Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Nu har jag haft halmpellets (från Salsa) till min valack i nästan två veckor. Lagt in 7 säckar á 20 kg i hans stora box. Det är söndertrampat nu och otroligt lättmockat. Men... Har några synpunkter/funderingar. 1) Tycker det är lite mörkt, inte precis halmfärgat. 2) Dammar rejält nu. Har inte vattnat på än men ska göra det och se om det blir bättre. 3) Ser inte skönt ut att ligga på. Vet inte om killen ligger någon nämnvärt i boxen - har tyvärr inte stallet på hemmaplan så kan inte kolla. Funderar på att lägga in halm också men rädd för att förstöra det lättmockade då. Nu är han renlig och kissar/bajsar på ganska bestämda platser så funderade på att lägga halmen där han inte gör ifrån sig. Dum idé? 4) Tycker inte att det expanderat så mycket som det sägs.

Fler erfarenheter om ovanstående synpunkter som ni andra har fått efter att använt pelletsen? Har själv haft spån i botten och halm ovanpå tidigare och mockningen är väl inte direkt besvärlig med mina renliga hästar men så klart lättare med pelletsen. Frågan är om lättare mockning uppväger de nackdelar jag tycker det är med ovanstående. Hmmmm...
 
Sv: Halmpallets!!!

Fick idag besked från min spånleverantör att spån inte går att få tag på, han kan inte leverera mer. Vi har en pall hemma så vi klarar oss ett tag i höst. Spån kostar nu 80:-/balen i den mån får tag på det. Nu tänker vi i höst gå över till halmpellets.
 
Sv: Halmpallets!!!

Kl

Vi går också över till halmpellets i höst. För att det verkar bra av flera anlendingar, får dock se hur min lite dammkänsliga ponny klarar det.
Vi tar in vanlig halm på skullen också för att ha om det inte fungerar eller plötsligt blir svårt att få tag på. Känns som man får gardera sig lite..
 
Sv: Halmpallets!!!

Efter noga övervägande så har jag lagt in Halmpellets till en häst i stallet.
Jag la in 7 säckar à 20 kg i ca 10 kvm stor box,i början va jag lite orolig över att det såg lite ut men efter några dagar hade han trampat sönder pelletsen och nu är det så lättmockat och man tar inte ut så mycket som när man har spån.
Spånet följer med mer och det känns som om man slösar mycket då.
Halmpelletsen är lättare att separera från skiten.
Här kommer bilder från när jag la in och ca 3 dagar efter:
Jag är helnöjd!!!:bump:
1:a dagen:
DSC00061.jpg

3 dagar efter:
DSC00135.jpg

Skiten efter mockning:
DSC00127.jpg
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Några i stallet har testkört i en vecka nu och alla är supernöjda. Vid första anblick så såg det ju inte mycket ut för världen och verkade bli lite tunt. Men jisses vad det "sväller" det har nog tagit en vecka i alla fall att få upp en bra bädd. Här tog de en 16kg säck/ kvm och nu är det nog alla fall 15cm bädd hos den häst som trampar runt mest. Hos den häst som rör sig minst så verkar det ta lite längre tid.
 
Sv: Halmpallets!!!

Kl

Vi går också över till halmpellets i höst. För att det verkar bra av flera anlendingar, får dock se hur min lite dammkänsliga ponny klarar det.
Vi tar in vanlig halm på skullen också för att ha om det inte fungerar eller plötsligt blir svårt att få tag på. Känns som man får gardera sig lite..

Varför köper ni inte kartongströ istället? Det är billigare än spånet ligger på nu och det är jättebra för alla sorters hästar inklusive känsliga eller allergiska.

Jag har precis bytt till min häst och det verkar fungera bra 'so far'. Bra uppsugningsförmåga, ligger stilla i boxen och dammar inte alls. Kommer aldrig använda spån igen för det är ju ett enda smul. Halm dammar också så jag kan tänka mig att söndersmulade halmpellets är rena katastrofen för en allergihäst.

Länk
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej,
ett litet tips att få det att se mer trevligt ut att ligga på, hackad halm!
Jag drygar ut halmpelletsen med hackad halm sen drygt 1 månad och det fungerera kanon. Det ser mjukare och ljusare ut i boxen. Halmen ä rhackad till ca 1-2 cm långa står så det är fortfarande väldigt lättmockat. =)
 
Sv: Halmpallets!!!

Låter som en bra idé men undrar hur det blir med mockningen. Är det fortfarande lika lättmockat tycker du? Var får du tag i hackad halm och vad kostar den? (Många frågor... hoppas det är OK!)

Ni andra som gillar halmpelletsen, är det någon skillnad på dammighet och färg på Salsas och Orrepellets produkt?
 
Sv: Halmpallets!!!

* Här tog de en 16kg säck/ kvm och nu är det nog alla fall 15cm bädd hos den häst som trampar runt mest. .

Då är hästen trollkunnig eller så har ni tomtar i stallet som fyllt på mer ;) eller så mäter ni i en ihopsamlad hög :cool:
En 16 kg per kvm blir inte ens 5 cm tjockt när allt är sönder även om man håller det luftigt och poröst med hjälp av kratta.
Jag fick uppgift när jag köpte att det skulle bli 10cm vilket det långt ifrån blev, har av anledningen att jag reagerade på hur lite det blev av det mätt det och det blir som sagt inte ens 5 cm även om man inte låter det packa ihop sig. Och med tanke på att du också använt 16 kgs så är det ju samma märke iom att det bara är de som har 16 kgs.

Jag är nöjd med att det är lättmockat men det blir som sagt alldeles för tunt underlag om man använder rekomenderad mängd för att jag skall vara nöjd med den biten. Och jag avråder starkt att använda det till dammkänslig häst då det dammar så in i helsike om man inte bara låter allt packa sig som en hård bädd utan att röra i den.

Där jag är väldigt nöjd med det är i fölboxen där jag har det just som en packad kaka i botten under halm för att det inte skall bli så blött då stoet kissar väldigt mkt. Där funkar det jättebra, ger bra grepp för fölet och den slipper att halka. Bara att ta undan halmen och gräva ut själva kissepölen och hålla i lite ny pellets i hålet som blir.
Kommer att göra likadant i det andra stoets box nu inför hennes fölning.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag använde rek mängd och fick ca 10cm bädd efter ca en vecka.

Konstigt att det kan bli så olika :confused:
 
Sv: Halmpallets!!!

8 säckar i en box på 8½ kvm gav en bädd som var minst 15 cm eller något tjockare, våra säckar väger ca 15 kg per st.
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*
Jag är inte så jätte nöjd med halmpelletsen. Min häst är för renlig av sig i boxen så det blir för torrt efter ett tag så det dammar som satan och ligger inte tillräkligt tugnt eller vad man ska säga så min mega känsliga kille har fått liggsår på ena hasen. Funderar på om det kanske blir bättre om man vattnar det. En i stallet hade torvbedd under men tycker det e jättemörk och tungt och klumpigt.
 
Sv: Halmpallets!!!

Varför köper ni inte kartongströ istället? Det är billigare än spånet ligger på nu och det är jättebra för alla sorters hästar inklusive känsliga eller allergiska.

Jag har precis bytt till min häst och det verkar fungera bra 'so far'. Bra uppsugningsförmåga, ligger stilla i boxen och dammar inte alls. Kommer aldrig använda spån igen för det är ju ett enda smul. Halm dammar också så jag kan tänka mig att söndersmulade halmpellets är rena katastrofen för en allergihäst.

Länk
Det låter ju jätte intressant :D blir nog det till hösten då. Du har ingen bild på hur det ser ut i boxen ? Vilka affärer säljer det och vad liger en säck på för pris ?
 
Sv: Halmpallets!!!

Vilka som säljer det finns på sidan jag länkade till. Men t.ex. Granngården, Biedermans.
Säckarna varierar i pris, återförsäljaren tar lite mer än tillverkaren. ca 39-49 kr per säck. Man får oftast 10% om man köper hel pall (52 st).

Tog ett par bilder med min mobilkamera idag de blev kanske inte superbra. Men det är ljusare än t.ex. torv och det ligger still och dammar inte. Jag fyllde en box (3x3,5 m) med 7-8 säckar och då blev det lagom.

Foton-0015.jpg

Foton-0014.jpg

Foton-0013.jpg
 
Sv: Halmpallets!!!

Ha, ha, nej ingen av hästarna är trollkunniga...! Däremot märks det klar skillnad på tjockleken av bädd, beroende på hur mycket hästen rör sig i boxen. Den största boxröjaren har sina 15cm, medan det mer stillsamma stoet kanske har 8cm. Samma mängd pellets/ kvm.
 
Sv: Halmpallets!!!

lånar

Har bytt till halmpellets för 2 veckor sedan. La in fyra säckar (har en box på ca 16 kvm) ovanpå spånet som fanns kvar sedan förut. (ca 3 säckar) Fyllde på med en säck halmpellets efter 8 dagar och som det ser ut nu blir det nog en säck i veckan i framtiden.
Det som brukade vara en dynghög har nu förvandlats till en ridhusbotten med tungt underlag som ligger helt stilla och är otroligt lättmockat som följd. Är över förväntan nöjd.
Betalade 60:- ink frakt och moms för 16 kilos påsar.
 
Sv: Halmpallets!!!

**KL**
Låter intressant med halmpellets, skiljer det i pris och kvalitet mellan leverantörer eller kan man gissa att det är ungefär likvärdigt?
/U
 
Sv: Halmpallets!!!

Japp det skiljer på de olika tillverkarnas pellets. Priset varierar inte så mycket men hårdheten på pelletsen varierar. Jag har provat olika tillverkar och fastnat för en som inte har jättehårt pellets utan det går sönder ganska fort när hästarna börjar trampa.
 
Sv: Halmpallets!!!

Spännande att du provat flera, hur många tillverkare finns det egentligen?
Jag har hittat Laga Bioenergi AB och Orrepellets, finns det fler?
Vilken är den hårdare av dem?
/U
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 770
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp