Hästköp och ekonomi

Och tack förresten för att du låter tråden vara kvar , trots en hel del oangenäma inlägg som kanske inte passar här :bow:
 
Och så tar vi och knyter ihop säcken.

Men om du rör dig bland eliten och i dressyrmecca så borde du veta att alla tävlingshästar vilar på vintrarna.
Vad skall man då med ridhuset till? Om hästarna ändå skall vila på vintern. Jag blev faktiskt förvirrad där ett tag. Jag trodde att jag visste att de vilade på vintern. Men sedan kom allt det här med frysta ridbanor, och det är ju bara på vintern. Så efter det var jag inte så säker längre. Dessutom så tycker jag att det verkar som om de rider ganska mycket i ridhuset även under tävlingshästarnas vilotid, jag gissar att det är påläggskalvarna som får sitt.

Och jag rör mig inte bland eliten i Dressyrmecka, jag har bara råkat att hamna i dess närhet p.g.a. den geografiska placeringen av min Gård. Ibland så fladdrar de runt på min gårdsplan. Min gård borde nog vara helt fantastisk för en dressyrintresserad halvblodsryttare. Så antagligen är det ett visst slöseri att jag och mina lurvbollar bor här.

Det är dom som inte tävlar som har sina hästar på sommarbete.
Är det de som sedan gnuggar ridhus under vintern?
 
Det vart det väl i samma stund som du utnämnde alla engelskryttare till ridhusnissar som inte sett skogen.
Det har jag inte gjort. Jag har bara ifrågasatt nödvändigheten av ridhus för att kunna tävla på SM-nivå. Sedan så var det någon annan som i nedlåtende ton förklarade att "Rida rakt fram på Islandshäst" minsann inte kunde räknas som "Riktig ridning". Så det var inte alls jag som drog upp det.

Det var väl ändå du som började klaga på "vår" bekvämlighet?
Jag har inte klagat på bekvämligheten. Jag har bara hävdat att man inte behöver ridhus för hästens skull, utan att man vill ha ridhus för sin egen bekvämlighets skull. Men det var tydligen svårt att erkänna och dessutom verkar "bekvämlighet" vara ett värdeladdat ord. Det jag har emotsatt mig är att det skulle vara nödvändigt att ha ridhus om man har häst, och att det därför nödvändigtvis behöver kosta massor.
 
De brukar vila hela November och sedan December fram till Jul-lovet, då vi sätter igång igen. Och då så brukar snön ha kommit och mjukat upp marken. Vi börjar med skritt-dressyr på banan/ängen för att mjuka upp och stärka hästarna. Samt göra dem uppmärksamma och tjänstvilliga. Och kombinerar det med konditions och styrketräning i terräng, bl.a. klättring.

Sedan så brukar det liksom bara fungera. Är vägarna för hårda, så är ängarna bra. Och är ängarna för slabbiga, så är vägarna bra. Och vid kris så kan man rida på stallplanen som är 21 X 17 m och upplyst. Den blir aldrig slabbig, men stenhård på sommar och vinter.

Den här hösten så har vi dock ridit mera än vanligt, för vissa hästar hanns inte med i somras. Och så har vi en instruktör som kommer varannan vecka, och vi ville utnyttja den möjligheten. Men det var ett undantag. Vanligtvis så tar vi av skorna och "stänger" stallet 1:a November.
 
.



[/quote] Vad skall man då med ridhuset till? Om hästarna ändå skall vila på vintern. Jag blev faktiskt förvirrad där ett tag. Jag trodde att jag visste att de vilade på vintern. Men sedan kom allt det här med frysta ridbanor, och det är ju bara på vintern.

Tja vintern är ju längre än i december månad.

Dessutom så tycker jag att det verkar som om de rider ganska mycket i ridhuset även under tävlingshästarnas vilotid, jag gissar att det är påläggskalvarna som får sitt.




Ja, eftersom unghästarna oftast vilar efter falsterbo ett längre tag så rids dom på vintern.
Dressyrryttarna är ju helt klart värst med att använda ridhus och dom borde verkligen rida mera ute.

Och jag rör mig inte bland eliten i Dressyrmecka, jag har bara råkat att hamna i dess närhet.


Jag vet inte om det finns flera mecka men ett är Hogsta och hon som finns där har jag inte mycket till övers för. :crazy:



Det är dom som inte tävlar som har sina hästar på sommarbete.
Är det de som sedan gnuggar ridhus under vintern?


[/quote]

Förmodligen inte, dom rider knappt alls på vintern för då är det för kallt.
 
Jag vet inte om det finns flera mecka men ett är Hogsta och hon som finns där har jag inte mycket till övers för.
Jag bor inte vid Hogsta, utan vid ett annat Mecka. Men det är samma människor som rör sig här som där. Det finns ett antal DressyrMecka, jag kan just nu komma på c:a 5 st. C:a p.g.a. att jag inte är riktigt säker på att det bara är Dressyr på några av ställena, och att jag inte riktigt kan avgöra om statusen verkligen är Mecka på ett par till av dem.
 
Jag har redan svarat på varför jag anser att min häst behöver ridhus utöver min egen bekvämlighet så det tänker jag inte svara på igen.
 
Om jag skulle behöva ridhus, så skulle det endast vara när lereffekten är för stor på mina ängar. Och det är nog bara då. Sedan så löser det sig med underlaget som jag skrev tidigare.

Däremot så skulle jag nog tycka att jag hade mest nytta av ridhus som skugga, mitt i sommaren.

Men nu så var det ju NÖDVÄNDIGHETEN av ridhus som vi diskuterade. Och hur mycket de olika nödvändigheterna i hästhållning kunde kosta.
 
Om jag skulle behöva ridhus, så skulle det endast vara när lereffekten är för stor på mina ängar. Och det är nog bara då. Sedan så löser det sig med underlaget som jag skrev tidigare.



Och som jag tidigare sagt beror det oxå på vart i landet man bor. Här på Västkusten är det mkt isigare och aldrig knappt någon snö.
Det är för hårt på ängarna är det fryser, det blir bara det där sviktande underlaget dom första 2-3 dagarna det är fruset.

Däremot så skulle jag nog tycka att jag hade mest nytta av ridhus som skugga, mitt i sommaren.



Det beror på när man rider och på vilket slags ridhus man har.
Har man ett isolerat ridhus är det perfekt att rida i på morgonen/förmiddagen om det är för varmt för då är det svalt och skönt.
Har man ett vanligt plåtridhus är det outhärdligt på sommaren.
 
Urk, varför bor man där egentligen.

Jag bara HATAR lera.

Men det förklarar ju varför Skåne är fullt av ridhus.
Dyr mark och lera överallt.

Finns där några fina grusvägar?
 
Ja, där jag bodde finns det jättefina grusvägar, hela naturreservatet bakom Björnstorps slott.
 
Men de måste väl vara fina under lereffektstiden?
Och stenhårda när det är torrt eller fruset, precis som här?
 
Visst är dom , men snuffsan bor inte där och inte jag heller längre för den delen.

Vi kunde rida in bakvägen i området , vi bodde på andra sidan vägen av 102:an mot Skurup därför hade vi såpass nära annars ligger det inte så många stall just där vilket var bra!



Sedan var dom inte helt överförtjusta att man red där och speciellt inte under lerperioden då vägen var mjuk och lös.
Man fick rida där , men man fick presentera sig först för skogsvaktaren och tala om vart man hörde hemma.


Sedan åker många till Revinge det området är ju hur stort som helst med sandbackar och dyar.
Men man får se upp för kossor på lösdrift.
 
Islänningarna själva säger så här, och det ligger nog mycket i det resonemanget också.

Hästar som går i STORA hagar, vidgar sina vyer och ser på saker och ting med ro.

Hästar som går i små hagar, blir trångsynta och lägger mycket energi på ovidkommande saker.

:bow: :bow:
 
Jag har aldrig skrivit ALLA, utan många. Jo jag är övertygad om att MÅNGA halvblod står på stall för att ägarna är bekväma. Och att de har täcke på sig för att inte bli smutsiga, det vet jag många som har.
Japp! Jag har ibland täcke för att hsäten inte ska bli jättesmutsig. Det är inte roligt att stå och gno med piggborsten på en våtlerig häst. Betydligt mysigare för både mig och hästen om jag istället kan ryckta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så...
2
Svar
36
· Visningar
4 606
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 453
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 900
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp