Bukefalos 28 år!

Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Säg att det handlar om en häst som du skulle vara beredd att betala 100 000kr för av en privatperson.

Hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för att få skydd av konsumentköplagen.

Jag förväntar mig inga exakta siffror, men på ett ungefär.
Pratar vi om:
500 kr ?
5000 kr ?
20 000 kr ?

På den nivån snarare 20.000 kr än 5000 kr. Troligen nånstans däremellan.

Men jag kanske ska tillägga att jag med mycket stor tveksamhet skulle köpa en häst alls av en privatperson i den prisklassen pga skillnaderna.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Vore trevligt om diskussionen gick tillbaka till det som TS ville diskutera. Känns som att tråden totalt har bytt ämne.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag förstår att du inte vill förstå då du undviker frågan, jag antar att du inser att du är ute på hal is när du jämför tuggummiförsäljning med hästtillverknkng.

Nu är momsreglerna faktiskt exakt lika. Jag tror inte ens att tuggummi faller under 12% moms för det är väl inget livsmedel?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Om man kan kvitta all moms eller inte varierar säkert, men den företagare som inte gör det när de kan och har möjligheter har dålig koll på att driva företag. Ska man jämföra produktionskostnader så är det därför orimligt att utgå från att det man inte dra av momsen på de produkter man använder för att producera en häst. Det verkar vara populärt här att hävda att man inte drar av för momsen vid produktion av häst utan att man har samma kostnader som privatpersonen och därmed tydligen betalar moms på allt.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nu är momsreglerna faktiskt exakt lika. Jag tror inte ens att tuggummi faller under 12% moms för det är väl inget livsmedel?

Var påstod jag att momsreglerna inte var det samma? Kanske du kan kommentera det jag skriver istället för att hitta på att jag påstått något och sedan kommentera detta? Det underlättar verkligen diskussionen att slippa få åsikter tilldelade.

PS. jag hävdar att hästtillverkning inte är jämförbart med tuggummiförsäljing.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det verkar vara populärt här att hävda att man inte drar av för momsen vid produktion av häst utan att man har samma kostnader som privatpersonen och därmed tydligen betalar moms på allt.

Länka gärna till det/de inlägget/n du läste ovanstående :).
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej men du hävdar gång på gång att produktionskostnaderna är de samma och att när jag påpekade att företagare kan dra av momsen var jag inte läskunnig mm. Du kan liksom inte både dra av momsen och hävda att produktionskostnadrna är de samma, det går inte ihop.

Det är också därför tuggummi exemplet inte fungerar då du helt bortser från produktionskostnaderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Nej men du hävdar gång på gång att produktionskostnaderna är de samma och att när jag påpekade att företagare kan dra av momsen var jag inte läskunnig mm. Du kan liksom inte både dra av momsen och hävda att produktionskostnadrna är de samma, det går inte ihop.

Det är också därför tuggummi exemplet inte fungerar då du helt bortser från produktionskostnaderna.

Fast som jag uppfattade athena från början, innan du började dra iväg diskussionen i ett sidospår, så handlar det ju inte bara om kostnaden, utan även om intäkten och att företagaren måste lägga på moms vid försäljningen som då måste betalas in till skatteverket och att företagaren också måste ta hänsyn till vinsten. Du har inte tagit till dig den delen av athenas försök till förklaring.

Varför tror du att den svarta marknaden är så lönsam? För att det blir mer (produktions)kostnader då? Eller beror det på att man inte behöver ta hänsyn till varken moms eller skatt på vinst? Vad tror du?

I det avseendet (skatte- och momsregler) så gäller det lika för all typ av verksamhet så som tuggummiförsäljning så som hästförsäljning så som byggföretag, mm
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

På den nivån snarare 20.000 kr än 5000 kr. Troligen nånstans däremellan.


Rimligtvis innebär det ju att du anser att 10-20% av alla hästköp i den prisklassen reklameras med stöd av konsumentköplagen. Annars vore ju inte detta prispåslag motiverat.

Jag tror att du ligger väldigt fel ute. Själv skulle jag tro att köparen i färre än 1% av alla hästköp från näringsidkare lyckas med konststycket att reklamera en köpt häst med hänvisning till konsumentköplagen. Det skulle vara intressant ifall det fanns någon statistik tillgänglig. Men jag är helt säker på att det inte rör sig om mer än 10%. Det faller på sin orimlighet. Hade det varit så, så hade ju knappast någon näringsidkare vågat sälja en häst.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nu vill jag inte påstå att det är ett sidospår att när en företagare klagar på att denne måste lägga på moms och hävdar att folk som säljer privat slipper påpeka att privatpersoner faktiskt också drabbas av momsen, men på ett annat vis. Sedan finns det både fler fördelar och nackdelar med företag.

Den svarta marknaden består både av privatpersoner och registerade företag, tacka sjutton att det är en fördel i de lägen man både lycka dra moms på inköp och slippa betala in skatt ( eller än heller ta ut momsen också men aldrig redovisa den) och dessutom slipper det mesta i ansvarsväg.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nu är det så att det finns ganska många hästföretagare som slutat att sälja hästar just därför att KKL är så grymt obalanserad. Det som tippar över. Riskerna är enorma, när man betraktar en häst som vilken platt-TV som helst. Så det har du alldeles rätt i.

Sedan kanske det krävs att man studerat saken ordentligt för att man på riktigt ska kunna värdera den skillnad som KKL ger jämfört med KL.

Jag har inte sett någon statistik på hur många hästaffärer som görs på ett år i Sverige andel näringsidkare/privata säljare och hur många hästar som reklameras. Det vore intressant.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej men du hävdar gång på gång att produktionskostnaderna är de samma och att när jag påpekade att företagare kan dra av momsen var jag inte läskunnig mm. Du kan liksom inte både dra av momsen och hävda att produktionskostnadrna är de samma, det går inte ihop.

Det är också därför tuggummi exemplet inte fungerar då du helt bortser från produktionskostnaderna.

Men snälla Lobelia. Jag vet inte HUR många gånger jag har skrivit att produktionskostnaden är 20' + moms. Denna moms är 5', vilket sen dras från momsen vid försäljning som är 10'. Mellanskillnaden på 5' ska staten ha.

Jag fattar inte hur du kan påstå att jag inte tag hänsyn till att jag får dra momsen?

Det här är den dummaste diskussion jag har upplevt på buke under alla mina 16 år som användare. Jag har aldrig sett på maken.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Hur tänker du då? Vinsten från försäljningen skattas ju inte av privatpersonen, men det gör den ju däremot av företagaren.
om jag tolkat det rätt så ska privatpersonen också skatta vinsten?

Sen kan jag tycka att man borde se över om hästar/levande varelser verkligen ska omfattas av samma lag som döda ting.

Alla som håller på med hästar vet ju hur många olika faktorer som kan spela in för att en häst ska må bra och hållas frisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Jag kan förstå Sjöbergas tanke där. Om man tar exempel köp av begagnad bil. Om du är teknisk kunnig när det gäller bilar så känner du dig säker att gå ut på blocket och handla privat. Men är du i läget att du inte ens vet hur man kollar oljan så är det säkrare att köpa av bilhandlare just därför att du hamnar i ett bättre läge i.o.m KKL.

Har inte uppfattningen att hästköpare har det tänket i samma utsträckning, tyvärr.

Filosoferar
Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 515
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp