Bukefalos 28 år!

Halvblod som töltar??

Sv: Halvblod som töltar??

Jag har sett väldigt fina isisar och som kunnat bära sig riktigt bra! Med duktiga ryttare. :love: Även något ekipage som tränat gångartsridning.
(Det är bara tölten och passen som jag ser som mer eller mindre omöjliga att få till en riktigt bra form i enligt mig - då skulle man knappast tycka att gångarten var tillräckligt spektakulär.)

Hyssch! Inte prata illa om elithästarna! Då får du maffian efter dig! :rofl:
Nej men seriöst så ja, och det är lite synd. Men det finns guldkorn också i regel där man hajar till att "wow! vilken maffig! vilken bärighet!"
 
Sv: Halvblod som töltar??

I pass eftersträvar man inte form, bara fart ;) Det skulle nog inte gå att få en häst att gå i pass i form + att det ska gå fortare än vad mormor kommer upp ur sängen.
 
Sv: Halvblod som töltar??

I pass eftersträvar man inte form, bara fart ;) Det skulle nog inte gå att få en häst att gå i pass i form + att det ska gå fortare än vad mormor kommer upp ur sängen.

Det säger jag inte emot! :angel:
Och som sagt, prio ligger ju olika beroende på vad man har för syfte med träningen.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Om man är av den åsikten ska man nog ta reda på mer fakta om själva ridningen som leder till en korrekt form hos hästen.
Även kanske försöka ta sig ut ur sin lilla tregångars-bubbla och åka och ta reda på hur det egentligen ligger till.
Det GÅR ATT RIDA TÖLT I EN ÄNDAMÅLSENLIG OCH KORREKT FORM!Jag gör det på min tävlingshäst dagarna i ända, han går ofta i en bättre form i tölten än vad tregångarna som jag ridit gör.

Sen är det såklart upp till ryttaren att lära både sig själv och hästen att jobba korrekt i tölten - det är här problemet ligger. Många kan inte det grundläggande i dressyrarbetet (ryttare alltså) och hur ska då hästarna kunna arbeta korrekt i en gångart (spelar ingen roll vilken gångart) när ryttaren i fråga inte vet hur man gör ?
Om man ser till att utbilda och rida hästen rätt så finns det inget som hindrar hästen att jobba i en hälsosam form i denna gångarten.

Såå, nu har jag avreagerat mig :angel:

Precis, håller med du!
Men nu är du oxå islandshästryttare va, vi har lite mer vana av gångarter.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag har sett väldigt fina isisar och som kunnat bära sig riktigt bra! Med duktiga ryttare. :love: Även något ekipage som tränat gångartsridning.
(Det är bara tölten och passen som jag ser som mer eller mindre omöjliga att få till en riktigt bra form i enligt mig - då skulle man knappast tycka att gångarten var tillräckligt spektakulär.)

Hyssch! Inte prata illa om elithästarna! Då får du maffian efter dig! :rofl:
Nej men seriöst så ja, och det är lite synd. Men det finns guldkorn också i regel där man hajar till att "wow! vilken maffig! vilken bärighet!"

Varför i allsindar skulle du inte kunna rida din islandshäst i form i tölt?
Har du ridit ngn välriden islänning någon gång?
 
Sv: Halvblod som töltar??

skönt att det kom in några fler islandsryttare i denna diskution för jag blir helt mörkrädd här!
Snälla Totola, LÄS PÅ LITE INNAN DU UTTALAR DIG!
 
Sv: Halvblod som töltar??

skönt att det kom in några fler islandsryttare i denna diskution för jag blir helt mörkrädd här!
Snälla Totola, LÄS PÅ LITE INNAN DU UTTALAR DIG!

Det har jag. Och det är ett konstaterande av den "påläsningen" utifrån mina åsikter.
Inget påhopp!

Det är såklart MYCKET mindre fördomsfullt att alla islandsryttare skulle veta rätt medans alla andra är ute och cyklar när det gäller form? ;)
 
Sv: Halvblod som töltar??

Knapplån.

Ursprungligen postat av Murat:
och på isisar ska man sadla långt bak

Särskilt långt bak tycker jag inte man sadlar islandshästar. Visst om man jämför med halvblodsfolket bla så ligger sadeln längre bak oftast, men den får ju inte ligga så långt bak att den trycker mot njurarna. Jag brukar kolla så det är en handsbredd bakom bogbladet, men det stämmer ju inte alltid. Tycker snarare att halvblodsfolket sadlar för långt fram och islandsfolket normalt:p, men det är ju jag det.
Ibland ser man islandshästar med sadeln liggande nåt vansinnigt långt bak och med en gubbe sittande nästan på bakvalvet - så ska det verkligen inte se ut:eek:!
 
Sv: Halvblod som töltar??

Knapplån.

Ursprungligen postat av Murat:

Särskilt långt bak tycker jag inte man sadlar islandshästar. Visst om man jämför med halvblodsfolket bla så ligger sadeln längre bak oftast, men den får ju inte ligga så långt bak att den trycker mot njurarna. Jag brukar kolla så det är en handsbredd bakom bogbladet, men det stämmer ju inte alltid. Tycker snarare att halvblodsfolket sadlar för långt fram och islandsfolket normalt:p, men det är ju jag det.
Ibland ser man islandshästar med sadeln liggande nåt vansinnigt långt bak och med en gubbe sittande nästan på bakvalvet - så ska det verkligen inte se ut:eek:!

Sadeln bör ligga som du beskriver och detta pga att vi vill ha en större bogfrihet.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Det har jag. Och det är ett konstaterande av den "påläsningen" utifrån mina åsikter.
Inget påhopp!

Det är såklart MYCKET mindre fördomsfullt att alla islandsryttare skulle veta rätt medans alla andra är ute och cyklar när det gäller form? ;)

Jag anser att ni är ute och cyklar när ni säger att en häst inte kan gå i form i tölt, ja.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Vet ett halvblod som töltade/passade vid hopptävlingar. Han hade en väldigt rytmisk galopp i vanliga fall, men i hoppningen gick det undan, och då lade han gärna in lite tölt/pass i snäva svängar. Han var efter Lemon och hade Maraton som morfar.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag anser att ni är ute och cyklar när ni säger att en häst inte kan gå i form i tölt, ja.

Och jag anser att det är omöjligt att diskutera när vi förmodligen inte har samma definition på vad "bra form" innebär i det här fallet.
"Bra form" i tölt är inte samma sak som mitt mål för "bra form". Därav meningslös diskussion.
Det relevanta tycker jag snarare är - kommer tölten främja de mål jag har med min häst eller t o m försvåra?
För ryttare till f.d. travare kan man i de allra flesta fall svara -försvåra.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Vet ett halvblod som töltade/passade vid hopptävlingar. Han hade en väldigt rytmisk galopp i vanliga fall, men i hoppningen gick det undan, och då lade han gärna in lite tölt/pass i snäva svängar. Han var efter Lemon och hade Maraton som morfar.

Gillar inte att du skriver tölt/pass, det är verkligen inte samma sak.

*kl*
En häst går självklart i form i tölt, men inte i "samma form" som dressyrpersoner önskar. De vill ju att hästen ska ge eftergift framåt-nedåt i nacken, men det går ju inte i tölt, eftersom att hästen ska ha stor aktion i fram och därför höjer huvudet. Jag tycker att man kan säga att hästen ska gå i form i tölt, men samtidigt vill man inte ha så stor aktion i bak = ryggen kan inte rundas och ryggmusklerna kan inte komma upp som de ska.
Förlåt, lite dåligt förklarat :p
 
Sv: Halvblod som töltar??

Det går att arbeta hästen till eftergift framåt-nedåt i tölt, det måste jag göra på min ena häst eftersom han knäcker av vid manken. För ca 4 månader sen hade han inga muskler runt manken alls ! Så det blev till att arbeta framåt-nedåt I ALLA GÅNGARTER och tölten är faktiskt den gångarten där han arbetar bäst.
Och det med att ryggmusklerna inte kommer upp som dom ska stämmer inte heller.

Allting handlar inte hela tiden som frambensaktionen som många verkar tro. Det man ffa vill ha är en bogfri, avslappnad och lösgjord häst. Hästen ska kunna arbetas i en längre och lägre form och vara balanserad - detta innan man ens kommer på tanken på att börja lyfta upp den och öka aktionen i fram (om hästen har den kapaciteten). Man måste ta ett steg i taget - även i tölten.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Är det inte rent av så att för stor frambensaktion är skadligt för hästen, oavsett gångart?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 457
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 129
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp