Bukefalos 28 år!

Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

En ryktsten är ju betydligt mer porös och "mjuk" än vad en borste är. Men alla tycker vi olika!



Ett tips när man knoppar och hästen inte är nybadad. Då ser det oftast väldans grått ut i benorna som blir, inte spec. snyggt. Då är det bara att ta lite jodopax och spä i lagom mängd för din hästs färg och badda i benorna. :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

KL

Babyolja på mulen (obs inte dagar med sol, då kan det brännas!). Man kan också ha babyolja i svans och man (helst ska manen och svansen vara rena, då blir det fräschast) :).
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ett bra tips om man inte vill ha smuts i stallgången är att borsta hästarna ute! När det är fint väder är det hur skönt som helst :idea:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Ja fick höra något lustigt idag av min far.

Han berättade om man har dålig ventilation i stallet så skall man hänga upp lite lök i taket för att hindra hästen från att bli dålig.
Tydligen så drar löken till sig de luftburna bacillerna.

Men om det fungerar vet jag dock ej ;)

Inte för att jag tror att det finns ett vettigt vetenskapligt argument bakom det hela- men vad för sorts lök är det?
Det är i alla fall lönt att prova :rofl:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

nu på vintern när man inte har vatten i badkaren i hagarna kan man lägga höet i dem istället, super om det är lerigt i hagen och man vill minska risken för sandkolik !
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag har ett tips.. Om man är tvungen att sopa stallgången när hästarna står inne kan man spraya lite vatten på golvet så att dammet inte flyger upp i luften och irriterar hästarna. :) Väldigt uppskattat! :D
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag har ett tips.. Om man är tvungen att sopa stallgången när hästarna står inne kan man spraya lite vatten på golvet så att dammet inte flyger upp i luften och irriterar hästarna. :) Väldigt uppskattat! :D

vi brukar ta en kanna och skvätta ut vatten i stallgången, funkar lika bra :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

jag har en miljon olika enligt mig bra tips...
grumme grönsåga är KANON på vita tecken...
kyllera kan man ha på fler ställen än benen. jag brukade ha det på min häst rygg när han var stel eller lite trött. lera+ tidningspapper= mjuk och fin muskel...
sämskinn är bäst för den sista finishen...
stålborste bra på riktigt skitiga hovar...
tugga på gummibanden så töjer de sig mer och håller längre.
diskmedel på strass pannbanden= strålande resultat
och min favvis... lär era hästar kissa i spann när de kommer in från hagen. sparar ryggen och strö...
 
Sv: Hästskötar tips? :D

det med höet har jag inte provat men det är nog ganska vanligt att man tar en sån där blå tunna och sågar av till en jättespann och ställer i hagen med vatten i. Ibland när det har varit storm har det ju hänt att de blåser omkull, även med vatten i och då har vi lagt ner en stor sten i botten för att slippa springa och fylla på stup i kvarten. Obs: gör rent stenen lite innan om du inte vill att de ska dricka grus, vilket de ju iofs gör i naturen ändå, men jag tycker det ser trevligare ut med rent vatten.:p
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag vet inte om jag är ovanligt trög idag, men vad är babyoljan till för? blir det lenare eller har det någon praktisk nytta eller vad man ska säg. Det är säkert jättebra, men jag visste bara inte vad det är bra för:angel:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Jag vet inte om jag är ovanligt trög idag, men vad är babyoljan till för? blir det lenare eller har det någon praktisk nytta eller vad man ska säg. Det är säkert jättebra, men jag visste bara inte vad det är bra för:angel:

det glänser, hästen ser finare ut på show/tävling :)
 
Sv: Hästskötar tips? :D

det gammla hederliga potatis mjölet är ju inte heller fy skam.
gnugga det på vita tecken och det blir vitt =) Väldigt vitt
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Kan man bleka en smutsgulgrå ponny med det :angel: Det heter att han är musblack, men jag undrar jag..

Någon som sitter inne med lite tips på hur man kan få en fluffig islandsman fin? Just nu är den stripig och tråkig, pälsglans hjälper inte.. Dessutom vet jag inte vad som är man och lugg :p

Och ett litet tips: när hästen fäller vinterpälsen, ha inte pälsglans i hans päls.. Då får man päls överallt! Men pälsglans har varit effektivt när pälsen är lång och trasslig och gör ont när man klappar. Det har gått åt en del glans i vinter :p
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Använd en fuktig svamp mot ryktborsten när ni gör sista finpustningen. Tar man svampen direkt mot hästen blir det lätt vattenmärken men om man drar ryktborsten mot svampen slipper man det och får bort det sista dammet!:idea:
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Grejen var att man skulle skriva tipsen i tråden...

jo men häskötare är ett ganska brett....allt från daglig sköttsel till träning tävling uppvisning......tänkte om det var ngn som ville fråga ngt mer specefikt! fast det kanske man inte får??
 
Sv: Hästskötar tips? :D

Behövs ingen fråga.
Bara att skriva dina bästa tips. Kan säkert gälla allt från att rida med öronmuffar för att slippa höra tränaren:p:D till hur man får tränset extra snyggt.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

vi brukar ta en kanna och skvätta ut vatten i stallgången, funkar lika bra :)

...och vi har en liten tryckspruta (=inte vanlig sprayflaska, utan en där man pumpar upp tryck) som ger en lagom fin dimma.
Det blir så tungsopat om man har på för mycket vatten.
 
Sv: Hästskötar tips? :D

smart att skruva fast:P jag har en tunna i hagen men den blåser bort om vinden är för kraftig:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: valy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp