Bukefalos 28 år!

Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Jaha.. Men det är rätt så förståeligt:crazy:
Fast lite synd att de inte får ha sina fina stämplar längre..
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

NYHET!

Brännmärkning förbjuds nu även i Danmark!!

Från och med 1 mars 2010 är det förbjudet att brännmärka hästar i Danmark. Har precis fått infon från STHs systerförening Dansk Tyroler-Haflingeravel som har sina kåringar den 27 och 28 mars och som "tvingats" avlysa den årliga brännmärkningen av de danska tyroler-haflinger!

Personligen är jag lite kluven.......

Har sett skador och "aj, aj ont" med infektioner efteråt.:cry: Däremot själva processen, brännmärkningen har jag inte upplevt som annat än en läskig situation för hästarna men efteråt så glömde dom det, förutom hos några som fått jobbiga ärr, där det verkligen var fysiskt jobbigt.
Sen vet jag inte hur mycket det berör hästen i det långa loppet, annat än för stunden och naturligtvis om de mår dåligt under en period intill allt har läkt och blivit ett ärr. Jag tror inte att hästen får "psykiska men" men, vem vet egentligen......
Kan tycka att det är lite synd med den fina "stämpeln" och undrar om vi överdriver vår önskan om att beskydda.........

Nåja, så är det och det är som Persikan skriver....... Rätt så förståligt... trots allt!:)
Ingen vill väl utifrån bristande kunskaper medvetet skada våra älskade vänner... eller hur......... så det känns bra att Danmark numera också har samma regler som Sverige och snart har säkert hela Europa det också!
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Personligen är jag lite kluven.......

Har sett skador och "aj, aj ont" med infektioner efteråt.:cry: Däremot själva processen, brännmärkningen har jag inte upplevt som annat än en läskig situation för hästarna men efteråt så glömde dom det, förutom hos några som fått jobbiga ärr, där det verkligen var fysiskt jobbigt.
Sen vet jag inte hur mycket det berör hästen i det långa loppet, annat än för stunden och naturligtvis om de mår dåligt under en period intill allt har läkt och blivit ett ärr. Jag tror inte att hästen får "psykiska men" men, vem vet egentligen......
Kan tycka att det är lite synd med den fina "stämpeln" och undrar om vi överdriver vår önskan om att beskydda.........

Nåja, så är det och det är som Persikan skriver....... Rätt så förståligt... trots allt!:)
Ingen vill väl utifrån bristande kunskaper medvetet skada våra älskade vänner... eller hur......... så det känns bra att Danmark numera också har samma regler som Sverige och snart har säkert hela Europa det också!

Jag tycker att det var bra att Danmark förbjöd det. Visst, symbolen är jättefin, MEN det passar sig kanske inte på en hästkropp alla gånger.
Näe, som sagt hästarna borde förskonas dels lidandet men inte minst att ha på sig en stämpel för resten av livet. Djur ska ha så lite märkningar som möjligt!
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Finns det någon annan ras i Sverige där man är så rumpfixerad som i Haflinger??:D

Ett bra kors är viktigt för vilken ras som helst, ja hela "bakpartiet" är viktigt. :) För övrigt anser jag att man inom haflingeraveln (oavsett land) varit extremt "halsfixerad" och knappt brytt sig om hur hästarnas bakdel ser ut alls. :(

Tyrolarna har fått ta en del slängar vad gäller "spetsiga rumpor".... men vad sägs om dessa två snyggingars "motor".........:D I mina ögon ser det ut som vi åter får se lite rundare "röv" i tyroleraveln i framtiden.:bow:

Förlåt Snefnugg, men jag ser inte alls hur korsen (eller för den delen "bakpartiet") ser ut på de där två hingstarna, så jag kan inte yttra mig om deras "motor". Kortet är ju taget snett framifrån ... Vilket i och för sig kan ha sina poänger, men om man vill studera korset blir det svårt ur den vinkeln! :)
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Ett bra kors är viktigt för vilken ras som helst, ja hela "bakpartiet" är viktigt. :) För övrigt anser jag att man inom haflingeraveln (oavsett land) varit extremt "halsfixerad" och knappt brytt sig om hur hästarnas bakdel ser ut alls. :(



Förlåt Snefnugg, men jag ser inte alls hur korsen (eller för den delen "bakpartiet") ser ut på de där två hingstarna, så jag kan inte yttra mig om deras "motor". Kortet är ju taget snett framifrån ... Vilket i och för sig kan ha sina poänger, men om man vill studera korset blir det svårt ur den vinkeln! :)

Ursäkta............ jag borde kanske säga att min bedömning inte är någon "dommarutalande" utan endast min omedelbara uppfattning och rent lekmannamässig utifrån ett foto......Beklagar om någon missförstod mitt uttalande angående "haflingerrumpor/kors".:(
Jag gillar i alla fall vad jag ser och smaken är ju som baken........ speciellt den vackra klyftan i haflingerbaken.............:D
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

På tal om klyftan!! Så ska du få se på stans hjärt-skjärt!!:eek:
Nanghial har en GALEN klyfta, det går ner flera cm:o
Visar bild på det någon gång i framtiden:grin:
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

På tal om klyftan!! Så ska du få se på stans hjärt-skjärt!!:eek:
Nanghial har en GALEN klyfta, det går ner flera cm:o
Visar bild på det någon gång i framtiden:grin:

Ja men visst är det härligt med en sån riktig haflingerrumpa :love: Wille och hans mamma har riktiga hjärtformade rumpor :rofl:
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

På tal om klyftan!! Så ska du få se på stans hjärt-skjärt!!:eek:
Nanghial har en GALEN klyfta, det går ner flera cm:o
Visar bild på det någon gång i framtiden:grin:

Hjärt-stjärt, underbat ord....... me like!!:love:
Kan tänka mig att han har en sådan gosig rumpa han ser sån ut!!
Ser framemot ett "hjärt-stjärt" foto på lillkillen!:D
Alla hos oss har det också, mer eller mindre även hingstarna!
Jag tänker bevara det i vår framtida avel i alla fall:d Där med inte sagt att den behöver vara stor som en ladugårdsport...:p men en liten välutvecklad "hjärt-stjärt motor" bak att skjuta fart med och fram en gudomlig vit fladdrande man, det kommer att få alla att sucka och vilja ha haflinger......... eller hur!:D
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

:rofl: Ellerhur;)


Men Poison-heart har ju en fråga till alla här som handlar om AVEL!
Vart riksen ska vara i år?? Nån? som vet?
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

:rofl: Ellerhur;)


Men Poison-heart har ju en fråga till alla här som handlar om AVEL!
Vart riksen ska vara i år?? Nån? som vet?

Det är klart att det är nån som vet. Det är det alltid. Men det är inte alltid som den som vet vill dela med sig :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden del V!!!

Tar ett ämne från Gnäggavdelningen som är mer avel än det mesta:

Snefnugg har räddat en liten haflingerdam från korsningsstämpeln. OK med litet hjälp av Dailan -
men nu har Snefnugg avancerat till
REGISTRATOR UTAN GRÄNSER:bow:
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Mycket underligt hur hon kunde hamna under korsning! Vem har vart i farten och fifflat kan man undra då.
För såvitt jag vet har alla renrasiga haflinger rätt till att reggas som haflinger. Om man så önskar! Vad gör annars avelsföreningar för nytta :D
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Det är klart att det är nån som vet. Det är det alltid. Men det är inte alltid som den som vet vill dela med sig :idea:

Haha, nä det är sant :D
Men då säger vi såhär då: Den som vet vart riks ska hållas kan vara snäll o dela med sig om den infon så jag kan stilla min nyfikenhet :D
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Det är inte redigt klart än( Därför är det ingen som har lämnat ut något än), men det lutar åt Norrköpings trakterna.
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Tar ett ämne från Gnäggavdelningen som är mer avel än det mesta:

Snefnugg har räddat en liten haflingerdam från korsningsstämpeln. OK med litet hjälp av Dailan -
men nu har Snefnugg avancerat till
REGISTRATOR UTAN GRÄNSER:bow:

:bow:Tack för den mycket förnäma utnämningen!:bow:
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

*kl*

Jag är ju helt nybörjare här på haflinger aveln. Men jag undrar var har man mest koll på var alla premieringar och visningar hålls. Ellr hur får man reda på vart alla haflinger visas i sommar. Har ju planerat att åka och visa min lille prins i sommar. vet bara inte var, när hur. :)
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

*kl*

Jag är ju helt nybörjare här på haflinger aveln. Men jag undrar var har man mest koll på var alla premieringar och visningar hålls. Ellr hur får man reda på vart alla haflinger visas i sommar. Har ju planerat att åka och visa min lille prins i sommar. vet bara inte var, när hur. :)

Den enda haflingerutställningen är ju Haflingerriks som hålls i juli (?). Sen finns det ju dom lokala premieringsställena som arrangeras av Hushållningssällskapet :)
 
Sv: Haflingertråden del V!!!

Den enda haflingerutställningen är ju Haflingerriks som hålls i juli (?). Sen finns det ju dom lokala premieringsställena som arrangeras av Hushållningssällskapet :)

Den enda....... Nja.......Utöver detta som du nämner arrangeras av STH en premiering/avelsvärdering med efterföljande stamboksföring i Tyrolerstamboken, den som förs av Nord Tyrol. Det sker på Huseby Bruk utanför Växjö den 26 mars med internationella domare på plats och berör renavlade haflinger med tyrolerstam vilka finns med både raskod 32 och 47!;).
En utställning(Riks om man så vill) kombinerat med ridträff är inplanerat lite senare i år, av samma arrangörer!:D
Det gäller att hålla sig ordentligt uppdaterad inom haflingerrrasen.....:D

Trevlig helg!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 784
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
972
Senast: lil-sis
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
4 411
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 902
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp