Hästköp. Vad ska man tänka på?

MissEm

Trådstartare
Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare på en d-ponny som jag rider till i dressyren (ägaren är hoppryttare) och rider ut på. I dagsläget funkar det bra, men jag känner mer och mer att jag vill ha någonting eget. Jag har inga tävlingsambitioner, men vill ha en häst att utveckla, träna och göra riktigt, riktigt fin. Jag har tidigare erfarenhet av tillridnings-/problemhästar, utbildning och dressyrträning upp till MSV. Dock har jag aldrig varit hästägare så jag behöver lite hjälp. Vad ska man tänka på? Har en rad funderingar och även om hästköp inte blir aktuellt förrän om ett år eller så (då jag är nyutbildad och känner att jag vill bygga upp lite stabilare ekonomi först) vill jag ändå vara förberedd och väldigt påläst. Eftersom jag varit borta ett tag från hästvärlden känner jag att jag behöver uppdatera tänket lite...

Lite frågor då:
1. Ska jag köpa ponny eller stor häst? Jag är drygt 160 cm och väger runt 50 kg. Trivs med att rida ponny, men funkar även på stor häst. Vad är mest "prisvärt"? Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner, kan den delen bortses från. Dock vill jag träna dressyr på den nivån jag gjorde förr.

2. Vad ska man tänka på vid hästköp? Min budget ligger på drygt 40 000 för en häst. Tänker mig en yngre outbildad häst som kanske endast är grundriden innan. Vad ska jag tänka på? Röntgar ni alltid innan köp? Gårds- eller klinikbesiktning? Vad är viktigt att kolla upp?

3. Vad värdesätter ni vad gäller stall? Kollektivt eller inackordering hos grdsägare?

4. Hur mycket lägger ni på träningar och liknande? Hur ofta rider ni för tränare?

5. Vad ger ni era hästar för foder?

6. Hur mycket pengar lägger ni på era hästar per månad och vad ingår då? Tänker då på en månad där några oförutsedda utgifter inte förekommer.

7. Har ni medryttare? Vad gör denna med hästen? Hur hittade ni varandra?

8. Hur tänker ni kring hästköp och eventuell graviditet? Jag är 25 år och räknar med barn om kanske 5. Flera menar att jag borde vänta med hästköp till efter jag fått barn. Tankar om det?

Vill nog med denna tråd mest bolla idéer och tankar.
 
Sv: Hästköp. Vad ska man tänka på?

1. Jag skulle nog kolla på både ponny och häst och jag var i din "sits". Och inte stirra så mycket på storleken iom att du inte vill tävla. Kanske Är just din Häst i ponny format, kanske inte. Det kan ingen annan än du säga. Och det kan du inte veta fören du har träffat den.

2. Jag gjorde enbart en gårdstbesiktning, tyckte att det räckte med det ända målet jag ville med min häst om den prisklassen hon var i. Men här beror det lite oxå på vad du vill kolla upp, tex om du vill kolla ryggen.

3. God stämning;) För mig är det viktigaste att det är en god stämning i stallet, med bra gemenskap där alla kan trivas. Bra utetider för hästarna. Sen är det för mig mindre väsentligt om det är kollektivt eller ej.

4. Jag försöker att träna för tränare minst en gång i veckan. Summan varierar beroende på vilken tränare jag rider/tömkör för.

5. Så mycket grovfoder hon möjligtvis bara kan trycka i sig:D Och så lite havre och lusern på det. Har turen att ha en pålla som tycket om sitt hö, så det behövs inte spec mycket kraftfoder = matte gillar:up:

6. Ca 2200:- Då är allt foder, strö, box och hovslagare inräknat.

7. Har en medryttare. Hon rider en dag i veckan och då dressyr. Hon är en arbetskamrat till med svägerska och jag frågade denna om hon visste någon.

8. Jag hade köpt hästen ändå.
 
Sv: Hästköp. Vad ska man tänka på?

1. Köp den individ du trivs med.

2. Det beror på vad du ska ha hästen till. Köper jag en äldre häst för hobbyridning för en mindre pengasumma skulle jag nöja mig med gårdsbesiktning, jag väljer ju oavsett en veterinär jag litar på. viktigast att kolla upp tycker jag är hästen historik, har den haft skador etc så kollar jag dessa punkter extra noga. Jag har inte röntgat och kommer heller inte att göra det vid försäljning, det beror på vilket prisklass vi talar om. För 40.000 och för hobbyridning skulle jag välja en frisk häst som inte haft några större bekymmer och visat att den håller, då skippar jag röntgen.
Jag skulle inte råda dig att köpa en unghäst som första häst eller som häst efter längre uppehåll. Du har nog roligare för pengarna om du köper en utbildad som du kan börja träna med direkt och hitta tillbaka till din ursprungliga nivå, för 40.000 hittar du fina, välridna lite äldre hästar och ponnyer som är bra läromästare.

3. Vilket stall man väljer beror på ens försutsättningar. Jag har inte tid att ha en massa stallpass utöver tiden min egen häst tar, så jag har plats där jag inte behöver det men det kostar ju därefter. Har stått kollektivt innan och det funkade då, men inte med mitt jobb nu. Däremot tummar jag inte på bra rutiner, lång utevistelse och vettiga hagar, träningsmöjligheter dvs bana eller ridhus i närheten. God stämning är också viktigt så fråga runt i området där du bor, rykten sprider sig snabbt så man brukar få ett hum och vilka ställen man ska söka sig till eller inte.

4. Jag rider vanligtvis för tränare 2-4 ggr/mån. Det kostar 300-500 kr/gång.

5. Halm inne, 9-11 kg hösilgare beroende på torrhalt och innehåll. Häst 500 kg. Till det havre och mineraler.

6. Jag betalar normalt sett runt 6000 kr/mån beroende på hur mkt jag tränar. I det ingår hovslagare, försäkring, träningar och stallplats inkl fodringar 4 ggr/dag, foder, strö och utsläpp (3500 kr).

7. Jag har inte medryttare i dagsläget.

8. Jag hade inte väntat i 5 år om det var tidsplanen. En annan sak om man vill inom 1-2 år då hade jag nog varit medryttare istället eller fodervärd och kunnat lämna tillbaka hästen vid graviditet osv. Inget säger ju att du ens blir gravid så ska du vänta 5 år på att se om du kanske blir gravid istället för att ha roligt under tiden och ha häst?
 
Sv: Hästköp. Vad ska man tänka på?

Lite frågor då:
1. Ska jag köpa ponny eller stor häst? Jag är drygt 160 cm och väger runt 50 kg. Trivs med att rida ponny, men funkar även på stor häst. Vad är mest "prisvärt"? Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner, kan den delen bortses från. Dock vill jag träna dressyr på den nivån jag gjorde förr.
Det bros lite på din ålder, är du 16+ hade jag valt storhäst. Trivs du med ponny så hade jag tittat efter en riktig "flickhäst", kanske fbl korsning? Prismässigt, så bros det lite på vad det är för kvalitéer du söker. Ju mer gång en häst har dessto dyrare blir den.

2. Vad ska man tänka på vid hästköp? Min budget ligger på drygt 40 000 för en häst. Tänker mig en yngre outbildad häst som kanske endast är grundriden innan. Vad ska jag tänka på? Röntgar ni alltid innan köp? Gårds- eller klinikbesiktning? Vad är viktigt att kolla upp?
Om jag förstår det rätt, så är detta din första häst. Så hade jag satsat på en mer riden häst. Kanske en vettig LA-häst? Jag hade gjort en "vanlig" besiktning, om veterinären misstänker något så hade jag röntgat. Jag vill alltid använda mig utav min veterinär och inte säljarens.

3. Vad värdesätter ni vad gäller stall? Kollektivt eller inackordering hos grdsägare?
Inackordering, om man bara har en häst. Det ska vara ett säkert stall, med jordfelsbrytare och vara godkänt av länsstyrelsen/stadsbyggnadskontoret. Bra hagar och goda ridmöjligheter.

4. Hur mycket lägger ni på träningar och liknande? Hur ofta rider ni för tränare?
Om du väljer en grönhäst hade jag verkligen satsat på hjälp. Annars om du har en lite mer utbildad häst, så hade jag tränat 1 gång i veckan.

5. Vad ger ni era hästar för foder?
Jag tror inte på müsli, utan mina får hö, havre och mineraler.

6. Hur mycket pengar lägger ni på era hästar per månad och vad ingår då? Tänker då på en månad där några oförutsedda utgifter inte förekommer.
Per häst ligger det på ca 4000kr, då är det stall m ridhus, foder, hovslagare, försäkring och träning. + extra vid tävling.

7. Har ni medryttare? Vad gör denna med hästen? Hur hittade ni varandra?
Jag har ingen medryttare, har dock en liten tjej som rider ponnyn lite då och då. Har flera hästar, men alla går dressyr. Från LB-MSV A/St. G. Har hittat några via Annons och några via kontakt. Kan varken säga att det ena är bättre än det andra.

8. Hur tänker ni kring hästköp och eventuell graviditet? Jag är 25 år och räknar med barn om kanske 5. Flera menar att jag borde vänta med hästköp till efter jag fått barn. Tankar om det?
Det brukar inte vara några problem, man kan rida även om man är gravid (inte i de sista månaderna). Men under den tiden så kan man använda sig utav medryttare eller om man vill och har ett sto, så kan man ta föl. Nu fick jag svar på fråga 1, jag hade skaffat mig en storhäst.
 
Sv: Hästköp. Vad ska man tänka på?

Jag har köpt ett Engelsk Fullblod, men har nu sålt henne. Det jag skulle ha tänkt på om jag köpte en häst igen, är:
1. Kräva att få hästen på prov en kortare period (Ett par månader.)
2. Få hästen veterinerbesiktgad.
3. Provrida hästen minst två gånger innan ev köp.
4. Hitta ett stall med duktiga personer.

Hoppad detta kan hjälpa dig ;)
 
Sv: Hästköp. Vad ska man tänka på?

1. Ska jag köpa ponny eller stor häst? Jag röstar på en liten storhäst, men lås dig inte utan titta på både maxade D-ponnier och små storhästar, det är trots allt en individ du letar efter, inte en storlek.

2. Vad ska man tänka på vid hästköp? Röntgar ni alltid innan köp? Gårds- eller klinikbesiktning? Vad är viktigt att kolla upp? Om du köper en okänd häst bör du kanske klinikbesikta. Jag köpte en häst som jag känt i många år, så då kändes en gårdsbesiktning med en handplockad veterinär ok. Angående röntgen så spelar nog hästens pris in en del, samt dess historia. Jag röntgade inte (min häst kostade bara lite mer än du har tänkt ge). Om du vet att hästen behandlats för något de senaste åren, be då vet kolla detta extra noga.

3. Vad värdesätter ni vad gäller stall? Kollektivt eller inackordering hos grdsägare? Jag föredrar stall där det finns en person som bestämmer, det blir lätt tjafsigt annars. Så mitt svar blir inackordering.

4. Hur mycket lägger ni på träningar och liknande? Hur ofta rider ni för tränare? Jag rider för tränare 1-2 ggr/v. Dressyr varje vecka och hoppning varannan. 1 500-2 000 kr/mån.

5. Vad ger ni era hästar för foder? Hösilage, kraftfoder, mineraler, protein, b-vitamin (just nu), betfor och ibland linfrökaka.

6. Hur mycket pengar lägger ni på era hästar per månad och vad ingår då? Jag för över 6 000 kr till mitt hästkonto varje månad, och det brukar bli lite över till oförutsedda utgifter. I detta ingår alla utgifter, utom min egen utrustning.

7. Har ni medryttare? Vad gör denna med hästen? Hur hittade ni varandra? Jag har handplockat en medryttare som jag kände sedan innan och som bor nära stallet. Hon rider ut en dag i veckan och sedan har hon extra dagar ibland då hon och hennes dotter hittar på något kul tillsammans med min häst.

8. Hur tänker ni kring hästköp och eventuell graviditet? Detta kan jag inte svara på då jag inte har barn och inte förväntar mig att få några. Min enda tanke är att det är dumt att vänta, för du vet faktiskt inte när/om du får barn.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 913
Senast: iNHALE
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 259
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp