Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

S

ShetlandsponnY

Hej! (Om inte tråden ligger rätt får ni flytta på den) Här tänkte jag att man kunde lägga ut sina hästskötar tips! Sådana som underlättar vardagen i stallet och så. :D T.ex. om täcket har blivit smutsigt, då kan man (om det är snö på backen) lägga täcket med den sutsiga sidan utåt och sen slå på täcket med en mattpiska. Då försvinner smutsen! :) Så har ni några tips, lägg gärna ut dem här! ;)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag brukar ofta ha problem med att få bort smutsen från hals och huvud när min häst har gjort "lerinpackning" i hagen - istället för att försöka borsta bort leran (när den är torr såklart) så brukar jag ta en handduk och gnugga bort den - min häst uppskattar detta, som blir lite som massage mer än den dumma pigg-borsten!:D
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Snabbrengöring av lerig häst:

*Riv av lerkakorna med en vanlig ryktskrapa i plåt.
*Borsta bort löst skräp med en mankborste.
*Fukta en svamp med vatten (ev. även med lite sprayschampo) och dra lätt medhårs över hästen. Hästen ska inte bli genomvåt, och gnugga inte!!
*Låt hästen torka medan du kratsar hovarna, fixar man och svans, blandar foder eller vad du har för småsysslor att göra. Det tar inte lång tid...
*Borsta eller rykta hästen med en tät borste. Lägg ner mest energi där sadeln ska ligga.
*KLART!!

Man måste inte ägna en timme åt att få hästen ridklar när den haft skoj i hagen. ;)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ja fick höra något lustigt idag av min far.

Han berättade om man har dålig ventilation i stallet så skall man hänga upp lite lök i taket för att hindra hästen från att bli dålig.
Tydligen så drar löken till sig de luftburna bacillerna.

Men om det fungerar vet jag dock ej ;)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ja fick höra något lustigt idag av min far.

Han berättade om man har dålig ventilation i stallet så skall man hänga upp lite lök i taket för att hindra hästen från att bli dålig.
Tydligen så drar löken till sig de luftburna bacillerna.

Men om det fungerar vet jag dock ej ;)


Det är ju oftast inte baciller som gör hästen sjuk vid dålig ventilation, utan partiklar och damm, luftfuktighet och dålig syretillförsel.

Annars hade det ju varit enkelt... ;)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Haha ja jag vet inte, jag har inte testat det, har inga problem med ventilation på vårt stall :smirk:, men tydligen så var det ett välbeprovat sätt när han var ung och hängde i stall :rofl:

Jag älskar ju gamla huskurer och tyckte detta var väldig underhållande, inga hästar med kvickdrag så långt ögat kunde nå sa han =)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Får man göra "reklam" här också för något skötsel-redskap som man gillar? :)

För då vill jag verkligen slå ett slag för den gamla hederliga skurborsten! :banana:

Det finns hur många olika snygga och framförallt dyra hästborstar som helst men nu har jag återupptäckt skurborsten som man kan köpa i vilken ICA som helst.

När jag var yngre och sprang på ridskolan på -70 talet var det en hel del som hade skurborstar men sen verkar de ha försvunnit efter hand i utbyte mot annat.

De korta hårda stråna är suveräna att borsta en skitig häst med och det finns ju att välja mellan lite mjukare borst eller hårdare.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Kratsa hovarna ner i bred hink, så slipper du sopa stallgången

Hi hi det var bra! :)

Får mig att tänka på alla gånger jag försökt fånga bajset med grepen när hästen envisas med att bajsa i stallgången! :rofl::rofl: ...hi hi brukar inte gå så där superbra precis :D
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Då är det jag som går till Ica innan jag skall till stallet idag, hagen är lervälling :rofl:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

*kl*
Ställ en stor hink/gammal fodertunna i ett hörn vid uppbindningsplatsen. Perfekt att slänga skit och lera, som blir när man gör iordning hästen, i, istället för att springa till gödselstacken.

Ryktstenen är underskattad. Underbar för att få bort envis lera i karlederna.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

*kl*
Ställ en stor hink/gammal fodertunna i ett hörn vid uppbindningsplatsen. Perfekt att slänga skit och lera, som blir när man gör iordning hästen, i, istället för att springa till gödselstacken.

Ryktstenen är underskattad. Underbar för att få bort envis lera i karlederna.

Ja absolut! Ryktstenen är jättebra! :bow:

Men om jag skulle våga skrapa med en ryktsten i karlederna vet jag förstås inte :crazy: I så fall får man nog vara väldigt försiktig. Skinnet i karlederna är ju väldigt tunnt och känsligt och blir det små sår där kan det lätt bli infekterat och bli mugg av eländet.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

det finns hur mhästskötar tipps som helst!! har varit hos minna telde och adriana zonari i ett par år så hör av er om ni vill ha ngra tipps på ngt!!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

För de som brukar stoppa bomull i broddhålen.

Använd bitar av gammal tvättsvamp i stället. Sitter bättre och skyddar likabra, dessutom lättare att pilla bort.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Detta är säkert vanligt, men för mig är det lite nytt så jag kan skriva det iafa, ifall det finns fler som jag :p

Om man ger hästarna hö i hagen så istället för att lägga det direkt på marken, i leran, så kan man ha såna stora plasttunnor som säkert finns lite överallt, såg av halva överdelen och sedan fästa på hagstolparna och lägga höt däri. Man kan säkert ha vatten i såna oxå, men dom blir förstås lite svåra att tömma och göra rent iomed att dom sitter fast.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Så enormt tunn är den ju inte. Hur ska man annars få bort leran liksom?

Tvätta kanske och pilla lite med fingrarna? :)

Och huden är faktiskt ganska tunn i själva karleden. Att borsta är en sak men att skrapa med en ryktsten gör i alla fall inte jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 848
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp