Bukefalos 28 år!

Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Jag har ett jordbruk som näringsfastighet. Eftersom jag dock inte har några som helst intäkter av mitt företag, får jag heller inte kvitta momsen mot något. Jag får inte kvitta momsen från mina inkomster av tjänst.
Alltså kostar det mig mer att köpa foder, jämfört med för kompisen, som köper sitt foder från samma leverantör men som har sina hästar på sitt företag.
Foderförsäljaren får behålla lika mycket pengar oavsett om det är jag eller kompisen som handlar, men för mig är fodret dyrare än för min företagarkompis.

Så om en privatperson och en företagare ska producera samma häst, måste privatpersonen hela tiden fram till den förmodade försäljningen betala in moms på alla kostnader vilket företagaren slipper.

Just momsen är väl inte den stora skillnaden, misstänker jag, utan det är nog vinstbeskattning och liknande som skiljer mest.

Som privatperson får man utan att redovisa, sälja tre eller fyra hästar per år utan att "behöva" ta det som företag.

Men du måste hålla isär privat och företagande, även om du har en jordbruksfastighet. Det måste alla. Även jag som bedriver både hästnäring och har inkomst av tjänst måste hålla isär det. Dom/den hästar man har för privat bruk får man inte göra avdrag för, inte för någonting, alternativt ska man förmånsbeskattas för detta.

Sen finns det ingen regel som säger hur många hästar du får sälja utan att redovisa detta, utan det är ändamålet (privat bruk eller näringsverksamhet) som avgör och/eller hur stora vinster man gör. För även försäljning för privat bruk ska vinstbeskattas om vinsten överstiger 50 000 kr.

delvis kl

Bedriver du näringsverksamhet förmodas du också ha vinstsyfte, vinstsyfte = mer intäkter än kostnader. I dom allra flesta fall innebär det att man betalar mer moms än man drar av. Vinsten ska sedan beskattas, är du då enskild firma handlar det om 40-50% i skatt och egenavgifter på vinsten eller mer om det är stora vinster. Vi sitter alla i samma fälla, skatteverket vill/måste få in mer än dom betalar ut, både skatt och moms. Annars har vi ingen social service i samhället.

Även som privatperson som arbetar på ett företag är man med i kretsloppet. Arbetsgivaren betalar moms, drar av moms och betalar vinst och arbetsgivaravgifter samt drar av skatt och betalar in till skatteverket i det fallet. Alla är vi med och bidrar och delar på kakan på ett eller annat sätt.

Det finns en anledning till att det heter "avdragsgill ingående moms", den ska dras av på förmodad "utgående moms". Men ibland så har man perioder när det är mer ingående moms än utgående, och då får man tillbaks. Men det ska inte vara normaltillståndet, år ut och år in. Då är det något fel på verksamheten.

Det är en stor missuppfattning att företagare har en stor förmån av att dra momsen. Joo, om dom drar moms på sånt som är för privat bruk egentligen, men då är det skattefusk och om det upptäcks blir det böter i form av skattetillägg.

Sen finns det förstås näringar som "stöttas" av samhället i form av lägre utgående moms, men då har ju privatpersonerna fördel av det också, som ju betalar mindre moms för den tjänsten/varan. Då kanske man får tillbaks moms, men bara ibland borde det vara.

Så hur bra går det för dessa företag som får tillbaks moms hela tiden egentligen? Finns det någon likviditet i dessa företag? Var tar dom pengar att betala alla kostnader ifrån? Är det ok (moraliskt) att såna företag får fortsätta? Är det hästnäring så kan man ju verkligen fråga sig hur mycket som egentligen är "privat bruk" i detta. Skatteverket är därför väldigt hårda när det kommer till hästverksamhet, det är mkt svårt att registrera hästverksamhet idag bara därför, bortsett från turridning eller ridskoleverksamhet, är det nästan omöjligt om man inte har en mkt bra affärsplan.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag bryr mig absolut om jag köper från ett företag eller privatperson! Det är absolut ett av de tyngsta urvalskriterier jag har, förutsatt att jag är intresserad av varan.

Konsumentköplagen och köplagen skiljer sig så pass mycket att det t o m är så att jag är beredd att betala mer från företagen när jag vet att det är en seriös säljare.


Fast det beror ju helt på vad det är man köper. Köper du en TV t.ex. så har ju konsumentköpslagen en viss betydelse. Köper du 10 kubikmeter ved så vill jag påstå att konsumentköplagen inte har någon betydelse. I båda fallen förutsätter jag att man inspekterar varan innan betalning.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Ja, men investeringen görs kanske med skattade pengar av privatpersonen. Så generellt sett kan man nog anta att det är så (sen finns såklart tusentals undantag och en handfull miljonärer därtill).

Jo men om du räknar med försäljningen i ekvationen och det blir en vinst, så har privatpersonen inte använt några skattade pengar alls annat än i starten då han/hon lånat ut pengar till sig själv.

En företagare måste ju också göra en initial investering (låna till sig själv innan han/hon jobbat upp ett kapital) med redan skattade pengar, sen måste företagaren dessutom betala skatt för vinsten på försjäljningen och får då mindre kvar att göra nästa investering med.

Det många glömmer bort att räkna med i kalkylen är att även företagaren är en privatperson och när han/hon startar upp sin verksamhet så är det med ett skattat kapital (alternativt lån från banken) som han/hon investerar med. Går verksamheten dessutom med förlust år in och år ut, så blir det ju även då med skattade pengar som ev investeringar görs. Nu har jag då bortsett från bidrag och annat som man i vissa fall också kan få.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det beror ju helt på vad det är man köper. Köper du en TV t.ex. så har ju konsumentköpslagen en viss betydelse. Köper du 10 kubikmeter ved så vill jag påstå att konsumentköplagen inte har någon betydelse. I båda fallen förutsätter jag att man inspekterar varan innan betalning.

Jag trodde den här tråden handlade om hästmarknaden. Silly me.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Köper du ved är det till 99,9% från en näringsidkare (om inte grannen köpt på sig för mycket och måste sälja vidare).

Ungefär samma sannolikhet gäller nog för att försäljningen inte går under nån lagstiftning alls...

Jag skulle dra mig väldigt mycket för att köpa en bil för >100' från annat än en bilförsäljare t ex. Allt som kostar en del pengar helt enkelt!
 
Sv: Hästmarknaden idag

Bedriver du näringsverksamhet förmodas du också ha vinstsyfte, vinstsyfte = mer intäkter än kostnader.


Problemet med jordbruksfastigheter är att du som ägare av en sådan automatiskt anses vara företagare. Så du är företagare vare sig du vill eller ej. I det fallet kan ju inte gärna skattemyndigheten kräva att man ska ha vinstsyfte.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det är också en helt annan diskussion. En jordbruksfastighet är inget hästföretag!
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det beror ju helt på vad det är man köper. Köper du en TV t.ex. så har ju konsumentköpslagen en viss betydelse. Köper du 10 kubikmeter ved så vill jag påstå att konsumentköplagen inte har någon betydelse. I båda fallen förutsätter jag att man inspekterar varan innan betalning.

Då har du köpt veden svart, eller av en privatperson som själv köpt för mycket och säljer av en del av det. Men du kan ju även köpa TV-apparater av privatpersoner, på blocket tex.

Köper du ved av någon som själv köper in, eller producerar för att sälja, så är det näringsverksamhet, även skogsägare som säljer av sitt överskott på ved är näringsidkare i konsumentköplagens ögon så fort han/hon säljer vidare. Men får du inget kvitto så har du ju inte köpt någon ved alls egentligen.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag trodde den här tråden handlade om hästmarknaden. Silly me.

Nu skrev du ditt inlägga ganska allmänt så jag misstolkade det tydligen som att det inte enbart gällde hästar utan varor i allmänhet.

Fast poängen med hästar är att de i mitt exempel ligger betydligt närmare veden än TVn. Köper jag en häst räknar jag inte med att jag kommer att kunna 'ångra' köpet ifall hästen 'går sönder' på något sätt. Alltså är jag inte beredd att betala mer för att kunna hävda konsumentköplagen.

Hade det varit så enkelt att reklamera hästar som vissa i denna tråd verkar tro hade det ju varit väldigt riskabelt att sälja en häst som företagare.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Problemet med jordbruksfastigheter är att du som ägare av en sådan automatiskt anses vara företagare. Så du är företagare vare sig du vill eller ej. I det fallet kan ju inte gärna skattemyndigheten kräva att man ska ha vinstsyfte.

Nej, men så fort du börjar dra av kostnader för något annat än det som hör till jordbruksfastigheten, tex hästverksamhet som inte är arbetshäst i jordbruket, så antas du ha vinstsyfte och därmed också ha inkomster som du kan kvitta ev. kostnader/moms mot.

Just vinstsyftet är ett väldigt starkt kriterie för näringsverksamhet, undantaget dock är just jordbruksfastighet pga mkt gamla lagar. Men man får så klart inte börja dra av kostnader hit och dit bara för att man har jordbruksfastighet, där är skatteverket väldigt hårda om man åker på kontroll.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Då har du köpt veden svart, eller av en privatperson som själv köpt för mycket och säljer av en del av det. Men du kan ju även köpa TV-apparater av privatpersoner, på blocket tex.

Köper du ved av någon som själv köper in, eller producerar för att sälja, så är det näringsverksamhet, även skogsägare som säljer av sitt överskott på ved är näringsidkare i konsumentköplagens ögon så fort han/hon säljer vidare. Men får du inget kvitto så har du ju inte köpt någon ved alls egentligen.

Varför måste det vara svart. Även om säkert många säljer ved svart så behöver du inte förutsätta att alla gör det.

När jag menar att man inte har någon nytta av konsumentköplagen i detta fall är det för att varan är av en sådan beskaffenhet att du knappast kan komma i efterhand och säga att den är felaktig ifall du godkänt den vid leverans.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Generellt sett räknar jag inte med att UTNYTTJA kkl, men jag ser en klar skillnad mellan kl och kkl. Och det bör marknaden också göra, eftersom det för seriösa handlare gör stor skillnad vad gäller ekonomin. Ska man budgetera för reklamationer kommer man i ett annat läge än om man lever ur hand i mun.
 
Sv: Hästmarknaden idag

I fallet med ved kan man absolut göra det! Om du köper och betalar för torr brasved (högre pris) och får levererat helt färsk ved ska du självklart reklamera. Vilket blir lättare enligt kkl än med kl. Huruvida du sedan får rätt är ju en annan femma.
 
Sv: Hästmarknaden idag

I fallet med ved kan man absolut göra det! Om du köper och betalar för torr brasved (högre pris) och får levererat helt färsk ved ska du självklart reklamera. Vilket blir lättare enligt kkl än med kl. Huruvida du sedan får rätt är ju en annan femma.

Nu skrev jag ju att jag förutsatte att man godkände varan vid leverans.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Varför måste det vara svart. Även om säkert många säljer ved svart så behöver du inte förutsätta att alla gör det.

När jag menar att man inte har någon nytta av konsumentköplagen i detta fall är det för att varan är av en sådan beskaffenhet att du knappast kan komma i efterhand och säga att den är felaktig ifall du godkänt den vid leverans.

Nej, det måste inte vara svart, jag skrev ju att det också kunde vara köpt av en privatperson som själv köpt för mycket och säljer vidare. Då gäller ju inte KL.

Är det sen en näringsidkare som säljer veden "vitt" så gäller så klart KL precis på samma villkor som för alla andra varor. Varför skulle det vara skillnad? Annat än att just vedförsäljare då skulle vara mer oseriösa, vilket inte jag erfarit i all fall. Är det något fel på veden så får man den utbytt, alternativt blir ersatt i form av pengar tillbaks eller ny ved, varför skulle inte det fungera för just vedförsäljning tänker du?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det är inte helt ovanligt att man köper av en näringsidkare och får leverans (plattor, singel, ved) medan man är på t ex jobbet. Det spelar mindre roll, eftersom kkl täckt upp även för de situationerna.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Generellt sett räknar jag inte med att UTNYTTJA kkl, men jag ser en klar skillnad mellan kl och kkl. Och det bör marknaden också göra, eftersom det för seriösa handlare gör stor skillnad vad gäller ekonomin. Ska man budgetera för reklamationer kommer man i ett annat läge än om man lever ur hand i mun.


Säg att det handlar om en häst som du skulle vara beredd att betala 100 000kr för av en privatperson.

Hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för att få skydd av konsumentköplagen.

Jag förväntar mig inga exakta siffror, men på ett ungefär.
Pratar vi om:
500 kr ?
5000 kr ?
20 000 kr ?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej, det måste inte vara svart, jag skrev ju att det också kunde vara köpt av en privatperson som själv köpt för mycket och säljer vidare. Då gäller ju inte KL.

Är det sen en näringsidkare som säljer veden "vitt" så gäller så klart KL precis på samma villkor som för alla andra varor. Varför skulle det vara skillnad? Annat än att just vedförsäljare då skulle vara mer oseriösa, vilket inte jag erfarit i all fall. Är det något fel på veden så får man den utbytt, alternativt blir ersatt i form av pengar tillbaks eller ny ved, varför skulle inte det fungera för just vedförsäljning tänker du?

Nja nu har du väl tänkt fel?

Självklart gäller KL mellan privatpersoner, men däremot mellan näringsidkaren och privataren gäller kkl.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Är det något fel på veden så får man den utbytt, alternativt blir ersatt i form av pengar tillbaks eller ny ved, varför skulle inte det fungera för just vedförsäljning tänker du?


Jag tror du missförstått mig helt.

Det jag menar är att ifall man köper ved och är med när den levereras och då kan inspektera veden så är man inte i behov av det extra skydd som konsumentköpslagen ger ifall man köpt veden av ett företag. För i det fallet lär du aldrig kunna reklamera veden.

Ifall man väljer bort att inspektera veden vid leverans samt betalar i förskott så ökar givetvis risken att man blir lurad. Jag skulle personligen aldrig köpa ved osett (+ förskottsbetalning) av någon jag inte litade på till 100%, då tigger man ju nästan om att bli lurad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 027
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 963
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp