Bukefalos 28 år!

Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Jag håller med dig Lobelia förutom att:
Om en privatperson köper något så är det inte bara momsen som skiljer. Är man företagare har man helt andra inköpspriser än privatpersonen. Athena verkar inte vilja kännas vid de mycket lägre produktionskostnader som en företagare faktiskt har.

När man är företagare och kan använda sig av pris från grossist istället för att handla från slutledet, dvs en vanlig affär, är det enormt mycket som skiljer. Gör man som Athena, går in i en vanlig foderaffär och betalar vanligt kundpris, ja, då är hon inte lyckad som affärsman.

Skulle inte förvåna mig dock om hästföretagare (kvinnor) är rätt dåliga på att förhandla till sig förmånliga villkor.

Jag som hästköpare föredrar att köpa från en privatperson. Dessa hästar är ju övervärderade i mina ögon. De sk garantierna ger jag inte mycket för. Det har ju visat sig med det många tragiska fall som drabbat privatpersoner som köpt av hästhandlare. Inte har det blivit trygga affärer, de har ju tom hamnat i TV.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Hej!

Jo, men allt är inte svart och vitt ;). Man kan välja att istället för att ta lån för att utveckla företaget ta det på lite längre sikt och investera med eget kapital. Då slipper man ha banken flåsande i nacken och samtidigt bygga upp en god soliditet ;)

Hälsar
Rolle
 
Sv: Hästmarknaden idag

*KL*


Det enda argument som skulle kunna finnas är ju att man skulle vara tryggare när man köper av företagare på grund av konsumentköplagen.
Det kanske gäller varor som bilar i högre grad, men för en häst skulle jag inte ge särskilt mycket (= i princip noll kronor) för denna så kallade garanti då det i de allra flesta fall lär vara oerhört svårt att utnyttja den.

Det är ju ett mycket starkt argument. Alla fel som upptäcks inom 6 månader är presumerade att ha funnits vid köpet och ger rätt till hävning om de är tillräckligt allvarliga. Annars måste säljaren bevisa att felet inte fanns - vilket är nästan omöjligt i många fall. Mot en privatperson måste köparen bevisa från inköpstidpunkten att felet verkligen fanns då. Mycket svårt att leda i bevis i många fall.

Jag skulle säga att för en häst som är värd många kronor är denna skillnad värd väldigt många kronor, för hästar med mindre värde, motsvarande mindre värd. Det blir som en gratisförsäkring mot att göra ett dåligt hästköp (i felmening) i 6 månader.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Menar du att folk i allmänhet verkligheten är beredda att lägga några större summor på att få den trygghet som konsumentköplagen ger när man köper från näringsidkare? Det skulle vara intressant ifall du har någon källa på det.

Nej. Jag menar att köpare generellt sett kommer längre vid reklamation om affären legat under KKL.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag håller med dig Lobelia förutom att:
Om en privatperson köper något så är det inte bara momsen som skiljer. Är man företagare har man helt andra inköpspriser än privatpersonen. Athena verkar inte vilja kännas vid de mycket lägre produktionskostnader som en företagare faktiskt har.

När det gäller avel, som är min största del av omsättningen, så är det more or less ingen skillnad på produktionskostnaderna.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Du kanske borde se över din ekonomi, det är sorgligt om du inte lyckas dra någon fördel av ditt företag alls på något vis. Du beställer alltså aldrig stora volymer, kvittar aldrig momsen, köper aldrig till grosist pris, du tar alltid ut veterinären en gång per sto/föl så du får betala bilersättning etc för varje vaccination/behandling privat. Du har vidare en transport per sto och skickar du en hässt på inridning ser du nogsamt till att du inte kan dra av momsen?

Ärligt talat, jag förstår om man inte lyckas kompensera för hela momsen genom kvitting, men att inte någon gång i något läge försöka driva ditt företag rationellt och kostnadseffektivt verkar direkt olönsamt.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag håller med dig Lobelia förutom att:
Om en privatperson köper något så är det inte bara momsen som skiljer. Är man företagare har man helt andra inköpspriser än privatpersonen. Athena verkar inte vilja kännas vid de mycket lägre produktionskostnader som en företagare faktiskt har.

Jag var inne på det spåret också men släppte och koncentrerade mig på att få fram budskapet att privatpersoner inte slipper undan momsen. Jag håller fullkomligt med, har man ett lite större företag finns det massor att tjäna i from av bra avtal och rationell hantering. Det blir inte något guldläge för det men vilkoren blir klart bättre om man drar nytta av de fördelar som finns.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag var inne på det spåret också men släppte och koncentrerade mig på att få fram budskapet att privatpersoner inte slipper undan momsen. Jag håller fullkomligt med, har man ett lite större företag finns det massor att tjäna i from av bra avtal och rationell hantering. Det blir inte något guldläge för det men vilkoren blir klart bättre om man drar nytta av de fördelar som finns.

Självklart. Men det är ju en annan diskussion.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det finns också en del saker som är betydligt dyrare när man driver företag - djurskyddstillstånd med inspektioner, redovisning, andra regler m.m. Och sedan kommer vinstskatten (om försäljningen ger vinst som man får hoppas på) som en privatperson normalt inte behöver erlägga.

Men för köparen är väl det enda som spelar roll vad man får för pengarna? Jag förstår inte varför köparen ska ta hänsyn till om hästen producerats för x eller x+10000 kr? Det intressanta är vad köpet innehåller för köparen. Det andra får företagaren/producenten själv ta ansvar för vid sin prissättning och sitt val att driva den verksamhet man gör.

Och den stora skillnaden är den extra 6-månaders felförsäkringen man får på köpet när man handlar av en näringsidkare. Förutom allt som kan vara skillnad för att man vet att någon har alla tillstånd, och driver sin verksamhet på ett bra sätt. Ofta kan man kolla upp företag ganska noga och få referenser, med privatpersoner ofta svårare.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det blir exakt samma summa i kr och ören för ingående och utgående moms.

Ex. Du säljer ett tuggummi för 4 kr och lägger på moms 25% = 5 kr
Köparen som har företag köper för 5 kr, men får dra av 20% och betalar därmed 4kr.

Om köparen är en privatperson så får denne inte dra av moms utan betalar 5 kr.

/V
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nja så enkelt är det inte, man måste ha haft någon utgift för att kunna dra moms, de flesta företagare har en hel del av den varan. Givetvis är procentsatsen den samma för samma typ av vara/tjänst, den ändrar sig knappast för att man byter roll från köpare till säljare.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag pratar ju om produktionskostnaden jämfört med försäljningskostnaden. Det är en HELT annan sak.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Ja precis, man måste ha haft en utgift för att dra av moms.

Exemplet med 20% och 25% är endast matte. Det ser ut som olika siffror, men räknar man på det så blir det exakt samma.

/V

(Sen kan olika tjänster/varor ha olika procentsatser, men det blir för krångligt att ta upp här.)
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nja så enkelt är det inte, man måste ha haft någon utgift för att kunna dra moms, de flesta företagare har en hel del av den varan. Givetvis är procentsatsen den samma för samma typ av vara/tjänst, den ändrar sig knappast för att man byter roll från köpare till säljare.

Nej, fast lite mer komplicerat är det. Som Rolle skrev, allt är inte svart/vitt. Du kan exempelvis ha nästan all försäljning i ridlektioner (6% moms) och alla utgifter foder, hästar, veterinär, stall, lokaler, underhåll (25% moms). Från inköpen, via förädlingen, klassificeras försäljningen annorlunda. I det specialfallet kan man lyfta moms varje år och ändå ha en sund verksamhet med bra vinster.

Men jag förstår fortfarande inte varför köparen ska bry sig om annat än vad man får för sina pengar i sitt köp? Det är helt irrelevant hur mycket det kostat för företagaren/privatpersonen att producera varan/hästen.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag menar på i dett sätt att det är en dans på rosor att driva företag, det enda jag egentligen ville ha fram är att man inte bara slentrianmässigt kan påstå att bara företag har kostnader för momsen. Vem som har mest kostnader kan dessutom säkert variera mycket beroende på omständigheter.

Som du säger så är det bara intressant för köparen vad man får för pengarna och att köpa från ett välrnomerat företag är en ganska god garanti som privatpersoner har svårt att matcha.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Du har skrivit lite annat också. Jag har utgått från att du är momsregistrerad och har en yrkesmässig verksamhet. Drar du trots detta inte av moms för dina inköp (under "produktion")?

/V
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej, fast lite mer komplicerat är det. Som Rolle skrev, allt är inte svart/vitt. Du kan exempelvis ha nästan all försäljning i ridlektioner (6% moms) och alla utgifter foder, hästar, veterinär, stall, lokaler, underhåll (25% moms). Från inköpen, via förädlingen, klassificeras försäljningen annorlunda. I det specialfallet kan man lyfta moms varje år och ändå ha en sund verksamhet med bra vinster.

Men jag förstår fortfarande inte varför köparen ska bry sig om annat än vad man får för sina pengar i sitt köp? Det är helt irrelevant hur mycket det kostat för företagaren/privatpersonen att producera varan/hästen.

Jo du har rätt, i olika momssatser jag ville endast säga emot att det är exakt samma utgående moms som ingående och det stämmer sällan och momsen rör ju olika varor, hästen respektive hö/havre etc.

Bara för att det är irrelevant vad det kostat att tillverka hästen för köparen så behöver det inte vara ointressant att diskutera det:sneaky:.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det finns också en del saker som är betydligt dyrare när man driver företag - djurskyddstillstånd med inspektioner

Menar du 16 § tillstånd så kostar de inget sedan Länsstyrelsen tog över 2009, och inte djurskyddsinspektionerna från Länsstyrelsen heller, såvida man inte har brister i djurhållningen.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Menar du 16 § tillstånd så kostar de inget sedan Länsstyrelsen tog över 2009, och inte djurskyddsinspektionerna från Länsstyrelsen heller, såvida man inte har brister i djurhållningen.

Som en privatperson aldrig behöver åtgärda, det kostar ganska mycket att hålla den standard som Länsstyrelsen kräver och som i många fall inte har ett dugg med kvalitet på djurhållningen att göra. Exempelvis kan man åläggas att göra om hela ventilationen i ett stall som nästan aldrig används.

OT, men: Förresten, har alla stall som ni har hästar i riktiga snörasskydd för alla in/utgångar? Är ventilationsbehovet genomräknat och dokumenterat?

Själva tillsynen kostar inte längre - men kravställningen kostar ganska stora pengar - som en privatperson aldrig behöver fundera över. Däremot bör man ju värdera det när man besöker hästsäljaren, om deras hästhållning verkar OK.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Nej, jag blir bara så irriterad på när man försöker motivera ett högt salupris med att man haft höga kostnader. Bara för att producenten inte lyckats producera varan på ett rationellt sätt och lyckats tillräckligt bra, så ska jag som köpare ta ansvar för det? Suck.

Det är inte direkt riktat mot dina inlägg.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 646
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 986
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp