Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

hej hej!

Vattenskrapa/vinterpälsskrapa fungerar utmärkt på leriga hästar! :)

Fast dra inte allt för hårt! :p
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag undrar bara vad man ska använda för att 'olja' in runt nosen och ögonen innan visning?? :D
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Det är ju oftast inte baciller som gör hästen sjuk vid dålig ventilation, utan partiklar och damm, luftfuktighet och dålig syretillförsel.

Annars hade det ju varit enkelt... ;)

Jo då, det är enkelt ;) dammpartiklarna fungerar som vektorer för bakterier och andra sjukdomsframkallande otrevligheter.

/E
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Är det inte elakt mot hästen att använda en ryktskrapa på huden?

Mina hästar älskar det:)
Så det är nog upp till hästen att avgöra.
Finns gummiskrapor oxå, dom använder jag till benen, kanon bra och absolut rekomenderbara :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag brukar koka mina bett då får du bort all smuts och dom blir blanka och fina!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Mina tipps:
Lägg i petflaskor med hett vatten i vattenkaret på vintern så fryser inte vattnet så snabbt , flaskorna "bobbar" runt näär hästarna dricker så vattnet inte stannar o fryser , byt ut dom vid varje fodring :) funkar suuuper!
Om man har grisar till hästar i box ,, gör en skitränna runt om i boxen dvs ha bara strö i en fyrkant ,, inget strö sissta 40cm mot väggarna så skiter dom i den tomma rännan , mkt lättare att mocka sen o det går inte åt lika mkt strö + att dom inte vill lägga sej på kalla golvet så dom får inte bajsfläckar heller .:p
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Mina tipps:
Lägg i petflaskor med hett vatten i vattenkaret på vintern så fryser inte vattnet så snabbt , flaskorna "bobbar" runt näär hästarna dricker så vattnet inte stannar o fryser , byt ut dom vid varje fodring :) funkar suuuper!
Om man har grisar till hästar i box ,, gör en skitränna runt om i boxen dvs ha bara strö i en fyrkant ,, inget strö sissta 40cm mot väggarna så skiter dom i den tomma rännan , mkt lättare att mocka sen o det går inte åt lika mkt strö + att dom inte vill lägga sej på kalla golvet så dom får inte bajsfläckar heller .:p

Hmm och och gör då upp en jourlista för att dra loss de hästar som fastnar när de rullar sig/sträcker ut sig på sidan när de ligger;)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Har ni för små boxar? I så fall kan jag tänka mig att de kan sätta sig fast annars har jag inget svar. Måtten för hur stora eller små boxarna ska vara borde finnas på jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Det gör mina med, därav frågan om boxarna var små. I och för sig är mina boxar lite större än vad de "ska" vara för att ingen ska kunna komma och gnälla.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jo det förstod jag :laugh: Tycker bara att det är så konstigt att personen ifrågasätter att hästarna ska kunna ligga ner, trodde jag var en självklarhet!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Har tyvärr inget varmvatten i stallet...:(
så nu har jag köpt en vattenkokare (1.7L) att koka upp vatten i som jag sen häller i en spann med kallvatten. :idea:
Tar bara någon minut!

Speciellt nu när det går mot kallare tider, är det härligt att kunna "fixa" ljummet/varmt vatten i stallet!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

För de som brukar stoppa bomull i broddhålen.

Använd bitar av gammal tvättsvamp i stället. Sitter bättre och skyddar likabra, dessutom lättare att pilla bort.
Sådana där öronprpooar man klämmer ihop och som expanderar i öronen är kanon i broddhplen. en halv propp per håll räcker.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Har ni för små boxar? I så fall kan jag tänka mig att de kan sätta sig fast annars har jag inget svar. Måtten för hur stora eller små boxarna ska vara borde finnas på jordbruksverkets hemsida.

Hade häst som rullade fast i stallets största box - fölboxen.

Ett tips mot fastrullning - sätt upp en läkt runt boxen i höjd ca 1.20 - 1.30 (för stor häst). När de rullar fast och ligger upp och ner med benen längs väggen finns det något de kan få stöd i och lättare sparka loss sigsjälva.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Här kommer flera tips. Har inte kollat hela tråden så en del kanske andra sagt.

* En svettskrapa i metall där ena kanten är tandad är suveränt att dra bort även den värsta sega leran från hästen. Även kanon när de fäller.

* Dessa stora färgglada flexibla plastgummi byttor är kanon till allt möjligt, som sopskyffel, att ha när man drar ett varv med grepen på kvällen innan släckning istället för att dra med sig skottkärran. Den är lätt att ta in i boxen så man slipper stå där med en nyfiken häst i skottkärran, bära prylar. Väl värd sin investering.

* efter klippning, ta en spann varmt vatten (inte ljummet utan varmt). En dutt (höfta dosen) barnolja i vattnet, en handduk. Doppa handduken i vattnet. Vrid ur och rykta hästen med handduken. Doppa varje till vartredje tag med handduken eller när den kallnat. Meningen är att den skall vara varm och fuktig. Inte drypande våt. Ångan från handduken drar ur det sista stövet och klipprester, oljan lugnar huden och plockar fram glans.

*spraya lite hårsprej eller sprej-gele i manen vid knoppning så har man mindre spret och knopparna håller bättre. Obs. Spreja en man tuss i taget innan du knoppar just den mantussen. Fukta gärna manen med en svamp doppad i vatten innan.

*spreja pälsglans på bog, höft- och bärbensknölar för att minska skav av täcket. Låt torka väl innan du lägger på täcket. Spreja ben och hals på de som gärna rullar sig i lera. Lättare att få av den då.

* Spreja anti-bit sprej i svansen på hästarna om du har en häst i hagen som tuggar svansarna på sina kompisar.

* pälsglans i svansen innan du rider. Den hinner torka då så när du ridit klart är det lätt att reda ur svansen. Sparar tid. Om du ryktar mycket, i med pälsglans i svansen först, gör allt annat och red ut svansen sist.

* grön/gul såpa på burk. Universal till allt. Tvätta mugg, tvätta täcken, putsa läder. Håller möglet borta på lädret. Även riktigt bra till att tvätta helskodda (läderskodda) ridbyxor.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

"* efter klippning, ta en spann varmt vatten (inte ljummet utan varmt). En dutt (höfta dosen) barnolja i vattnet, en handduk. Doppa handduken i vattnet. Vrid ur och rykta hästen med handduken. Doppa varje till vartredje tag med handduken eller när den kallnat. Meningen är att den skall vara varm och fuktig. Inte drypande våt. Ångan från handduken drar ur det sista stövet och klipprester, oljan lugnar huden och plockar fram glans."

Du vet inte om det finns liknande tips och trix för att få loss skinnflagor efter en sommars eksem? Vi har ännu inte hittat nåt som håller eksemet i styr så totton ser hemsk ut efter sommarens slut.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 442
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
853
Senast: valy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp