Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Behövs ingen fråga.
Bara att skriva dina bästa tips. Kan säkert gälla allt från att rida med öronmuffar för att slippa höra tränaren:p:D till hur man får tränset extra snyggt.

okej:) Om man ska ut och tävla eller kanske träna för ngn större tränare eller om man vill se allmänt fin ut så kan jue både bett, stigläder och sporrar se ganska tråkiga ut eller gammla. Ett tips är att skaffa sig en burk "utbehandling för mettal" finns väl lite överallt, man tar en svamp eller en gammal trasa, tar lite av ytbehandlingen och börjar gnugga på bett eller dyligt, man bli lätt svart om fingrarna så använd hanskar eller ngt sådant. Man får gnugga ganska länge. Det är ngt sbårare med mässing då det blir svart väldigt lätt men det är bara till att gnugga på! Men tänk på att inte använda på själva delen av bettet som hästen har i munnen!! jag lovar att det ser ut som nytt:)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Om man vill få en häst riktigt blank så brukar man kanske använda pälsglans inför tävling eller ngt liknande. Jag tycker att pälsglans kan vara lite irriterande då hästen blir snor hal massa dagar efter så när våra hästar skulle ut och visas så tog jag hårspray. Vissa reagerar på att det kan vara farligt för hästens hud men man ska inte ta så jätte mkt utan lite lätt på hals och rumpa!! Men annars föredrar kag en häst som man ser är noggrant borstad varje dag och då behöver man inte heller vada så ofta till tävling, fast kan vara lite svårare på vita eller väldigt mörka hästar då dammet syns väldigt lätt!!

En hästskötares mardröm ialaf inom dressyren är om knopparna skulle börja gå upp under programridningen! Ett tips är att lära sig att knoppa med ett gummiband, fläta fästa och rulla upp med samma (flyingeknopparna) tror det eller ej men får man till dom rätt så håller dom bättre och det ser snyggare ut än med två gummiband. Tips två använd gele i stället för vatten. gelet gör att det inte spretar längs mankammen och man kan knoppa hårdare och knopparna blir mer glansiga och hållbara!!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

kom på ett tips till när det gäller träns! Det som jag brukar göra och många andra är att self china tränset dagen innan tävling mm. det gör tränset jääätte blank! finns att köpa i nästan alla affärer i färg svart/neutral. var dock försiktig om du har vitt foder på tränset då det kan bli färgat! Har man vitt foder och man vill behälla det vitt och glansigt kan man även där ta lite hårspray!! funkar!! men det sliter jue lite mer på tränset om man låter det sitta kvar för länge så jag brukar pusta bort allt dagen efter! jag brukar göra likadant med stävlar och sadel! på själva tävlingsdagen så brukar jag alltid ha med mig quick chine som jag gnuggar på precis innan start för att få det där lilla extra!!! Nackdelen med selfchine är att om det börjar regna så blir tränset fläckigt men det försör inte tränset utan det är bara selchinen som har lagt sig som en hinna över. så vet jag att det blir regn brukar jag puttsa upp tränest ordetligt och bara ha quickchine!!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

*kl*

När man har sådana där tunnor att fodra ur ute som ni nämde innan i tråden så borrar vi några hål i botten på dom så slipper man hälla ut tio liter vatten ur dom varje gång det regnat!

Häxan putsmedel till alla mässingsspännen glänser fint!

När jag tvättar min häst använder jag alltid en borste istället för svamp, man kommer in i pälsen mycket bättre!

Vanligt människoschampo istället för special till hästar!

Tvätta svansen, spraya in pälsglans när den är fuktig, kamma ut! Lättare än andra alternativ.

Till man och svans använder jag en vanlig hårborste!

När ponnyn fäller sin mega-vinterpäls så anväder jag en vanlig stålkam att dra av tussarna med. Brukar sno hundens;)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

och min favvis... lär era hästar kissa i spann när de kommer in från hagen. sparar ryggen och strö...

Hihi, den har jag aldrig tänkt på... Undrar om pissmärren skulle bli förvånad om jag ställde mig med en spann bakom henne vid insläpp:rofl: Hon har alltid så bråttom med att kissa:D
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Knapplån

Brukar använda en "hundborsthandske", hur ska jag förklara, den är av tunt bomullstyg med gummi och små piggar på insidan som man trär över handen. Egentligen är den till för att borsta hundar, men är helt super att borsta hår av schabrak/täcken innan tvätt. Glöm allt kämpande med ryktborstar, bara att dra två gånger och sen är det klart!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

kl

För att slippa leriga svansar efter ridturen så kan man knyta upp den i en knut som man sedan tar ur efter passet.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

*KL
Låt hästens svans vara flätad i hagen och i boxen, då slipper du tvätta den så jättenoga från all lera, spån, höstrån och avföring..
Borsta utanpå flätan, och red sedan upp den när den värsta skiten är borta. Spraya gärna lite pälsglans i när du reder ut den, så slipper du att halva svansen sitter kvar i borsten när du är klar. Jag använder alltid en vanlig, grov hårborste till min hästs tjocka svans, och borstar i olika delar. Då får man en mycket jämnare utredd svans.
Har den väldigt tjock svans, flätar jag tre stycken flätor.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ett tips är att skaffa sig en burk "utbehandling för mettal" finns väl lite överallt, man tar en svamp eller en gammal trasa, tar lite av ytbehandlingen och börjar gnugga på bett eller dyligt,

Det är inte giftigt då? Eftersom hästarna ska ha bettet i munnen så får vätskan du använder absolut inte vara farlig att konsumera!
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Och huden är faktiskt ganska tunn i själva karleden. Att borsta är en sak men att skrapa med en ryktsten gör i alla fall inte jag.

Jag är jätteförsiktig med karlederna (och hittills har det gått bra), känner först eftr med handen om det verkar vara smutsigt för att inte borsta i onödan, sen mjukt med en vanlig (relativt mjuk) rotborste endast där det är smutsigt! :p
Ser det lite som med huvudet ungefär. Även om man inte skulle råka skrapa för hårt med ryktstenen så vore det äckligt med en massa "sand" som det blir av stenen när man skrapar... Och borde vara obehagligt. Borstar knappt på huvudet heller om det inte verkligen behövs! :angel: Och aldrig ryktsten på ryggen just för risken av "sand" som stannar kvar...
 
Sv: Hästskötar tips? :D

kl

För att slippa leriga svansar efter ridturen så kan man knyta upp den i en knut som man sedan tar ur efter passet.

...och för att slippa svans i vägen när man lindar benen kan man knyta den!
Väldigt basics, men jag lyckas ALDRIG slå in det i huvudet och blir alltid lika impad av farsan som knyter upp svansen innan lindningen trots att jag sett det sisådär hundra gånger! :rofl:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

okej:) Om man ska ut och tävla eller kanske träna för ngn större tränare eller om man vill se allmänt fin ut så kan jue både bett, stigläder och sporrar se ganska tråkiga ut eller gammla. Ett tips är att skaffa sig en burk "utbehandling för mettal" finns väl lite överallt, man tar en svamp eller en gammal trasa, tar lite av ytbehandlingen och börjar gnugga på bett eller dyligt, man bli lätt svart om fingrarna så använd hanskar eller ngt sådant. Man får gnugga ganska länge. Det är ngt sbårare med mässing då det blir svart väldigt lätt men det är bara till att gnugga på! Men tänk på att inte använda på själva delen av bettet som hästen har i munnen!! jag lovar att det ser ut som nytt:)

Olja (typ vanlig matolja) borde väl funka annars?
Bra för bettet, särskilt icke-rostfria, och borde bli lite mer glansigt tycker man..?
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag rider barbacka så slipper jag sadla. Har hästen täcke i hagen så låter jag det sitta kvar när jag rider (bra att grabba tag i om man tappar balansen)

Mina bästa tidsbesparande tips! :D

(Ridbyxorna blir skitiga men tvätta dom med några disksvampar så slipper du hår i tvättmaskinen) :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Måste bara fråga, blir det inte väldigt halt när du flätar med gele? Jag har provat och jag kunde knappt fläta alls, det bara glider. Kanske har för mycket....:angel:
På stora tävlingar när det ska vara lite extra fint klipper jag faktiskt bort de små hårstråna som spretar, det syns inte sen.

Annars är tips att ha hårspray på knopparna när de är färdiga, då glänser de fint plus att de håller lite bättre.
När jag putsar bett brukar jag ha speciell bett puts, tror det är från Sprenger. Då kan man putsa allt utan att det är någon fara.
Stigbyglar, mässingspännen, pannband och annat brukar jag ha putsmedel som heter NevrDull (tror jag...) det är bra för det är inte vitt som andra medel så det syns inte om det fastnar lite i springor och så.

För att få hästen att glänsa riktigt mycker kan man sista rykten, innan man gör iordning för tävling, ha lite barnolja och pälsglans på ryktborsten som man masserar in i pälsen på hela hästen. Det blir riktigt fint, både glansigare och inte lika halt som bara pälsglans.
Men såklart måste den vara välryktad innan för att få den riktigt blank :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Det blir glansigt och ser snyggt och prydligt ut. :love: Blir jättefint i manen med förutsatt att manen är REN (helst schamponerad innan), annars kan den bara bli fet och äcklig:p

Mkt viktigt bara att man inte använder det när det är sol ute (i manen går väl an), annars kan hästen bli stekt.:p
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ett bra pälsglans är A & O:love: då vinner man mkt. Ryktstenen är bra till gula fläckar på vita hästar och nu när vinterpälsen ska av.

När man ska kapa manen, använd en mankniv istället för sax:eek: eftersom det ser mkt narurligare ut då.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ett bra pälsglans är A & O:love: då vinner man mkt. Ryktstenen är bra till gula fläckar på vita hästar och nu när vinterpälsen ska av.

När man ska kapa manen, använd en mankniv istället för sax:eek: eftersom det ser mkt narurligare ut då.

Ne, snyggare med sax :p
Men en sak som jag kom på med tanke på det. Om man klipper manen och det blir ojämt (som det gärna kan bli ibland) typ strån som sticker ut eller dyl. kan man ta en liten rakapparat, typ sån som man har till människor och är sladlös och raka bort stråna.
Var försöktig bara så man inte klipper för nära halsan (hmm... gör som jag) så det inte blir mindre vackra streck under manen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: valy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp