Hästslagsmål

fejko

Trådstartare
Händer det aldrig att hästarna föröker preja varandra och slåss inne på banan? Eller vågar de inte när jockeyn sitter på?
 
Sv: Hästslagsmål

Varför tänker du att de skulle vilja slåss i galoppsporten när det nästintill aldrig sker i "vanlig" ridning???

Angående att preja varandra så är det jockeyns uppgift att se till att de håller sitt spår, men jo visst händer det att hästarna bryter ut vilket kan orsaka väldigt otrevliga konsekvenser, men tror knappast det är med målet att preja hästen bredvid de bryter ut. Ser du någonsin hästar som galopperar i en flock i hagen att med rått mod preja ner hästen bredvid?
 
Sv: Hästslagsmål

Ser du någonsin hästar som galopperar i en flock i hagen att med rått mod preja ner hästen bredvid?

Ja, senast idag :) Jag har ett bitchigt sto och ett snällt sto. Det snälla stoet är egentligen snabbare men nu har det bitchiga stoet kommit på att hon kan blockera vägen och vända rumpan till så vågar det snälla stoet inte springa om.

Vid vanlig ridning ligger man ju sällan så nära och man brukar ju undvika helt att ligga snett bakom just för att man inte ska bli sparkad.
 
Sv: Hästslagsmål

Men där sitter ju fortfarande en jockey, alltså ryttare på hästen så nej, de gör inte som de själv vill ;). Visst kan man se hästar som slickar öronen tillbaka när andra hästar närmar sig och finns också historier om hästar som biter efter andra hästar på upploppet, men precis som en hopphäst är tränad till att hoppa över hindret är galopphästarna tränade till att springa "rakt fram" och såklart lyssna på den som sitter på ryggen (mer eller mindre beroende på individ dock ;) )
Dessutom hålls det i lopp iaf ett bra tempo och få hästar klarar av att bocka/slå i det tempot. I träning i lägre tempo ska man ju vara uppmärksam precis som i vanlig ridning dock.
 
Sv: Hästslagsmål

Kom på en sak till: På en hopphäst brukar man ju dessutom sätta en röd rosett i svansen för att varna andra för att komma för nära.

Men jag förstår vad du menar med att tempot gör det svårare att sparkas.
 
Sv: Hästslagsmål

bra idé!

röd rosett = kom inte nära = jag vinner!

skämt åsido. Ponnygaloppörer som är otränade bryter ibland ut i kurvorna för att de inte orkar hålla sitt spår. Men annars gäller som i annan ridning; ryttaren styr.

Vet en liten ponny som kunde hindra stallkompisar som var lägre i rang genom att lägga öronen bakåt om de kom för nära ;) men tror att det är ovanligt att det fungerar.

Annars är väl största skillnaden mellan galopp och annan ridsport (förutom farten då) att det där handlar om proffs som sköts och hanteras av proffs.
 
Sv: Hästslagsmål

Är nog ett större problem med hästar som skrämmer sig själva.. ;) Har stött på några hästar som bara väääägrar ha nosen först, oavsett vad.. dom kan plocka huuur många längder som helst och man tror att nu vinner den öööööverlägset.. meeen så fort nosen kommer först så bromsar dom jäklarna:banghead::banghead:
 
Sv: Hästslagsmål

Mmm...
Finns ett gammalt klassiskt svart/vitt foto taget på två galopphästar på upploppet där man ser hur den ena hästen dödsförbannad biter efter den andra. Men tror det är det enda tillfället som jag kan säga att en häst säkert gett sig på en annan vid ett löp...

Finns lite klipp på youtube med men minnsinte hlt klart. Men tror att det i de fallen inte handlade om galopphästarna i sig utan några "banvakter" vars hästar gett sig på galopphästarna...

Ofta har det väl inte varit så att någon häst gett sig på någon annan. Utan mer att en häst blivit skrämd av en annan häst som plötsligt kommit upp i sidan som på Täby härom året...
 
Sv: Hästslagsmål

Visst finns det hästar, framförallt hingstar, som hinner tänka på annat än att springa i lopp. Men det sitter ju en ryttare på dem som ska se till att de håller tankarna på jobbet..:arghh:

Om jag inte missminner mig hade Brita Strokirk en hingst som hette Majano som gärna tog sig en bit ur konkurrenterna om han fick chansen.
 
Sv: Hästslagsmål

Tror att det här är den bilden som Bowman menar
P50-1531.JPG
, en klassisk bild.

Snubblade över den här också!häst biter häst.
http://www.liveleak.com/view?i=e29_1195935097
 
Sv: Hästslagsmål

Du har helt rätt Camilla! :)
Kan inte komma på var jag såg den senast. Men den dyker upp då och då...
 

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: BornAgain
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 576
Senast: Habina
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
711
Senast: Emmi
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 051
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp