Hästliv i torsdags...

kopparberg

Trådstartare
Den amerikanska kvinnan som var på en ridskola ngnstans i Stockholm. VAD var det hon ville uppnå med sina övningar? :confused:
Jag måste säga, jag förstod inte alls vad det var som inte fungerade i hästarnas hantering, vad de hade för problem?
Och vad hon lärde dem?
Tex när hon red fram och tillbaka i en snötäckt hage, vad tränade hon då?

Ngn som kan förklara för mig?
 
Jag fattade inte heller vad det hela gick ut på men hon är väl en "guru" för många NH Leslie Desmond tror jag hon heter.
 
Såg inte inslaget, men jag har sett andra NH-inslag i Hästliv och kan bara säga att dom gör allt annat än bra reklam för filosofin. I allra första NH-inslaget hade dom med megabluffen Monty Roberts, som på ett ypperligt sätt lärde svenska hästtjejer hur man stressar ihjäl en häst.

Som sagt, såg inte inslaget, men det lilla jag vet om Leslie Desmond är mycket positivt. Dock går det inte att illustrera en tränares hela filosofi och mål på några få minuter. Det går inte med dressyr eller hoppning, och det går inte med NH.
 
Jag såg inslaget, och när hon red i den snötäckta hagen var nog bara ett utslag av Hästlivs förkärlek för vad de anser är vackra vyer.

Men jag fattade i ärlighetens namn inte vad hon pysslade med i ridhuset heller. Jag fattade vad hon ville uppnå, en häst som aldrig sträcker grimskaftet och som genom människans kroppspositionering i förhållande till hästen flyttar sig. Men hon gjorde det så himla BAKVÄNT?

Och riktigt less blev jag då när hon höll i BÅDA Hästarna. I början fattade jag vad hon gjorde, när hon såg till att hålla sig emelland em (det var två främmande hästar) och såg till att de inte inkräktade på hennes utrymme. Men sen när de lugnt och fint stod där båda två och hon helt - i mina ögon - oprovocerat sparkade upp sand eller gjorde ett 'utafall' med hotfullt kroppsspråk för att göra anspråk på platsen där hon stod så tappade jag helt tråden? Hästarna GJORDE ju inget fel, de stod snällt och fint med fokus på henne, och okej om hon vill flytta dem, men varför göra det så AGGRESIVT?
 
Aha! Det var NH! Då har jag ju lagt tråden helt fel! :o
Har mailat Boj och sagt den borde väl ligga under "hästhantering", men då ska den väl vara under NH!

Gillar du inte Monty Roberts? Har sett honom i ett program på Animal Planet, samt läst hans ena bok.
Har provat de kroppspositioner han rekommenderar, och det har funkat för mig i allafall.
Men jag har ju inte på ngt sätt "anammat hela läran".

Jag kan avgöra om ngt är användbart för mig bara på några minuters inslag i hopp och dressyr... ;)
 
Dessutom så lät hon som om eftergift och "tryck" var ngt INGEN kunde.
För många år sedan när Kyra K:s videor var nya, så sa hon "eftergiften är belöningen och förhållningen straffet".
Så DET är "inget nytt under solen" för mig i allafall! :D

Dessutom undrar jag varför man ska sparka grus på hästen?! :confused:
 
Förstod inte heller så mycket, inslaget var dåligt upplagt och för kort för att hinna presentera idén. Dock skulle det ju komma en uppföljare med övningar så då kanske man fattar mer, men tja, inte var jag då så imponerad av det jag förstod. DE borde kanske ha gjort ett entimmes specialprogram om det i stället så tittaren får en större chans.
 
Tack!
Jag fattade inte heller ett piss, det var provocerande och flaxigt, hon tog plats som fanns att ta, men hon tog det med onödigt mkt våld, dessutom hade hon sänkta axlar samtidigt som hon tog för sig..hmm....trodde hon var proffs?

Eller så har tv lyckats igen, för man har ju bara hört bra saker om henne.

Kopparberg, kommer du ihåg i texten du läste, om folk som går på kurser och går hem o gör precis samma saker utan att ifrågasätta, detta var ett lysande ex. Att visa en sådan sak på tv är skrämmande, hur många gick ut o sparkade sand för att ta plats? -Även om jag tycker att det är en superbra sak att göra, OM man gör det på rätt sätt, i rätt ögonblick.
 
Ja och det är ju då det blir fel! När man helt utan att ifrågasätta bara åker hem och "mixtrar" själv!

Jag skulle också kunna sprätta upp grus på en häst om det "behövdes". Men då skulle den allt behöva göra större "brott" än de hon hade i programmet... :smirk:

Undrar hur utbrett det är inom hästeriet att inte alls ifrågasätta?
Elelr törs inte många hästmänniskor ifrågasätta? Och varför inte i så fall tro?! :confused:
 
Undrar hur utbrett det är inom hästeriet att inte alls ifrågasätta?
Elelr törs inte många hästmänniskor ifrågasätta? Och varför inte i så fall tro?! :confused:

För att vissa människor bara har en mentor, en referens, som de litar blint på, istället för att låta hästen vara sin mentor, lyssna på den, lära sig av den, titta på sin egen flock man har hemma,(Om den är något sånär fungerande) och ännu mer skrämmande är det med folk som går några kurser, sen håller kurser själv, utifrån vad de lärt sig av EN MÄNNISKA!!! Nog vore det väl bättre att lära sig av den det handlar om, nämligen hästen. Detta glöms ofta bort, kursdeltagarna går hem och övar på tricksen som de lärt sig, utan att fråga hästen först om det passar just den, just här, just nu. "Det funkade ju på kursen"

En mentor ska kunna läsa hästen och förmedla dess budskap, inte citera vad som är skrivet i en bok. Detta kan tyckas vara samma sak i grund och botten, men en sagd sak som ska slungas vidare från öra till mun, från mun till öra blir snart en helt annan sak.

Jag föredrar mentorer som lever med hästarna hos hästarna och där man kan SE vilken kontakt de har med sin flock.

Dessutom om man ska hård-dra det så har vi väl knappt några genuina flockar i Sverige? Gotlandsrussen är väl ett ex. finns det fler? Alla andra flockar är enligt mig konstellationer och hop-plock av en samling individer som slussas ihop och sen får kämpa för en naturlig plats, detta kan skapa en fruktansvärd oreda, sen komer vi kursdeltagare och ska spana in dessa förvirrade individer som knappt själva vet var deras plats i deras lilla hästsamhälle är, än mindre vet vilken uppgift de har. Här kan det också bli svåra missuppfattningar, som följer med hem "För så fungerade det i den flocken".

Nu ballade jag ur från huvudfrågan, som vanligt, men detta är ett för mig kärt ämne eftersom jag skriver mkt om det.

:p

Undrar hur många som sparkat grus på sin häst sen i Torsdags... :smirk:
 
Intressant detta om hästflockar!
En högst amatörmässig iakttagelse jag gjort, är just en sak angående hästar gående i flock.

Många tror ju som du säger, att vilka hästar som helst kan bilda en flock, och även bli lyckliga där.
Så många vägrar hårdnackat att överge flockidén, vilket leder till enormt stressade hästar! Många jag sett i allafall.

Alla hästar i ett stall SKA gå i samma hage och bilda en flock, anser hästägarna. För det är naturligt anser de.

Själv så eftersträvar jag LUGN i en hästhage.
Om då "flockarna" blir mindre, så några hästar kanske bara går 2 och 2 struntar jag i, bara de slipper STRESSA!

Vet en häst som är ett konstant mobboffer. En ridskolehäst som av i stort sett alla hästar klåddes upp ngt så enormt. Varför vet jag inte, men att han blev det var ett faktum.
Att då tvinga denna häst att gå i "ridskoleflocken", där samtliga andra individer roade sig med att klå skiten ur honom, anser jag vara rent djurplågeri!

Tillsammans med EN annan häst går det prima, han får lugn och ro, och den andra hästen han går med, får en lugn hagkompis. Helt att föredra framför det naturliga att envisas med att ha honom i en flock...

Numera har hästen i fråga bytt stall, så nu går han med 3 unghästar, den äldsta 2 år. Går prima!
 
Kan bara hålla med ,det jag har läst om Monty Roberts har inte varit något problem att relatera till, och att kalla honom superbluff med dom resultat han fått med olika hästar är väl kanske lite förtal....
Har tyvärr inte tillgång till Hästliv och blir jättenyfiken på i vilken situation hon sparkade grus på hästen - det måste sett otroligt dumt ut....varför ?
 
Grussparkandet var ngt storts straff. Men tyvärr förstår jag inte för vad?! :confused:

Nu är ju ngt som att sparka några korn grus på en häst inget som hästen kommer få några "men" av, men det skulle ha ngn funktion som jag inte begrep?! :confused:
 
Håller med om att hon var onödigt brutal och markerade revir helt i onödan, varför flytta på hästen så brutalt när den ingenting gjorde?

Sparka grus tror jag var "flytta dig och det NU" snarare än en bestraffning. En uppfasning i onödan sas.

Det jag läst tidigare har låtit bättre än vad det såg ut på Hästliv.
 
och blir jättenyfiken på i vilken situation hon sparkade grus på hästen - det måste sett otroligt dumt ut....varför ?

För att göra anspråk på platsen hästen stod på och få den att flytta sig undan därifrån. Om man ska jämföra med hästflockare så har ju ledaren 'rätt' till varenda plats han känner för att gå/stå på och står det då redan någon där så flyttar den sig undan.

So far so good, bara det att att sparka grus var så mycket MER än hon hade behövt!

Hon hade en häst (sin?) som hon (försökte) visa övningar med. Det såg dock rätt förvirrat ut över lag. I alla fall så tog de in en av ridskolehästarna med i ridhuset och utanför bild slet den sig och började springa runt. Leslie lät den komma fram till henne och tog tag i grimskaftet. Nu hade hon en häst i varje hand, och två hästar som var främmande för varandra och ville hälsa, och det tänkte inte Leslie tillåta så hon såg till att hålla sig emellan dem och se till att båda backade undan för henne. Fortfarande rätt okej även om allt hon gjorde så jäkla ryckigt och flaxigt och konsekvent ut.

Sen står båda hästarn lugant och stilla, med huvudet lite sänkt, helt stilla, tittar inte på varandra utan har uppmärksamheten på Leslie som står mitt emellan. Då, utan förvarning och i mina ögon oprovocerat så sparkar hon upp grus på benen på ridskolehästen. För att få den att flytta sig undan för hon ville ha platsen hästen stod på. Det jag vänder mig emot är att det hade för sjuttoin räckt att lugnt säga åt hästen att flytta sig och den hade gjort det. NU blev ju hästen förståeligt nog ganska stressad (men flyttade sig), när Leslie då flyttade efter så följde ju den andra hästen lugnt efter Leslie för att behålla grimskaftet slakt, varvid DEN får sig en åthutning och flaxigt och aggresivt backar, varvid då ridskolehästen såklart följer med Leslie på slakt grimskaft (för att inte sträcka det) och då får DEN ännu mer sand sparkad på sig för att flytta sig... :crazy: Så inkonsekvent det kunde bli.

Men hon sparkade alltså sand på hästens ben för att den skulel flytta sig, samtidigt som hon sa (översatt) "Man får göra det som man behöver göra, behöver man sparka sand för att hästen ska flytta sig så sparkar man sand!". Bara det att själva grejen var att hon hade inte behövt, och hon gjorde det utan förvarning.

Och om vi nu ska prata vidare om hästflockar så har JAG aldrig sett en BRA flockledare som såfort han vill någonstans där det redans tår en häst det FÖRSTA han gör gör ett utfall. Utan han börjar ju med kroppspråket (öron, hållninge tc) säga "Flytta på dig, jag ska stå där". Men leslie hoppade visst över några kapitel där :devil:
 
Jag har läst om denna Leslie Diamond och det jag läst verkar väldigt vettigt. Men när jag såg lite av inslaget blev jag förskräckt, måste jag tyvärr säga. Det var lite pinsamt när hon jobbade med kontakten med hästen och hästen var totalt ointresserad och tittade åt ett annat håll!!Öh??Ändå tycker jag NH generellt är jättebra och jobbar så med min häst. Jag blev tvungen att stänga av TV:n så pinsam tycker jag att hon var! Nä, jag kommer inte att gå på någon clinic med den här människan, den saken är klar!
 
Förstod inte heller vad hon höll på med.. Hästarna gjorde väl inget fel? Lite väl aggresivt från leslies sida..??

Kan hålla med om att hästen inte skall "inkräkta" på mitt revir.. Men hästen hon jobbade med stod ju i "sitt" revir.? eller? Och HON inkräktade på hans.. Det skall väl ändå var ÖMSESIDIG respekt? Det tror jag mer på.
(Det är ju samma sak med hundar...)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 222
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 155
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp