Hästtransport

Puttar upp tråden igen.

Har inte köpt ett släp än och funderar fortfarande. Har specificerat mina önskemål mer och mindre.
Sambon får dra 1900kg på sitt BE och jag vill kunna lasta 2 islandshästar så 800kg måste lastvikten vara på.
Fronturlastningen har jag tänkt om kring och det är inte längre nödvändigt.

Nya kriterierna (utan inbördes ordning):
-Baklämm som är lätt att stänga, får ej vara tung.
-Easylock bommar.
-Panikbommar som man kommer åt utifrån släpet.
-Stabilt att dra och bekvämt för hästen.
-Sadelkammare.
-Helst alugolv
-Öppningsbara fönster eller liknande.
-Boogie
-BRA KVALITET. Inget strulsläp ala värmlandsvagnen vi har idag.

Prislapp, max 40.000:-

En bekant tipsade mig om Thule.
Eftersom Thule har patent på Easylockbommar så är det väl där du främst ska leta.

Jag har en Thule Excellent, funderade i många år fram och tillbaka över släpbyte, beställde ett nytt CL, ångrade mig, kollade på Fautras, kollade på Thule... sen dök den här Thulen upp på annons och jag slog till.
Den är stabil, tyst (inne i släpet), fjädrar bra, rymlig (mitt halvblod ser liten ut i släpet), skitbra med stor sadelkammare. Nackdelen är ju plyfagolvet, samtidigt som det är relativt enkelt att kolla ett plyfagolv själv.
Egentligen var jag ute efter en Thule Diamant, tyckte det var mer lagom släp för mig, även en Royal hade varit intressant.
Men den stora anledningen till att det blev Thule (hade Kylinge innan) är alla säkerhetsdetaljer, det känns säkert helt enkelt.
 
Eftersom Thule har patent på Easylockbommar så är det väl där du främst ska leta.

Jag har en Thule Excellent, funderade i många år fram och tillbaka över släpbyte, beställde ett nytt CL, ångrade mig, kollade på Fautras, kollade på Thule... sen dök den här Thulen upp på annons och jag slog till.
Den är stabil, tyst (inne i släpet), fjädrar bra, rymlig (mitt halvblod ser liten ut i släpet), skitbra med stor sadelkammare. Nackdelen är ju plyfagolvet, samtidigt som det är relativt enkelt att kolla ett plyfagolv själv.
Egentligen var jag ute efter en Thule Diamant, tyckte det var mer lagom släp för mig, även en Royal hade varit intressant.
Men den stora anledningen till att det blev Thule (hade Kylinge innan) är alla säkerhetsdetaljer, det känns säkert helt enkelt.

Tack för ditt svar. Jag visste inte att Thule hade patent på easy-lock.
Thule diamant har en bekant precis köpt som hon lovordat. Hon hade tidigare ett cl men var inte nöjd alls.

Jag kanske får tulla på alu-golvet. Plyfa kan man ju tydligt se om det är dåligt och byta själv.
 
Personligen kommer jag nog aldrig vilja ha nåt annat än Fautras igen.
Tycker att både Boj och Star Trailer/ Thule är bra släp men step-up och stora framdörrar kommer jag aldrig vilja klara mig utan nu när jag har haft två släp som haft det. Speciellt att slippa böja sig ner och bråka med en ramp är guld.
 
Värmlandsvagnen vi har nu håller på att kasta in handduken och det börjar bli dags att se sig om efter något nytt.
Ni kanske kan hjälpa mig genom att komma med tips på bra transporter och vilka jag ska akta mig för. Helst vill jag ha en begagnad för att minska kostnaden.

Krav: plats för 2 islandshästar. Fronturlastning. Boogie. Inte en enda plyfaskiva för de bara ruttnar.

Fautras Provan de har dörrar bak och stor framdörr att lasta ut igenom. Dörrar har säker stängning. Fönster som är öppningsbara har vi, Säkerhetsbommar, golvet har livstidsgaranti. Vår är som ny fast den är 10 år. Det är en väldigt bra transport att dra och för hästarna att kliva i och att åka i. Bra ljustering för ventilation o bakdörrarna. Det är bra ventilation i transporten. Finns på annons beg.
Och det är underbart att slippa ramp som ska lyftas upp o ner.
Det vi har gjort på 10 år= smörjt stödhjul, bytt glödlampor och ljusterat handbromsen en gång.
 
Någon som har erfarenhet och vet om Böckmann är bra släp?
Jag gillar Böckmann! Men eftersom det känns relativt nya på marknaden jämfört med typ Thule/Boj/VV (christ) så är det svårt att säga något om kvalitén i det långa loppet. Körkomforten för både bilförare och häst är bra!

Det enda som känns B när jag klämt på det är bakbommarna. Jag älskar Thules Easy-lock och har därför köpt min andra Thule idag :love: Går från Safir till en Royal XT.
 
Någon som har erfarenhet och vet om Böckmann är bra släp?

Har haft ett Böckmann. Det jag definitivt kan säga är att det blivit sämre kvalité med åren. Vi klev av ett köp för att glasfiberväggen mellan sadelkammare och hästknä var m e m papperstunn. En häst som lever om slår sönder väggen och fastnar med knäet. Jag vill inte ens tänka på följderna...
 
Någon som har erfarenhet och vet om Böckmann är bra släp?
Jag har ett Böckmann -17. Boggi, aluminiumgolv, sadelkammare, men ingen fronturlastning eller easylock. Plyfa i väggarna. Jättemycket släp för lite drygt 60.000 kr nytt. Då är det deras enklaste modell.
 
Någon som har erfarenhet och vet om Böckmann är bra släp?
Jag har klämt en del på Portax-modellerna och de verkar ordentligt tillverkade i alla fall men det är ju en av deras dyrare varianter. Men har aldrig dragit eller lastat i ett sånt så jag vet inte hur de fungerar "i verkligheten".
 
Personligen kommer jag nog aldrig vilja ha nåt annat än Fautras igen.
Tycker att både Boj och Star Trailer/ Thule är bra släp men step-up och stora framdörrar kommer jag aldrig vilja klara mig utan nu när jag har haft två släp som haft det. Speciellt att slippa böja sig ner och bråka med en ramp är guld.
Jaaaa! De stora dörrarna är helt fantastiska! :love:
Mitt Henra Cayenne har samma system. Kombinerad dörr/ramp bak och fullstora dörrar på båda sidor fram - dvs dubbel fronturlastning och aldrig någonsin behöva slå huvudet i karmen på en pytteliten skötardörr :mad:
 
Thule.
Enkelt men bra kvalitet och anpassat för nordiskt väder. Eftersom du kommer från Värmlandsvagn samt har två mindre hästar tror jag du lär bli ypperligt nöjd utan att behöva kika på dyrare modeller.
 
"Livstidsgaranti" finns i olika sammanhang och får mig alltid att undra vad det innebär - vems livstid? tillverkarens? Ägarens? Hästens? Vagnens? Golvets?
När det gäller Fautras är det släpets de menar. Läser man det finstilta så gäller dock att släpet ska vara servat en gång om året hos en verkstad som är anknuten till dom för att garantin ska gälla och det är det nog inte många som gör om de har äldre släp. Dock har jag aldrig hört om någon som behövt byta en golvskiva i ett Fautrassläp. Ska byta gummimatta i mitt i sommar så då ska jag kolla hur golvet ser ut på mitt tolv år gamla släp.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 385
Senast: ako
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 345
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp