Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Har nu läst HELA den här tråden och älskar den!!! Massa tips som är super..:bump:

Skriver ner några av mina, vissa är gamla och vissa nya!!

* Undvik flugägg och vissa insektsbett genom att spruta utspädd jodopax på utsatta ställen som juver, armveck bringa och ben.

* Har hästen eller du fått tjära på dig, gnid med rumstempererat smör så försvinner kladdet, färgen och den mesta lukten!

* Har alltid en sprayflaska med utspedd jodopax i stallet, bara att skaka och spraya.

* Använd rikligt med pälsglans på benen när det är lerigt, leran lossnar superlätt.

* Köp en massa diskborstar!!! Går att använda till allt: putsa hovar, applicera hovfett och dyl, diska, skrubba av mycket leriga sadelgjordar eller benskydd, skura av allt som går att skura, tvätta bett och stigbyglar. SUPER

* Använd plasthandskar och galonbyxor när du smörjer så slipper du bli kletig i knäet och om händerna!

* Skaffa en whiteboard tavla, kalender och bra att veta pärm i stallet så har du superkoll på allt!

* Märk alla sakerna som tillhör din häst.

*Skaffa mycket förvaringsutrymme såsom lådor, hinkar, burkar.

* Till tävlning skaffar du dig en ryggsäck där du kan lägga allt du behöver och har fortfarande båda händerna fria!! Ha alltid en trasa i byxfickan, doppa ena änden i lite olja så kan du putsa vid behov.

*Blir skarvarna gråa vid kvoppning kan du dutta meden fuktad svamp ev med lite jodopax på.

Det var några.. .vet massa mer men hjärnan fick motorstopp!!!!:rofl:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Hahaha jag brukar använda såna här gula öronproppar till broddhållen, skär till och stoppa ner gärna med platsbiten i ena änden kvar så har du ngt att dra i när du ska få ut det.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

den här tråden är guld värd, GUD så bra tips.

Jag kan ju säga en underbar sak som jag precis börjat använda i LERTIDER,
SVANSPÅSE:love: minsan...

Bada svansen,ansa,i med massa pälsglans, fläta och i med den i svanspåsen.
och när du vill ha en underbart ren svans är det bara att plocka ut den och så..
VOILA:banana:

Sen finns det jättebra täta (andas ändå) benskydd för pållarna att ha i hagen, ingen lera alls när man plockat in och tagit av:) Mina springer och leker som vanligt så det stör ju inte heller precis..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästskötar tips? :D

Det ska provas! Sitter här med hela lokselen på golvet, redo för putsning nr 3 :D Den är rejält skitig..

Tips på hur man får bort intorkat svett från läder? Och hur man rengör själva lokorna?

GUD det är nog det hemskaste av allt när jag ska smörja! :eek: intorkat gräs är inte heller en höjdare skulle jag vilja påstå! :angel:
Är det någon som kan ge mig tips?
:love: tacksam för svar!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ingen som har tips för att smörja läder med intorkat gräs/svett? :angel:
TACKSAM FÖR SVAR! :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jo, sant. Det går med travsele, träns och sånt :)

Hett vatten och badda tillsammans med lädertvål så brukar det lossna lite enklare plus att man slipper frysa sönder fingrarna nu i vintervädret.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Okej men vad menar du med "lädertvål"? xD Är inte så jätteinne på det där! Har bara använt "läderbalsam" ännu. :P vad är det för skillnad?
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Okej men vad menar du med "lädertvål"? xD Är inte så jätteinne på det där! Har bara använt "läderbalsam" ännu. :P vad är det för skillnad?

Om du letar dig till forumet med utrustning (finns inne på ridning) så hittar du en nålad tråd om lädervård. LÄS!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Hej! Ett jätte bra tipps för att få hästarnas fina vinterpäls blank och fin är att använda sig av *fårpäls*!
Ni vet sådana paddar som man kan ha under sadeln med mera!? Dessa funkar super till att göra hästen blank, finns faktiskt sådana goa borstar man kan köpa! :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

...

En hästskötares mardröm ialaf inom dressyren är om knopparna skulle börja gå upp under programridningen! Ett tips är att lära sig att knoppa med ett gummiband, fläta fästa och rulla upp med samma (flyingeknopparna) tror det eller ej men får man till dom rätt så håller dom bättre och det ser snyggare ut än med två gummiband. Tips två använd gele i stället för vatten. gelet gör att det inte spretar längs mankammen och man kan knoppa hårdare och knopparna blir mer glansiga och hållbara!!

Dem knopparna är jättebra!! Det kan jag verkligen hålla med om! Fler tips på spretig man? hästen har jättetjock så man får tunna ut mycket när man rycker och det är svårt att få den fin tyvär.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Matolja är kanon att smörja hovarna med, inga konstiga ämnen och hovarna blir blanka och fina med mindre sprickor.

ger även lite i maten, smörjer magen och ger lite energi.

Ett annat knep är att smörja kronranden med liniment eller helosan, liniment sätter igång blodcirkulationen så att hovarna ska växa lite bättre och helosan funkar som nagelbandskräm, fina nagelband ger fina naglar, samma för hovarna.

Har fått tipsen från olika hovslagare.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Smorj in man och svans med GRONT hovfett om hasten kliar sig. Funkar i 9 fall av 10!! Mkt battre an dyra salvor, sprayer osv. OBS! Maste vara det grona hovfettet, varfor vet jag inte! Tipset kommer fran en valdigt kand tysk veterinar.
For smutsiga trans brukar det funka bra med lite diskmedel i varmt vatten som man helt enkelt putsar med, racker alldeles utmarkt for vardagsputsen och funkar bra nar det ar riktigt skitigt!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 848
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp