hästraser ni INTE gillar

hejkompisar

Trådstartare
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför :)
 
Jag gillar inte tinkrar 😅. Dom är söta, men jag klickar inte med dom, och då har jag ändå träffat många.

Nordsvenskar som också är tunga gillar jag dock massor, där är deras "kallblodsskalle" bara charmig.

Generellt sätt tycker jag att hobbyfolk köper på tok för stora hästar, det blir ju bara dyrt att fodra, man måste ha specialtransport, hagens underlag blir snabbare slitet etc etc.
 
Jag vill inte ha en för stor häst, har Islandshästar, men andra raser i liknande storlek skulle också kunna vara aktuella.
 
Individ för min del också. Men visst, det finns väl raser jag kanske inte skulle köpa på fritt val så att säga... Friesrar har jag svårt för till exempel, av de tiotal jag träffat har jag inte gillat temperamentet och jag gillar inte den resligheten de har heller. Men jag är väl medveten om att jag kan ha träffat tio med kasst temperament, har inte läst mer ingående om rasen då jag inte varit intresserad helt enkelt.
 
Individ för min del också. Men visst, det finns väl raser jag kanske inte skulle köpa på fritt val så att säga... Friesrar har jag svårt för till exempel, av de tiotal jag träffat har jag inte gillat temperamentet och jag gillar inte den resligheten de har heller. Men jag är väl medveten om att jag kan ha träffat tio med kasst temperament, har inte läst mer ingående om rasen då jag inte varit intresserad helt enkelt.

Dom har fysiska problem också. Kan inte deras historia dock, har dom inavelsskador eller nåt? Veka kotor, ryggproblem.

https://ker.com/equinews/health-problems-friesian-horses/
 
Jag gillar alla hästar på vår jord, eller har åtminstone inte träffat någon jag inte gillat hittills😁! Men om jag ska ta några raser som jag, om jag generaliserar, tycker mindre om så: *tinker, ofta tunga och lågställda på ett sätt som gör dem onödigt svårridna, dåliga gångarter, vaggar fram. Många verkar även lite korkade och behöver ha tagits på rätt sätt för att inte bli svårhanterade/odrägliga. Hudproblem som skabb verkar obligatoriskt.
Dock finns stora individuella skillnader!
*frieser, svåra att rida rätt på grund av den speciella fysiken med den upprätta och rörliga framdelen som ibland inte verkar ha kontakt med bakdelen alls, med en sänkt liten rygg hängande i mitten.
*islandshäst och andra gångartshästar- fattar inte varför man vill krångla med massa extra gångarter och särskilt inte när ingen av dem är "bra" (obs, dressyrmänniska...).

Annars tänker jag att ras kunde vara underordnat för de flesta ryttare, det är viktigare med individ och att den har rätt skolning för ändamålet 🙂!
 
Individ för min del också. Men visst, det finns väl raser jag kanske inte skulle köpa på fritt val så att säga... Friesrar har jag svårt för till exempel, av de tiotal jag träffat har jag inte gillat temperamentet och jag gillar inte den resligheten de har heller. Men jag är väl medveten om att jag kan ha träffat tio med kasst temperament, har inte läst mer ingående om rasen då jag inte varit intresserad helt enkelt.
Tänkte skriva samma om frieser faktiskt :bag:
 
Finns många raser jag inte vill ha med att göra ens dels alla stora och speedade halvblod/ fullblod absolut inga kallblod förutom möjlitvis en nätt liten tinker men absolut inga nordsvenskar ardenners friesers och heller inga kallblodstravare.

Inga isländshästar heller.


Jag tycker om araber welshar russ connemaror och liknande behändiga hästar med coolt temperament :)

Är även förtjust i varmblodstravarna men dom faller på storleken :)
 
Jag har väldigt svårt för tinkrar, frieser, pre, lussitano. Araber har heller inget som tilltalar och islandshästar förstår jag inte riktigt vad det är som är så himla speciellt med. Extra gångarter är dom ju inte ensamma om, och sen är dom bara alldeles för små för min smak. Ogillar även de flesta mindre ponnyer men det beror mest på att dom oftast inte är uppfostrade.
 
Tinker/Irish cob är något som jag aldrig, aldrig, aldrig skulle kunna tänka skaffa mig igen, ens om jag fick betalt.

Islandshästar är för små och håriga för mitt tycke och de extra gångarterna känns inte heller så skoj.

Varmblodstravarna som ridhäst för jag anser att det är oschysst att försöka tvinga en ras avlad för påskjut och snabb trav att prestera inom ridning när majoriteten helt enkelt är felbyggda för det.

I övrigt får individen till syvende och sist bestämma, men dessa tre raser skulle jag själv aldrig köpa oavsett.
 
Jag har lite svårt för svenska halvblod. Är det inte ständiga hältutredningar? Kotpelsförträngningar, lösa benbitar, kissing spines, krånglande SI-leder, magsår, förträngning i halskotepelaren, upp-som-en-sol-ned-som-en-pannkaka? Tycker mig höra "Den hästen har så otroligt mycket talang MEN...." Sedan verkar de vara experter på att skada sig i hagen.

Jag reserverar mig för att en viss typ av människa vill ha svenska halvblod, kanske tävlingsmänniskor, och att avvikelserna till viss del är handhavandefel. Dessutom verkar det inte helt ovanligt att avla på ett defekt SWB-sto eftersom stamtavlan är så fin.... Jag vågar inte köpa ett SWB.
 
Jag har lite svårt för svenska halvblod. Är det inte ständiga hältutredningar? Kotpelsförträngningar, lösa benbitar, kissing spines, krånglande SI-leder, magsår, förträngning i halskotepelaren, upp-som-en-sol-ned-som-en-pannkaka? Tycker mig höra "Den hästen har så otroligt mycket talang MEN...." Sedan verkar de vara experter på att skada sig i hagen.

Jag reserverar mig för att en viss typ av människa vill ha svenska halvblod, kanske tävlingsmänniskor, och att avvikelserna till viss del är handhavandefel. Dessutom verkar det inte helt ovanligt att avla på ett defekt SWB-sto eftersom stamtavlan är så fin.... Jag vågar inte köpa ett SWB.
Jag har haft SWB sedan 1988 och ingen har haft de problem du räknar upp, handlar nog mer om ägaren än hästarna många gånger.
 
Jag väljer bort svenska varmblod (ridhästar), araber och islänningar men älskar annars alla typer av kallblod, inklusive frieser och cob/tinker. 😊
Jag trodde jag tyckte om araber tills jag träffade fler av dem. 😅
 
Hade jag fått frågan för ett år sedan hade jag också sagt att jag aldrig skulle köpa mig en islandshäst. De skulle vara för små och avlade för fel ändamål för mina ambitioner.

Nu står jag här med en islandshäst och han är mitt livs häst :D

Men överlag hade jag valt bort raser med generella hälsoproblem, som flera nämnt här. Visst kan man råka köpa sig en olycksfågel, men jag vill ha en häst vars exteriör gör att dess leder och skelett slits så lite som möjligt vid arbete :)
 
Jag har väldigt svårt för tinkrar, frieser, pre, lussitano. Araber har heller inget som tilltalar och islandshästar förstår jag inte riktigt vad det är som är så himla speciellt med. Extra gångarter är dom ju inte ensamma om, och sen är dom bara alldeles för små för min smak. Ogillar även de flesta mindre ponnyer men det beror mest på att dom oftast inte är uppfostrade.
Just islandshäst verkar som många tycker antingen eller om upplever jag 😄.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp