hästraser ni INTE gillar

Under sent 90tal så vågar jag lova dig att många av araberna har haft sådana huvuden som ni har förfasats över i tråden, inte de mer extrema såklart. Den stora skillnaden är att när man ser dem IRL så kan hjärnan bilda en bättre uppfattning om hur hästen faktiskt ser ut.
Och jag lovar att även hästen på @Sel s bild kan se mer extrem ut om man bara ändrar vinkeln.
Men det finns ju filmer på de här hästarna också, och jo, huvudet ÄR mycket mer extremt nuförtiden än under 80- och 90-talen! Och det var väl det man ville? Avla fram de här extrema utseendena?
 
Fast den stora utbuktande pannan var inte där då. De hade en svängd profil. Men inte så svängd. De hade inte S-form i profil.
Visst utbuktad panna fanns redan då, som exemplet på fuxen i tråden som jag la ut. Men inte de mest extrema exemplena, nej absolut, som jag redan skrev i inlägget du svarade på.
 
Jag har plockat fram fotona jag tog på utställningen 1994. Bildkvaliteten är inte superbra och jag satt ju i publiken så de är tyvärr tagna på avstånd. Men jag kan snabbt konstatera att mitt minne av hur de såg ut inte sviker mig.

Skimmel på den här bilden blev Best in Show. Svängd profil (tydligt arab) men inte extrem.

20230111_083538.jpg
 
Men det finns ju filmer på de här hästarna också, och jo, huvudet ÄR mycket mer extremt nuförtiden än under 80- och 90-talen! Och det var väl det man ville? Avla fram de här extrema utseendena?
Att det finns mer extrema individer har jag inte sagt emot. Däremot att det skulle vara norm - det säger jag emot.
Och det går inte riktigt att jämföra irl och video. De flesta hästarna i dessa prisklasser filmas av proffs. Folk som jobbar endast med att promota araber. Det filmas bara i "fördelaktiga" vinklar. Det klipps massor. Man får aldrig se hela hästen. Och man får absolut aldrig se den avslappnad. Så video talar tyvärr inte hela sanningen.

Det här är känt inom arabfolket. Letar du efter hingsttips bland internationella hingstar så får man ALLTID tipset att åka och titta på hingsten irl. För det är inte alltid man ens känner igen hästen från filmen när man ser den irl... ja, så pass illa är det.

Jag har plockat fram fotona jag tog på utställningen 1994. Bildkvaliteten är inte superbra och jag satt ju i publiken så de är tyvärr tagna på avstånd. Men jag kan snabbt konstatera att mitt minne av hur de såg ut inte sviker mig.

Skimmel på den här bilden blev Best in Show. Svängd profil (tydligt arab) men inte extrem.

Visa bifogad fil 110248
Jag vet inte riktigt vad du försöker bevisa med detta? Vi har massor araber som ser ut såhär fortfarande, och denna är nog ungefär lika extrem som fuxen jag visade. Ev att fuxen har lite bredare panna. Min personliga typ är en något nättare häst dock - men det handlar ju om personlig smak.
 
Klumpiga och tråkiga? 😅 Då undrar jag vad du har träffat för udda halvblod.
Jag kan nog hålla med delvis trots att jag nästan bara rider halvblod på ridskola tex även om man rider en som är nätt och responsiv så har de inte lika självklar galopp utan liksom ansträngd iofs kanske galopperar mer sällan och har större långsammare rörelser. Jag hade nog om jag skulle köpa häst inte leta halvblod vadhteter det svenskt varmblod, men om jag kände ett och just det var till salu skulle det vara en annan sak.
 
Visa bifogad fil 110182

Samma häst igen.
Här ser man hur extremt enorma hans näsborrar är. Tänk om man skulle få till en bild i profil när han gör sådär med dem. Hur extremt skulle inte det se ut??

Rent skelettmässigt så är han med andra ord antagligen inte speciellt extrem alls.

Det finns exempel på hästar som är mer extrema än vad han är, absolut. Men det är inte normen. Och oftast är det en stor jibbah snarare än dish som ger dem det utseendet. I kombination med enorma näsborrar så kan det verkligen se helt sjukt ut på bild.
Förlåt men jag tycker nog han ser lika ut i alla bilderna. Himla synd att avla på utseende istället för funktion på något djur.
 
Den här bilden är ju en bild rakt från sidan, i profil på bägge hästarna, där man dessutom kan jämföra. Och jag måste ju säga att jag tycker att skimmeln är extrem! Den bruna betydligt mindre extrem, men ändå ett annat utseende än araberna på t.ex. @Sel's bilder

Väldigt skönt om det inte påverkar andningen - det är väl fördelen med hästavel jämfört med hundavel, att vi faktiskt ska använda hästarna till något så det får inte gå helt överstyr!
Jag tänker också att ett flyktdjur som inte kan andas fungerar nog inte alls. *Ser framför mig hur det ligger avsvimmade hästar i hela hagen efter att något har skrämt dem*

Därmed inte sagt att det inte skulle kunna ge andra problem. Dessa hästar verkar inte ha problem. Men det är ju inte samma sak som att de faktiskt inte har problem. Dessutom så kan ju drag ha andra gener som följer med på köpet, och detta vet vi inget om idag. Tänker på WWFS (heter det så?) på swb tex, där har man väl konstaterat att den genen ofta hänger ihop med rörligheten på hästen och alltså är något man har selekterat för omedvetet.

Skimmeln skulle jag också säga är extrem. Men jag tror att hon är funktionell.
 
För mig så är det något äckligt över att avla så hårt på en utseendedetalj. Jag har dessutom svårt att tro att inte tänder och bihålor påverkas negativt. Potentiellt även ögonen på riktigt extrema. Det finns fler strukturer än andning att vara rädd om. Och massa showaraber har inte ridryggar, massa avelsston rids aldrig ens in.

Amerikansk miniatyr gillar jag inte heller av den anledningen. Utseendeavel enbart, för vårt nöje 🤮.
 
Men måste man typ ta det personligt att vissa reagerar på arabens utseende? Kanske får bryta ut diskussionen?
Jag älskar araber och de jag har ridit och skött om såg/ser ut som Pippi som jag postade bild på här tidigare.

Men jag tycker ändå inte om det mer utstickande utseendet eller hur de groomas innan utställning.
Jag vet inte hur många raser det finns inom hästar som nästan delats upp som araben i utställning och ridning?
Jag har sökt jobb i ett arabstall där de föder upp och de rids knappt..

Jag ber om ursäkt att jag inte tycker det ser hälsosamt ut, kanske var fel att skriva det innan då det inte finns någon forskning på just det.
 
Jag tänker också att ett flyktdjur som inte kan andas fungerar nog inte alls. *Ser framför mig hur det ligger avsvimmade hästar i hela hagen efter att något har skrämt dem*
Hahaha - dit får vi hoppas att vi aldrig kommer! Men skämt åsido - man kan ju tycka att ett jagande djur som med lätthet tillryggalägger några mil om dagen aldrig heller borde hamna där, ändå har vi mops, liksom. Så never say never, tyvärr...

Därmed inte sagt att det inte skulle kunna ge andra problem. Dessa hästar verkar inte ha problem. Men det är ju inte samma sak som att de faktiskt inte har problem. Dessutom så kan ju drag ha andra gener som följer med på köpet, och detta vet vi inget om idag. Tänker på WWFS (heter det så?) på swb tex, där har man väl konstaterat att den genen ofta hänger ihop med rörligheten på hästen och alltså är något man har selekterat för omedvetet.
Precis så - defekter kan ju dyka upp senare när man så hårt selekterar för en viss egenskap utan att veta vad den egenskapen för med sig!

Skimmeln skulle jag också säga är extrem. Men jag tror att hon är funktionell.
 
Hahaha - dit får vi hoppas att vi aldrig kommer! Men skämt åsido - man kan ju tycka att ett jagande djur som med lätthet tillryggalägger några mil om dagen aldrig heller borde hamna där, ändå har vi mops, liksom. Så never say never, tyvärr...


Precis så - defekter kan ju dyka upp senare när man så hårt selekterar för en viss egenskap utan att veta vad den egenskapen för med sig!
Jag tänker att det har lite med att göra hur vi håller hundarna idag. För många är det nog rätt smidigt med en hund som inte kan andas så bra. Den blir aldrig ultrajobbig som mina som är terrier/pudel/papillon kan vara. Ena hunden har ju en energinivå som inte är av denna värld. Jag kan se fördelen med en mops med lite lagom andningsbesvär faktiskt :rofl:

Hästar springer ju på ett annat sätt, vare sig de vill eller inte, just för att de är flyktdjur.

Sen kan jag säga att de flesta avlar inte för extrema huvuden. Jag känner nog bara till en enda där huvudena är i stort fokus på detta sätt. I övrigt är kropp, rörelser och temperament oftast i fokus. Jag själv korsade två helt raka nosryggar och fick fram en mer böjd, som han också nedärver. Genetikens lotteri.
 
Jag tänker att det har lite med att göra hur vi håller hundarna idag. För många är det nog rätt smidigt med en hund som inte kan andas så bra. Den blir aldrig ultrajobbig som mina som är terrier/pudel/papillon kan vara. Ena hunden har ju en energinivå som inte är av denna värld. Jag kan se fördelen med en mops med lite lagom andningsbesvär faktiskt :rofl:
Well, jag har en vallande spets (aka Slyngeln, isländsk fårhund) som är sju resor värre än terriern och pudeln i kombination, så jag vet... Tycker att mopsar är jättecharmiga, men pga de problem de har skulle jag aldrig skaffa en sån. Låt oss hoppas att inga hästar någonsin hamnar där eller ens i närheten!
Hästar springer ju på ett annat sätt, vare sig de vill eller inte, just för att de är flyktdjur.

Sen kan jag säga att de flesta avlar inte för extrema huvuden. Jag känner nog bara till en enda där huvudena är i stort fokus på detta sätt. I övrigt är kropp, rörelser och temperament oftast i fokus. Jag själv korsade två helt raka nosryggar och fick fram en mer böjd, som han också nedärver. Genetikens lotteri.
Nej, "inte alla", jag har förstått det. Men som utomstående åskådare och beundrare av araber, så kan jag konstatera att det finns betydligt FLER extrema huvuden idag än det gjorde för 20-30-40 år sedan och jag tycker inte att det är en positiv utveckling. Dels för att jag personligen inte gillar estetiken och dels för att jag är rädd för vad det kan föra med sig i form av oönskade problem som vi idag inte känner till. Låt araben få vara HÄST som rids och arbetas på andra sätt och avla på de goda egenskaper som den också har - snabbhet, uthållighet, intelligens, lojalitet och förvisso också skönhet (men då ur ett helhetsperspektiv)!
 
Om temperamentet?

Jag har ju fött upp halvblod i många herrans år. Men är ID-kontrollant så jag har stött på väldigt många isisar. Både vuxna och föl. I den vevan när alla skulle ha pass gjorde jag hela turridningsstall.
Upplever dem(obs helt personlig åsikt) som lite avstängda. Lite jag skiter i dig, du är människa. De är ocksåI flockbundna på ett helt annat sätt än de jag födde upp och red.
Lite som att jag gillar retrivers med stor will to please och gärna lite flamsiga, med humor. Upplever inte isisar sådana.

Av alla stall jag besökt och alla hästar jag träffat har isisarna varit de tråkigaste helt enkelt. JAG får inte kontakt.
Kanske min person inte passar en islänning?
På Island är det inte alla som vill umgås med sina hästar - de är ibland mer som mopeder eller köttboskap. Jag red ett tag en liten importerad gräddbulle som var dödstråkig innan vi lärde oss varandra. Han blev till och med lite störd om man t.ex. ville klia panna. När vi sedan hade en relation var han bland de trevligaste hästar jag mött, men väldigt försynt. Ville man konversera honom fick man lyssna och ta sig tid. (Men vilken Gräddbulle och Gummiboll! Vi kunde tölta när de andra skrittade och när de galopperade. Och han var av en lite tyngre modell, intagen för att en turridningsfirman skulle ha en viktbärande pålle. Den fina tölten var en oväntad julklapp)
 
Det som veterinärerna säger i den artikeln motsvarar väl ganska exakt mina farhågor med aveln mot det här extrema utseendet, ja.
Extremavel inom utställningskretsar är ett problem överallt; hästar, hundar, katter. Finns det pengar att tjäna på utseendet så blir det direkt ett sluttande plan. Uppfödarna normaliserar utseendet efterhand i sin krets och tappar perspektiv på vad som är rimligt.

Hemskheterna inom arabshow och den aveln lämnar jag till en annan dag; det gör för ont i hjärtat.
 
På Island är det inte alla som vill umgås med sina hästar - de är ibland mer som mopeder eller köttboskap. Jag red ett tag en liten importerad gräddbulle som var dödstråkig innan vi lärde oss varandra. Han blev till och med lite störd om man t.ex. ville klia panna. När vi sedan hade en relation var han bland de trevligaste hästar jag mött, men väldigt försynt. Ville man konversera honom fick man lyssna och ta sig tid. (Men vilken Gräddbulle och Gummiboll! Vi kunde tölta när de andra skrittade och när de galopperade. Och han var av en lite tyngre modell, intagen för att en turridningsfirman skulle ha en viktbärande pålle. Den fina tölten var en oväntad julklapp)
Det har du rätt i och det hade jag nästan glömt! När jag började med islandshästar för väldigt många år sedan så var det liksom "en grej" att man inte skulle klappa sin häst, inte ge den godis, knappt borsta den utan på med sadeln och rid, liksom! Det lades (iaf på den tiden i Sverige och Danmark) stor vikt vid att islandshästen skulle vara ursprunglig/vild och att man inte skulle förstöra det genom att göra den "för tam". Kanske är det en kvarleva av detta som @tanten har upplevt?
 
Nu skrev jag inte att den var helt rak, utan i princip rak. Och det skriver jag för att den ÄR det. Det har förr funnits filmer på denna häst där man har kunnat se huvudet ur fler vinklar, när han inte blåser upp näsborrarna alls. Dessa är nertagna och det finns i princip inga sådana bilder ute alls. Anledningen är enkel, för att det är lätt för ett tränat öga att se att han inte är extrem i sin huvudform alls.

Men ett otränat öga tycker ju att hästen nedan är superextrem också;
Visa bifogad fil 110220
Kunde inte låta bli att plocka upp bilder från arabgaloppen och de är ju väldigt vackra. Ökenaraben jag red hade nästan ingen konkav nos heller, tror inte heller det var så extremt som ovan i romantiska arabbilder från när jag var liten.

1673431930254.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 129
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
958
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp