Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

*knapplån*
Nu anländer snart hästarna, så nu ligger pelletsen på plats i boxen!:)

Nån annan som hittat nåt mer än halmpellets i säckarna?
i en av säckarna som mössen vart på fanns det ca 2 liter havre lr rättare sagt resterna efter att mössen knaprat i sig det mesta, och i en annan fanns det gryn som jag tror hör hemma i nån müsli blandning...:cool:

Som tur är har kaninerna rensat bädden på allt annat än halmpellets, men jag hoppas verkligen att jag slipper hitta fler foder rester i dom resterande säckarna!:angel:
 
Sv: Halmpallets!!!

Nån annan som hittat nåt mer än halmpellets i säckarna?
i en av säckarna som mössen vart på fanns det ca 2 liter havre lr rättare sagt resterna efter att mössen knaprat i sig det mesta, och i en annan fanns det gryn som jag tror hör hemma i nån müsli blandning...:cool:

Som tur är har kaninerna rensat bädden på allt annat än halmpellets, men jag hoppas verkligen att jag slipper hitta fler foder rester i dom resterande säckarna!:angel:

Antagligen är det dina möss som flyttat havren och de godaste grynen ur müslin till halmpelletssäckarna.
Jag hittade en gömma med fågelfrön i mitt garage en gång, tillsammans med muslortar.
 
Sv: Halmpallets!!!

KL

Vi har haft halmpellets till vår häst i snart en månad, fungerar fantastiskt bra!
Han är erkänt duktig på att grisa ner i boxen men nu har mockningstiden sjunkit från 30 till 5 min. Helt underbart:bow:
Han hade dessutom börjat få lite skav på haserna innan bytet som vi försökte komma till rätta med (mer strö etc, men han flyttade bara undan det). Det försvann på bara några dagar med halmpellets, även om vi var skeptiska först för det såg så hårt ut med pelletsen innan den trampats sönder.
Vi har knappt strött något alls känns det som, det är lättmockat och hästen verkar nöjd.

Det var ganska roligt dock att se hans reaktion när han kom in i boxen första gången, matvrak som han är.
- Va, har ni strött med krafftfoder?:eek::eek::bump: - jag älskar er:bow::d
Efter några tuggor som spottades ut igen - jaha, ok :mad:
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag vill prova till min skitgris/pissmärr!!!

Men blä, jag har googlat och sökt. Men hittar då ingen leverantör högre än Halland o Skåne o där är det visst bara hämtvara. Det känns LITE långt att ta bilen, eller tåget ner för o hämta...

*Muttrar ilsket*
 
Sv: Halmpallets!!!

Antagligen är det dina möss som flyttat havren och de godaste grynen ur müslin till halmpelletssäckarna.
Jag hittade en gömma med fågelfrön i mitt garage en gång, tillsammans med muslortar.

Då måste det vara riktigt flitiga möss som orkat flytta 2 liter havre 1,5km!:angel:
Det är så långt bort närmsta stall är, mitt stall har vart tomt på hästar i 2 år, och inte ett enda havrekorn har det funnits där sen hästarna flyttade!:)

Dom var även duktiga på att försluta påsen efter att dom la i bitarna från müslin!;)

nä det är ett fabriks/packnings fel!
 
Sv: Halmpallets!!!

Kolla på www.salsafoder.se som nämndes tidigare i tråden. De har lista på återförsäljare långre norrut.

Jag har precis testat halmpellets. Fungerar hur bra som helst tycker jag! Lättmockat, mjukt och luktar inte. Jag har permanentbädd och tycker att det är lätt att hålla efter med pelletsen.

//Kopia
 
Sv: Halmpallets!!!

jag har haft halmpellets några månader nu men tycker att de packar sig så mkt. får slänga ut hur mkt packade klumpar som helst varje dag och jag behöver pga det fylla på väldigt ofta. har testat att inte slänga ut allt packat och försökt ta sönder de istället men då blir de bara "kladdigare" i boxen efter ett tag. kan de vara bättre att använda halmpellets i en bädd?? någon annan som har ngt tips för det blir lite dyrt detta plus att det blir veldigt mkt jobb varje dag.
 
Sv: Halmpallets!!!

.......vill veta mera.....har går det för er alla ?????

Håller lättmockningen i sig eller klumpar det sig som för indra ??

Hur mycket fylls på ??? Har något förändrats i övrigt,
-lukt/konsistens/damm/mängd m m
 
Sv: Halmpallets!!!

2 i stallet har det, efetr sett hon som skaffade det först va jag inte impad utav det,men ska inte skylla på ströet, det är alldeles förlite i en box med en jätte häst i. Hos häst nr 2 älskar jag det, känns helt underbart att gå i och ska visst vara väldigt lättmockat, då står endå denna häst på boxvila vilket den gjort nú ca 6 veckor och ströt är fortfarande super. Skulle vilja ha det oxå men har inte råd att strö upp boxen XD tippar på att pålles box skulle det behövas ca 7-8 påsar och här kostar det 90 kr/ st :eek: Visst man behöver inte fylla på så mycket efter men iaf. Ingen som testat blanda det med spån ? har spån nu och om man börjar blanda det.
 
Sv: Halmpallets!!!

KL

Fick höra om detta för ett tag sedan och jag trodde inte mina öron, men vi hade också pellets till våra kaniner innan och det blev spån när de blev blött (tror inte de var halm utan spånpellets) och det finkade jätte bra, men för hästar...hihi

Men blir det som ordentlig bädd?? Jag vill INTE ha bädd jag vill ha fluff fluff fluff...;)
Som Urkella skriver kan man inte blanda med spån för att inte få de så packat??
 
Sv: Halmpallets!!!

2 i stallet har det, efetr sett hon som skaffade det först va jag inte impad utav det,men ska inte skylla på ströet, det är alldeles förlite i en box med en jätte häst i. Hos häst nr 2 älskar jag det, känns helt underbart att gå i och ska visst vara väldigt lättmockat, då står endå denna häst på boxvila vilket den gjort nú ca 6 veckor och ströt är fortfarande super. Skulle vilja ha det oxå men har inte råd att strö upp boxen XD tippar på att pålles box skulle det behövas ca 7-8 påsar och här kostar det 90 kr/ st :eek: Visst man behöver inte fylla på så mycket efter men iaf. Ingen som testat blanda det med spån ? har spån nu och om man börjar blanda det.

Låter som en konstig prisuppgift??? Här betalar vi max 3kr kg för en säck på 16kg och för att fylla en stor box så krävdes det ca 5st säckar sedan så fyllde vi på ca 1/2-1 säck i veckan efter två veckor
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag vet inte alls om det är någon vits att ha pellets utan att ha bädd men jag uppfattar inte det som du på långa vägar. Man kan ju gräva ur toppen på bädden lite då och då, alltså bara där det är blött då och det brukar inte bli på stora ytor.
 
Sv: Halmpallets!!!

Vi har en box på 10kvm. Kostar 480kr att fylla upp sedan blir det 96kr/vecka att fylla på med. Om man köper av rätt leverantör vill säga:)
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag vill prova till min skitgris/pissmärr!!!

Men blä, jag har googlat och sökt. Men hittar då ingen leverantör högre än Halland o Skåne o där är det visst bara hämtvara. Det känns LITE långt att ta bilen, eller tåget ner för o hämta...

*Muttrar ilsket*


Motala, eller Borensberg finns det och de leverar till Motala, vet jag. PM:a mig så kan du få mer information.
 
Sv: Halmpallets!!!

Då måste det vara riktigt flitiga möss som orkat flytta 2 liter havre 1,5km!:angel:
Det är så långt bort närmsta stall är, mitt stall har vart tomt på hästar i 2 år, och inte ett enda havrekorn har det funnits där sen hästarna flyttade!:)

Dom var även duktiga på att försluta påsen efter att dom la i bitarna från müslin!;)

nä det är ett fabriks/packnings fel!

:rofl::rofl:
Har du aldrig härt att råttor är mycket intelligenta djur. :D
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej skulle ni kunna lägga upp en bild på hur det ser ut när det är i pellets form.??
 
Sv: Halmpallets!!!

Har fått hem säckar för att kunna prova till en häst så på måndag ska jag lägga in till en "standardhäst", mittemellan i storlek och i hur mycket han skitar ner. Återkommer med vad jag tycker och om det blir byte till halmpellets för samtliga 50 hästar eller om vi håller fast vid torven...
 
Sv: Halmpallets!!!

Funderar på att byta till min skitgris till häst... Han geggar ner hela boxen och börjar få liggsår på haserna för att han tränger upp allt ströet (har kutterspån nu) mot kanterna. Men då har jag en fråga, hur bra funkar det om man inte har bädd? Jag mockar ut både skit och kiss nu, men funkar det med halmpellets i sånna fall? Vet att frågan redan har varit uppe men har inte fått något riktigt svar. Annars verkar det intressant!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 565
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp