Hästliv i torsdags...

Som sagt, såg inte inslaget, men det lilla jag vet om Leslie Desmond är mycket positivt. Dock går det inte att illustrera en tränares hela filosofi och mål på några få minuter. Det går inte med dressyr eller hoppning, och det går inte med NH.

:bow:

och ändå var det så många som tyckte det var FRUKTANSVÄRT :devil:
 
:confused: Ingen aning, spelade in programmet med men inte blev jag klokare av att se det igen :crazy:
Men jag har hört mycket positivt om henne från andra håll, men just det inslaget var inte lite luddigt,.. :confused:
 
Måste bara fråga vad du har emot Monty Roberts? Tycker själv att det han gör är bra.
Andra synpunkter om han?
 
Min ena häst hade hon inte kunnat komma nära om hon hållit på så där mot!
Han är inte på ngt sätt stirrig, men ENORMT lätt att "aga", "flytta" eller "säga till".
Med honom börjar man "fint", och behöver aldrig gå över till "tunga artilleriet".

Men det är väl som den som tränat min kompis galoppör säger "vissa hästar har en hög toleranströskel, och dem kan man behandla väldigt hårt utan att de reagerar".
Denne tränare har ngn sorts NH-filosofi och tränar galoppörer som klassas som problemhästar.
Har fö gjort underverk med min kamrats häst! :bow:
 
Ja eller typ pressade in hästarna med hjälp av kravallstaketen.
Det var uppe en tråd på NH om det för något år sedan.
 
Oj! Kanske kan funka om man inte har lastproblem pga att hästen har cellskräck.
Då borde det väl bli kalabalik?

Min "medicin" mot hästar som är omöjliga att lasta är att backa in kärran mot stalldörren och "rama in" sidorna så hästen inte kommer ut den vägen.
Och sedan leda in hästen direkt från stallet.
De jag sett göra så, brukar slippa "cirkus" med hästar som far omkring överallt.

Fast det kanske funkar med kravallstaket också?
Men hur många har tillgång till kravallstaket?! :smirk:
 
Ähh det var någon slags Show som denna människa hade där kravallstaketen ingick, det måste väl vara någon här som kommer ihåg vem det var :confused:
 
Jag har inte sett Leslie "in action", endast läst om henne och mail-kommunicerat. Utifrån det, känns det som om hon borde vara bland dom duktigare NH-instruktörerna.

När det gäller TV-programmet, undrar jag om det var ett "utbildningsförsök" eller helt enkelt bara ett kort inslag om varianter på hästhantering? Att visa hur man hanterar hästar med NH-filosofin som grund, skulle ta lång tid.
En duktig NH-människa har inte ETT sätt att hantera hästar på, utan lika många sätt som antalet hästar vederbörande träffar. Verktygen är dom samma, t ex rep eller morotpinne, men inte sättet att använda dom.

Som t ex Alexandra beskriver programavsnittet, verkar det inte alltför kul. Förekom ingen förklaring eller kommentar till grussparkandet etc? För den oinvigde kan mycket se helt obegripligt ut, medan det är helt rätt för den som ser samband och utveckling.
Jag minns åtskilliga diskussioner om händelser inom NH-sfären, där man missuppfattat eller inte förstått vad som hänt och varför.

Dessutom så lät hon som om eftergift och "tryck" var ngt INGEN kunde.
Det ÄR nog inte alltför många som vet och kan?
För många år sedan när Kyra K:s videor var nya, så sa hon "eftergiften är belöningen och förhållningen straffet".
"Förhållningen straffet"? Det hoppas jag, att hon inte har sagt, för har hon rätt i det, har jag missuppfattat betydelsen av både förhållning och straff.

Ja och det är ju då det blir fel! När man helt utan att ifrågasätta bara åker hem och "mixtrar" själv!
Men har vi inte alltid den risken? Alldeles oavsett område och händelse? Därför undrar jag just om det var någon form av utbildningsprogram?

Någon som vet om programmet kommer i repris?

LIA
 
Jag tycker att ni utesluter möjligheten till att tv har klippt bort både det ena och det andra. SJälv har jag inte sett inslaget, men det låter som de har klippt bort anledningarna till varför hon gjorde så.

Jag tror däremot att jag har sett det där med kravallstaket. Det var först bara en ögla, som stog framför transporten? Jag kommer igåg rätt väl att jag tänkte " det här kommer gå åt fanders, det finns ju ingen utväg för hästen, allt är ju lika illa :("

Men sen när de ändrade det till en "bana" där hästen fick gå genom transporten, och runt till den igen, det gav hästen i alla fall en positiv utväg, det fanns ju ljus i tunneln :angel:
 
Som t ex Alexandra beskriver programavsnittet, verkar det inte alltför kul. Förekom ingen förklaring eller kommentar till grussparkandet etc? För den oinvigde kan mycket se helt obegripligt ut, medan det är helt rätt för den som ser samband och utveckling.

Ang färklaringar så både ja och nej.. Det var förklaringar, men de var kraftigt bristfälliga. Det var i stilen att "Genom att göra anspråk på hästens plats får jag den att flytta sig undan". Men när hon sparkade grus på den var det hon sa (aggresivt) "Den platsen är min!", "Och den platsen är min!", "Och jag vill ha DEN platsen med!". Och som sagt, ingen uppfasning utan gå rakt in på att sparka grus på hovarna.

Jag har ingen erfarenhet åt något håll ang leslie innan, och jag fattade fullständigt vad hon ville åstadkomma, men det är nog enbart för jag är en del insatt redan innan. Någon som aldrig mött det som kallas NH lär ha varit helt förvirrad.

och som sagt, jag fattade precis vad hon försökte göra i alla lägen och där finns inget att använda, men HUR hon gjorde det. Det var överlag 'flaxigt' och väldigt ryckiga och hastiga rörelser. och soms agt, KRAFTIGT bristfälliga kommentarer till exakt vad hon försökte göra. (Men hon kanske inte visste att det skulle bli ett femtonminutersinslag hopklippt av det de filmade)

Men om man är insatt var det övht inga problem att förstå VAD hon gjorde/försökte göra/Ville åstadkomma. Utan det var ffa SÄTTET som fick mig att reagera (och som sagt är man inte insatt lär det varit fullständigt obegripligt).

Jag är rädd att fenomenet NH inte vann någonting på det där inslaget men däremot förlorade en massa. Och att det rycks i, viftas åt och hux flux sparkas sand på en hel del hästar i landet nu.

Om hon hade varit LUGNARE, förklarat lite mer och framförallt hade börjat med att 'be' och sen fasa upp så hade det varit ett bra reportage, nu var det raka motsatsen.

Och jag reagerade som sagt hårdast på att hon 'gick ut hårt' direkt. Det är iofs inget större obehag för hästen att sparka sand på benen på den, men såsom det utfärdes så lärde sig att hästen att även om den gör vad som önskas (dvs står lugnt och stilla på slakt grimskaft med uppmärksamheten på människan som håller i grimskaftet) så kan människorna plötsligt utan förvarning börja sparka sand och 'skrika' (inte verbalt) åt en att backa undan fort som fan. Och det är ju inte så lyckat.

Och jag tror det gått fram mer till tittarna och ffa fått fler att intressera sig för NH om hon lugnt och stilla med sitt kroppspråk utan att röra sig fått hästen att backa undan. Vilket hon i det läget kunde gjort bara genom att ändra kroppsspråket. Hästen var fullt mottaglig och med full koncentration på henne...

Jag tänker dock inte döma Leslie åt något håll, Hästliv klipper ihop rätt 'intressanta' kombinationer ibland, men även det som var 'oklipptä gav ett flaxigt och hetsigt intryck soms agt, och onödigt uppfasat.
 
Kan bara säga att jag blev ganska så frustrerad och förvånad över det hon gjorde.
Orkar dock inte tänka vidare på henne och hennes metoder, då hon inte var på någon vidare "bra" nivå, enl. mig.
 
Oj! Kanske kan funka om man inte har lastproblem pga att hästen har cellskräck.
Då borde det väl bli kalabalik?

Min "medicin" mot hästar som är omöjliga att lasta är att backa in kärran mot stalldörren och "rama in" sidorna så hästen inte kommer ut den vägen.
Och sedan leda in hästen direkt från stallet.
De jag sett göra så, brukar slippa "cirkus" med hästar som far omkring överallt.

Fast det kanske funkar med kravallstaket också?
Men hur många har tillgång till kravallstaket?! :smirk:
ja brukar alltid ta me longeringslinan... då brukar de gå ganska bra.. lite tvekan ändån, men hon går in i alla fall...
 
Jag har inte sett Leslie "in action", endast läst om henne och mail-kommunicerat. Utifrån det, känns det som om hon borde vara bland dom duktigare NH-instruktörerna.

När det gäller TV-programmet, undrar jag om det var ett "utbildningsförsök" eller helt enkelt bara ett kort inslag om varianter på hästhantering? Att visa hur man hanterar hästar med NH-filosofin som grund, skulle ta lång tid.
En duktig NH-människa har inte ETT sätt att hantera hästar på, utan lika många sätt som antalet hästar vederbörande träffar. Verktygen är dom samma, t ex rep eller morotpinne, men inte sättet att använda dom.

Som t ex Alexandra beskriver programavsnittet, verkar det inte alltför kul. Förekom ingen förklaring eller kommentar till grussparkandet etc? För den oinvigde kan mycket se helt obegripligt ut, medan det är helt rätt för den som ser samband och utveckling.
Jag minns åtskilliga diskussioner om händelser inom NH-sfären, där man missuppfattat eller inte förstått vad som hänt och varför.

Dessutom så lät hon som om eftergift och "tryck" var ngt INGEN kunde.
Det ÄR nog inte alltför många som vet och kan?
För många år sedan när Kyra K:s videor var nya, så sa hon "eftergiften är belöningen och förhållningen straffet".
"Förhållningen straffet"? Det hoppas jag, att hon inte har sagt, för har hon rätt i det, har jag missuppfattat betydelsen av både förhållning och straff.

Ja och det är ju då det blir fel! När man helt utan att ifrågasätta bara åker hem och "mixtrar" själv!
Men har vi inte alltid den risken? Alldeles oavsett område och händelse? Därför undrar jag just om det var någon form av utbildningsprogram?

Någon som vet om programmet kommer i repris?

LIA
de kommer garanterat i repris, har för mig att de går i repris ett par ggr... men vet inte vilken dag... kanske på onsdag... de e npg bäst att kolla på texttv el i tidningen el nåt..
 
Programmet sänds första gången på torsdagar, med repriser på fredag och lördag, så tyvärr kommer nog inte just det avsnittet i repris på ett bra tag nu.
 
Kyra ville ju förenkla med det uttrycket!
Men du ska ju alltid krångla till det liksom... :angel:

En häst som ger efter, får ju en eftergift. Så är det ju i hantering och ridning. Leder man hästen, och den drar med spänt grimskaft, så är ju målet att den ska kunna ledas med slakt, dvs med eftergift.
Så då är ju eftergiften trevlig för hästen, en belöning.
Vill hästen dra emot i grimskaftet, är det ju en förhållning, dvs ett straff.
Precis så är det ju i ridning också. Man vill ju INTE ha en häst hängande i tygeln.

Alla vettiga hästmänniskor i min omkrets är fullkomligt på det klara med förhållning och eftergift.
Det finns ju många "nötter" i min närhet också, men de har ju varken det eller ngt annat klart för sig.

Tyvärr har du nog missat reprisen! Vill minnas att torsdagarnas program går i repris på lördagar.
Men det skulle tydligen visas mer av just denna tränare i kommande program.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 155
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp