Hästköp. Vad ska man tänka på?

MissEm

Trådstartare
Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare på en d-ponny som jag rider till i dressyren (ägaren är hoppryttare) och rider ut på. I dagsläget funkar det bra, men jag känner mer och mer att jag vill ha någonting eget. Jag har inga tävlingsambitioner, men vill ha en häst att utveckla, träna och göra riktigt, riktigt fin. Jag har tidigare erfarenhet av tillridnings-/problemhästar, utbildning och dressyrträning upp till MSV. Dock har jag aldrig varit hästägare så jag behöver lite hjälp. Vad ska man tänka på? Har en rad funderingar och även om hästköp inte blir aktuellt förrän om ett år eller så (då jag är nyutbildad och känner att jag vill bygga upp lite stabilare ekonomi först) vill jag ändå vara förberedd och väldigt påläst. Eftersom jag varit borta ett tag från hästvärlden känner jag att jag behöver uppdatera tänket lite...

Lite frågor då:
1. Ska jag köpa ponny eller stor häst? Jag är drygt 160 cm och väger runt 50 kg. Trivs med att rida ponny, men funkar även på stor häst. Vad är mest "prisvärt"? Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner, kan den delen bortses från. Dock vill jag träna dressyr på den nivån jag gjorde förr.

2. Vad ska man tänka på vid hästköp? Min budget ligger på drygt 40 000 för en häst. Tänker mig en yngre outbildad häst som kanske endast är grundriden innan. Vad ska jag tänka på? Röntgar ni alltid innan köp? Gårds- eller klinikbesiktning? Vad är viktigt att kolla upp?

3. Vad värdesätter ni vad gäller stall? Kollektivt eller inackordering hos grdsägare?

4. Hur mycket lägger ni på träningar och liknande? Hur ofta rider ni för tränare?

5. Vad ger ni era hästar för foder?

6. Hur mycket pengar lägger ni på era hästar per månad och vad ingår då? Tänker då på en månad där några oförutsedda utgifter inte förekommer.

7. Har ni medryttare? Vad gör denna med hästen? Hur hittade ni varandra?