Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

kl
Sådär ja.
Nu har jag varit iväg och köpt hem 25 st 25 kilos säckar á 75:-. Ska bara ta slut på spånet i boxen sen byter jag, hoppas få en mer lättmockad box nu när hästen står på boxvila...
 
Senast ändrad:
Sv: Halmpallets!!!

Salsa har bytt till 20kg säckar!:)

Fast inte när det gäller halmpellets. Så var det inte sist jag köpte i vart fall. Att fodret Salsa har bytt till 20kg är en annan sak.

Den halmpellets som "salsa" säljer är inte tillverkat av Salsa utan av Laga Bioenergi
 
Sv: Halmpallets!!!

Salsas nya leverenser av halmpellets till sina ÅF är numera i 20 kilos säckar.
Allt enligt mannen jag köpte av igår.
 
Sv: Halmpallets!!!

Glömde en sak i Danmark har de tydligen med positiv reaktion även börjat använda bränslepellets vilket enligt de som provat där funkade jättebra, någon som provat det ? (Är ju billigare)


Billigare??:eek: En säck med 16 kg är rätt liten. (vi eldar med pellets) Dessutom är det är tungt. Kan tänka mig att halmpellets är väldigt mycket lättare i jämförelse. En sån säck är inte större än 2 x 4-5 dm ca. Det blir säkert en halv pall om du ska fylla en box med det och en pall kostar ett par tusen.
Bränslepellets är gjort av spån så då är det nog lika bra att ha spån från början. (och oändligt mycket billigare)
 
Sv: Halmpallets!!!

kl
Sådär ja.
Nu har jag varit iväg och köpt hem 25 st 25 kilos säckar á 75:-. Ska bara ta slut på spånet i boxen sen byter jag, hoppas få en mer lättmockad box nu när hästen står på boxvila...

Var hittade du det så billigt ?
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur gick det Gylle, fick du tag på honom?
Själv har jag mockat ut all spån och lagt in halmpellets till hästen idag, han såg verkligen lycklig ut: "Min Matte är SNÄLLAST i hela världen som lägger in 7 säckar Groov i min box:love:!"
Dock så slutade han mumsa på det efter en liten stund, det var tydligen inte såååå väldigt gott....
 
Sv: Halmpallets!!!

Billigare??:eek: En säck med 16 kg är rätt liten. (vi eldar med pellets) Dessutom är det är tungt. Kan tänka mig att halmpellets är väldigt mycket lättare i jämförelse. En sån säck är inte större än 2 x 4-5 dm ca. Det blir säkert en halv pall om du ska fylla en box med det och en pall kostar ett par tusen.
Bränslepellets är gjort av spån så då är det nog lika bra att ha spån från början. (och oändligt mycket billigare)

Fast bränslepellets har ju torkats rätt mkt innan de blev just pellets så troligen är det ju bättre uppsugningsförmåga på det än att anv råspån som vissa gör,går snart inte att få tag på spån från sågarna heller, o granngårdens säckar m spån är ju skitdyra, har googlat efter åf men finner ingen i värmland, ngn annan som sett om det finns?
 
Sv: Halmpallets!!!

Hugger sista knappen

Ni som använder halmpellets, hur mockar ni? En i stallet har detta, och mockar som en vanlig spånbox. Tar ut allt kiss (som tydligen blir som torra kakor, lite som kattsand har jag hört?) och vänder/river runt bädden så den är mjuk. Men jag har fått intrycket av att man lägger detta som en bädd, men jag har ingen aning. Så hur gör ni? Tar ni bara bort bajset och låter bädden ligga ifred eller gräver ni mer och håller den uppluckrad?
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag mockar som spånboxarna. Tar bort allt bajs som syns och där det är urinfäckar tar jag ut den kakan. jag vänder inte om hela bädden för jag vill ha kvar fukten i bädden som håller dammet. Även om det är ett tungt dam som inte far så högt i boxen så vill inte jag vända upp mera än nödvändigt. Jag bygger hellre en högre bädd.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har det som en bädd och tar bara ut skiten.
Hittills gör jag av med 1 påse i veckan och det är helt underbart rent och lättmockat. Detta till min skitgris som jag tidigare kunde ösa in ett par balar med torv till varje vecka och hon rörde runt i det så att det såg ut som en nyplöjd åker efter 3 dgr.
Nu är det en fast och fin bädd på ca 1 dm som hon hittills inte har lyckats riva upp.
Jag kommer att ha halmpellets till alla mina nästa säsong. :bow:
 
Sv: Halmpallets!!!

Alltså måste bara fråga hur hårda är era pellets ? Skiljer det i hårdhet mellan Salsa och Orrepellets ? Har sett Salsa flera gånger på mässor och då har ju den öppnade visningssäcken innehållt en massa småsmulor också och i mitt minne var det ganska halmfärgat.
Var igår iväg och köpte Orrepellets, pelettsarna är stenhårda (jag kan inte trampa sönder en sådan även om jag ställer mig och vrider foten mot cementgolvet, vad värre är att mitt stora halvblod högdräktig alltså tung på 170 cm inte heller verkar trampa sönder dem, inte en pellets som har gått sönder efter att hon varit 3 timmar i boxen och gått runt där (har undersökt på nära håll, även närmst golvet). Inte en enda småsmula var där heller i säckarna utan enbart helt hela stenhårda pelletsar. Till färgen är de mkt mörkare än vad jag minns när jag sett salsa (ungefär som kraftpellets är de i färgen), säckarna var helt omärkta vita plastsäckar. Med tanke på att jag vet att Orrepellets även säljer andra bränsle pellets blir jag lite fundersam, jag har väl inte fått fel ?
Hur min stackars dam med sin jättemage skall kunna ligga på dessa stenhårda pelletsar i natt vill jag knappt tänka på, trodde helt klart att en hel del skulle gå sönder under kvällen.
 
Sv: Halmpallets!!!

Allt är nog i sin ordning.
Min nordsvensk behövde ca 3 nätter (inne 22.00-06-30). Hon väger ca 700kg, rör sig inte så mycket på nätterna.
Jag har salsa. Jag kunde inte heller krossa pelletsen själv.

Men jag tror inte att de tar någon skada av att sova på pelletsen någon natt.
 
Sv: Halmpallets!!!

Mina Salsapellets är åt det grönaktiga hållet, som Kraaftpellets. Ingen halmfärg sålångt ögat når.

Svåra att krossa även dessa, tog hästen 2 dygn innan de började gå sönder och då står han inne 24 timmar/dygnet.
 
Sv: Halmpallets!!!

Ja jag har klara problem här, har lidet med damen hela natten (har övervakningskamera på henne) hon som normalt är så trött i benen nu av tyngden brukar ligga stora delar av natten, men icke att hon ens funderade på att lägga sig på detta hårda, dessutom har hon nu superont i hovarna (har precis blivit av med skorna inför fölningen men inte ömmat fram tills hon nu fick stå på detta underlag), iom att det uppenbarligen gör väldigt ont i fötterna att gå på pelletsen så rör hon sig ju inte heller mer än nödvändigt i boxen med följden att hon inte trampar runt i det. Hon har kissat två fläckar i natt och det var enda stället i stort sett pelletsen hade gått sönder.

Mitt stora problem är att hela boxen skurades och virkonades igår för att vara bakteriefri inför fölningen, de enda hästar jag har med skor (som kunnat hjälpa till att trampa sönder pelletsen) är tävlingshästar, vilket inte känns så kul att flytta in i fölstallet, likadant behöver jag då flytta ut henne bland tävlingshästarna. Typiskt nog så är den andra hästen jag skulle ha sådant här till för att prova en mkt lätt treåring, oskodd och dessutom redan nu ömfotad när hon går på stenar = ingen bra kombination om man ser hur det gått för stoet, dock har jag här redan beslutat att vi får byta boxar så att min tunga skodda valack får stå där några timmar i kväll i alla fall, typiskt nog är han jättekänslig för att ligga hårt efter en bäckenfraktur så hela natten kan han inte stå där. Alltså det här var en sida av det hela som jag inte haft en tanke på tidigare, men helt klart ställer den ju till problem.
 
Sv: Halmpallets!!!

Vad hade du innan ?? Kan du inte lägga på lite spån eller Halm överst så kanske hon lägger sig !!! Hoppas allt går bra !!!!!!
 
Sv: Halmpallets!!!

Prova att vattna lätt på bädden, så ska du se att pelletsen luckras upp. Du skulle tex kunna prova med en stor blomvattenkanna eller dyligt.
 
Sv: Halmpallets!!!

Får prova att duscha det lite idag. I natt har damen dock sovit gott, satt och tittade på henne i kameran i natt, jag drog ihop extra mkt där hon brukar ligga, hon stod och höll på och försökte lägga sig men "vågade" uppenbarligen inte, utan gick tillbaka och ställde sig, trampade oroligt man såg hur trött hon var i benen. Då ryckte jag ut och hämtade ett par fack från storbalshöet, strödde upp precis där hon brukar ligga (lyxbädd....) tog väl femminuter efter jag kommit in sen la hon sig i höet och sen skall ni tro att hon sov, totalt utfläkt på sidan i evigheter.

Treåringen fick hjälp med söndertrampning av valcken igårkväll, dock åt han väl upp hälften av hennes sängkläder, mums det här sa han och tuggade glatt i sig så mkt han hann med. När hon själv kom in blev hon mkt förbryllad och lekte grävmaskin hon har nog grävt fram och tittat på golvet i hela boxen, man kan ju hoppas att lite av pelletsen går sönder i hennes grävningar för riktigt ilskt gräver hon - vad fasiken är det mamma lagt i min box.
Tog faktiskt på henne ett tunt 100grams täcke då hon alltid ligger utsträckt på sidan och sover och tänkte det dämpar ju lite av det hårda. Såg på täcket att det satt fast ett par pellets så lagt sig har hon gjort även om hon stod de gånger jag var ute och bäddade och hade mig i stallet.
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur går det för ditt sto och hennes pelletskrossande?

Jodå nu har vi med lite extrajobb fått itu det mesta av pelletsen.

Dock är jag väldigt besviken på hur lite underlag det blir av det (har lagt in en 16kgs säck per kvadratmeter) nu när i stort sett allting är sönder i de två boxarna jag provat i så har ingen av dem mer än max 5 cm underlag, för att bli nöjd skulle jag vilja ha minst det dubbla gärna mer känns som att de ligger på cementgolvet nu. Dock är det ju inte ekonomiskt lösligt att lägga in sådana mängder. 1800:- skulle det kosta bara att fylla stoets box om man skulle dubbla (2.600:- om jag köpt Salsas till det nya priset).
Det är ju mer än en årsförbrukning av halm eller 40 spånbalar.
Iom att det är så lite underlag så kissar de ju igenom det helt varje kissning och det blir stora blöta pölar, något jag är väldigt missnöjd med då jag annars alltid har så tjockt underlag att kisset rinner ner och "försvinner" från ytan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 770
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp