Bukefalos 28 år!

Hållbarhet på tillagad kyckling

mandalaki

Trådstartare
Ni som liksom jag har en odramatisk syn på livsmedels hållbarhet vs magsjuka - vad säger ni om kyckling tillagad i söndags och sedan dess förvarad i kyl?

Det gäller från början djupfrysta klubbor av svensk majskyckling.

Gällde det något annat livsmedel skulle jag inte ens fundera - men som sagt, det är kyckling.
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Inga problem säger jag. Framåt fredag hade nog min gräns gått.
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Jag hade ätit den alla gånger. Våra matlådor ligger inte sällan i tre dagar innan nån får med sig den, och magsjuka är ytterst sällsynt i det här hushållet.
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Jag åt kyckling igår som legat i kylen i över en vecka, den lukta inget å jag mår bra idag!
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Är den bara rätt hanterad och snabbt nerkyld istället för att ha legat ett halvt dygn i rumstemperatur först skulle jag inte tveka. :d
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Tack alla för precis de svar jag ville ha :D

Då äter jag dem idag och imorgon. De blev kvar i kylen under ett helvetiskt migränanfall och jag orkar inte tänka på att laga ny mat än.
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Jag håller med de svar du fått men tillägger, att rätt upphettning av maten är precis lika viktig i sammanhanget även andra gången den tillagas. Så mes-värm inte kycklingdelarna när du ska äta, värm på ordentligt.
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Kyyckling - jovisst. Men du har ju tillagat den!

Ser man till vad tex kommunala kök tillagar och skickar ut till pensionärerna så är en vecka helt ok....

Jag slängde leverrester igår. Fast de hade legat i kylen i över en vecka och kom inte in i kylskåpet förrän morgonen efter tillagningen. Missade att jag hade bjudmat några dagar i veckan så det blev inte uppätet.
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

All lagad mat kan jag tänka mig att förvara i kylskåpet i i alla fall 3 dagar utan att oroa mig det minsta :)!
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Självklart. Dock bör man vara medveten om att upphettning tar bort oönskade tillväxter inom vissa referensramar, och att kall kyckling ska också ätas kall, inte rumstempererad just för att tillväxt sker under vissa värmeintervaller. :)
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Ni som liksom jag har en odramatisk syn på livsmedels hållbarhet vs magsjuka - vad säger ni om kyckling tillagad i söndags och sedan dess förvarad i kyl?

Det gäller från början djupfrysta klubbor av svensk majskyckling.

Gällde det något annat livsmedel skulle jag inte ens fundera - men som sagt, det är kyckling.

Inga problem. Du kan lägga på ytterligare en månad utan problem :)
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Jag säger också att det är lugnt, men börjar bli lite tveksamt om ett par dagar. Jag hade serverat den under min tid som dagiskokerska, förutsatt att den var genomstekt i första omgång och att den blir ordentligt upphettad nu.

Kall kyckling att använda i sallad, skulle jag laga samma dag eller dagen innan. Delvis för att jag inte vill äta den helt kylskåpskall ens i sallad (är motståndare till kylskåpskall sallad överlag).
 
Sv: Hållbarhet på tillagad kyckling

Jag skulle definitivt ha ätit. Börjar det närma sig en vecka blir jag lite tveksam men fram till dess äter jag glatt alla sparade rester.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 366
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 669
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp