Bukefalos 28 år!

Halvblod som töltar??

Sv: Halvblod som töltar??

Jag förstår att folk med islänningar tränar tölt.. Men varför göra det på ett halvblod?
Känns inte direkt som nått man vill ha fram i dess rörelsemönster. Hade en ponny som ibland kunde hamna i nått passgångsliknande mellan skritt och trav. Det fick jag arbeta bort för att "normala" ridhästar inte ska gå i det. (tävlade dressyr med ponnyn så var inte så konstigt egentligen, finns inget dressyr pogram som innehåller pass..)
 
Sv: Halvblod som töltar??

Är det inte rent av så att för stor frambensaktion är skadligt för hästen, oavsett gångart?

Om hästen är så samlad att framdelen blir fri och kan sprattla framåt/uppåt tack vare det så är det ju knappast skadligt (tänker på bra spansk skritt, ökningar med hästen på rumpan osv).. MEN rent fysiologiskt så bör det ju då vara bogarna som gör den största rörelsen.

Ni som anser att tölt kan göras i en BRA form (alltså inte "bra töltform" utan bra form ur bärighetsaspekt) får gärna lägga ut en bild och visa denna tölt med tillräckligt undervinklad rumpa och längd rygglinje för att få till denna frambensaktion! :idea:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag har kollat runt litet, och i Magnus skulasons bok "Islandshästen" finns några fina bilder.
Annars kan du kolla lite på den här länken; http://www.satraislandshastgard.se/
Har också sett då jag letat runt hur mycket bilder som helst med korta ihopdragna (?) halsar...
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag har kollat runt litet, och i Magnus skulasons bok "Islandshästen" finns några fina bilder.
Annars kan du kolla lite på den här länken; http://www.satraislandshastgard.se/
Har också sett då jag letat runt hur mycket bilder som helst med korta ihopdragna (?) halsar...

Har ju tyvärr inte boken! :p
På länken hittade jag ett par som var bäst av det jag sett hittills, men inte riktigt bra iom spänning och/eller för mycket skjut för att det ska klassas som bärighet.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Skulle man kunna få tips om vilka dessa bilder är så man vet vad du tolkar som "Det bästa du sett hittills"?
 
Sv: Halvblod som töltar??

Har också sett då jag letat runt hur mycket bilder som helst med korta ihopdragna (?) halsar...

Det är riktigt svårt att rida en häst med mycket rörelser till en bra samlingsgrad och där hästen ändå är avspänd och arbetar rätt genom hela kroppen. Iom att många islandshästar har mycket rörelser kan de också ha svårt att bära upp dem på rätt sätt.
Vissa isisar har till exempelt väldigt svårt för att hitta tölten när de ska töltsättas för att de har så mycket rörelser ..
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag undrar om det är möjligt öht att rida tex ökad tölt utan att det blir lite svanhals, om du förstår hur jag menar?
Lite som med flygande passen, att huvudet kommer upp måste väl vara nödvändigt för att kunna balansera den enorma energin?
Jag tror ju att det är fullt möjligt att rida tölt i bra form, men frågan är ändå hur pass långt ifrån dressyrens TR man då hamnar?
 
Sv: Halvblod som töltar??

Skulle man kunna få tips om vilka dessa bilder är så man vet vad du tolkar som "Det bästa du sett hittills"?

På cristobal´s länk, Kurser, lektioner, ett par av de första bilderna. Inte bäst "helhetsmässigt" harmoniskt eller hur man ska säga, då har jag upplevt bättre IRL t o m, men den bästa vinklingen av bäckenet jag sett hittills vilket jag ser som en av de viktigaste bitarna för samling/bärighet.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag undrar om det är möjligt öht att rida tex ökad tölt utan att det blir lite svanhals, om du förstår hur jag menar?
Lite som med flygande passen, att huvudet kommer upp måste väl vara nödvändigt för att kunna balansera den enorma energin?
Jag tror ju att det är fullt möjligt att rida tölt i bra form, men frågan är ändå hur pass långt ifrån dressyrens TR man då hamnar?

Om jag förstår "svanhals" rätt så - ja - det är fullt möjligt att rida ökad tölt utan att rida hästen på ett ohälsosamt vis. Dock är det många som kör upp huvudet på hästen och gasar och tror att de rider en hälsosam ökad tölt. Det gäller att stärka hästen i det kortare tempot genom samling, lösgjordhet osv med en bra och stadig form innan man kan öka på. Många försöker öka innan hästen i stark nog vilket ofta resulterar i rollningar, uppslag i galopp, passtakt eller travtakt osv. Om man har en häst som är starkare i det korta tempot och sedan börjar öka drivningen så ska - i regel - hästen behålla samlingen och bärigheten men "lägga till" lite mer skjutkrav som gör att farten ökas. Vissa hästar har så mycket rörelser att formen (alltså "böjda-nacken-formen") är svår att bibehålla i det högre tempot vilket då gör att man får släppa fram nosen lite på dem. Det betyder inte att hästen tappar ryggen och börjar jobba på fel sätt istället.

Är inte riktigt med på noterna. Vad menas med dressyrens TR?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 238
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
715
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp