Bukefalos 28 år!

Ta studenten

AI62

Trådstartare
En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det verkligen kosta 20 000 bagis? Måste det vara extra allt på? Dom som inte har råd med så mycket och vad är det som kostar så mycket? Studentflaket kostar väl en del men man är ju många som delar på det. Är det inte roligare och billigare med häst o skrinda? Hur mycket pengar la ni ner på studenten?
 
Tror jag kanske la:
700kr på klänning
1000kr på studentmössa och annat bös som företaget lurade på en
Flaket samlade vi ihop pengar till, så 0:- av 10k
500kr studentfest

Mottagningen hade jag tillsammans med kusinen, osäker på vad mina föräldrar la på mat. Känns ändå som en ganska okej summa.
 
Tror jag kanske la:
700kr på klänning
1000kr på studentmössa och annat bös som företaget lurade på en
Flaket samlade vi ihop pengar till, så 0:- av 10k
500kr studentfest

Mottagningen hade jag tillsammans med kusinen, osäker på vad mina föräldrar la på mat. Känns ändå som en ganska okej summa.
Låter väldigt överkomligt
 
Nu var det längesedan jag tog studenten men jag köpte väl nya kläder, en studentmössa och bjöd de närmaste på smörgåstårta och fika hemma 😊
Åkte inget flak eller sådant utan firade bara på skolan.

Det är ett tag tills sonen tar studenten så vi får se hur det blir!
 
Jag tog studenten 2006 och la inte mycket pengar alls. Ångrar att jag köpte en mössa, det kunde kvittat. Jag pluggade ju ändå sju år till efter gymnasiet liksom. Klänningen jag hade på själva studenten köpte jag på rea för typ 150 spänn. Färgade den grön efteråt och använde till vardags.
Klänningen till balen gav jag ca 800 för, använde den vid två tillfällen.
 
Jag köpte en klänning för någon hundralapp, tänker att mor och far nog betalade mössan på ett par hundra och that's it. Vi gick visserligen ut och åt pizza efteråt men det kostade ju som vilken annan pizza som helst.
Vi åkte flak men det var skolans egna vagnar med skolans egna hästar så det kostade ingenting. Hur i hela fridens namn kommer man upp i tjugo papp?!?
 
Jag visste inte ens att studentbjudningar med släkt och vänner och presenter var en grej när jag tog studenten. Varesig mina föräldrar eller deras föräldrar eller deras… hade gått ut gymnasiet. Så tja, en mössa köpte jag väl för kanske 500? och så var det krogen på kvällen, det var väl 500 till. Gick naturbruksgymnasie så vi hade vagn och traktor kirrat.

Lånade balklänning av en kompis.
 
Jag tog studenten 2006 och la inte mycket pengar alls. Ångrar att jag köpte en mössa, det kunde kvittat. Jag pluggade ju ändå sju år till efter gymnasiet liksom. Klänningen jag hade på själva studenten köpte jag på rea för typ 150 spänn. Färgade den grön efteråt och använde till vardags.
Klänningen till balen gav jag ca 800 för, använde den vid två tillfällen.
Det där med kläder just enbart för studenten verkar lite slös aktigt (hm skandalen) då man kanske inte kommer att använda dom igen. Men är vissa kläder så viktiga just för studenten?
 
Jag köpte en klänning för någon hundralapp, tänker att mor och far nog betalade mössan på ett par hundra och that's it. Vi gick visserligen ut och åt pizza efteråt men det kostade ju som vilken annan pizza som helst.
Vi åkte flak men det var skolans egna vagnar med skolans egna hästar så det kostade ingenting. Hur i hela fridens namn kommer man upp i tjugo papp?!?
Vet inte? Men en stor lastbil är väl inte så billig i timmen. Tillstånd tror jag man måste ha o det kostar väl liksom special försäkring. Normalt får man ju inte köra folk på lastbilsflak
 
Det där med kläder just enbart för studenten verkar lite slös aktigt (hm skandalen) då man kanske inte kommer att använda dom igen. Men är vissa kläder så viktiga just för studenten?
För mig var det vit klänning. Jag bär aldrig vitt annars så den blev inköpt specifikt för ändanmålet, men jag vet inte om det är särskilt viktigt?
 
Vet inte? Men en stor lastbil är väl inte så billig i timmen. Tillstånd tror jag man måste ha o det kostar väl liksom special försäkring. Normalt får man ju inte köra folk på lastbilsflak
Ingen aning. Hemma i stan kör de fortfarande folk på traktorflak och det verkar inte krävas något särskilt, inte är det så dyrt per timme heller. :)
 
Jag visste inte ens att studentbjudningar med släkt och vänner och presenter var en grej när jag tog studenten. Varesig mina föräldrar eller deras föräldrar eller deras… hade gått ut gymnasiet. Så tja, en mössa köpte jag väl för kanske 500? och så var det krogen på kvällen, det var väl 500 till. Gick naturbruksgymnasie så vi hade vagn och traktor kirrat.

Lånade balklänning av en kompis.
Kanske är skillnad beroende på vilket gymnasium eller linje man går
 
Jag höll på att trilla ur bilen när jag skulle hämta äldsta dottern då hon slutade 9an. Jag hade ingen aning om att de börjat med "utspring" med blommor och sånt redan från högstadiet. Och klädd i skitiga hästkläder kände jag ju inte direkt för att gå in bland de övriga på skolgården. (Dottern hade med flit låtit bli att tala om det för mig, för hon ville inte bli uppvaktad så)
Barn nr 2 och 3 fick i alla fall åka ponny och vagn hem från skolan (8 km)...
1716049572518.png


Jag instämmer i övrigt med att det är galet hur mycket det kostar att sluta gymnasiet numera! Min äldsta tog studenten mitt i pandemin så där var det ju lugnt. Näst äldstas klass åkte flak, som de skramlat pengar till. Och gick poå studentbal och sånt.
Trean tar studenten i år och vill inte ha nån uppståndelse. Jag är mest imponerad över att han ens skaffat sig en kostym - som förmodligen bara kommer användas detta enda tillfälle. (Skogsmulle på naturbruksgymnasiet)
 
Jag höll på att trilla ur bilen när jag skulle hämta äldsta dottern då hon slutade 9an. Jag hade ingen aning om att de börjat med "utspring" med blommor och sånt redan från högstadiet. Och klädd i skitiga hästkläder kände jag ju inte direkt för att gå in bland de övriga på skolgården. (Dottern hade med flit låtit bli att tala om det för mig, för hon ville inte bli uppvaktad så)
Barn nr 2 och 3 fick i alla fall åka ponny och vagn hem från skolan (8 km)...
Visa bifogad fil 145636

Jag instämmer i övrigt med att det är galet hur mycket det kostar att sluta gymnasiet numera! Min äldsta tog studenten mitt i pandemin så där var det ju lugnt. Näst äldstas klass åkte flak, som de skramlat pengar till. Och gick poå studentbal och sånt.
Trean tar studenten i år och vill inte ha nån uppståndelse. Jag är mest imponerad över att han ens skaffat sig en kostym - som förmodligen bara kommer användas detta enda tillfälle. (Skogsmulle på naturbruksgymnasiet)
Ser verkligen trevligt ut med hästarna. Har du penslat på hovfett? Blänker så :love:
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 904
Senast: Sel
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 849
Senast: ptr
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 058
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp