hästraser ni INTE gillar

Hur är din upplevelse av hur rasen förändrats genom åren?

Jag hade kunnat tänka mig att ha "gamla sortens halvblod" igen, hade förmånen att få äga ett pensionerad ridskolehalvblod. Han var längre än han var hög, ganska grova ben, stora hovar. Otroligt lugn, stabil, tålig, men oj vilken luftig dröm att rida när man gjorde rätt.

Finns dom längre?
Jag har fött upp en sexåring som jag lätt skulle våga rida på själv dvs hur stabil som helst, samtidigt om hon är avlad för toppsport i hoppning. Har fött upp en gångartshäst som jag också tycker tillhör det stabila gardet. Generellt så tror jag att hopp/flthästar är mindre reaktiva och explosiva.
 
Jag gillar alla hästraser och alla har sitt användningsområde.
Det jag kan ogilla är som flera andra skriver är vissa individer, fast mest är det nog ägarna jag tycker är tjingtjong så spiller det på den stackars hästen.
 
Angående hållbarhet och olika hästraser, så får man ju titta på statistik (t.ex. hos försäkringsbolagen) för att få en bild av hur hållbar en viss ras är. Enskilda individer kan ju alltid vara mycket bättre eller mycket sämre än genomsnittet för rasen.
Jo visst är det individuellt. Men om man ska vara helt rättvis mot halvbloden så är det den ras de flesta tävlingsryttare väljer och därmed kanske den ras som utsätts för hårdast träning bortsett från trav och galopphästar.
 
Vad gäller arabers huvud... jag är inte en fan av de extremare huvudena av estetiska skäl men det finns inget som tyder på att de har problem. Sedan är det sällan de mest extrema huvudena går i arv, jag har sett avkommor till ston med rätt exotiska huvuden som fått rätt enkla skallar.

Sedan tycker jag det är väldigt knepigt att applicera sitt egna tyckande baserat på egna preferenser när det gäller djurs hälsa och eventuella ohälsa. Det är verkligen inget som ska baseras tyckande utan forskning och fakta.

Edit: Jag vet en arab som haft problem pga extremt huvud... men där var det en missbildning från födseln (dvs en genetisk shit happens). Föräldrar och syskon hade inga problem (och var heller inte så extrema i skallen).
 
För flera år sen stod jag med min dåvarande SWB (profilbilden!) i ett stall med en minishettis som kördes. SWB:n reagerade självklart med bestörtning men vi kunde utan problem rida/köra ut i skogen tillsammans om jag bara fick gå bakom vagnen, så den hela tiden åkte iväg från honom. Då klev han försiktigt efter med stora steg och spetsade öron. 😁
Han kände nog att han hade övertaget när han lyckades jaga iväg otyget.

:idea:

Nu fick begreppet "hunter" en liten annan innebörd, eller hur?!


Ny karriär, månne?
:D:idea:
 
Fast bild två visar ju tydligt att han faktiskt inte är extrem? Det utseendet har huvudena haft i rätt många generationer nu liksom.
Jag tycker det ser extremt ut på alla bilder. Det har väl med ens referensramar att göra antar jag. Jag gillar araber och var väldigt förtjust i några som jag red på ridläger som tonåring, men de såg inte ut sådär. Vet iofs inte ens om det var rasrena araber..
 
Hur försäkringsbolagen sätter premierna är säkert olika för olika försäkringsbolag, men så länge respektive bolag har ras som en av de parametrar som följer hästen kan de ju hämta ut statistiken på valfritt sätt, per större rasgrupp eller per enskild ras. De bör ju t.ex. kunna svara på frågan "hur vanligt är kissing spines hos islandshästar" eller "hur ofta får swb kotledsinflammation" baserat på vad de betalar ut i ersättning för de olika åkommorna för respektive ras, oavsett om premierna sätts rasvis eller inte.

Sedan kan man ju dra vissa slutsatser av premiens storlek - att mina islandshästar har betydligt lägre premie för samma försäkring än swb tolkar jag som att islandshästar som grupp har färre skador/sjukdomar än swb som grupp. En individ ur respektive grupp kan ju dock avvika rätt stort från gruppen, så argumentation av typen "min swb har minsann hållit i 20 år så det är en mycket hållbar ras" eller "islandshästar får aldrig kolik för mina har inte någonsin haft det" faller ju rätt platt.

Jo visst är det individuellt. Men om man ska vara helt rättvis mot halvbloden så är det den ras de flesta tävlingsryttare väljer och därmed kanske den ras som utsätts för hårdast träning bortsett från trav och galopphästar.

Problemet med försäkringsstatistiken är väl också att den bara känner till de skador/sjukdomar som behandlats av veterinär (för ett belopp högre än självrisken). Så man får väl snarare tolka den som "hur ofta diagnostiseras kissing spines hos islandshästar" eller "hur ofta behandlas swb för kotledsinflammation". Så bortsett från skillnader i belastning får man även ta med ägarnas benägenhet att åka till klinik med hästen, och den kan nog skilja sig en del i olika delar av hästvärlden.
 
Jag tycker det ser extremt ut på alla bilder. Det har väl med ens referensramar att göra antar jag. Jag gillar araber och var väldigt förtjust i några som jag red på ridläger som tonåring, men de såg inte ut sådär. Vet iofs inte ens om det var rasrena araber..
Jag har lite svårt att se vad som är extremt. Han har i princip helt rak nosrygg, dock väldigt stora näsborrar som han kan puffa ut så att det ser ut som att hela näsan är böjd. När han är avslappnad är nosryggen nästan helt rak. Däremot så har han en konvex panna, men det är ju en annan sak.
 
Jag har lite svårt att se vad som är extremt. Han har i princip helt rak nosrygg, dock väldigt stora näsborrar som han kan puffa ut så att det ser ut som att hela näsan är böjd. När han är avslappnad är nosryggen nästan helt rak. Däremot så har han en konvex panna, men det är ju en annan sak.
Jag har jättesvårt att förstå hur du kan benämna nosryggen som rak? Hästens huvud i profil är ju som en mjukare s-båge?
Jag förstår att untrycket förstärks ytterligare när den blåser upp näsborrarna, men det finns ju där från början.
 
Jag har jättesvårt att förstå hur du kan benämna nosryggen som rak? Hästens huvud i profil är ju som en mjukare s-båge?
Jag förstår att untrycket förstärks ytterligare när den blåser upp näsborrarna, men det finns ju där från början.
Nu skrev jag inte att den var helt rak, utan i princip rak. Och det skriver jag för att den ÄR det. Det har förr funnits filmer på denna häst där man har kunnat se huvudet ur fler vinklar, när han inte blåser upp näsborrarna alls. Dessa är nertagna och det finns i princip inga sådana bilder ute alls. Anledningen är enkel, för att det är lätt för ett tränat öga att se att han inte är extrem i sin huvudform alls.

Men ett otränat öga tycker ju att hästen nedan är superextrem också;
1673369084267.png
 
Nu skrev jag inte att den var helt rak, utan i princip rak. Och det skriver jag för att den ÄR det. Det har förr funnits filmer på denna häst där man har kunnat se huvudet ur fler vinklar, när han inte blåser upp näsborrarna alls. Dessa är nertagna och det finns i princip inga sådana bilder ute alls. Anledningen är enkel, för att det är lätt för ett tränat öga att se att han inte är extrem i sin huvudform alls.

Men ett otränat öga tycker ju att hästen nedan är superextrem också;
Visa bifogad fil 110220

Nä, alltså, inte i princip rak. När jag googlar fram bilder på en arabhingst jag känner till (Probat) så ser jag en arab som har i princip rak nosrygg. Hans profil ser helt annorlunda ut än nån av de två du lagt upp bilder på.

https://www.bazakoni.pl/database,fo...string-probat-pohaniec-borexia,horse-791.html

Där har vi en grann arab!!
 
Hur försäkringsbolagen sätter premierna är säkert olika för olika försäkringsbolag, men så länge respektive bolag har ras som en av de parametrar som följer hästen kan de ju hämta ut statistiken på valfritt sätt, per större rasgrupp eller per enskild ras. De bör ju t.ex. kunna svara på frågan "hur vanligt är kissing spines hos islandshästar" eller "hur ofta får swb kotledsinflammation" baserat på vad de betalar ut i ersättning för de olika åkommorna för respektive ras, oavsett om premierna sätts rasvis eller inte.

Sedan kan man ju dra vissa slutsatser av premiens storlek - att mina islandshästar har betydligt lägre premie för samma försäkring än swb tolkar jag som att islandshästar som grupp har färre skador/sjukdomar än swb som grupp. En individ ur respektive grupp kan ju dock avvika rätt stort från gruppen, så argumentation av typen "min swb har minsann hållit i 20 år så det är en mycket hållbar ras" eller "islandshästar får aldrig kolik för mina har inte någonsin haft det" faller ju rätt platt.
I och med att det här är något jag är intresserad av och funderat på tidigare skickade jag nu en fråga till Agria om de har någon statistik på hästraser och deras skadefrekvens, eller om det finns statistik på om vissa raser oftare får vissa skador/sjukdomar (på hundsidan är det ju vanligare att det undersöks och det publiceras ju listor på de friskaste raserna), men de hade inget de kunde dela med sig av.

Hittar du något som går att läsa så skulle jag gärna se det :)

Jag hade t.ex. velat veta hur ofta shettisar har problem med trakealkollaps, om det har blivit vanligare att det behandlas, och hur ofta de behandlas för patellaupphakning. Och jag hade velat veta om någon ras är friskare än någon annan baserad på faktisk statistik och inte bara att den tillhör en rasgrupp som man antar är mer frisk än andra :) Finns det liksom logiska argument för att min 155 cm stora importhäst ska kosta flera tusenlappar till i försäkring än om hon hade varit några centimeter lägre och gått in som importponny? Är alla inom samma rasgrupp verkligen lika ofta skadade? Hos många hundraser känns det som om man gör mycket mer för att ha statistik på hundarnas hälsa, och man kan för varje ras hitta vilka sjukdomar och skador som är vanliga i rasen. Finns det något sådant för hästar?
 
Nu skrev jag inte att den var helt rak, utan i princip rak. Och det skriver jag för att den ÄR det. Det har förr funnits filmer på denna häst där man har kunnat se huvudet ur fler vinklar, när han inte blåser upp näsborrarna alls. Dessa är nertagna och det finns i princip inga sådana bilder ute alls. Anledningen är enkel, för att det är lätt för ett tränat öga att se att han inte är extrem i sin huvudform alls.

Men ett otränat öga tycker ju att hästen nedan är superextrem också;
Visa bifogad fil 110220
Det där är väl en extrem profil? Kan inte minnas att arabföl såg ut så för 20 år sen. Eller vad innebär ett otränat öga, är det ett öga som den här sortens profil inte normaliserats för? Jag som varit borta från hästvärlden en lång tid och nu under det senaste året börjat bla interagera lite med hästinnehåll på instagram har blivit ganska chockad över hur vissa araber ser ut nu. Men kan du inte lägga upp en bild på en arab som du själv skulle klassa som extrem, så man förstår skillnaden?
 
Nu skrev jag inte att den var helt rak, utan i princip rak. Och det skriver jag för att den ÄR det. Det har förr funnits filmer på denna häst där man har kunnat se huvudet ur fler vinklar, när han inte blåser upp näsborrarna alls. Dessa är nertagna och det finns i princip inga sådana bilder ute alls. Anledningen är enkel, för att det är lätt för ett tränat öga att se att han inte är extrem i sin huvudform alls.

Men ett otränat öga tycker ju att hästen nedan är superextrem också;
Visa bifogad fil 110220
Alltså, de flesta halvblod har ju en ”i princip” rak profil. Det behövs inget tränat öga för att se att alla bilder du lagt upp visar profiler som är s-formade. Det ser extremt ut eftersom det skiljer sig så markant från hur de flesta hästar ser ut.
Sen har inte jag kunskap om hur det påverkar hästarna.
 
Alltså, de flesta halvblod har ju en ”i princip” rak profil. Det behövs inget tränat öga för att se att alla bilder du lagt upp visar profiler som är s-formade. Det ser extremt ut eftersom det skiljer sig så markant från hur de flesta hästar ser ut.
Sen har inte jag kunskap om hur det påverkar hästarna.

Ja, det är ju inte bara nosryggens nedre del som är mitt "problem" utan S-formen.
 
Det där är väl en extrem profil? Kan inte minnas att arabföl såg ut så för 20 år sen. Eller vad innebär ett otränat öga, är det ett öga som den här sortens profil inte normaliserats för? Jag som varit borta från hästvärlden en lång tid och nu under det senaste året börjat bla interagera lite med hästinnehåll på instagram har blivit ganska chockad över hur vissa araber ser ut nu. Men kan du inte lägga upp en bild på en arab som du själv skulle klassa som extrem, så man förstår skillnaden?
Här har du samma häst;
1673378207275.png


Tycker du fortfarande att han är extrem?
Ett otränat öga ser inte vad som är vad på bilden. Det som kan tolkas som en väldigt svängd profil är istället en bild tagen från exakt rätt vinkel så att ögonbåge och näsborrar ska bilda en kurva som gör att profilen ser väldigt svängd ut. För 20+ år sedan var inte fotograferna hälften så bra på detta som de är idag, det kan vara en anledning till att det kanske inte såg lika extremt ut då.

Jag ska se om jag kan hitta en representabel bild på någon som är extrem. Det är lite knepigt för de flesta vill ju visa det extrema så mycket som möjligt (sundheten bakom det och framtiden för detta är en annan diskussion...), och visar dem därmed ur vinklar som gör att de ser överdrivna ut, plus att photoshop existerar, så det är svårt att avgöra på bild vad som är extremt och inte. Man kan också använda själva kameralinsen på ett speciellt sätt för att manipulera bilder. Detta eftersom linsen är böjd. Det är alltså väldigt mycket teknik och kunskap bakom dagens bilder.
 
Jag gillar inte halvblod. De är klumpiga och tråkiga. Däremot gillar jag fjordingar. De känns inte klumpiga- kanske för att de är så små och kompakta. Engelska fullblod gillar jag också.
Vad som är klumpigt för en, är smidigt för någon annan.

Jag ser framför mig en fjordhäst med kort kraftig hals och bred rumpa, och ett halvblod med smala dressyrben och svanhals.
 
Alltså, de flesta halvblod har ju en ”i princip” rak profil. Det behövs inget tränat öga för att se att alla bilder du lagt upp visar profiler som är s-formade. Det ser extremt ut eftersom det skiljer sig så markant från hur de flesta hästar ser ut.
Sen har inte jag kunskap om hur det påverkar hästarna.
Det fetade. Nej det är det ingen som har, för det forskas inte på. Däremot så vet jag att hästen nedan är galopphäst och har gått bra på galoppen, så hon borde inte ha problem med andningen iaf.

Och tittar man noga och jämför hennes huvud med det mer fullblodsliknande bredvid så kan man se att det inte är en inbuktning, utan snarare är det den utbucktade pannan som lurar ögat och ger det utseendet. Skulle man mäta dessa två runt nosryggen så tror jag faktiskt att skimmels mått är större än den brunas. Men det är såklart mindre viktigt.

Jag hade absolut önskat studier på detta. Både vad gäller luftvägar, tänder och ev även vad som händer med hjärnan med den huvudformen. Kanske får vi bara större hjärna och smartare hästar. Men ingen vet.

1673379033783.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 412
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 732
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 284
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp