hästraser ni INTE gillar

Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.

Och du tycker att det finns så många av de personerna (som förnekar det) på Buke att du var tvungen att vara så kryptisk?
 
Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.
Populär? Alltså om du bara hade skickat länken direkt efter min post så hade det ju inte varit ngn diskussion om saken. Det är ju alltså tydligt genetiskt inom arabgaloppen men ingen vet riktigt vem eller vilka som verkar ha gjort det.

Det lät mer som att "alla vet att Putte och Lisa myglar i Stockholm" när du skrev det :)
 
Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.

Det är nog inte en populär åsikt bland uppfödare av galopparaber, men har vi ens en enda sån på buke 😅?

Från artikeln:

"“Deregistering these horses all at once would not have good outcomes for the welfare of these beautiful animals,” she said. “And anyway, the issue is widespread enough that there wouldn’t be much of the racing population left. These data document a Thoroughbred breed influence much more expansive than most people realized. It’s just everywhere, really.”

A better solution, she said, would be working with some of the semantics. “These are still valuable athletic lines of horse, but they should be labeled appropriately,” she explained. “Maybe there can be subgroups with the appropriate national registries specific to the racing Arabians with genetically identified admixture. And then perhaps just not permit registering offspring of these horses back into the main studbook of traditional Arabian horses. I think they could do fantastically well in this type of system.”"
 
Det är nog inte en populär åsikt bland uppfödare av galopparaber, men har vi ens en enda sån på buke 😅?

Från artikeln:

"“Deregistering these horses all at once would not have good outcomes for the welfare of these beautiful animals,” she said. “And anyway, the issue is widespread enough that there wouldn’t be much of the racing population left. These data document a Thoroughbred breed influence much more expansive than most people realized. It’s just everywhere, really.”

A better solution, she said, would be working with some of the semantics. “These are still valuable athletic lines of horse, but they should be labeled appropriately,” she explained. “Maybe there can be subgroups with the appropriate national registries specific to the racing Arabians with genetically identified admixture. And then perhaps just not permit registering offspring of these horses back into the main studbook of traditional Arabian horses. I think they could do fantastically well in this type of system.”"
Intressant artikel! Hittade två citat till som var intressanta

"The modern Arabian horse possesses a unique conformational phenotype that includes a dish-shaped facial profile, wide-set eyes, arched neck, and high tail carriage6. However, Arabian horses in photographs made in the late 1800s and early 1900s often show less pronounced facial dishing and lower tail carriage2, suggesting that these traits may be under strong selection by modern Arabian breeders, particularly for lines of horses used primarily for non-ridden show competitions. " my bold

"Also, contrary to popular belief, we could detect no significant genomic contribution of the Arabian breed to the Thoroughbred racehorse, including Y chromosome ancestry. "

"For over 100 years the influence of Arabian horses in ‘improving’ other horse breeds has been generally accepted among horsemen18. The best-documented example of such influence is in the pedigree of the Thoroughbred breed, which has been maintained as a Stud Book since 179119. In a pedigree-based analysis of founder lines of the Thoroughbred, Cunningham and colleagues found that three stallions imported to England from the Middle East around the turn of the 18th century remain major contributors to the modern-day Thoroughbred gene pool: the Godolphin Arabian (sometimes termed a Barb), estimated to contribute 13.53% of modern gene pool by pedigree analysis, as well as the Darley Arabian, and the Byerley Turk20. Recently however, an analysis of horse Y chromosome haplotypes has indicated that the Y haplotype of the “Darley Arabian” actually originated from the Turkoman horse, an ancient breed from the Middle East and Central Asia that is like the Arabian Horse, also an “Oriental” type breed21. This calls into question the role of the Arabian as a founder of the Thoroughbred breed, and more generally, to its influence on other horse breeds."

De borde kolla för Akhal Teke :) Det finns ju många som säger att minst en av the founders porträtt verkligen liknar en Akhal Teke också.
 
För mig så är det något äckligt över att avla så hårt på en utseendedetalj. Jag har dessutom svårt att tro att inte tänder och bihålor påverkas negativt. Potentiellt även ögonen på riktigt extrema. Det finns fler strukturer än andning att vara rädd om. Och massa showaraber har inte ridryggar, massa avelsston rids aldrig ens in.

Amerikansk miniatyr gillar jag inte heller av den anledningen. Utseendeavel enbart, för vårt nöje 🤮.
Rent generellt så upplever inte jag att araber har bettproblem(alltså tänderna). Jag hör mer från tandisar att halvbloden blivit knepigare i betten. Och det beror mycket på att man korsat in fullblod som har mindre munnar. Men vissa får ändå inte fullblods-storlek på tänderna och det kan bli väldigt tight där inne.
Men själva fullbloden som de är eller araberna som de är hör jag inte att det ska finnas någon generell problematik med trutarna som gör rasen osund.

Jag har ju ett sånt halvblod som det är mycket fullblod och anglo i längre bak. Hans farsa är känd för att lämna hästar med problematiska trutar och temperament. Vilket då visat sig genom att de varit väldigt känsliga, svåra och ibland utåtagerande. Vilket min också var tills vi hittade tandläkare som kunde korrigera bettfelet som veterinärerna missat.
Han har en liten mun, både höjd, bredd och längd. Men han har halvblodsstora tänder. Min har stora ganasher och det kan ge mer tryck mot kindtänderna när de är lite, lite för stora dessutom. Det blir väldigt trångt där inne.

Så att avla på rörelser eller hoppförmåga kan slå fel även det om man inte ser till hela hästen, oavsett ras.
 
Vilken häst är detta? De flesta arabgaloppörer är dessvärre inte helt rasrena - men det får man inte säga högt :angel1:
Jag är inte alls insatt i det. Men det skulle kunna förklara varför en arab jag red som yngre var ca 165 och inte var anglo. Han var dock av galoppstam och köptes som galopphäst. Minns att veterinären skojade om att han var världens största arab. :laugh:
 
@Badger
"Further, despite their names, the trio of founding fathers are shown by the Y-chromosome of their descendants to stem from the Turkoman branch, not from that of the modern Arabian,"

"A smaller horse with a short-back, the Godolphin Arab doesn’t sound much like a Turkoman, and we can only surmise that in his case the cross of a Turkoman sire (or sires) on Arab mares came some generations earlier. Interestingly enough, it has been mentioned that The Godolphin Arab was a ‘gold-touched bay’ as were his trio of important offspring out of the mare Roxana – Lath, Cade and Regulus. This rather recalls the metallic sheen often seen in the Turkoman descended Akhal-Teke."


https://www.truenicks.com/articles/241170/galopin-new-research-and-an-answer-to-an-old-question

Y-kromosomerna verkar bara från akhal teké-hingstar, men någon/några av hingstarna kan ha varit arab/teké-korsningar med arabston som mammor.
 
@Badger
"Further, despite their names, the trio of founding fathers are shown by the Y-chromosome of their descendants to stem from the Turkoman branch, not from that of the modern Arabian,"

"A smaller horse with a short-back, the Godolphin Arab doesn’t sound much like a Turkoman, and we can only surmise that in his case the cross of a Turkoman sire (or sires) on Arab mares came some generations earlier. Interestingly enough, it has been mentioned that The Godolphin Arab was a ‘gold-touched bay’ as were his trio of important offspring out of the mare Roxana – Lath, Cade and Regulus. This rather recalls the metallic sheen often seen in the Turkoman descended Akhal-Teke."


https://www.truenicks.com/articles/241170/galopin-new-research-and-an-answer-to-an-old-question

Y-kromosomerna verkar bara från akhal teké-hingstar, men någon/några av hingstarna kan ha varit arab/teké-korsningar med arabston som mammor.

Tack, roligt, folk har ju undrat, redan när man var liten, över att fullbloden inte ser ut som om de borde varit araber tex men det har hela tiden stått att de är araber när man läser om just dem, även om jag sett spekulationer om annat när man läst om Akhal teke. Som väl inte rätt och slätt är enda möjliga Turkoman hästen, bara den mest kända existerande nu? Turkomanen är väl utdöd, kanske.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iomud

Clement Augustus de Bode wrote in 1848 that the Tekke horses had the best endurance, and were preferred to pure-bred Arabs, while the Iomud and the Goklan were faster and more lightly built.[6]
http://www.theequinest.com/breeds/goklan/
The Goklan breed shows characteristics of both Arabian & Akhal-Teke animals, however the mountains bred size into them and physically they resemble a robust Thoroughbred.
 
Senast ändrad:
Tack, roligt, folk har ju undrat, redan när man var liten, över att fullbloden inte ser ut som om de borde varit araber tex men det har hela tiden stått att de är araber när man läser om just dem, även om jag sett spekulationer om annat när man läst om Akhal teke. Som väl inte rätt och slätt är enda möjliga Turkoman hästen, bara den mest kända existerande nu? Turkomanen är väl utdöd, kanske.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iomud


http://www.theequinest.com/breeds/goklan/
Jag har inte fått ordning på genealogin riktigt gällande akhal teké/turkmensk häst. Så som jag förstått det är akhal tekén en rakt nedstigande släkting, men varför man ändrade namn/rasen ändrades har jag inte snubblat över någon bra förklaring ännu.
Andra ev släktingar har jag inte grottat mig ner i ännu. De verkar vara turkmenska klan-raser, men släktskap oklart?

Tillägg; teké är ju namnet på en klan, dvs grupp människor, från början. Samma med Iomud.
 
Jag har inte fått ordning på genealogin riktigt gällande akhal teké/turkmensk häst. Så som jag förstått det är akhal tekén en rakt nedstigande släkting, men varför man ändrade namn/rasen ändrades har jag inte snubblat över någon bra förklaring ännu.
Andra ev släktingar har jag inte grottat mig ner i ännu. De verkar vara turkmenska klan-raser, men släktskap oklart?

Tillägg; teké är ju namnet på en klan, dvs grupp människor, från början. Samma med Iomud.
Ja de är alla namn på klaner, stod i texten. De är döpta efter klanen som har den och har väl avlats till att passa platsen där klanen bor.

Antar att det är som med äpplen. Akhal teke är rakt nedstigande äpple Ingrid Marie medan Lomud är rakt nedstigande äpple Åkerö. Båda är äpplen och båda är rakt nedstigande men de är inte likadana. Den häst de båda kommer ifrån, Turkmenen, finns inte, längre? och sedan kanske det aldrig fanns en enda hästsort som de alla kommer ifrån, utan en pool av hästar. Och så har vi päron, arabhästar, (som iofs antagligen korsats hit och dit kanske med turkmen, eller i alla fall enstaka varianter av har kanske det.)
 
Ja de är alla namn på klaner, stod i texten. De är döpta efter klanen som har den och har väl avlats till att passa platsen där klanen bor.

Antar att det är som med äpplen. Akhal teke är rakt nedstigande äpple Ingrid Marie medan Lomud är rakt nedstigande äpple Åkerö. Båda är äpplen och båda är rakt nedstigande men de är inte likadana. Den häst de båda kommer ifrån, Turkmenen, finns inte, längre? och sedan kanske det aldrig fanns en enda hästsort som de alla kommer ifrån, utan en pool av hästar. Och så har vi päron, arabhästar, (som iofs antagligen korsats hit och dit kanske med turkmen, eller i alla fall enstaka varianter av har kanske det.)
Precis, turkmenen är utdöd. Akhal tekén ska väl vara mest lik, om jag förstått rätt.
Många arméer hade AT så hästarna spreds nog långt, både Djingis Kahn och Alexander den Store, red AT enligt sägnerna.
Det verkar dock ha funnits en "ren" (avelsmässigt isolerad) population i Karakum under en lång tid.
 
Ja de är alla namn på klaner, stod i texten. De är döpta efter klanen som har den och har väl avlats till att passa platsen där klanen bor.

Antar att det är som med äpplen. Akhal teke är rakt nedstigande äpple Ingrid Marie medan Lomud är rakt nedstigande äpple Åkerö. Båda är äpplen och båda är rakt nedstigande men de är inte likadana. Den häst de båda kommer ifrån, Turkmenen, finns inte, längre? och sedan kanske det aldrig fanns en enda hästsort som de alla kommer ifrån, utan en pool av hästar. Och så har vi päron, arabhästar, (som iofs antagligen korsats hit och dit kanske med turkmen, eller i alla fall enstaka varianter av har kanske det.)

En pool av ursprungliga vilda varianter anpassade till sina levnadsmiljöer, som
blev korsade med DOM2-hästar (som ursprungligen kom från stäppen nordväst om Ukraina), och dessa avkommor och deras människor konkurrerade sedan ut kvarvarande vilda populationer :).
 
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför :)
Jag gillar inte pre, friser och islandshästar.
Tycker pre är för spattiga i sina rörelser.
 
Vilket sammanträffande att jag just nu sitter och gör ett arbete om just detta i etiken.
Så synd att man inte kan lägga in flera bilder i samma inlägg... men..
Jag gissar att de flesta har sett bilden nedan, den framställs som en karikatyr av arabhästen

Visa bifogad fil 110180

Är detta ett föl? Finns extremfall då även vuxna hästar ut såhär?

Jag har antagit att det varit en defekt som sedan rättat till sig när jag sett bilder på åringar och yngre.
 
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför :)

Alltså, det är ju lite skillnad på att inte gilla respektive att inte vilja köpa. :)

Jag älskar estetiken hos de tunga kallblodsraserna - percheron, ardenner, rhenländska kallblod, och de andra tunga raserna. Jag har många tavlor på den typen av hästar eftersom jag tycker de är så fantastiskt vackra. :love:

Men jag vill inte ha en som ridhäst hemma. ;)
 
Wow,

Jag har läst hela tråden och sällar mig till de som tycker att det finns inget specifik ras, det finns specifika individer.
Jag är en sån där galning som gillar mer eller mindre alla hästar. Ge mig en stor, trög, envis en eller en liten ettrig jäkel. I love them all.

Jag skulle troligtvis inte köpa på mig en häst på över 165 cm, för jag skulle inte komma upp på den...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 124
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp