Halloween och ålder

Själv gick jag bus eller godis rundor tills jag var ca 17 år :o Sedan gick jag över i att gå på fester där de hade tävling för bästa utklädnad i kanske 3-4 år (vann 3 år i rad :angel:)

Efter det har jag gått över till att oftast vara hemma på halloween och preppa med orimligt mycket godis för att dela ut, alternativt gå ut och dela ut godis till alla jag ser som är utklädda (även vuxna). Oftast klär jag ut mig till bus eller godis-häxan då.
Det kommer nämligen inte så många till mig längre iom att jag bor i lägenhet och porten är låst. :(

Jag tycker om halloween och tycker att alla kan väl få klä ut sig och delta! Samt att alla som kan/vill kan dela ut godis. Regeln med att pyntat = med i leken är väl perfekt. Eller sätt lapp på dörren "Glad Halloween, inget bus eller godis här tack!".
 
Alltså jag är själv dels förvånad över att det blev en diskussion, och att jag själv uppenbarligen kände så starkt för frågan :D 🙈

Imorse fick jag för övrigt en flashback till min barndom. Då firades inte halloween men däremot gick jag och min bror påskkärringar. Vi bodde på landet vilket innebar att vi vanligtvis fick gå en knapp km till närmaste grannen med påskkort och pyssel, och hade man tur hade hon godis hemma :p

En påsk firade vi hos min mormor och morfar som bodde i en by med 30-50 hushåll. Jag och min bror traskade glatt iväg men fick nej i ett hus eftersom tanten där sa att hon bara gav till grannbarnen :o (hon visste att vi var mormors barnbarn pga de var vänner). Hon resonerade alltså liknande några här i avståndsdiskussionen, vi hörde inte dit eftersom vi bara var på besök. Jag tyckte det var lika orimligt då som nu :p
Jag kör just nu min unge till det lilla villa samhället varje morgon så han får gå på det lilla privata dagiset. Istället för de stora kommunala dagiset här i närheten.
Likaväl som vi iallafall en gång i vecka åker bilen utåt för att barnet ska få klappa får, andas lantluft och grilla.
Jag kan för mitt liv inte förstå skillnaden mot att andra barn blir körda in mot samhället för att nyttja det som är bra här där jag bor.
Jag bjuder gärna på de sandleksaker som går sönder i sandlådan när utomsocknes barn är här och leker.
 
Har en kompis med familj som firar trick or treat i en större by i Asien i år. Där dom bor ska man anmäla sig på en lista på dom som bor i deras område. Och är man med på den listan är det också ett krav att man ger godis. God tanke men svårt att få till i "vanliga" städer tror jag, jag tänker att vill man ge godis så pyntar man, alla som vill kan ringa på och tar det slut så är det slut.

En del i vårt område sätter ut en lykta, en skål/hink med godis och en lapp där det står typ Happy Halloween, ta gärna godis men ring inte på dörren. Obs, 1-2 bitar per person 🎃

Ett hus hade gjort det jättebra med en hinderbana av spindlar och spindelnät med ett litet skjul i slutet där det var en kittel med godis. Massa lyktor och annat pynt med, kul när folk är så dedikerade 😍👻🎃
 
Jag är inte helt förtjust i pumparegeln - jag delar gärna ut lite godis, men orkar absolut inte fixa någon pumpa 😅 Så jag ger till dem som är oartiga nog att ringa på ändå, men bara till barn och efter typ kl 20 öppnar jag inte.

Föredrar dock helt klart påskkärringar, känns mycket mer artigt att knacka på och ge bort något än att knacka på och hota med bus. Men tyvärr har jag inte sett några påskkärringar i området sedan vi flyttade in trots att det kryllar av barn, vet inte om jag bara har missat dem de senaste åren eller om det helt har ersatts av Halloween.
 
Jag är inte helt förtjust i pumparegeln - jag delar gärna ut lite godis, men orkar absolut inte fixa någon pumpa 😅 Så jag ger till dem som är oartiga nog att ringa på ändå, men bara till barn och efter typ kl 20 öppnar jag inte.

Om du sätter en lapp på dörren eller brevlådan att folk är välkomna har jag svårt att tro att barnen vägrar pga avsaknad av pumpa 😅
 
Jag är inte helt förtjust i pumparegeln - jag delar gärna ut lite godis, men orkar absolut inte fixa någon pumpa 😅 Så jag ger till dem som är oartiga nog att ringa på ändå, men bara till barn och efter typ kl 20 öppnar jag inte.

Föredrar dock helt klart påskkärringar, känns mycket mer artigt att knacka på och ge bort något än att knacka på och hota med bus. Men tyvärr har jag inte sett några påskkärringar i området sedan vi flyttade in trots att det kryllar av barn, vet inte om jag bara har missat dem de senaste åren eller om det helt har ersatts av Halloween.

Vi har en halloweenpumpa i keramik också, mycket smidig att bara ställa fram varje år :cool:

Tror påskkärringar är på utdöende litegrann, vi har aldrig haft några mängder här, men det märks hemma hos mamma och pappa (på gatan inne i stan där jag växte upp) att det minskat väldigt. När jag var liten var vi massor av barn som gick runt på påsk, nu kommer det några enstaka.
 
Jag är inte helt förtjust i pumparegeln - jag delar gärna ut lite godis, men orkar absolut inte fixa någon pumpa 😅 Så jag ger till dem som är oartiga nog att ringa på ändå, men bara till barn och efter typ kl 20 öppnar jag inte.

Föredrar dock helt klart påskkärringar, känns mycket mer artigt att knacka på och ge bort något än att knacka på och hota med bus. Men tyvärr har jag inte sett några påskkärringar i området sedan vi flyttade in trots att det kryllar av barn, vet inte om jag bara har missat dem de senaste åren eller om det helt har ersatts av Halloween.
Det duger fint med någon sådan där billig spökskylt som typ säger "Buuu!" och hänga den i fönstret eller liknande. Bara det är Halloweenpynt. :)

Här säger barnen som sagt en rolig historia/dikt eller sjunger en sång i utbyte mot godis för det mesta. Bus förekommer inte. :) Vet inte ens om bus är särskilt vanligt i USA längre @hastflicka?
 
Har en kompis med familj som firar trick or treat i en större by i Asien i år. Där dom bor ska man anmäla sig på en lista på dom som bor i deras område. Och är man med på den listan är det också ett krav att man ger godis. God tanke men svårt att få till i "vanliga" städer tror jag, jag tänker att vill man ge godis så pyntar man, alla som vill kan ringa på och tar det slut så är det slut.

En del i vårt område sätter ut en lykta, en skål/hink med godis och en lapp där det står typ Happy Halloween, ta gärna godis men ring inte på dörren. Obs, 1-2 bitar per person 🎃

Ett hus hade gjort det jättebra med en hinderbana av spindlar och spindelnät med ett litet skjul i slutet där det var en kittel med godis. Massa lyktor och annat pynt med, kul när folk är så dedikerade 😍👻🎃
Jag kör med en skål som jag fyller på ett par gånger under kvällen och har en skylt framme där det står att jag inte vill ha påknackning. Funkar utmärkt!

Det sista låter himla mysigt! :heart
 
Idag är det ju Halloween och jag hade precis en diskussion med min nyblivna 13åring om att jag tycker att hon börjar bli lite för stor för att gå runt och tigga godis. Kom överens om att det blir sista året iår.
Sen kan hon gärna gå med sina småsyskon och vara utklädd om hon vill men inte be om godis.

Hur länge tycker ni att det är ok?
Min fyraåring fick gå till två grannar i huset som jag preppat med några godisbilar i förväg. Ingen av dem hade någon aning om att det var halloween, tror ändå att det ena paret har barnbarn i lågstadieåldern.. men tänker att det är vanligare i villaområden än i stan. Får se hur vi gör när hon blir större, i år var första året som frågan kom upp.
 
Det duger fint med någon sådan där billig spökskylt som typ säger "Buuu!" och hänga den i fönstret eller liknande. Bara det är Halloweenpynt. :)

Här säger barnen som sagt en rolig historia/dikt eller sjunger en sång i utbyte mot godis för det mesta. Bus förekommer inte. :) Vet inte ens om bus är särskilt vanligt i USA längre @hastflicka?

Du har ratt, det ar mycket ovanligt med bus numera. For manga, manga ar sedan hande det att aldre tonaringar "busade" och TPade eller kastade agg, det kan val handa att det forekommer nagonstans, men jag har inte hort att nagon rakat ut for det ... och jag har kompisar i de flesta stater som jag hor av flera ganger i manaden.
 
Det är ju en sak att gå i ett område man vanligtvis rör sig i i sin vardag. Men du fick det att låta som att ni åkte iväg till en plats som långt ifrån er bostad. 1 km är ju ingenting.

Men jag är inte så förtjust i hela godistiggandet som Halloween handlar om. Min man gillar det och köper godis och då kommer det ju barn hit och ringer på dörren. De påringningar vi får från områdets barn räcker och blir över för min del. Skulle det dessutom komma en massa barn utöver de som bor här skulle det bli irriterande många påringningar. Det är tillräckligt många redan då det är en populärt område för barnfamiljer.

Glömmer aldrig första året vi bodde här. Min man jobbade kväll så jag var hemma själv med barnet som då var 2 år. Jag hade precis nattat henne och lyckats få henne att somna efter mycket om och men. Jag skulle precis få min enda lilla tid för mig själv på hela dagen och så börjar det ringa på dörren stup i kvarten! Nä, vi hade inga Halloweendekorationer framme det året. Då var jag inte glad över att tvingas springa till dörren då och då för att informera barn om att vi inte firar Halloween det här året. Jag blev heller glad när det dök upp barn dagen efter och dagen efter det.

Ska det firas Halloween och gås bus eller godis så tycker jag att alla borde gå på Halloween, dvs 31/10. Plus att man bara ringer på hushåll som har Halloweendekorationer.

Men jag hade önskat att Halloweenfester blev mer vanligt istället för bus eller godis.
Det fetade är ju egentligen det som gäller och det borde vara självklart överallt. Det är synd att folk missköter sig, stör och ställer till det.
Lika eländigt som folk som skjuter raketer flera dagar före och efter offentligt firande.

Jag har tack och lov aldrig varit med om att det kommer barn på fel dag.
 
Vi hade ungefär 150 barn på besök, superkul! Hade köpt skitmkt godis och var tydligen det generösaste huset enligt barnen 😄 vi har kamera så vi räknade antalet barn i efterhand så vi vet till nästa år hur mkt vi behöver köpa hem.

Nästa år ska jag gå all in på att pynta vårt hus. Har redan tänkt ut tema och börjat köpa in grejer. Mitt mål är att komma med i GP som bästa halloween-pyntade huset 😎😎

Överväger köpa en svets så jag kan svetsa ihop lite pynt som iaf i mitt huvud kommer se skitcoolt ut. Kan också bli skitfult.
 
Det fetade är ju egentligen det som gäller och det borde vara självklart överallt. Det är synd att folk missköter sig, stör och ställer till det.
Lika eländigt som folk som skjuter raketer flera dagar före och efter offentligt firande.

Jag har tack och lov aldrig varit med om att det kommer barn på fel dag.

Har ar det aldrig nagon som gar en annan dag an Oktober 31. Det ar helt sjalvklart och om man slacker bade utebelysning och har atminstone dampad belysning i fonstren runt dorren ringer ingen pa. (Det var lika dant i Maryland, South Carolina, och Florida. Har ar Halloween alvarliga grejor ;))
 
Det fetade är ju egentligen det som gäller och det borde vara självklart överallt. Det är synd att folk missköter sig, stör och ställer till det.
Lika eländigt som folk som skjuter raketer flera dagar före och efter offentligt firande.

Jag har tack och lov aldrig varit med om att det kommer barn på fel dag.

Här kommer de alltid på lördag/söndag som ligger närmst Halloween. I år var det rätt lugnt.
 
Alltså jag är själv dels förvånad över att det blev en diskussion, och att jag själv uppenbarligen kände så starkt för frågan :D 🙈

Imorse fick jag för övrigt en flashback till min barndom. Då firades inte halloween men däremot gick jag och min bror påskkärringar. Vi bodde på landet vilket innebar att vi vanligtvis fick gå en knapp km till närmaste grannen med påskkort och pyssel, och hade man tur hade hon godis hemma :p

En påsk firade vi hos min mormor och morfar som bodde i en by med 30-50 hushåll. Jag och min bror traskade glatt iväg men fick nej i ett hus eftersom tanten där sa att hon bara gav till grannbarnen :o (hon visste att vi var mormors barnbarn pga de var vänner). Hon resonerade alltså liknande några här i avståndsdiskussionen, vi hörde inte dit eftersom vi bara var på besök. Jag tyckte det var lika orimligt då som nu :p

Jag skulle ju inte säga nej till några enstaka barn utifrån. Men om det stora antalet kom utifrån kan jag inte se att jag har nån skyldighet eller förmåga att förse de också med godis. Det kan ju bli hur många som helst ju! Här på området är det ändå ett begränsat antal då det är rätt litet.
 
Har ar det aldrig nagon som gar en annan dag an Oktober 31. Det ar helt sjalvklart och om man slacker bade utebelysning och har atminstone dampad belysning i fonstren runt dorren ringer ingen pa. (Det var lika dant i Maryland, South Carolina, och Florida. Har ar Halloween alvarliga grejor ;))

Så borde det ju vara! Många äldre här i Sverige förstår ju inte alls Halloween och en del tycker nog att det är obehagligt när det ringer på på kvällen..
 
Så borde det ju vara! Många äldre här i Sverige förstår ju inte alls Halloween och en del tycker nog att det är obehagligt när det ringer på på kvällen..
Jag hade inte heller en tanke på att det var halloween, eller jag visste ju det pga förskolan men tänkte inte på att det kunde komma barn .. nu bor ju jag i lägenhet i ett hus där det bara bor två barn så ingen större risk att någon skulle ringa på. Är väl inte yngre direkt men skulle inte räkna mig som gammal. När jag var liten hade vi också specifika hus vi gick påskkärring till som sannolikt visste att vi skulle komma och ungefär hur många barn det var i kvarteret så jag kan absolut förstå tanken att man bara räknar med barnen i området. Vi skulle aldrig kommit på tanken att tex gå över järnvägen till nästa kvarter ens.
 
Jag hade inte heller en tanke på att det var halloween, eller jag visste ju det pga förskolan men tänkte inte på att det kunde komma barn .. nu bor ju jag i lägenhet i ett hus där det bara bor två barn så ingen större risk att någon skulle ringa på. Är väl inte yngre direkt men skulle inte räkna mig som gammal. När jag var liten hade vi också specifika hus vi gick påskkärring till som sannolikt visste att vi skulle komma och ungefär hur många barn det var i kvarteret så jag kan absolut förstå tanken att man bara räknar med barnen i området. Vi skulle aldrig kommit på tanken att tex gå över järnvägen till nästa kvarter ens.
Kommer ihåg en ”tidig” halloween (måste ha varit typ 2011) när jag var ensam hemma i mina föräldrars dåvarande hus, där ingen bodde på några år. Fanns inte i mitt huvud alls att jag borde ha godis och fanns inget i huset, jag fick ge bort russin och havrekuddar som var det enda jag kunde gräva fram ur skafferiet😂. Men slapp bus, tydligen hade några tyckt det var så himla roligt och meddelat det till min mamma senare (hon var lärare i ”byn” i ett gäng år, så hon kände typ alla barn)..
 
Jag är alldeles för gammal för att ha gått runt med bus eller godis, men jag och mina syskon var påskkärringar när vi var små. Vi bodde i extrem glesbygd. Hade exakt en granne, som vi dessutom aldrig var inne hos. Pappa körde runt oss till mormor/farmor/pappas släktingar i bil. Minns en gång när vi gick in till en morbror till pappa som vi inte brukade gå in till och han gav bort allt godis han hade så några andra barn i min klass som brukade gå dit blev utan, de var svinsura på oss efteråt.

Däremot var jag påskkärring med en klasskamrat i området hon bodde i en gång. Enligt resonemanget skulle alltså bara hon fått godis då och inte jag, eftersom det bara var hon som bodde i kvarteret? Det var långt ifrån alla som gav godis, det är ju liksom frivilligt och man kan säga nej om man inget har eller har lovat något närstående barn, tänker jag?

(Här måste detta vara ett icke-problem inser jag, jag har aldrig fått påknackningar om bus eller godis.)

Åldersmässigt höll jag nog på tills jag var i 11-12-årsåldern (med påskkärring-grejen), men då har jag betydligt yngre syskon som jag gick med. Men där nånstans runt när man började högstadiet började det bli skämmigt, det var aldrig så att mamma/pappa sa att nu är du för stor, det kom ganska så naturligt.
 
Jag hade inte heller en tanke på att det var halloween, eller jag visste ju det pga förskolan men tänkte inte på att det kunde komma barn .. nu bor ju jag i lägenhet i ett hus där det bara bor två barn så ingen större risk att någon skulle ringa på.
Så bor vi fast det är ju nu vi som har de där två barnen som ville gå 😊 De fick gå till grannarna på ett villkor och det var att de hade med sig godis att bjuda på i stället för att få. Omvänd bus eller godis alltså 👍 Det fungerade dock utmärkt eftersom de som öppnade faktiskt hade godis hemma.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 003
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp