Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Nu har jag läst hela tråden, det tog sin tid...

Mina tips:
Om lädret har möglat - stryk bort allt mögel med hjälp av Äppelcidervinäger, putsa sedan som vanligt med tvål, sparsamt med fettet...

Vid tömkörning - många av er vet kanske redan detta, men för er andra: det är smart och lätt om man spänner fast tömmen i en brandkårshake/liten karbinhake eller liknande, då kan man snabbt och lätt ändra tömsättning efter behöv utan att behöva spänna loss tömmen - det är bara att använda haken!

Hästskorna - byter du skor för att få fler broddhål? Fråga hovis om de andra skorna går att använda. Gör de det - spara dem! Borsta av all skit med en stålborste och stryk olja över dem så rostar de inte lika illa. Det är alltid bra att ha reservskor till hästen, går snabbare för hovis att slå på den ifall hästen frå tappsko...

Knoppning - Jag flätar en hård fläta. sedan viker jag toppen innan jag sätter på ett gummiband - det andra bandet rullar jag upp flätan med.

Kommer säkert på fler tips sen...
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag polerar upp mina senskydd med bilvax för plastdelar inför tävling. Dom blir väldigt blanka och fina.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

"Vardagstvätt" av benskydd:
Använd varmt vatten, blöt ned skydden.
Tvätta bort smutsen med diskborste, rotborste eller svamp.
Skölj återigen.
Rulla ihop hushållspapper till en stor klump och spänna fast skydden runt denna, då trycks det mesta vattnet ut i pappret.
Häng sedan skydden på tork.

Har du hönät till hästen?
1262268106_resized.jpg

Då kan man skruva en krok i boxväggens utsida:idea:, sedan hänger man nätet över gallret och krokar fast det, då slipper man knyta och det går snabbt att lossa om hästen fastnar . du behöver ej gå in i boxen till en häst som sitter fast utan krokar av nätet på utsidan (eller skär loss det om det är nödvändigt)
Anpassa så att nätet hänger på rätt höjd. *se bild*

Spångrepar kan förstärkas genom att man skruvar fast träskivor på den övre delen som är närmast skaftet - då knäcks de inte om man tar tungt med dem...

Köp hem några extra hakar:idea: - kan vara bra ifall hakarna på grimma eller grimskaft går sönder, då kan man snabbt laga...
 
Sv: Hästskötar tips? :D

jag har läst det där i en bok :D Flugorna hittar tydligen ingen landningsbana i zebramönster :rofl:

Det där kan jag faktiskt intyga!
Jag hade en affisch en gång i tiden, psykedeliskt svart och vit med ett rött hjärta i mitten. Jag observerade en mygga både en och två gånger i sin färd på den. Dom liksom flög i små zick zack mönster över hela den stora planschen tills dom hittade till tapeten och satte sig där i stället.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

En gummiklubba är bra att använda när man måste slå ur snön ur hovarna på hästen, man knackar lätt med den på hovväggen, så lossnar snön mycket lättare... :idea:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

En bra grej man kan göra nu såhär i vintertider är att spruta varmt vatten i broddhålen (om de nu inte är täckta med bomull el liknande) med en såndär (kommer inte på namn..) blomflaska eller vad man nu kallar det, hoppas någon förstår vad jag menar. Isen i hålen försvinner direkt och broddarna är lätta att skruva i :) Ett tips är att spruta mer vatten innan man skruvar ur dem för det fryser lätt runt om hålet där brodden sitter.
Själva broddarna kan man lägga i hovolja då de inte används, annars bör man torka dem noga efter användning så de inte rostar.

En annan grej jag brukar göra när jag broddar är att jag sitter på en pall bredvid hästen med hoven/benet vilandes mot mitt ben. Slipper den eländiga värken i ryggen efteråt! Dock bör man ha en häst som självmant står stilla, man har inte så jättemycket kraft att hålla kvar i hoven om hästen börjar rycka, annars går det finemang!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ett annan vinkling på slippa-värg-vid-broddning är att göra tvärtom med pallen, att helt enkelt lägga upp hoven på den. Då slipper man tyngden, och kan sätta sig på huk bredvid för att slippa huka sig också. :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Det där kan jag faktiskt intyga!
Jag hade en affisch en gång i tiden, psykedeliskt svart och vit med ett rött hjärta i mitten. Jag observerade en mygga både en och två gånger i sin färd på den. Dom liksom flög i små zick zack mönster över hela den stora planschen tills dom hittade till tapeten och satte sig där i stället.

Haha, de är ju sjukt egentligen :p Undrar va de kan bero på... dom kanske skelar.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Som Bosse Bildoktor: Kopparpasta!

Smörjer in kopparpasta på broddarna gängor innan jag skruvar i den, lossnar väldigt lätt då. Minskar även risken för att rosta när de inte används.:laugh:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

(Ridbyxorna blir skitiga men tvätta dom med några disksvampar så slipper du hår i tvättmaskinen) :)

förlåt om jag är lite trög, men menar du (eller om någon annan vet??) att om man lägger disksvampar i tvättmaskinen samtidigt som man tvättar tex ett schabrak, fastnar håren på svamparna i stället för att stanna i maskinen? :p:D

det skulle va fantastiskt i såfall :banana:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Nu vet säkert många redan detta men ifall ni vill få era schabrak rena efter ridturen men inte har tid att tvätta upp dom så:

Häng det att torka torrt under natten. Borsta sedan bort allt hår med en hård rotviska. :laugh: Ser som ny ut!
(Är schabraket/vojlocken dyngsur av svett rekommenderar jag dock att tvätta den ;) )

Tips 2:
ANVÄND INTE pälsglans nån annanstans än i svans/man. Hur snygg hästen än blir funkar det lika bra med en fuktig trasa + mjuk borste!

Resultatet= Tack vare pälsglansen så faller man lätt av när man rider barbacka :p Tro mig..
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Hehe, ett år senare :p

Om hästen har eksemtäcke; Pälsglans är suveränt att få bort statisk elektricitet med. Dränk hästen i bra pälsglans (upplever att TIB fungerar bra), det går super det.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Haha ja, bättre sent än aldrig! ;)

Om syntetgjorden är smutsig och man inte vill förstöra sin tvättmaskin i onödan, lägg ner gjorden i en hink med varmvatten+diskmedel och låt den ligga under natten. Ta upp och torka, borsta sedan av. Som ny!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Tips 1: När man putsar pullaträns och inte vill få luddet på nosgrimman fult och geggigt kan man ta en gummisnodd som man använder till hästarnas manar och snodda runt till en tofs! :)

Tips 2: Att få bort sadel såpa mellan bling blinget är ju lite jobbigt att blåsa bort ;) Då kan man använda en gammal ansiktsborste som man inte längre använder till hästen och borsta bort det! Funkar jätte bra! Och även mellan "glapp" eller vad man ska säga ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp