit ALLA, utan många. Jo jag är övertygad om att MÅNGA halvblod står på stall för att ägarna är bekväma. Och att de har täcke på sig för att inte bli smutsiga, det vet jag många som har. Det är enkelt att komma till en ren och redan intagen häst i ett varmt stall. Det enda man då behöver göra är att rida.

Det är ju finfint för ryttaren/ägaren. Frågan är hur det är för hästen med ett sådant liv?


ja då anser jag att islandshästarna går i stora hagar för att ägarna inte orkar rida.
Jag förstår inte vad det är för fel med att inte rida. Om hästen lever i en miljö där den ändå kan få både stimulans och motion. Det verkar vara något alldeles förskräckligt det där, med att låta bli att rida. För ett tag sedan så fanns det en tråd om det på Gnägg, där väldigt många förfasade sig över detta hemska.

Varför skulle det vara så himla viktigt för hästen att bli riden?

Att få bete sig naturligt däremot, det anses ju så viktigt att det t.o.m. är beslutat i lag. Djurskyddslagen.
 
Det svåra är att det inte kommer några naturliga avbrott som ger möjlighet att korrigera formen eller lösgjordheten. Det är svårt att hålla formen under en så väldigt lång sträcka, utan en enda liten rörelse att använda för uppsamling. På en Islandshäst-tävling så FÅR man inte föra hästen i sidled "i akt och mening att samla den". Rida precis rakt fram, det är egentligen det svåraste av allt. Det blir ju sällan just rakt.
 
Och att de har täcke på sig för att inte bli smutsiga, det vet jag många som har. Det är enkelt att komma till en ren och redan intagen häst i ett varmt stall. Det enda man då behöver göra är att rida

Intagen är den inte, men ganska ren pga av min bekvämlighet. :angel: Sen håller jag mina pållar klippta, vilket gör att täcket behövs lite då och nu. :crazy: Främst då det är blött och kallt, inte alls på samma sätt vid ren vinter.

Men jag håller med, det är av ren bekvämlighet. :angel:
 
Men jag håller med, det är av ren bekvämlighet.
Men är det inte för hästens skull då? Den stackarn kan ju inte gå ute utan kläder! Och så måste man ju raka både hästen och sig själv överallt, inga oönskade hår här inte. Hästen måste ju ha samma behov av att bli av med generande hårväxt som sina mattar och hussar. Så för säkerhets skull så tar vi och rakar bort ALLT.
 
Det finns ex många exempel på toppryttare i världseliten, som inte gör annat än tävlar, medan träningen av hästarna utförs av andra. Som jag ser det, har dessa ryttare endast ett behov av att tävla, eftersom de delegerar träningen av hästarna till andra.

:confused: :confused: Nu vet jag att man inte får namnge folk på forumet men jag undrar vilka du menar?
Jag har jobbat hos landslagsryttare i Sverige och hos GP ryttare i England och de red minsann sina hästar själv hemma på gården, både på banan och ute, båda hoppryttare. Mina vänner som jobbat i Tyskland, både inom hoppning och dressyr, säger samma sak. Givetvis hinner de inte rida alla sina hästar själv, de har oftast minst 7st, varje dag men de blir åtminstoende ridna 3-4 ggr i veckan av ryttaren.... då inkluderar jag inte tävlingarna.

Och för att klargöra så är det världseliten vi pratar om.
 
Till alla:

Det låter som om folk tror att har man ridhus så rider man ingen annanstans. Det är ju inte sanningen. Självklart varierar vi underlaget med ute ridning osv. Jag tror inte att det är någon som rider sin häst i ridhuset jämnt.
 
Och så måste man ju raka både hästen och sig själv överallt, inga oönskade hår här inte.

Nä jag rakar inte mig själv, men jag är inte så påpälsad så att jag tycker det är så nödvändigt. Men pålle får sina bikinilinjer, så det så. :banana:
 
Du är övertygad om att många halvblodsägare är bekväma, må så vara men jag tror att ni islandsägare är precis lika lata.
Lätt att hänvisa till "naturlighet" när man släpper hästarna på vinterbete när det egentligen beror på kylan och mörkret.

Jag anser att det är så få i detta land som har en tillräckligt spännande hage att den räcker till att stimulera hästen. För de flesta är det nog bara den gamla vanliga hagen som de sett dag ut och dag in de senaste fem åren.

Ang täcken är min häst varken klippt eller en skitgris. Lik fan fryser hon och har muskler hårdare än sten om jag låter henne gå utan täcke.
 
Jag är påpälsad både här och där, och rakar varken mig eller hästarna.

(Men jag fuskar litet och rakar mig under armarna, men det syns ju inte riktigt. Min sambo har hotat med att börja prata Tyska i Marschtakt annars.)
 
Jag tror inte att det är någon som rider sin häst i ridhuset jämnt.
Jag vet några som nästan bara rider i ridhus. Uteridning begränsar sig till en kvart någon solig söndag med många veckors mellanrum. Dessa ryttare tillhör Sveriges dressyrelit. Samt inkluderar Sveriges mest kände Internatinella Dressyrdomare.

Detta är något som jag säkert vet. Ty jag har sett det med egna ögon och hört det ur deras egna munnar. Orsaken skulle vara att de ville ha hela energin att rida på. Och att mycket av energin skulle gå förlorad om de lät hästarna gå ute för mycket.

Och sedan så tittar de på mig och undrar varför mina hästar kan stå still när jag rider ut. När jag stannar för att prata, så kommer den kommentaren ofelbart efter en stund.

"Tänk vad dessa hästar verkar lugna och välbalanserade, min skulle inte kunna stå stilla så här snällt så här länge". Och då och då fladdrar de kända dressyr-ryttarna runt lätt okontrollerat i grannskapet. Jag bor mycket nära ett känt DressyrMecka.
 
Sorry, dålig formulering. De som skriver på den här tråden menar jag. Självklart finns det de som endast rider i ridhus, tyvärr. Men det stora flertalet av hästägare rider nog både ute och inne.
 
Lätt att hänvisa till "naturlighet" när man släpper hästarna på vinterbete när det egentligen beror på kylan och mörkret.
Hästarna brukar vara väldigt slitna och omotiverade mellan pälssättning och Jul. Så jag hänvisar mest till hästarnas behov av vila. Man ser i hagarna när de kommer igång och leker igen, då så är det dags att återuppta ridningen.

Men tråden handlar väl inte egentligen om bekvämlighet eller lättja. Utan om kostnader. Och det är ju billigare att släppa hästen på vintervila än att skaffa sig en dyr allvädersanläggning.

Och tänk att det ALLTID skall bli en Halvblod- VS. Islandshäst-fråga. När får halvbloden vila då? Eller vilar inte de?

Om det är på sommaren, så grattis ni kan åka och bada. Vi Islandshästägare använder sommaren till att medelst mycken ridning envist bekämpa hästarna fetma.
 
Jag är påpälsad både här och där, och rakar varken mig eller hästarna.

(Men jag fuskar litet och rakar mig under armarna, men det syns ju inte riktigt. Min sambo har hotat med att börja prata Tyska i Marschtakt annars.)

Jaha du, jag visste väl att det fanns en viss böjelse någonstans. ;) Men hade jag haft mina pållars pälsväxt, hade jag säkert funderat på någon form av frisering. *sss* :rofl:
 
Men om du rör dig bland eliten och i dressyrmecca så borde du veta att alla tävlingshästar vilar på vintrarna.

På sommaren tävlar vi och då vilar dom kanske någon vecka eller två efter en intensiv period, annars vilar tävlingshästarna alltid på vintrarna.

Det är dom som inte tävlar som har sina hästar på sommarbete.
 
Så islandshästägarna låter sina hästar vila på vinterna pga ägarnas lättja medans dressyrelitens vilar samma tidpunkt för att... låt mig gissa. Givetvis är alla storhästägare seriösa så det är med all säkerhet för att hästarna behöver det och det dessutom är färre tävlingar under denna perioden.

Har du fler fördomar?
 
Och tänk att det ALLTID skall bli en Halvblod- VS. Islandshäst-fråga

Det vart det väl i samma stund som du utnämnde alla engelskryttare till ridhusnissar som inte sett skogen.

Skyll inte på mig för din egen vinkling.

Det var väl ändå du som började klaga på "vår" bekvämlighet?

Men för att svara på grundfrågan:
Jag skulle inte skaffa häst om jag inte kunde ha den på ett för mig tillfredsställande sätt.
Men om min ekonomi plötsligt raseras kan jag gladeligen släppa henne på lösdrift och sänka alla ambitioner om det är enda sättet för mig att kunna behålla henne.
 
LOBELIA

Och tänk att det ALLTID skall bli en Halvblod- VS. Islandshäst-fråga. När får halvbloden vila då? Eller vilar inte de?

Om det är på sommaren, så grattis ni kan åka och bada. Vi Islandshästägare använder sommaren till att medelst mycken ridning envist bekämpa hästarna fetma.



Jag svarade på IU ´s fråga om vi halvblodsägare låter hästarna vila på sommaren , och om så kan vi åka och bada!!

Vilka fördomar kan du läsa in i det?????
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 606
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 450
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 897
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp