Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Det där kartongströet verkar väldigt intressant. Två hästar i stallet står på halmpellets (mina två har haft halm hittills). Mockade dessa pelletsboxar och blev oerhört besviken på hur mycket det dammade. Hade ju tänkt ströa med det själv men min ponny är känslig för damm och jag ändrade mig snabbt. Ska kolla upp det här med kartongströ, det verkar ju perfekt!
 
Sv: Halmpallets!!!

Varför köper ni inte kartongströ istället? Det är billigare än spånet ligger på nu och det är jättebra för alla sorters hästar inklusive känsliga eller allergiska.

Jag har precis bytt till min häst och det verkar fungera bra 'so far'. Bra uppsugningsförmåga, ligger stilla i boxen och dammar inte alls. Kommer aldrig använda spån igen för det är ju ett enda smul. Halm dammar också så jag kan tänka mig att söndersmulade halmpellets är rena katastrofen för en allergihäst.

Länk
Ungefär hur mycket kostar en pall?
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur ofta och mycket får du fylla på? Har du en ca månadskostnad/antal balar på en normalhäst (vad nu det är) efter att grunden är lagd?
kan man ha bädd med kartongströ?
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

Vad är skillnaden på halmhack (gissar att det är det Marco Bay stallströ är?) och halmpellets?
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

Nu har vi beställt hem prov på det här wellpapp-ströet så hoppas vi att min skitgris klarar av att bo på detta utan att röra ihop och stöka för mycket :) troligtvis går hela stallet över till detta för att minska dammet.
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur ofta och mycket får du fylla på? Har du en ca månadskostnad/antal balar på en normalhäst (vad nu det är) efter att grunden är lagd?
kan man ha bädd med kartongströ?
/U

Jag fyller på ett par balar per vecka ungefär. Jag skulle tro att man kanske gör av med 8-10 balar på en månad om man har en normalgrisig häst och vill ha ett fluffigt lager. Det betyder ju en kostnad på mellan 312-490 kr beroende på vilket styckepris man köper dem för.

Jag har inte provat att ha bädd men det är säkert inte helt omöjligt. Dock så blir ju kartongen blöt så man behöver väl ta bort lite efter hand kan jag tro. Det luktar inte kiss ur boxen som det kan göra med andra strösorter när man mockar.
 
Sv: Halmpallets!!!

Halmpellets är krossat inna ndet är pelleterat halmhack är långa strået som är hackat i midre bitar och sedan damavskiljt. Hur det olika beter sig i boxenvet jag inte eftersom jag inte har eerfarenheter av halmhack.

Halmpeletsen blire en mjujk bädd på några dagar beroende på hur mycket hästen är inne.
 
Sv: Halmpallets!!!

tack för svar..
jag har ju värsta beslutsångesten.. Jag har en gris, som skitar ner i hela boxen och sedan plöjer runt det, jag har en som har varit skötsam så här långt¨och en ny som jag inte vet något om.
Grisen verkar fungera bäst på bädd, har provat halm och spån, halm fungerar nog bäst på henne.

Jag har bestämt mig för att ha permanentbädd.

Alla dessa beslut..
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

Halmpellets är krossat inna ndet är pelleterat halmhack är långa strået som är hackat i midre bitar och sedan damavskiljt. Hur det olika beter sig i boxenvet jag inte eftersom jag inte har eerfarenheter av halmhack.

Halmpeletsen blire en mjujk bädd på några dagar beroende på hur mycket hästen är inne.

I mina öron låter det som det skulle kunna vara liknande produkter, men att pelletsen är mindre skrymmande vid förvaring, och borde vara lite dyrare eftersom det har förädlats mer?
Det verkar som jag får prova mig fram..
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

Har värdens äckligaste hästar. Hatar att kissa ute så de håller sig tills de kommer in, vilket resulterar i att det blir MYCKET kiss inne. De rör runt o trampar ner bajset, sen skyfflar de över de nertrampade högarna med "rent" strömaterial. Har provat spån, gick åt 3 balar/vecka o häst = dyrt. Fick dessutom mocka ut 2 skottkärror om dagen/häst. Provade med bädd, men de grävde bara runt så det gick inte. Provade torv vilket funkade lika dåligt som spån om inte sämre::eek:. Gick över till halmpellets och är jättenöjd:bow: Går åt ca 1säck/vecka o häst =billigt. Har dock inte provat med bädd, men tror att det skulle funka. Blandar i 1 spånbal emellanåt för att det ska se lite fluffigare ut. Blir max 1 skottkärra till mina båda äckelpottor när jag står på hp ist för 4:laugh:. Sen är det ljusare än torv vilket är trevligt =) Köper i fjärås för ca 90-95 kr/säck (om man köper 1 hel pall, annars 110 kr/säck)Kommer aldrig ställa mina hästar på ngt annat om jag inte måste...
 
Sv: Halmpallets!!!

Har värdens äckligaste hästar. Hatar att kissa ute så de håller sig tills de kommer in, vilket resulterar i att det blir MYCKET kiss inne. De rör runt o trampar ner bajset, sen skyfflar de över de nertrampade högarna med "rent" strömaterial. Har provat spån, gick åt 3 balar/vecka o häst = dyrt. Fick dessutom mocka ut 2 skottkärror om dagen/häst. Provade med bädd, men de grävde bara runt så det gick inte. Provade torv vilket funkade lika dåligt som spån om inte sämre::eek:. Gick över till halmpellets och är jättenöjd:bow: Går åt ca 1säck/vecka o häst =billigt. Har dock inte provat med bädd, men tror att det skulle funka. Blandar i 1 spånbal emellanåt för att det ska se lite fluffigare ut. Blir max 1 skottkärra till mina båda äckelpottor när jag står på hp ist för 4:laugh:. Sen är det ljusare än torv vilket är trevligt =) Köper i fjärås för ca 90-95 kr/säck (om man köper 1 hel pall, annars 110 kr/säck)Kommer aldrig ställa mina hästar på ngt annat om jag inte måste...
Guld:laugh: Precis vad jag ville höra. Jag har precis beställt halmpellets för vintern. Har också en riktig gris (pissmärr). de andra två pållarna är skötsamma, men denna madam är helt hopplös. Gör precis som dina. Gräver, pinkar överallt och rör runt! Jag hoppas på en vinter utan kissfläckar på innetäcket (eller på hästen för den delen när hon inte har täcke) Du menar alltså att jag kan hoppas på det :banana::banana::banana:
 
Sv: Halmpallets!!!

Det står i info från tillverkaren att man kan ha bädd på kartongströ. Dessutom tycker jag det är lättare att skilja åt bajs, strö och kiss med kartongströet. Så det borde även fungera om man har en skitgris :D
 
Sv: Halmpallets!!!

kan man lägga det i en lösdrift ? min box är på 40 kvm så den är rätt stor räker inte med 6 säckar där inte .:p finns det i skåne , det kan jag titta på själv med ju hihi
 
Sv: Halmpallets!!!

Har värdens äckligaste hästar. Hatar att kissa ute så de håller sig tills de kommer in, vilket resulterar i att det blir MYCKET kiss inne. De rör runt o trampar ner bajset, sen skyfflar de över de nertrampade högarna med "rent" strömaterial. Har provat spån, gick åt 3 balar/vecka o häst = dyrt. Fick dessutom mocka ut 2 skottkärror om dagen/häst. Provade med bädd, men de grävde bara runt så det gick inte. Provade torv vilket funkade lika dåligt som spån om inte sämre::eek:. Gick över till halmpellets och är jättenöjd:bow: Går åt ca 1säck/vecka o häst =billigt. Har dock inte provat med bädd, men tror att det skulle funka. Blandar i 1 spånbal emellanåt för att det ska se lite fluffigare ut. Blir max 1 skottkärra till mina båda äckelpottor när jag står på hp ist för 4:laugh:. Sen är det ljusare än torv vilket är trevligt =) Köper i fjärås för ca 90-95 kr/säck (om man köper 1 hel pall, annars 110 kr/säck)Kommer aldrig ställa mina hästar på ngt annat om jag inte måste...


Det låter ju kanon.. lite roligt att leta alternativa strömaterial :)
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

Det står i info från tillverkaren att man kan ha bädd på kartongströ. Dessutom tycker jag det är lättare att skilja åt bajs, strö och kiss med kartongströet. Så det borde även fungera om man har en skitgris :D

OK men dte var ju också intressant.. Hur är det med gödselmängd etc..Gillar kompostmaskar gödsel från kartongströ? (om de får annat tillskott från trädgård etc?)
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

vi fick en ny häst i stallet i går sock hon står på halmpellets.. visste inte ens att detta fanns! e det någon som har hittat en återförsäljare i närheten av göteborg? priser?
 
Sv: Halmpallets!!!

Ja det är väldigt lätt komposterat, man kan lägga det i hushållskompost sägs det. Det kan dessutom även plöjas ner. Tar inte så mycket plats heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 770
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp