Smällrädd hund

Kommer kanske låta krass nu men en hund med artros, allergi och hjärtfel som dessutom får leva med mycket rädsla hade jag låtit somna in. Jag skriver inte detta för att vara elak, utan för att det är lätt att man blir hemmablind gällande livskvalité (gäller även mig, även om jag blivit krassare sedan jag började arbeta inom veterinärvården).
 
Prova utan smällar att göra små tokroliga saker även under en jättekort promenad om det går. bara "Hej!" *klick* och godis vid eventuell reaktion. Snabbt och lätt och kul! Och så helst hem igen innan något händer, om det går. :) Börja med att bara kila ut på gården, gör sitt eller något och sedan in igen?
Godis funkade två gånger (utan smällar) och sedan var det inte intressant längre trots jättegott godis. Kaninskinnet jag köpte för att försöka få igång lite lek bara fnös hon åt
Kommer kanske låta krass nu men en hund med artros, allergi och hjärtfel som dessutom får leva med mycket rädsla hade jag låtit somna in. Jag skriver inte detta för att vara elak, utan för att det är lätt att man blir hemmablind gällande livskvalité (gäller även mig, även om jag blivit krassare sedan jag började arbeta inom veterinärvården).
Jag är mycket medveten om det och jag lovar att jag inte är hemmablind. Får jag inte ordning på rädslan så måste hon flytta eller somna in, men jag vill prova det som är rimligt att prova först eftersom denna stora rädslan kommit bara lite innan jag startade tråden
 
Hur snabbt borde man märka effekt av adaptilhalsband? Hon fick ett igår.
Hon fick också sin cytopoint och librela i torsdags och vi ska prova att korta tiden till nästa librela om jag märker skillnad på henne nu om det skulle vara artrosen som stör henne. Jag har också bokat in en tid hos deras veterinär som är mest beteendekunnig för att gå igenom vilken effekt adaptilhalsbandet gett och om ingen förbättring skett diskutera vad nästa steg blir. Tyvärr var jag tvungen att avboka tiden till fysioterapeuten, men jag ska boka en ny tid. Jag ska till veterinären igen veckan som kommer med ena marsvinet och om jag inte har märkt något av librelan så ska jag fråga om de kan skriva ut metacam om det är något som gör ont. Hon har tyvärr världens pokerface så oftast går det inte att se på henne att något för ont förrän det inte gör ont längre
 
Min gamla JRT har också blivit skotträdd på äldre dar. Hon får numera Trikems MaxRelax och det har fungerat väldigt bra! Nu kan hon hantera enstaka smällar bra. Vi har också mycket motorburen ungdom som baktänder sina bilar orimligt ofta här i byn..
 
Min gamla JRT har också blivit skotträdd på äldre dar. Hon får numera Trikems MaxRelax och det har fungerat väldigt bra! Nu kan hon hantera enstaka smällar bra. Vi har också mycket motorburen ungdom som baktänder sina bilar orimligt ofta här i byn..
Härligt att höra! Jag kollade upp den och det är ungefär samma som den jag ger Poppy förutom att maxrelax också innehåller thiamin och den jag har innehåller mer tryptofan. Magnesiumet var i lite olika format också men det spelar nog mindre roll tror jag

Jag förstår att de tycker att det är roligt när det smäller, men fy fan alltså! Vi har många flyktingar här och jag har mer än en gång hört barn bli helt panikslagna av smällarna :rage::rage:
 
Idag har hon *PEPPAR PEPPAR* varit lugnare ute! Det har inte varit någon sådan rejäl smäll på hela dagen så det spelar säkert in men det var både en gasande motorcykel, en unge som smällde ett par gånger med en soptunna i plåt, en sportbil på långt håll och så kom den ena jävla silvriga BMWn, men det var kullersten och dååååå var det minsann så extremt jättenoga att krypa fram :grin: Jaja, jag är ändå tacksam över det för om han hade gasat av och smällt bredvid oss så hade det nog varit kört. Hon blev lite rädd för den första motorcykeln, men inte alls så illa som det har varit.
Men nu när hon är lite mer avslappnad så ser hon knackig ut framtill 😞 Antagligen avlastar hon bak eller så har något gått sönder fram också. Så nu blir det att ta upp om metacam med veterinären och sedan får jag se vad som händer. Fan 😭
 
Idag har hon *PEPPAR PEPPAR* varit lugnare ute! Det har inte varit någon sådan rejäl smäll på hela dagen så det spelar säkert in men det var både en gasande motorcykel, en unge som smällde ett par gånger med en soptunna i plåt, en sportbil på långt håll och så kom den ena jävla silvriga BMWn, men det var kullersten och dååååå var det minsann så extremt jättenoga att krypa fram :grin: Jaja, jag är ändå tacksam över det för om han hade gasat av och smällt bredvid oss så hade det nog varit kört. Hon blev lite rädd för den första motorcykeln, men inte alls så illa som det har varit.
Men nu när hon är lite mer avslappnad så ser hon knackig ut framtill 😞 Antagligen avlastar hon bak eller så har något gått sönder fram också. Så nu blir det att ta upp om metacam med veterinären och sedan får jag se vad som händer. Fan 😭
Funderade på en sak - hos hästar (som jag har mer kunskap om än hundar) så är det inte helt ovanligt att hästen blir räddare, lättare skrämd osv om den har ont någonstans. Undrar om det kan vara likadant för hundar och om det i så fall kan spela in att din hund har andra problem än "bara" rädslan. Och att hon kanske då kan tänkas bli mindre rädd om hon är tillräckligt behandlad och smärtstillad för allt annat och i grunden mår bra? Kanske i alla fall värt att diskutera med veterinären?
 
Funderade på en sak - hos hästar (som jag har mer kunskap om än hundar) så är det inte helt ovanligt att hästen blir räddare, lättare skrämd osv om den har ont någonstans. Undrar om det kan vara likadant för hundar och om det i så fall kan spela in att din hund har andra problem än "bara" rädslan. Och att hon kanske då kan tänkas bli mindre rädd om hon är tillräckligt behandlad och smärtstillad för allt annat och i grunden mår bra? Kanske i alla fall värt att diskutera med veterinären?
Ja, det är jag så gott som säker på nu när hon har lugnat sig lite med adaptilhalsbandet. Något gör ont 😞 Så nu gäller det att hitta vad som gör ont och hoppas på att det går att göra något åt det inom en rimlig tid. Jag ska boka en tid idag när jag är inne med Epica och även be dem skriva ut metacam. Jag märker ingen skillnad efter librelan så jag gissar att det är muskulärt. Jag önskar att det inte hade varit så svårt för mig att ta mig till fysioterapeuten för jag tror att hon nog hade mått bättre om hon fått gå dit iallafall var fjärde vecka för nu har vi provat uppehåll två gånger och det har slutat med ont båda gångerna 😞
 
Vad får du för övningar att göra hemma med hunden? Min får också librela och vi har varit en gång hos fysioterapeuten och fått övningar hemma, så ska vi höra av sig om det behövs.
 
Vad får du för övningar att göra hemma med hunden? Min får också librela och vi har varit en gång hos fysioterapeuten och fått övningar hemma, så ska vi höra av sig om det behövs.
Vi har bara fått att hon ska träna på balansboll några gånger i veckan. Det kan vara så att jag har fått övningar tidigare som jag har glömt bort efterhand, men jag minns att jag fick övningar med Pärla men jag minns inga med Poppy.
Poppy är så himla ”lurig” och gör verkligen allt för att inte visa om något gör ont så när jag märker att något gör ont så gör det oftast jätteont så därför tror jag att det är bättre för oss att åka till fysioterapeuten med jämna mellanrum istället för att avvakta för än så länge verkar inte Poppy ha lyckats lura fysioterapeuten iallafall
 
Jag hade onsior hemma som hon fick igår och det gjorde stor skillnad så nu är det bekräftat att något gör ont. Jag fick en tid hos veterinären imorgon och så ska hon vara utan smärtstillande och lugnande kosttillskott så hon inte kan dölja lika bra var det gör ont. Jag hoppas att det är pga artrosen hon redan har, men med vår vanliga otur så är det säkert något nytt som kommer att vara skitsvårt att hitta 😞
 
Någon som vet hur fort effekten på adaptilhalsbandet minskar? Rädslan har varit mycket bättre fram till igår när det körde förbi en smällidiot utanför balkongen och då sprang hon från sin kudde i huvudändan på sängen ned till korgen längst bort från balkongen och gömde sig 😭 Hon lugnade sig dock fortare jämfört med innan och kom upp till kudden igen, men jag blir så ledsen att hon ska bli rädd överhuvudtaget. Hon har haft halsbandet i 17 dagar nu och det ska ju hålla en månad men jag tänker om effekten minskar efterhand?

Det onda går inte bra 😞 Veterinären kunde känna att hon var stel och öm över höfterna, vilket ju såklart var väntat, men kunde inte känna något annat. Hon går nu på onsior och jag märker skillnad, men inte så stor skillnad som behövs. Eftersom jag inte har tid hos fysioterapeuten förrän 2/10 så fick hon följa med mig till osteopaten och han kunde direkt känna att hela framdelen är jättespänd. Hon verkar inte ha ont fram, men jag har ju sett att något definitivt tar emot. Jag hoppas att det bara är att hon avlastar bak och att det ska gå att lösa bara vi får ordning på bakkärran, men med vår otur så är det säkert något ännu värre 😞 Han gjorde inget bak med henne för det ville hon inte så det lämnar vi till fysioterapeuten eftersom hon är utbildad på hund medans osteopaten är utbildad på människor och bara har ett stort intresse för djur. Hon går iallafall bättre efter osteopatbesöket, men jag tycker inte alls att det är tillräckligt bra för att avvakta. Så planen är fortfarande densamma som innan med tätare intervall med Librela och fysioterapeuten. Jag vill iallafall försöka med två behandlingar till att börja med och sedan utvärdera igen. Har det inte blivit väldigt mycket bättre då så kommer det nog inte att bli det efter heller 😭
 
Någon som vet hur fort effekten på adaptilhalsbandet minskar? Rädslan har varit mycket bättre fram till igår när det körde förbi en smällidiot utanför balkongen och då sprang hon från sin kudde i huvudändan på sängen ned till korgen längst bort från balkongen och gömde sig 😭 Hon lugnade sig dock fortare jämfört med innan och kom upp till kudden igen, men jag blir så ledsen att hon ska bli rädd överhuvudtaget. Hon har haft halsbandet i 17 dagar nu och det ska ju hålla en månad men jag tänker om effekten minskar efterhand?

Det onda går inte bra 😞 Veterinären kunde känna att hon var stel och öm över höfterna, vilket ju såklart var väntat, men kunde inte känna något annat. Hon går nu på onsior och jag märker skillnad, men inte så stor skillnad som behövs. Eftersom jag inte har tid hos fysioterapeuten förrän 2/10 så fick hon följa med mig till osteopaten och han kunde direkt känna att hela framdelen är jättespänd. Hon verkar inte ha ont fram, men jag har ju sett att något definitivt tar emot. Jag hoppas att det bara är att hon avlastar bak och att det ska gå att lösa bara vi får ordning på bakkärran, men med vår otur så är det säkert något ännu värre 😞 Han gjorde inget bak med henne för det ville hon inte så det lämnar vi till fysioterapeuten eftersom hon är utbildad på hund medans osteopaten är utbildad på människor och bara har ett stort intresse för djur. Hon går iallafall bättre efter osteopatbesöket, men jag tycker inte alls att det är tillräckligt bra för att avvakta. Så planen är fortfarande densamma som innan med tätare intervall med Librela och fysioterapeuten. Jag vill iallafall försöka med två behandlingar till att börja med och sedan utvärdera igen. Har det inte blivit väldigt mycket bättre då så kommer det nog inte att bli det efter heller 😭
Hoppas fysioterapin kan hjälpa och att det går att få ordning på det onda.
Om det inte blir bättre så har du i alla fall provat olika behandlingar.
 
Funderade på en sak - hos hästar (som jag har mer kunskap om än hundar) så är det inte helt ovanligt att hästen blir räddare, lättare skrämd osv om den har ont någonstans. Undrar om det kan vara likadant för hundar och om det i så fall kan spela in att din hund har andra problem än "bara" rädslan. Och att hon kanske då kan tänkas bli mindre rädd om hon är tillräckligt behandlad och smärtstillad för allt annat och i grunden mår bra? Kanske i alla fall värt att diskutera med veterinären?
Tror att rätt många djur fungerar så.


När jag var riktigt nedsatt, och jobbade natt som väktare så blev jag helt plötsligt mörkrädd. Jag var vid denna period ordentligt sjuk, men ingen läkare visste varför. Nu har jag fått behandling och mår mycket bättre. Och är inte mörkrädd längre. Och jag var REJÄLT mörkrädd, på nivån att jag var tvungen att ha någon i telefon konstant, hade hög puls och fullt adrenalinpåslag under typ hela arbetspassen när jag var där det var mörkt.
 
Tror att rätt många djur fungerar så.
Ja, vi är trots allt ganska lika!

När jag var riktigt nedsatt, och jobbade natt som väktare så blev jag helt plötsligt mörkrädd. Jag var vid denna period ordentligt sjuk, men ingen läkare visste varför. Nu har jag fått behandling och mår mycket bättre. Och är inte mörkrädd längre. Och jag var REJÄLT mörkrädd, på nivån att jag var tvungen att ha någon i telefon konstant, hade hög puls och fullt adrenalinpåslag under typ hela arbetspassen när jag var där det var mörkt.
Låter läskigt! Men också intressant att det kan bli så. Skönt att det är bättre nu!
 
Som det ser ut nu så blir det avlivning på måndag om inget under sker 😭😭 Allt gör jätteont och nu får hon både metacam och alvedon och vill fortfarande inte gå mer än korta sträckor 😭
Jag beklagar ❤️ du verkar ha gjort allt du kan och även om det är skit jobbigt att behöva säga hej då till en familjemedlem så kommer hon inte ha mer ont sen ❤️
 
Som det ser ut nu så blir det avlivning på måndag om inget under sker 😭😭 Allt gör jätteont och nu får hon både metacam och alvedon och vill fortfarande inte gå mer än korta sträckor 😭
Du har kämpat och hon har kämpat. Livet ska inte vara en ständig kamp - vi kan inte alltid välja det för oss själva men vi kan välja att göra det lättare för våra djur. Om det är dags, så är det dags och du gör rätt. Jag beklagar så. :heart Din fina lilla hund. :heart
 
Min älskade lilla Poppy 😭
IMG_6928.jpeg

men idag är jag faktiskt lättad att hon slipper höra alla idioter för det har smällt så både jag och Bella har hoppat högt mer än en gång idag och nyss körde det förbi en idiot till som smällde tre gånger. Så fort jag hör en motor gasa så går stressnivån upp i taket för jag är så van vid att Poppy blivit rädd. Jag tycker så synd om alla andra som är smällrädda här i stan för vissa dagar är det verkligen extremt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 987
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 228
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 637
Senast: Gruvan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp