Bukefalos 28 år!

Håll oss Uppdaterade - Igen!

Läser också mest och skriver sällan, så det är väl dags att dra sitt strå till stacken...Tränar på med min älskade Glanni och har faktiskt tom tävlat "borta" en gång.Det var roligt, han riktigt gick bra faktiskt. Det finns mycket att förbättra, och vi är inga ungdomar någon av oss. Har ridit för Hinni, och nu har vi tom satt upp mål till sommaren, det är faktiskt kul ;)

Saknar också flera som brukar skriva, undrar var ni är?
 
Jag läser mest också men kan väl bidra med lite med :)
Jag och min femåring har planer på att våga oss ut på lite tävlingar som miljöträning i år. Tänkte börja med Fors vägtölt bara för att han ska få se massa hästar och människor på samma gång och se vad han tycker om det och sen är siktet inställt på en V5 i maj.

Ska bli roligt att komma ut och se vad och tycker om det :)
 
Är inte heller så aktiv. Har mest hållit till i dressyrforumet förr om åren, men sen i vintras har jag börja hitta tölt på mina hästar. Började jobba med grundtölt i dec med Silvia och det har gett resultat. Jag känner hela tiden bättre och bättre vad hon gör, och de senaste passen så hittade vi lite riktig tölt med vad jag tror var bra takt.
Senaste veckan har jag även hittat några steg avslappnad grundtölt på den andra hästen, så har gott hopp om att töltsätta henne med. Kanske får leta upp en islandstränare i vår så vi kommer vidare lite snabbare
 
Idag var det roligt att rida, min medryttare på Saela och jag på Styggur. Styggur är snäll och rar, men feg, utan sällskap blir han en stenstod så fort något är lite mysko. Häromdagen var det katten som ställde till det, hon var på bushumör och for runt. Läskigt tyckte hästen, bäst att stå still så hon inte ser mig. Tröttsamma djur tyckte matte.

Idag var det lite lättare när Saela var med, gick rätt fort eftersom ffa Styggur gick som om han hade eld i baken. Misstänker att det var för att jag red honom med min high-vis overall, vilket var första gången. Fasen vad fin han är egentligen, tölt som bara den och lyssnade på framåtdrivande hjälper. Måste försöka få mer tid att rida honom på egen hand så han kommer framåt i sin utblidning, för den är typ 0.
 
Ja, forumet har tappat fart sista halvåret. Saknar flera användare @kvandi @Lillelorden @Hedinn @Gimlan @kryddelydd för att nämna några.

Själv har jag som mål att ha två ridbara hästar i år. Har tre potentiella som allihop är ur form eller bristfälligt utbildade pga tidsbrist och skador.
Började året med att själv få influensa så då blev det inte mycket ridit.

Men under veckan har jag varit ute ett par gånger på Saela, vi jobbar på formen ffa i skritt och lite lydnad. Tösen vill gärna dra iväg på en del ställen. Idag tränade vi på att komma ihåg vad en ryggning är, gick fint på slutet. Hon visade att hon kunde tölta också, går helst i grisepass annars eftersom hennes medryttare inte är så insatt.

Tack för de snälla orden...
Under vintern har jag varit sjuk och därmed inte ridit nästan alls på tre veckor.
Samtidigt har Aldar passat på att dra av sig en framsko, och eftersom jag ändå inte orkat rida så har jag struntat i det (att bara gå i hagen går bra treskodd också).
Om två veckor kommer hovslagaren, så nu väntar jag tills dess.

Karl hålls igång, och vi tränar vidare. Allt förbättras, har fått till nästan det jag söker i traven.
Tror att min dressyrridning hjälper mig att hitta vad jag vill ha i traven, och få lite olika sätt att hitta dit (eftersom jag tränat upp några andra hästar att hitta den typen av trav). När vi väl fått till tekniken, finns det mer luft att jobba fram.
På vintern rider jag mest ute, och nu har jag ökat på "normalvägen" så att Karl får ca 7km språngmarsch.
Vi har också jobbat extra med skolorna i skritt, tölt och delvis i trav (fast i trav är sluta fortfarande svårt) för att förbättra bakbens- och ryggaktivitet.
tycker att vi börjar få till övergångarna från skritt till långsam tölt helt OK, men har fortfarande lite styrkeproblem: kan ha en tölt som jag bedömer som rätt fin, men tappar takten efter en stund (styrkefråga) och jag är inte snabb nog att korrigera.

Men det blir som sagt bättre och bättre.
 
I lördags red jag ett bra dressyrpass på Silvia. Då hon inte är helt igång så har vi inte ridit så mycket på banan och därmed inte så mycket krav heller. I lördags konstaterade jag att öppnorna i trav fortfarande funkar finfint, men slutorna är det värre med. Det hade hon dock svårt för redan innan. Galoppen känns bitvis riktigt bra och balansen är hyfsat på plats även om inte styrkan är det. Kunde fatta förvänd galopp och få henne genom kortsidorna på ridbanan utan att hon bröt eller bytte.
I söndags var det Frenjas tur istället. Då hade marken hårdnat till ganska ordentligt. Hade tänkte rida ut men efter att ha kommit en bit så ångrade jag mig och körde galoppintervallerr på en åker i uppförbacke istället. Det var nyttigt för hon behöver verkligen stärka sin galopp. Hon fattar lätt höger, så jag fick jobba en del på vänsterfattningarna. Men men, där går det med framåt, för några månader sen var det inte ens att tänka på att försöka fatta vänster galopp ute.
Hon börjar dessutom bli ganska snygg, min fåniga ankunge börjar förvandlas till en svan
 
Jag har laddat för att skriva här nu i en vecka, så nu kommer bannemig en uppdatering även om det är "sisådär".

Mamma tränar Prins för fullt, och de var på Örlingurs vintercup i söndags. Jag hade flugit hem för att vara med men lyckades bli sjuk natten innan. Preppad med medicin hängde jag med ändå, men det var inte rätt beslut. Dessutom var klassen 40 minuter sen så de red fram 40 minuter extra, dvs det gick inte SÅ bra. De lyckades inte med högergaloppen (hade anmält sig i fel varv) och så var det det där med inramning och energi (på rätt ställe). Det gick bra ändå, de fick 5,5 för trav och 6,0 för tölt men de är så mycket bättre när jag ser dem hemma!! Jag fotade men glömde lägga över bilderna på min hårddisk..

Jag var helt förstörd efter de extra 40 min så jag satt i bilen under T5, och mamma och Prins kom tillbaka med en blågul rosett och 5,9! :)

Bild på mamma och Prins från i höstas:
14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg



Mammas häst Ástsael har opererats för karpaltunnelsyndrom bf, varav hf var bland de värsta vet sett. Det har gått bra och hon står nu på boxvila/sjukhage.

Flugsael är dräktig och stor! Och det är också Krás som vi var och hälsade på. Krás är en så jäkla go häst! :love:

Det blir alltid så mycket inbokat när jag är hemma på besök. Nästa gång hoppas jag besöka Syrpa som ska föla hos sin "fodervärd" (som ska behålla fölet). Alltså, vissa fodervärdar är man sådär glad över att ha hittat. Syrpas är en sån! :love:

Ooooch... mamma ska förmodligen få två inackorderingar! Jag är så glad för hennes skull, visst är det skönt att ha hästarna hemma på gården men det blir lite ensamt efter ett tag.


Ptja, det kan ju vara sånt som händer över en helg :angel:
 
Red lektion på Laukur igår och både jag och tränaren var jätteglada över utvecklingen :):love: Han börjar få rejäla halsmuskler också så överlinjen blir bättre och bättre! Vi ska fortsätta som vi gjort nu för att befästa och stärka ännu mera i tölten och så ska vi jobba mycket galopp :) Ska bli kul att starta en tävling i maj! Då jäklar ska jag rida normalt och se till att mjukheten finns på uppvärmningen så ska vi nog kunna få rätt fina poäng :)

Maken rider helst Ljómi då han har så muka gångarter jämfört med Laukur stora gångarter :D Jag sköter träningen av Ljómi och han sköter kondisträningen :)
 
Igår var en sån där dag man sitter och smilar när man rider:D Brun börjar hitta lösgjordheten i tölten men ändå hålla bärighet och takt. I slutet på turen kunde jag länga tyglarna och han fortsatte ticka på i sitt tempo. Så nu börjar vi fundera på vårens tävlingar;)
 
Igår var faktiskt en riktigt fin dag, trots att det var kallt. Solen lyset och hästarna var på bra humör. Jag har ju inte så höga ambitioner för tillfället och är jättenöjd med att min Styggur klarar att gå först fler och fler sträckor.
 
Vi har ju haft sjukt mkt otur under Krafturs första år i sverige. Sandkolik, fel sadel, anaplasma, magsår. Troligen kom sig magsåren av att han blev lite risig i magen efter antibiotikan mot anaplasman, slutade äta... Ja, suck.
Men nu är vi på g, och han är sådär härlig så man bara ler när man rider. Förra året fick vi 6,13 som bäst i V1 och vi hoppas såklart på bättre i år.
5 mars går första tävlingen, pålsjö cup. Sen är det Tölt on ice som vi fått wild card till.... Läskigt men kul!
Var på Island en sväng och fick rida ett gäng av Krafturs avkommor, så fina! Vill ta hit alla, haha.

Så här såg vi ut häromdagen, tölten är jobbig i snö men blir fin på barmark!
r3KYgAJ.jpg

XzBrntk.jpg

OWUZkCg.jpg
 
Tvååringen är skitsnygg! Försäljning på gång, med blandade känslor, hon kommer nog kunna bli skitbra. Emellanåt funderar jag på att sälja lillsyrran också för att jag har annat jag vill lägga pengar på, men det tar emot mer än den äldre. :p
 
Tvååringen är skitsnygg! Försäljning på gång, med blandade känslor, hon kommer nog kunna bli skitbra. Emellanåt funderar jag på att sälja lillsyrran också för att jag har annat jag vill lägga pengar på, men det tar emot mer än den äldre. :p

Visst var det ett tag sedan vi fick se bilder på lillan? ... :angel:
 
Hemma är det mest "mer av samma" fortfarande.
Det vill säga, jag tränar på med de tre killarna som är hemma.
Karl fortsätter att förbättra sin tölt, så att han orkar hålla takten längre sträckor och går att tempoväxla en del.
Igår satte jag på honom viktboots fram på försök.
Det blev inte mycket ridet pga kramsnö, men effekten på frambensaktionen i skritt var... intressant.

Jag har tänkt mig att träna honom lite med boots nu under våren, mest för att han ska vänja sig vid att det kan finnas tyngd på hovarna. Jag misstänker att balansen och takten kan påverkas om han blir för överraskad, så att han inför riktig tävling så småningom får ha boots.

Det verkar vara en ganska fin häst jag har...
Karl köpte jag som treårig hingst för 10.000kr, svenskfödd.
Jag verkar ha gjort ett fynd.
 
...och igår var det bra rid-underlag med härlig, något rutten isbark på grusvägen. Perfekt grepp, lagom svikt.

Så Karl fick prova en riktig ridtur med boots på.
Ingen skillnad i takt och balans, men stegen blev större både i tölt, trav och galopp. Och just nu syftar jag på steglängden.

Bra att veta att takt och balans inte påverkades; funderar lite på hur jag ska göra med träningen.
Egentligen var planen nu att strunta i bootsen igen och enbart lägga på dem på (riktig) tävling; å andra sidan kan jag tänka mig att det kan vara en fördel att träna in den lite större steglängden i framför allt trav och galopp.
Får suga lite på den karamellen.

Aldar och Undri är som vanligt, det vill säga trevliga. Aldar har blivit betydligt starkare i traven det sista, och orkar jobba med tygelkontakt utan att tappa balans eller takt (i början behövde han få gå i helt fri form för att inte bli störd och gå över till tölt). Det går att tempoväxla traven försiktigt (han kan gå i olika valfria tempon; nu syftar jag på att jag kan "rida" tempoväxlingar och han klarar av det inom vissa gränser).
Undri har fått mer luft under framparti och manke när han jobbar, och traven är större i steglängd vilket jag tror är en bra väg till att på sikt förbättra hans tölt. Tölten är OK i takt när vi jobbar långsamt och med skolorna, och det är säkert en vettig grund för att hitta styrka och behålla takten.
 
I mars/april blir BB (bröderna brun) av med kulorna!
Alltså, jag VET ju att allt förnuft säger kastrera, men jag är ledsen för att kastrera Dreitill. Han han det perfekta lynnet ( :angel: ), och jag gillar hur han ser ut och rör sig.

Jag VET ju att de har bättre liv som valacker, och att vi kommer ha superroligt på kurser och tävlingar, men ändå..! Fálki är lättare, hans psyke känns inte som så stabilt som Dreitills, han är mer som jag tänker mig hingst.

Varför kan det inte gå in i min lilla hjärna..? ;)


BB längst bak
13498106_10153731848697029_6916511992247972832_o.jpg



Fálki
13483391_10153731852527029_4170768477958134929_o.jpg


13458780_10153731853877029_8118534450931668882_o.jpg

13122809_10153641626407029_9143259651673578239_o.jpg
 
I mars/april blir BB (bröderna brun) av med kulorna!
Alltså, jag VET ju att allt förnuft säger kastrera, men jag är ledsen för att kastrera Dreitill. Han han det perfekta lynnet ( :angel: ), och jag gillar hur han ser ut och rör sig.

Jag VET ju att de har bättre liv som valacker, och att vi kommer ha superroligt på kurser och tävlingar, men ändå..! Fálki är lättare, hans psyke känns inte som så stabilt som Dreitills, han är mer som jag tänker mig hingst.

Varför kan det inte gå in i min lilla hjärna..? ;)


BB längst bak
13498106_10153731848697029_6916511992247972832_o.jpg



Fálki
13483391_10153731852527029_4170768477958134929_o.jpg


13458780_10153731853877029_8118534450931668882_o.jpg

13122809_10153641626407029_9143259651673578239_o.jpg
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 802
Senast: hundtant
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
14 232
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp