Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

KL

Lägger in ett inlägg så jag hittar tillbaka och puttar upp den, jättebra tråd! :D

Fast kan väl samtidigt ge några små tips: ett dynvar duger bra att förvara tränset i t.ex på väg till tävling, bind ett snöre tvärs över öppningen eller sy fast en tygremsa där man binder fast nackstycket. Inte så snyggt kanske men billigt och praktiskt! :) några andra mindre snygga men billiga saker: klipp av en 1-liters flaska diagonalt så blir det en foderskopa, vattenfyllda flaskor eller ihopknycklat tidningspapper i stövlarna håller deras form, tvätta borstarna samtidigt när du har tvättat hästen. Dessa kommer jag på nu. :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Svettskrapan i metall med taggig sida är ovärdelig när hästen fäller!! Särskilt när de har så fruktansvärt mycket päls som islänningen! :o
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Kom på lite fler tips:

- För att förhindra att vattnet fryser på vintern, skyffla upp snö runt vattensån så det blir som väggar av snö runt sån, snön isolerar och gör att vattnet inte fryser helt, endast en tunn hinna som går att få sönder brukar komma på natten i -10-15 grader :)
- När du städar hagarna efter vintern och all avföring från vinterperioden smälter fram, kan det kännas lite tungt och som om det aldrig tar slut. För att lätta mentalt brukar jag först kratta ihop allt till flera högar, som det sen bara är att skotta i skottkärran och köra bort. Då du fått det "upporganiserat" ser det inte ut som så mycket jobb längre, det går snabbare (för mig iaf) och även om det börjar regna finns högarna kvar, utan att de blir dränkta i lera :) börja även städa hagarna i tid, så blir det inte så mycket på en gång då det smälter allt eftersom, plus att det är mycket lättare att mocka och köra skottkärra när leran inte ännu kommit fram :)
- Matolja kan hjälpa torra hovar
- Ryktsten får bort gula fläckar från skimlar på nolltid
- Tvätta hästens svans på våren när det börjar bli varmt och sätt i glansspray, så slipper du en lerig svans under smältperioden när den häärliga leran kommer fram som hästar gärna rullar sig i - några tag med ryktborsten och svansen glänser igen. :)
- En plastlåda utanför hagen med ett lock som går att låsa så det inte blåser bort håller grimmor och grimskaft torra och nära till hands oberoende väderlek
- Sätt hästens hö i flera högar i hagen så räcker det lite längre
- Sätt hästens namn, ditt namn och telefonnummer samt reflexer på hästens grimmor, träns och täcken så ser man hästen om den skulle komma lös när det är mörkt och så vet den som fångar hästen vems den är.
- Bind fast färgglada balsnören i hovkrats, sax eller hövåg om du brukar tappa bort dem i boxen/i höet när du lagar hö.
- Ta med en hovkrats och ett balsnöre när du rider ut i skogen, hovkratsen för att få bort stenar som har fastnat i hoven, och snöret för att provisoriskt laga utrustning som går sönder. Och glöm inte mobiltelefonen!
- Ett balsnöre fungerar utmärkt för att torka skydd och liknande lättare saker på
- Ett ganska vanligt tips: byt sida på stiglädren varje gång du tvättar sadeln, så töjs det ena inte mer än det andra när du hoppar upp.
- Har dina vinterhandskar gått sönder i fingertopparna? Klipp av dem vid knogarna eller lite högre upp, så har du ett par handskar som håller händerna varma men där du samtidigt har "fingrarna fria".

In med flera tips! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp