”Halt” i skritt till och från

RidtravareÄrBäst

Trådstartare
Hejsan! Mitt varmblod, 9 år, har sedan 3 dagar tbx varit knackig/halt i skritten och pyttelite i trav och galopp. Jag vet inte riktigt om man kan säga att han är halt, han har mer som en extra knyck i steget (höger fram). Men till och från så blir han lite mer ”halt”, då går det långsammare och långsammare och tillslut så liksom stampar han ner foten för att till sist stå och skrapa i marken med hoven. Han är ej svullen, varm, spänd eller verkar ha ont. Jag tror att han kan ha sträckt sig i bogen. Dom 2 sista passen jag red var först hoppning max typ 75 cm, sen en Uteritt. Syns mest på banan/böjt spår och på hårt. Är det något man borde uppsöka veterinär för? Jätteduktig klinik-hovslagare var och skodde honom för 6 dagar sedan. Den ända skadehistoriken han har är bakknäsinflammation för ca 3 år sedan men han är helt återställd nu. Tacksam för svar😊
 
Jag håller med föregående talare. Hästen låter halt.
Jag förstår det som från ditt inlägg att du fortsätter att träna den. Varför gör du det? Oavsett om det är en sträckning eller något allvarligare så ska den vila. Blir den inte bra på några dagar så är veterinärbesök en mycket lämplig åtgärd.
 
Även fast han bara är det till och från och inte haltar på riktigt? Det är verkligen så lite så att någon som inte sätt honom gå förut skulle nog inte märka så mycket
Hejsan! Mitt varmblod, 9 år, har sedan 3 dagar tbx varit knackig/halt i skritten och pyttelite i trav och galopp. Jag vet inte riktigt om man kan säga att han är halt, han har mer som en extra knyck i steget (höger fram). Men till och från så blir han lite mer ”halt”, då går det långsammare och långsammare och tillslut så liksom stampar han ner foten för att till sist stå och skrapa i marken med hoven. Han är ej svullen, varm, spänd eller verkar ha ont. Jag tror att han kan ha sträckt sig i bogen. Dom 2 sista passen jag red var först hoppning max typ 75 cm, sen en Uteritt. Syns mest på banan/böjt spår och på hårt. Är det något man borde uppsöka veterinär för? Jätteduktig klinik-hovslagare var och skodde honom för 6 dagar sedan. Den ända skadehistoriken han har är bakknäsinflammation för ca 3 år sedan men han är helt återställd nu. Tacksam för svar😊

Svar ja .
 
Svaret är ja, du bör snarast uppsöka veterinär. Märker du att hästen är halt i både skritt och galopp så är den ganska rejält halt, det är alltid lättast att se i trav.
 
Jag håller med föregående talare. Hästen låter halt.
Jag förstår det som från ditt inlägg att du fortsätter att träna den. Varför gör du det? Oavsett om det är en sträckning eller något allvarligare så ska den vila. Blir den inte bra på några dagar så är veterinärbesök en mycket lämplig åtgärd.

Jag tränar han inte?? Jag skulle aldrig rida om han är halt. Dom gick ut på bete igår så nu ska han få en vilovecka, är han inte ren på en vecka så ringer jag nog veterinären
 
Du skriver att hästen inte verkar ha ont, men hälta är ett symptom på att något är fel och på att något gör ont. Att det kommer och går, dvs hästen haltar inte i varje steg, är i sig ingenting konstigt - hästen är ett flyktdjur och ett bytesdjur, och kan ofta försöka maskera eller kompensera tecken på skada/svaghet. Ring veterinären. Jag hade gett det max ett par dagar till, då det redan gått flera dagar utan förbättring - vilket lär vara tiden du iaf kan få vänta på din tid.
 
Jag förstår nog inte riktigt. Hur menar du med att hästen "inte haltar på riktigt"? Antingen är den halt eller inte. Finns det fler sätt att halta på än "på riktigt"?
Och haltar den så har den ont.

Jag tycker absolut du bör kontakta veterinär till veckan. Om du som amatör ser att hästen är halt i alla tre gångarter är den nog ganska ordentligt halt, då är det inte läge att vänta när det redan gått några dagar.
 
Ring veterinären så ni kan undersöka varför den haltar. Även om den skulle vara frisk i dina ögon de flesta stegen skulle den kunna vara halt på ett böjprov. En häst som jag hjälpte till med som barn fick en kronisk inflammation för att veterinären aldrig utredde ordentligt. Han blev bara sju..
 
Jag förstår nog inte riktigt. Hur menar du med att hästen "inte haltar på riktigt"? Antingen är den halt eller inte. Finns det fler sätt att halta på än "på riktigt"?
Och haltar den så har den ont.

Jag tycker absolut du bör kontakta veterinär till veckan. Om du som amatör ser att hästen är halt i alla tre gångarter är den nog ganska ordentligt halt, då är det inte läge att vänta när det redan gått några dagar.
Jag gissar att Ts menar att hästen stödjer på benet och/eller inte nickar i varje steg. Att en hälta "bara" kan vara en rörelsestörning, bara något som stör ögat för att hästen inte rör sig som hen brukar, är tyvärr inte allmänt känt och vissa anser inte att det är en hälta.

@RidtravareÄrBäst Din häst är uppenbart halt och behöver ett veterinärbesök. Helst på klinik. Att släppa en halt häst på bete gör man bara inte om inte veterinären har sagt att det är okej. Det kan bli sju resor värre av det beroende på vilken skada din häst har.
 
Jag förstår nog inte riktigt. Hur menar du med att hästen "inte haltar på riktigt"? Antingen är den halt eller inte. Finns det fler sätt att halta på än "på riktigt"?
Och haltar den så har den ont.

Jag tycker absolut du bör kontakta veterinär till veckan. Om du som amatör ser att hästen är halt i alla tre gångarter är den nog ganska ordentligt halt, då är det inte läge att vänta när det redan gått några dagar.

Det är fler än jag som kollat. Han är liksom knackig, inte halt. Idag var det bättre än igår
 
Jag åkte till veterinären med min häst för att jag och min tränare tyckte hon satte in ena bakhoven någon centimeter längre åt sidan in under magen än hon gjort tidigare. Hon var helt taktmässig och ren i alla gångarter. Det hade varit helt omöjligt att se för någon som inte sett henne röra sig tidigare. En bra veterinär tar sånt på allvar - och det fanns en skada i bakknät. Hästar är bytesdjur och det krävs ganska mycket för att de ska visa att de är skadade. Hade jag uppfattat hästen som "knackig" hade jag kastat mig på luren.
 
Säger som flera andra - om något ens syns i skritt så är hästen ordentligt halt och behöver hjälp. Kontakta veterinär NU.
 
@RidtravareÄrBäst Säger som de andra. En häst som är knackig, ojämn, oren eller liknande (om så bara i vissa steg, eller vissa moment) - är halt, och knackigheten/ojämnheten/hältan är tecken på att det gör ont någonstans.

Kontakta veterinär för att undersöka vad det är som felas.
 
Som alla sagt: Ring veterinär. Det kan vara allt från en sträckning, till en hovböld, till en hovbensfraktur, till något helt annat. Inget av alternativen är något du vill skall ignoreras. Att släppa en halt häst på bete kan vara förödande när du inte vet vad det är och det inte sker på ordination av veterinär.

Så: Veterinär. Omedelbart.
 
Ja, det är absolut ett veterinärärende. Hästen är uppenbart halt, den har en rörelsestörning som syns i alla gångarter och på böjda spår (enligt beskrivning här).

Att hästen dessutom är så besvärad att den faktiskt inte går fram talar sitt tydliga språk - den har ont. Fortsätter man att arbeta hästen eller låta den gå med vad det nu är kan det innebära en risk att det blir värre, beroende på varför hästen har ont.

Lagen är tydlig på den här punkten. Har hästen ont ska den undersökas av veterinär.
 
Det är fler än jag som kollat. Han är liksom knackig, inte halt. Idag var det bättre än igår

Även en betydligt mindre störning än det du beskriver är hälta. Utifrån vad du skriver är det helt solklart att det är dags att ringa veterinären. Utöver det uppenbara så är risken att hästen drar på sig diverse sekundärproblem, felbelastningar osv av att gå och röra sig "knackigt" vilket gör att det tar betydligt längre tid att utreda och dessutom kan dölja det ursprungliga problemet så att det tar ännu längre tid att hitta det sedan. Dyrt, och onödigt för hästens del om det går att undvika. Du frågade om det var något att ringa veterinären för - svaret är JA.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 107
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 068
Senast: skuggi
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Bleuh
·
Hästvård Min häst hade sett lite knackig ut igår med sadel på- linades utan sadel- var ren och reds sen 30 min utan att instruktör eller ryttare...
Svar
3
· Visningar
2 378
Senast: LMCarlsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp