Bukefalos 28 år!

Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

*kl*

Är så glad och lättad nu så då måste man få uppdatera!!

Idag var veterinären ute och gjorde nya böjprov och kollade på muggen.

Han är nu helt fin i alla benen och kan börjas skos som vanligt igen, jämn och fin i steget och travade tom när jag sprang med han ;) (Vilket är bra för att vara världens passråtta :p)
Muggen verkar även vara borta :)

Ang kliet han lidit av så tycker vet att det ser ut som lättare sommareksem, dock kan han inte säga säkert utan att göra en odling, men så länge han har täcket på sig i hagen så går det ju bra.

Är bara såååå lättad!!
Han har ju haft problem med den sabla kotan sen jag köpte han, sen hälta, ont i hasen, allt detta pga de sneda bakvinklarna!
Äntligen kan man slippe oroa sig och bara ha kul :D

Har även anmält oss till tävlingen om 2 veckor, blir spännande att se :) Är han lika lätt och fin då som han är nu så kommer det gå kanoners, men bara vi tar oss runt så blir det bra ;)
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vilka läckra ridstövlar du hade! vart har du hittat dem?:D och fin häst för den delen också :o
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

haha det där är mina 6 år gamla stövlar från en hööks :D

Och ja visst är min lilla brune fin;)
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Idag har vi hälsat på Rodi som varit i träning sedan 20 juli.

Rodi kysser stigbygeln
Rodikyss68.jpg


Rodi travar på banan
Roditrav68.jpg


Rodi töltar på vägen
Rodivg68.jpg


Rodi väntar på att få gå hem
Rodihuvud68.jpg


Jag är så stolt och glad över honom. :love:
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

fin bild:) måste fråga.
vad ska du göra med hästarna under tiden du är gravid och första tiden efter att bebisen fötts?
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Ja eftersom Dagfari inte är så pålitlig att sitta på när man är gravid så är han nu släppt på lösdrift med stora ytor att röra sig på där går han tills jag känner mig redo att rida igen.
Men målet är att så snabbt som möjligt komma tillbaka till ridningen, har en fruktansvärd ridabstinens bara nu :D

Däremot är jag nu regelbundet ute och promenerar med honom, både för hans men nog mest för min skull.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

KL

Idag red jag Lúkas till skogen. Travade över massa rötter (hej vilken trav :D), galopperade här och var (fick samma känsla som när jag var 12 år och galopperade överallt!). Log med hela ansiktet tror jag. :D
Klättrade en hel del. Han var laddad till tusen och tog en av fattningarna riktigt bra. Jättenöjd!

210iq14.jpg

Lúkas och jag på väg hemåt. (Dock inte från idag)
:D
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Oj! Kände knappt igen honom! Va fin han är Elin, ser så harmonisk och lycklig ut. Kommer nog att bli ridhästen du drömt om.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hovslagaren var här och skodde idag. Han tyckte jag hade slitit så mycket på Kjarnis skor:angel: Imorgon börjar vårat nya liv och vi inleder det med tömkörning i skogen!

Såhär ser en vanlig Kjarnimule ut.
22651934.jpg


Såhär ser en avslappnad Kjarnimule ut:D
22651933.jpg
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Kom på en sak ang. box till shettis. Jag var i ett stall en gång där de hade en shettis i en storhästbox, men de hade gjort som ett litet fönster/öppning i boxväggen så att shettisen kunde kika ut där. Var inget galler för, men det kanske man kan sätta dit om de vill hoppa ut.
Nu har jag absolut noll erfarenhet av shettisar och jag vet inte hur bra det är att göra så säkerhetsmässigt, men kom att tänka på det när du sa att du skulle vilja ha lägre boxdörr.

Härligt med eget stall:laugh:!

tack för tipset, kan man ju fundera på, får se om jag vill såga sönder dörren bara...men man kan kanske ta bort en planka eller nåt hm.....tur e iaf han han verkar stå där rätt lungt efrersom han e van att stå inne varje natt på vintern i sitt förra hem.

men jag tror han vill över med frambenen för att han just inte ser ibland om det kommer in någon ny häst i stallet osv.

ja de e de verkligen:love:
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

nej vad roligt är han "inriden" nu då? var han helt "otränad" när ni skickade iväg honom eller hade han haft sadel och träns på sej o blivit hängd på?

så spännande det är att se:)
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

men jag tror han vill över med frambenen för att han just inte ser ibland om det kommer in någon ny häst i stallet osv.

ja de e de verkligen:love:

Så kan det vara. Det problemet har jag stött på med flera hästar i ett av stallen där jag jobbade. Då satte ägaren upp en planka ovanför boxdörren på en sådan höjd att hästen inte kunde komma ut över boxdörren, men ändå titta ut.

Kan du testa en sådan lösning i ditt stall. Alltså ta bort den översta biten av boxdörren så att han kan titta ut utan problem men sätta upp ett hinder ovanför så att han inte kan hoppa ut?
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Det beror på vad man menar med inriden. Han förstår när han ska starta, springa, stanna och svänga. Han hade haft sadel och träns på sig och jag hade suttit på honom i boxen.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Det gick inge bra igår när barnen skulle rida, dom red en stund var och sedan ville båda gå hem,så hästen gick hela vägen hem tom utan ryttare:crazy:
Var imponerad över att båda barnen orkade gå hela den långa vägen hem....

Kaela har löshoppat idag, gick jättebra nästan hela vägen, på slutet började hon vägra..så hon fick avsluta jättelågt åt båda hållen.
Hon ramlade nästan så jag hoppas inte hon sträckte sig...:(

Ngt annat hemskt som måste bli bättre är hennes exem, som blivit så jättemkt värre på sistone.
Hon har kliat sönder hela ansiktet totalt, trots huva och täcke dygnet runt.
Hon har bara i öronen och ansiktet och bakom öronen, ej vid mankammen eller svansen.
Jag smörjer henne just nu med idomin,innan har jag hållt på med helosan.
Men det blir inte bättre snarare värre.
Kan veterinen hjälpa?

Dåliga bilder på hur illa det är just nu....
Mulen
22659054.jpg

kinden
22659057.jpg

22659059.jpg

Såhär ser det ut runt ögonen
22659060.jpg

22659061.jpg


Sådär ser hela ansiktet ut.
Det hjälper inte att ha henne inne för då kliar hon upp såren ännu mer.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Usch va tråkigt att eksemen är värre.
Jag har hört att det kan bli värre då de får föl, eller att det kan bryta ut när de får föl, om de inte haft eksem innan. Någon mer som hört det? Kan det ha något med hormoner att göra? För visst var det så att hon hade fått föl i år? Sen tror jag det är ett eksemår i år för min kille har kliat sig mer än han gjort på 2 år (så länge jag haft honom) samt att en kompis som också har eksemhäst tycker också att det varit värre i år.

Smörj inte med helosan, det bildas bara som ett lock då (tycker jag) och det andas inte. Visst är det mjukgörande, men jag tycker inte det fungerar bra på sår.
Kan däremot verkligen rekomendera VEGEBOM. Man ser skillnad redan på en dag!! Såren läker helt på bara några få dagar. (Sedan kan ju nya sår komma men man får smörja varje dag.)

Hoppas du hittar något som fungerar så det löser sig.
//Karin
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vart kan man köpa Vegebom??Kan det användas på mulen och runt ögonen?
tack så jättemkt!!:bow::)

Ja hon fick föl i Juni i år, hon har varit i Sverige lite mer än ett år nu.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Angående salvan: Idomin innehåller parfym och andra ämnen som kan ge reaktioner i huden. Nu gäller detta människor, men det kanske är likadant för hästen?
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag köper Vegebom på Östergyllen. Men man ska även kunna beställa det från internet tror jag, på deras hemsida: www.vegebom.se

Jag smörjer med Vegebom i ansiktet, i öronen, runt ögonen, på skapet, ja överallt där han får sår.

Vet hur otroligt jobbigt det känns när de får sår och det känns som om man inget kan göra. Men jag tror det gäller att prova sig fram tills man hittat det man funkar för sin häst.

Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 974
Senast: hundtant
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 425
Senast: Roheryn
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: Elo
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp