Bukefalos 28 år!

Hästmannens sista strid

Sv: Hästmannens sista strid

Jag tänkte jag skulle lägga in bilderna jag fick ut men de ligger tyvärr inte på nätet och jag orkar inte krångla för att lägga upp dem.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Kl

Jag tycker inte heller att det är konstigt att han blivit av med sina hästar.

Vägrar man att följa nutidens djurhållning, som jag förväntar mig i alla fall ska förbättras hela tiden ska man inte ha djur. Att skylla på att det är ok att leva som förr är inte acceptabelt då man förr kanske inte hade något val, eller inte visste bättre men det gör vi faktiskt idag.

Likaså ska ingen undkomma den lagstiftning vi har idag och får man påpekningar över dessa så måste man åtgärda det snarast eller så får man ta att man blir av med djuren ifall man "vägrar".
Jag anser att de lagar vi har över djurhållningen idag är något som de allra flesta anser är vettigt, det är inte så att de är utformade bara för att omöjliggöra att ha djur precis, utan de är till för djurens skull och förhoppningsvis får vi bara bättre och bättre lagar med tiden.

Även om det kanske är hårt, så måste vi värna om det bättre djurskyddet vi har än många många länder fortfarande och där räknas även centimeterfallen in för att det är lagar det också i ett större sammanhang mot bra djurhållning..Vi vill inte backa tiden!! Och framförallt vill vi inte att man ska få ha djur precis hur som helst.
 
Sv: Hästmannens sista strid

De finns på sidan 16 i en gammal tråd på ett annat svenskt forum. Googla hästmannen i svårigheter.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Jag diskuterade det här med svärfar när det hände. Svärfar var född i början av 1900-talet och var lantbrukare hela livet, och gjorde följaktligen mycket arbete med hästkraft. Inte heller i gårdagens Sverige tog man hand om djur på det viset, enligt honom....

Precis! Även jag är av bondesläkt och min mormor har berättat hur noga hennes far var med djuren. De skulle vara torra, rena och båsen rena innan han själv fick kvällsmat.
Det är bara missriktad bonderomantik som tror att djuren vanvårdades förr. Fattiga var livrädda att mista djuren, deras liv berodde av dem. Välbeställda hade pigor och drängar som fejade hela dagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannens sista strid

Precis! Även jag är av bondesläkt och min mormor har berättat hur noga hennes far var med djuren. De skulle vara torra, rena och båsen rena innan han själv fick kvällsmat.
Det är bara missriktad bonderomantik som tror att djuren vanvårdades förr. Fattiga var livrädda att mista djuren, deras liv berodde av dem. Välbeställda hade pigor och drängar som fejade hela dagarna.
Absolut är det riktigt att det var så. Man var dessutom väldigt beroende av att djuren mådde bra för att över huvud taget överleva. Men byggnaderna djuren hölls i (med tanke på ventilation etc.) har ändrats till det positiva genom åren. Då var man dessutom mer beroende av vädret än nu eftersom det var svårare att få hem hö etc. om det tog slut. Ett bra skördeår/väder gav tillräckligt med mat till djuren medan missväxt gjorde att både människor och djur svalt. Jag har hört historier om att man fått lov att stötta upp kon för att få ut den ur ladugården på våren för att den varit så svag pga näringsbrist.

I SA's fall var det förstås inte bara den "gammaldags" djurhållningen som satte käppar i hjulet eftersom han inte klarade av den dagliga skötseln av djuren längre och kunde väl inte se det i tid. Det är verkligen inte något ovanligt fenomen tyvärr.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Tittade på filmen igen igår ... Vem
Ser ngt romantiskt värt att värna om i detta? Möjligen romantiskt lagda miljöpartister uppvuxna i akademikerhem i stan och bosatta i lägenhet på Södermalm...där man möjligen har en hamster som husdjur .. Jag ser en i förtid åldrad man, som lever i misär och varken klarar av att ta hand om sig själv eller sina djur! Det gör mig bara illa till
mods ...Tragiskt är allt jag kan säga ...
 
Sv: Hästmannens sista strid

Vem
Ser ngt romantiskt värt att värna om i detta? Möjligen romantiskt lagda miljöpartister uppvuxna i akademikerhem i stan och bosatta i lägenhet på Södermalm...där man möjligen har en hamster som husdjur

Tyvärr har de nog ökat i antal på sistone ;) annars hade det väl knappast blivit någon film eller all den uppmärksamhet detta sorgliga fall har fått. Hästmannen klarar inte längre att ta hand om sina hästar (om han någonsin har gjort det och han borde defintivt inte ens kallas för hästmänniska över huvudtaget) punkt slut men det ska ältas och ältas om igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 111
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter Värmdö kommun skapade en mindre viral succé med sin skylt om att det anläggs en ny ridstig på Norra Farstalandet. Stigen ska binda ihop...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 582
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp