Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Om du gör en liten jämförelse mellan hur mycket du mockade ut tidigare jämfört med nu, är det stor skillnad? Vi har 50 hästar i verksamheten och strör för nuvarande med torv. Det svåra är att det är många olika som mockar till hästarna och torven packar sig ju en del vilket gör att vissa som mockar tar inte ut urin eftersom de tror att allt som är packat bara är ren torv medans andra öser ut mängder med ren torv i tron att det är smutsigt. Är det lätt att urskilja vad som är rent/smutsigt i halmpelletsen? Hur blir färgen på det när det är "upptrampat"? Någon som vet om det finns halmellets att få tag på i närheten av Växjö?

Jag mockar ut mycket mindre. Kanske en tredjedel så mycket. Ingen tvekan om vad som är rent eller smutsigt. Färgen är som spån fast lite mörkare så det blöta syns tydligt
 
Sv: Halmpallets!!!

Var handlar du??? Här har vi vår prislista:

Torv 99
Torvmix 87
Spån 75

I
 
Sv: Halmpallets!!!

show.html
 
Sv: Halmpallets!!!

Vet du eller någon annan hur mycket det kostar /m3 på bulk, på ett ungefär?
 
Sv: Halmpallets!!!

Det finns bara 2 leverantörer av halmpellets i sverige, vad jag vet

Orrepellets : Olof Davidsson (Nybro) 070-564 06 07

Laga Bioenergi : Anders Bergman (Laholm) 0706-79 08 80

Har kontakt med båda tillverkarna sedan mer än ett år tillbaka.

Det är ingen direkt skillnad på pelletsen utan den har vissa utomordentliga egenskaper som halm, mfl andra strö saknar.

Det är inte samma tillverkare av halmpelletsen om det nu har någon betydelse.
 
Sv: Halmpallets!!!

Tack för bilderna! Är det lättmockat? Äter de av det som vanlig halm? Lönar det sig att ha pellets? Hur snabbt trampar de sönder det? Blir det halt och slirigt att gå på innan det trampats ut?

Bor du i halmstad med omnejd? Kan PM plats där jag köper om du vill (dessa levererar inte utan man får avhämta själv foder/strö)
 
Sv: Halmpallets!!!

Tack för bilderna! Är det lättmockat? Äter de av det som vanlig halm? Lönar det sig att ha pellets? Hur snabbt trampar de sönder det? Blir det halt och slirigt att gå på innan det trampats ut?

Bor du i halmstad med omnejd? Kan PM plats där jag köper om du vill (dessa levererar inte utan man får avhämta själv foder/strö)

Det är som jag redan skrivit ett antal gånger:laugh:väldigt lättmockat. De äter inte av det mer än i början innan det gått sönder. Det är som att tugga sågspån skulle jag tro...inte vidare gott alltså! Trampas sönder på ett par dagar. Lite halt kanske, men inget mina reagerat på. ;)
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Någon som har erfarenhet av att lägga halmpelletsen direkt på befintlig torv el spån bädd?
Undrar om dom trampas sönder då eller bara trampas ner i bädden....
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har lagt det ovanpå torvbädden och det har funkat jättebra. Det blandar sej ju självklart lite med den lösa torven när det smulas sönder men annars lägger det sej bra ovanpå.
 
Sv: Halmpallets!!!

För mig blir det dyrare tyvärr. Har fått tag på torv för 600:- pallen (420-600 kg)+ frakt inkl moms. Och spånet kostar kanske 1000:- för en vinter.

Halmpelletsen skulle kosta mig ca 2000:-/månad räknade jag ut och då var det inte till alla hästarna....

Men storsäck funkar ju och hade jag inte fått tag i så billig torv hade jag nog kört på det. Förmig blir det stor skillnad om jag har 7-10 hästar...

Hur många hästar har du då räknat på??

Jag räknade ut att jag skulle behöva betala ca 150kr mer för halmpelletsen jämfört med halmen och då är det rätt lätt att välja.

Jag räknade ut att det skulle kosta mig ca 1050kr för 7st boxar per månad
 
Sv: Halmpallets!!!

Vad roligt det såg ut innan det var söndertrampat, såg verkligen ut som Krafftpellets:)

Vi har torvbädd idag, funkar bra till ena hästen men den andra "geggar" mera. Har halv i lösdriften men vill helst inte ha det i boxarna pga av mägden på gödselstacken.

Måste luska efter en ÅF av halmpellets i min närhet.
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej!

Halmpelletsen från Orrepellets luktar gott.

Mvh

Irene
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej!

När du lägger in pelletsen (från Orrepellets i alla fall) luktar det gott. Du får aldrig amoniak-lukt som vid annat strö vad jag märkt.... Det är lätt att sortera och mocka ut där hästen kissat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 646
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp