Haflingersnack - nya tråden

Jag har precis blivit med haflinger, åtminstone så tror jag det ;) Korsningsponny med okänd härstamning men tittar man på honom så känns det rätt klockrent.

Jag har en fundering, har ni koll på vad era hästar väger? Min är en grov valack på 148 cm, nån med liknande mått som har vägt sin? Sitter nämligen och kikar efter ny transport och funderar på hur mycket lastvikt jag behöver. Min andra häst är en grov valack (arab - fjording/welsh) på ca 140 cm och han väger runt 420-450 i det hull han har idag. Även om båda är rejäla hästar så är de liksom grova på olika sätt och jag tycker det är svårt att gissa vikten. Körde båda fast olika sträckor i söndags och det var en rejäl skillnad att köra den nya! Mycket tyngre att dra och det kändes i hela bilen när han trampade runt, vilket det inte gjorde lika märkbart med min andra. Kan 600 kg vara en rimlig gissning eller är jag helt ute och cyklar? Har hittat en transport jag är lite sugen på som får lasta 540 kg men nog är han över den vikten?



 
Min ganska rejäla 150 cm ridponny väger ca 480 kg och mitt halvblod på 165 av rejäl modell väger 620 så tror absolut inte din väger mer än 500, han ser ut att vara i samma klass som min ridponny :) @Aleel
 
Min ganska rejäla 150 cm ridponny väger ca 480 kg och mitt halvblod på 165 av rejäl modell väger 620 så tror absolut inte din väger mer än 500, han ser ut att vara i samma klass som min ridponny :) @Aleel

Men jag tror ändå det är mer än så, just för att det kändes sån markant skillnad att dra honom jämfört med min andra ponny. Han vet jag att omusklad och väldigt mager vägde han 390 kg på klinik, därav gissningn 420-450 nu i bra hull med en del muskler. Förbannar mig själv att jag glömde fråga om jag fick väga honom efter veterinärbesiktningen när vi ändå var inne på en klinik.
 
Jag tror inte heller att din väger mer än 500 @Aleel .
Vägde Nirre på klinik innan jag tog bort henne och hon vägde 418kg, 147cm hög.
Såhär såg hon ut då. Lite konstig vinkel, men men.
10447739_10152816485751864_7189061359935344146_n.jpg
 
Jag tror inte heller att din väger mer än 500 @Aleel .
Vägde Nirre på klinik innan jag tog bort henne och hon vägde 418kg, 147cm hög.
Såhär såg hon ut då. Lite konstig vinkel, men men.
10447739_10152816485751864_7189061359935344146_n.jpg

Jag får nog ge mig och ge er rätt ;) Han fick tandläkarbesök idag och veterinären gissade att vikten åtminstone var över 400 kg och gav lugnande därefter. Så över 500 är han nog inte ;) Jag lurar mig på att han ser så mycket grövre ut än min andra men de är så olika i kroppen så han kanske inte är så mycket tyngre ändå. Ska åka och titta på en transport den här veckan som får lasta 760 kg så vi klarar oss även om jag nu skulle räknat fel på några kilon :D ;)
 
@Aleel har du provat viktmåttband? Det brukar ju ge ett hum iallafall :) fast ex. på mitt halvblod får man mäta på "det andra viset" som står på bandet, istället för bara runt bröstkorgen för han är väldigt lång :D
 
@Aleel har du provat viktmåttband? Det brukar ju ge ett hum iallafall :) fast ex. på mitt halvblod får man mäta på "det andra viset" som står på bandet, istället för bara runt bröstkorgen för han är väldigt lång :D

Ska prova det, vet att jag har ett liggande nånstans... Får leta lite :) Det stämmer riktigt bra på min andra, brukar ligga på över 450 när han varit sommarfet och ca 420 när han varit i normalhull. Jämför man det med 390 på våg omusklad och smal så känns det rimligt :)
 
Min lilla plutt börjar se så vuxen ut!
På tisdag har han varit hemma i ett halvår, tiden går så fort! Han har gått från liten fluffig fölis till en ganska tjusig hingst tycker jag allt, tror han kommer bli en riktig snygging faktiskt :love:

Med nytvättad svans idag :) riktigt "änglahår" haha, sjukt gulligt

img_3451_57234cddddf2b377d5d24f85.jpg


Kolla så "bebisig" han var när han kom :p

fc1f30a7-b801-454f-867e-0480660b2fdd_57234d1a2a6b229d408e9510.jpg
 
Kan man visa ett 12-årigt sto på sommarpremiering?
Hon är inte visad tidigare och har inte fölat.
 
Nu är hon anmäld till Norra Ljunga 4 september.
Är det ok framskodd? Med engelsk nosgrimma eller utan? Flätad man?

Roligt :) jag skulle visa utan nosgrimma och med utsläppt man mest för att man ska se hur hästen ser ut "på riktigt", skor får du nog ha både med eller utan, vad nu hästen är van att ha.
 
Väntar tillökning i hästskaran!
Ett danskt tyroler-haflinger sto på 6 år som verkar vara världens trevligaste :love:
Har aldrig träffat någon haflinger "på riktigt" och blev förvånad över hur lätt och smidig hon var i kroppen. Goda rörelser med mycket energi trots att hon precis är inriden. Genomsnäll och trygg i sig själv.
Hur brukar hoppförmågan vara? Denna är inte inhoppad så det ska bli roligt att se om hon tycker det är kul!

Så bomba mig gärna med fina bilder på era Haflinger! :d:bump:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
312
Senast: Sharpless
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: tanten
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 385
Senast: Nevermind
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp