Hästliv i torsdags...

Du beskrev precis som jag kände!
Min reaktion var "jösses vad hon tar i". Och följdtanken "tur jag inte håller på med NH, för jag kan allt tala med MKT mindre bokstäver med mina hästar...".

Synd! För jag tittade faktiskt med "öppet sinne", och ville lära mer.

Och angående att så många anser det "nedklippt", så borde det väl vara samma sak med alla reportage?! Men de har jag fattat poängen med hittills...
 
Det värsta jag vet inom hästvärlden är när människor sväljer allt en guru säger utan att reflektera över varför. Risken finns väl att okunniga hästägare också skall testa att sparka grus på sina hästar fär att uppnå något högre mål.

Det finns säkert något bra i alla sk filosofier men man måste fortfarande veta varför man gör en viss sak.
 
Den amerikanska kvinnan som var på en ridskola ngnstans i Stockholm. VAD var det hon ville uppnå med sina övningar? :confused:
Jag måste säga, jag förstod inte alls vad det var som inte fungerade i hästarnas hantering, vad de hade för problem?
Och vad hon lärde dem?

Jag kan berätta att min kompis jobbar på ridskolan i fråga och där hade dom fått besök av denna kvinna (L Desmond) ett flertal gånger för att lära sig NH. Min kompis och några av hennes kollegor var missnöjda med kursen eftersom den inte gav så mycket och, just som några av er skrev ovan, det var svårt att förstå varför LD gjorde som hon gjorde. Straffen kom plötsligt och det var ingen röd tråd genom kursen. Hästarna fick för stora och skarpa kommandon.

Min kompis såg också det som sändes på TV och hon sa att det var lika svårt att förstå i verkligheten som i programmet...
 
Nej jag förstog inte heller, ett helt värdelöst inslag...
 
Tack för ditt svar!
Intressant att få "inside information".

Men det är väl så med allt inom hästvärlden? Vissa instruktörer kan inte undervisa! Även om de själva är duktiga på det de gör, så klarar de inte att förmedla ut sitt kunnande.
 
Så tråkigt, och så olikt den Leslie jag läst om.
Kanske hade hon en dålig dag?

LIA

Man får inet ha en dålig dag i det yrket anser jag. Då bör man ställa in övningarna den dagen, för hästarnas skull.

Men hon hävdar ju att hon använder "horsemanship through feel" och det fanns ingen 'feel' alls i det som visades på Hästliv.

Men de skulle återkomma till henne och hennes arbete i senare program, så du år försöka se då, så får vio se om det blir bättre.
 
Läste ett reportage om denna kvinna för ett tag sedan. Enligt henne är det bland annat "fel" att kela med sina hästar... När jag läste det kände jag att hon och jag förmodligen har väldigt olika syn på hästhantering...

Efter att ha sett henne på Hästliv blev jag ännu mer övertygad om att vi använder väldigt olika metoder. Brukar annars vara öppen för olika synviklar. Men vad det gäller hennes hästhantering har jag hittills inte sett någonting som har imponerat, snarare tvärtom! :rofl:
 
Inte kela????

Jag som brukar klia/klias ömsesidigt med hästar som känner mig väl... Jag kliar de i manken, och så kliar hästen mig samtidigt på ryggen. Så det är helt fel då?
 
(lånar svarsknapp)

jag vill bara säga att jag förstår er som fått en felaktig bild av henne. kanske skulle jag själv fått den om jag inte hade träffat henne i verkligheten.
inslaget blev nog lite "olyckligt" det var kanske lite klantiga formuleringar och som sagt, man kan inte visa en hel filosofi på bara några minuter.
den här gången blev det ingen rättvisa för leslies del.
men jag förstår att det är lätt att döma om man inte har någon annan fakta.

har själv sett i verkligheten, pratat och lyssnat på det hon sagt. inget av det jag sett har någonsin innehållit våld eller annat som kan skada hästen. (fysiskt o psykist). allt jag hört från henne har varit med goda och intressanta argument.
för tv tittare är det nog omöjligt att kunna ta till sig allt sånt på några minuter.

hon kommer släppa en dvd för dom som är mer intresserade.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 155
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp