Bukefalos 28 år!

Halvblod som töltar??

T

Tempo_lover

Satt och kollade på hästannonser för ett tag sen och på en av dom stod det typ så här,
"Halvblodssto, 7 år, tre fina gångarter och håller även på att utbildas i tölt"
Har funderat på detta en längre tid, kan andra hästar, förutom islänningar, tölta??
 
Sv: Halvblod som töltar??

Finns många fler gångartsraser, i bl.a. Nord- och Sydamerika, som har fler än 3 gångarter. Travare kan både passa och tölta.
På raser som är 3-gångare har man ju avlat bort tölten, men jag kan tänka mig att nån enstaka individ skulle kunna iaf. Var en islänning som sa att han hade lyckats få ett hbl att tölta, kommer jag ihåg.
Men många gånger när 3-gångare börjar tölta helt plötsligt tror jag det beror på spänningar/ont/felridning, till skillnad från när en gångartshäst töltar.
 
Sv: Halvblod som töltar??

det är inte så ovanligt att travare kan tölta, jag har en travare och han töltar, fakitskt väldigt rent och fint, dock gillar jag det inte speciellt mykcet.

Det är väl kul att han töltar när jag ber om det, men ibland när det blir för jobbigt då går han över till tölt.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag har aldrig hört om ett halvblod som töltar :crazy: låter ganska konstigt tycker jag.
 
Sv: Halvblod som töltar??

mitt rheinländer sto både töltar å går passgång...dock ej på komando utan när hon blir upphetsad eller stressad.
 
Sv: Halvblod som töltar??

det är inte så ovanligt att travare kan tölta, jag har en travare och han töltar, fakitskt väldigt rent och fint, dock gillar jag det inte speciellt mykcet.

Det är väl kul att han töltar när jag ber om det, men ibland när det blir för jobbigt då går han över till tölt.

Vet inte om det var till mig, men i så fall menade jag inte att det var ovanligt att travare töltar, det har jag sett mängder som gjort:).
 
Sv: Halvblod som töltar??

Varmblod kan ju både tölt & passgång en del, men halvblod har jag aldrig hört!
 
Sv: Halvblod som töltar??

Tölt och pass är ju bara rörelemönster så det finns inget som hindrar andra raser (utöver islänningar) från att gå i dessa gångarter, däremot är det ganska ovanligt. Många vbl verkar ju ha lätt för att ta till det dock. Men jag vet inte om jag skulle sitta och rida-utbilda ett hbl i tölt, känns inte så bra för ryggen.
 
Sv: Halvblod som töltar??

jag brukar inte tölta på mitt varmblod för det är inte alls lika bekvämt som hos isisarna jag hyrde förut. Jag nöjer mej med skritt, trav & galopp =D
 
Sv: Halvblod som töltar??

Många som inte är vana vid tölt och passgång, misstar ofta "grispass" för tölt.
Därav är det inte lika bekvämt som på islandshäst, det är nämligen inte tölt.
Grisepass är en icke önskvärd gångart som ger upphov till spänningar och en stel häst. Många hästar kan grisepassa då de blir uppspelta och spända, eller rentav kanske har ont.
Verkar som skitsnack att ett halvblod töltar, det är bortavlat ifrån dom för länge sen..
Anledningen till att travare grisepassar är att de faktiskt har passen, men utan träning så blir det ingen riktigt passgång.
 
Sv: Halvblod som töltar??

den enda ras som jag vet kan tölta är araber förutom isisar me nu verkar de ju som de finns fler raser!:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halvblod som töltar??

Inte omöjligt, men jag skulle ALDRIG ens fundera på att köpa ett halvblod som tränas i tölt.

Det man får göra då som i all gångartsridning om hästen inte har det naturligt är att själv skapa rörelsemönstret i hästen genom övningar och att visa vägen till takt och teknik.
I tölten känns det som stor risk att man höjer huvudet på hästen alldeles för mycket och låser ryggen och därefter försöker få till rätt takt genom ev. avvägd drivning och timing.
På så vis tror jag en skicklig ryttare som har känsla för tölten skulle kunna lära rätt många hästar tölta även om de inte har det naturligt längre.

Men gör man på detta viset, då riskerar man att få en häst som låser ryggen som ovana. Eller som bygger upp en massa spänningar i onödan som i längden kan leda till obehag hos hästen och låsningar.
En annan aspekt är att ju fler gångarter hästen har, desto svårare blir de att hålla isär. Kanske får hästen töltanlag i traven - vilket kan göra den låst och markbunden.
En häst som ska användas som RIDhäst men inte gångartshäst skulle jag passa mig för att experimentera med gångarter på- i synnerhet om den visar anlag för fler gångarter för det tyder ofta på spänning eller ett stört rörelsemönster. Detta gäller även travare som man vill ha som ridhästar - tekniken som används i tölt och pass är inte särskilt gynnande för ridbarheten...
 
Sv: Halvblod som töltar??

När jag hade ponny så var jag en gång ute och red med min tränare, och då såg hon helt plötsligt att min ponny började tölta. Förmodligen så skede det genom att han var ganska framåt av sig och gärna ville ligga först. För vad jag vet så skedde det aldrig igen.
Ponnyn var en holländsk import, korsning.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Har en travare som töltar (skit bekvämt att rida):love:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Har sett i tidning att araber kan tölta ibland ocgh så fins det jue n grekisk hästras som kan tölta som jag nämliogen glämt namnet på:P
 
Sv: Halvblod som töltar??

Många som inte är vana vid tölt och passgång, misstar ofta "grispass" för tölt.
Därav är det inte lika bekvämt som på islandshäst, det är nämligen inte tölt.
Grisepass är en icke önskvärd gångart som ger upphov till spänningar och en stel häst. Många hästar kan grisepassa då de blir uppspelta och spända, eller rentav kanske har ont.
Verkar som skitsnack att ett halvblod töltar, det är bortavlat ifrån dom för länge sen..
Anledningen till att travare grisepassar är att de faktiskt har passen, men utan träning så blir det ingen riktigt passgång.


ända stället jag hört talas om "grisepass" är hos bekanta som hållt på med bara isisar sedan mitten av -80 (dom hade bla. en 5-gångare som vann sm). grisepass är grisepass - inte tölt, och inte önskvärt även om många isisar (även 4-gångare) använder sig av det om dom kan (komma undan med det). det är inte alls samma sak som den önskade 5-e gångarten flygande pass..

på en ridskola jag jobbade på -80 talet fanns ett imp. polskt halvblod som faktiskt kunde gå i pass om inte ryttaren "red".
 
Sv: Halvblod som töltar??

Knapplån*
Det finns väl ett antal raser som kan tölta? I Amerikat finns det, liksom raser som passar, tex paso fino.
Tror också att man ska passa sig (sic!) för att blanda in fler gångarter än nödvändigt om man inte är väldigt erfaren vid just de gångarter man börjar experimentera med.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Knapplån*
Det finns väl ett antal raser som kan tölta? I Amerikat finns det, liksom raser som passar, tex paso fino.
Tror också att man ska passa sig (sic!) för att blanda in fler gångarter än nödvändigt om man inte är väldigt erfaren vid just de gångarter man börjar experimentera med.

Det finns otroligt många raser som kan tölta men inte många som är kända i sverige.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Många som inte är vana vid tölt och passgång, misstar ofta "grispass" för tölt.
Därav är det inte lika bekvämt som på islandshäst, det är nämligen inte tölt.
Grisepass är en icke önskvärd gångart som ger upphov till spänningar och en stel häst. Många hästar kan grisepassa då de blir uppspelta och spända, eller rentav kanske har ont.
Verkar som skitsnack att ett halvblod töltar, det är bortavlat ifrån dom för länge sen..
Anledningen till att travare grisepassar är att de faktiskt har passen, men utan träning så blir det ingen riktigt passgång.

Håller med dej! :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 235
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
711
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp